Tesla tester ny software i trafikken

Illustration: Fra Youtube

Endnu engang bryder Tesla en barriere og sender ufuldstændig software ud til en begrænset del af kunderne. Og at funktionerne i den nyeste version af “Full Self-Driving” (FSD), er ufuldstændig, bliver der ikke lagt skjul på.

I en besked til bilejerne skriver Tesla om den nye funktion: “Det kan gøre det forkerte på det værste tidspunkt, så du skal altid holde hænderne på rattet og være ekstra opmærksom på vejen.”

Elon Musk skriver selv på Twitter og i et brev til investorer, at man med den nye opdatering skal være "meget forsigtigt", fordi "verden er et komplekst og rodet sted." Derfor har opdateringen også fået betegnelsen “Beta”, hvilket vi vender tilbage til.

At det netop er nu, der kommer ny software ud til bilerne, er ingen overraskelse. Elon Musk har ved flere lejligheder udtalt, at man inden udgangen af 2020 ville være klar med en FSB som gør det muligt at køre fra hjemmet til arbejdspladsen helt uden chaufførens indgriben (hvilket vel i virkeligheden gør chaufføren til passager). Det sagde Elon Musk også i 2019, men der har altid været tradition for at skubbe deadlines hos Tesla.

Hvad indeholder betaversionen så? Det er faktisk lidt uklart. Tesla skriver selv, at man har fokuseret på at omskrive den grundlæggende arkitektur i de neurale netværk og kontrolalgoritmer.

I praksis bindes motorvejskørsel, automatisk parkering og den funktion som Tesla kalder Summon, sammen. Så hvor Teslaen hidtil har været i stand til at være næsten 100 procent selvkørende på motorvej og selv har kunnet finde ind og ud af en parkeringsplads, så bliver funktionerne fremover kombineret med en ny funktion kaldet “trafiklys og stop-signal kontrol”, som har været testet separat et stykke tid.

Skræmmende og fantastisk

De første brugere fortæller om en bil, der selv kan skifte bane på motorvejen samt køre til og fra på ramper. I bytrafik kan bilen vælge bane og selv foretage både højre og venstresving. Se en video her og her.

Men der er også de som mener, at det på trods af Teslas advarsler ikke er en god ide at sende software ud i en beta-version, og derefter lade brugerne teste den ude i trafikken. En bruger kalder det for “skræmmende”, når bilen selv foretager sving. Andre brugere er begejstrede og kan fortælle om ture gennem rundkørsler og sving, som føles meget “menneskeagtige”. En bruger har også prøvet funktionen i mørke og kalder det fantastisk.

I en udtalelse fra organisationen Partners for Automated Vehicle Education (PAVE), som blandt andet har Waymo, Argo, Cruise og Zoox som medlemmer, siger presseansvarlig Ed Niedermeyer:
»Test på offentlig vej er en alvorlig sag. Det er farligt og uforeneligt med eksisterende vejledning og industrinormer at bruge utrænede forbrugere til at validere software på beta-niveau på offentlige veje. Desuden er det yderst vigtigt at tydeliggøre grænsen mellem førerassistance og autonomi. Systemer, der kræver menneskelig overvågning, er ikke selvkørende og bør ikke kaldes selvkørende.«

Elon Musk forventer, at softwareopdateringen kan sendes ud til langt flere Tesla-ejere inden udgangen af 2020.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er farligt og uforeneligt med eksisterende vejledning og industrinormer at bruge utrænede forbrugere til at validere software på beta-niveau på offentlige veje.

Det lyder flot af konkurrenterne. Deres chauffører er specielt trænet i at overvåge en selvkørende bil. Men hvis man har besøgt i USA, så kan man også nemt forestille sig hvad denne såkaldte træning består i. Det er næppe eksperter i AI der tager tjansen med at køre bil fra A til A dagen lang.

Mere realistisk er at træningen mest består i at lære hvordan problemer skal rapporteres tilbage og introduktion til virksomhedens IT systemer.

Der findes ingen standard for hvilken træning chauffører af selvkørende biler under udvikling skal have. Jeg siger ikke at det Tesla gør automatisk er rigtigt, men jeg tror ikke de andre i praksis er meget bedre.

FSD Beta er blevet frigivet til et lille hold specielt udvalgte ejere. Det er ikke sådan at alle bare har fået lov til at køre robot nu. I Europa kan vi i øvrigt forvente at der går år før vi får lov til at være med, og på det tidspunkt har amerikanerne formodentlig fundet de værste bugs for os.

  • 25
  • 2

FSB... Det gør mig lidt utryg...

Elon Musk har ved flere lejligheder udtalt, at man inden udgangen af 2020 ville være klar med en FSB som gør det muligt at køre fra hjemmet til arbejdspladsen helt uden chaufførens indgriben (hvilket vel i virkeligheden gør chaufføren til passager).

  • 2
  • 8

En bruger kalder det for “skræmmende”, når bilen selv foretager sving.

Det er vel indtil man lige vænner sig til det efter 10 minutters kørsel.

Ud fra videoerne, ville jeg gå ind for, at bilen fortæller lidt mere om sine intentioner.

Nogle gange virker det lidt som om den ikke planlægger mere end et par billængder frem i bykørsel, og jeg tror det ville føles mere trygt, hvis den præcist indikerer sin rute, hvor den vil stoppe, starte, dreje, osv.

Andre gange holder den stille, når den virkelig bør køre, og det er svært for bilisten at se hvorfor, så man kan reagere i tide. Det skal der være mere styr på.

  • 10
  • 0

Nogle gange virker det lidt som om den ikke planlægger mere end et par billængder frem i bykørsel, og jeg tror det ville føles mere trygt, hvis den præcist indikerer sin rute, hvor den vil stoppe, starte, dreje, osv.

Det gør den så vidt jeg kan se også. Grafikken viser med rødt afgrænsning af kørebanen, med gult midterlinjen (hvis der er en sådan) og med blåt, kørelinjen, som bilen har tænkt sig at følge, og sidstnævnte peger noget længere end blot nogle vognlængder frem, og længden varierer med bilens hastigheden.

Når den eksempelvis observerer et fuld-stop skilt, rækker kørelinjen kun hen til stoplinjen (indikerer dermed hvor bilen har tænkt sig at stoppe), indtil bilen er stoppet, hvorefter kørelinjen forlænges til et stykke over på den anden side af krydset, så snart den har observeret fri bane til at fortsætte.

Den justerer naturligvis hele tiden kørelinjen, om nødvendigt også indenfor et par vognlængder eller mindre, som reaktion på de objekter måtte dukke op langs kørelinjen.

  • 6
  • 0

De der melder sig som beta testere vil vaere motiveret til at goere et godt stykke arbejde. God ide at faa en masse mennesker til at teste. Eneste maade at faa fejl raten ned hurtigt saa vi kan hoeste fordelene ved FSD

  • 5
  • 0

I Europa kan vi i øvrigt forvente at der går år før vi får lov til at være med

Det kræver kun at et enkelt EU land godkender Teslas FSD, så er det godkendt i hele EU. Det land der eventuelt godkender FSD vil nok blive temmelig upopulær hos de tyske politikere og den tyske bilindustri, for vi skal selvfølgelig have 5g og alle biler skal kunne tale sammen, hvis det står til tyskerne. Men inden de har et ordentligt dækkende 5g netværk vil der nok gå 20 år. Tyskland er et af de lande i Europa med dårligst mobil dækning.

  • 1
  • 3

Mon Mercedes-chefen har set Tesla FSD videoerne og givet op? https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-m...

Jeg synes faktisk det er en ret markant udmelding Mercedes-chefen kommer med. Også denne her fra artiklen: “The conversion to a mobility provider is a thing of the past. We will move away from it again. You can’t make money with offers like car sharing. Our investors not only expect sales, but also above all profit,” Citat fra bestyrelsensformanden i Daimler og Head of Mercedes-Benz.

  • 3
  • 0

Mon Mercedes-chefen har set Tesla FSD videoerne og givet op? https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-m...

Sascha Pallenberg, som er Head of Digital Transformation hos Daimler AG, har på Twitter afvist historien som rent humbug, hvilket Teslarati (men ikke RND) oplyser i en opdatering.

https://twitter.com/sascha_p/status/132080...

RND, som har skrevet originalversionen af artiklen, der siger stort set det samme som Teslarati (blot uden at nævne Tesla i sammenhængen), og citerer en (pudsigt nok unavngiven) "talsmand" fra Daimler, som har udtalt sig overfor RND:

„Wir treten zu keinem Rennen an, das wir nicht mehr gewinnen können“, sagte ein Unternehmenssprecher zum RedaktionsNetzwerk Deutschland.

Für Mercedes hat es vor allem wirtschaftliche Gründe, dass Ola Källenius als neuer starker Mann viele der hochfliegenden Pläne seines Vorgängers Dieter Zetsche kassiert hat. „Der Umbau zum Mobilitätsanbieter ist vorerst passé“, sagt der Mercedes-Sprecher. „Wir werden uns wieder davon wegbewegen.“ Offensichtlich waren die ersten Erfahrungen in diese Richtung ernüchternd: „Mit Angeboten wie Carsharing lässt sich kein Geld verdienen“, sagt der Mercedes-Mann und wird dann deutlich: „Unsere Investoren erwarten nicht nur Umsatz, sondern vor allem Gewinn.“

„Die Software ist der große Knackpunkt“, räumt auch der Sindelfinger Unternehmenssprecher ein. Autonome Autos müssen kommunizieren, analysieren und blitzschnell entscheiden – trotz rasant voranschreitender Digitalisierung und künstlicher Intelligenz ein Problem. Zwischen Deutschen und Amerikanern gebe es zudem einen großen Unterschied: „Waymo besteht aus IT-Spezialisten. Denen ist es egal, in welches Modell und welche Marke sie ihre Software transplantieren.“ In Stuttgart werde man sich jetzt wieder auf ganz klassische Werte konzentrieren: „Wir wollen begehrenswerte Autos bauen.“

https://www.rnd.de/wirtschaft/mercedes-gib...

Det er jo iøjenfaldende at en "Unternehmenssprecher" ikke lægger navn til sine udtalelser. På den anden side virker historien, inklusiv alle udtalelserne, alt andet end opdigtet, og RND regnes vist af de fleste for at være et seriøst erhvervs-medie.

Det skal blive interessant at se hvad der er op og ned på denne historie.

  • 6
  • 0

Enten investerer man for at få en profit, eller også er man vel en filantrop. Er man filantrop skal midler til livets opretholdelse komme et andet sted fra.

Jeb, men om investeringen så fører til profit, afhænger ofte i høj grad af om man investerer i fremtiden eller i fortiden.

Hvis der er hold i historien fra RND, tyder det på at Daimler AG har valgt at klamre sig til fortiden, i erkendelse af at de ikke magter fremtiden, og det har desværre været symptomatisk for den etablerede del af bilindustrien i det seneste årti.

  • 5
  • 0

systemer på nuv. tidspunkt, at man generelt ikke stoler på dem (formentlig af gode grunde), og derfor konstant skal fortælle dem at "chaufføren" ikke sover, samtidig med at selvsamme chauffør skal holde hænderne af rattet hvis funktionen skal fortsætte....

Altså.... rattet, som jo ellers fungerer som et naturligt holdepunkt, når man er chauffør, er nu offlimits bortset fra hvert 30. sekund, hvor der skal rykkes i/røres ved det.

I mellemtiden, sidder chaufføren og funderer over hvor armene så kan hvile.... tilsyndeladende er det problem ikke rigtigt blevet løst.

Derfor forekommer det mig at være endnu mere stressende at køre med autodrive on, og hands off, end simpelthen manuelt evt. med intelligente støtte funktioner.

Men jeg skal sige at jeg endnu ikke har prøvet autodrive eller lign. og selvsagt heller ikke på længere ture.

  • 7
  • 3

Derfor forekommer det mig at være endnu mere stressende at køre med autodrive on, og hands off, end simpelthen manuelt evt. med intelligente støtte funktioner.

Jeg tænker også at det må være stressende IKKE at styre bilen, mens man alligevel skal monitere om bilen gør det godt nok selv. Så - hvor mange vil betale ekstra for en selvkørende bil og få stress med i købet? (kræver selvfølgelig fravær af blind tillid til SW)

  • 3
  • 2

VW auto drive https://youtu.be/sIS5c3MESew

Det eneste den kan, er tilsyneledende at holde sig midt i vejbanen, og holde afstanden til den forankørende.

Den registrerer end ikke sideveje, og de biler der holder ved sidevejene, eller kører i de andre kørebaner, og den kan ikke selv skifte kørebane, før føreren selv har orienteret sig og drejer på rattet.

Der er en verden til forskel derfra og til Tesla's beta-version, som nu kører rundt inde i byerne, og forholder sig korrekt til både trafiklys, skiltning, afstribning, og ikke mindst manglende skiltning og afstribning, med forbavsende få fejl og menneskelig indgriben.

En VERDEN til forskel!

De andre bilproducenter har travlt med at få alt hvad de foretager sig, til at ligne det Tesla har opnået, og sågar bruger de samme ord, så som "beta", og mange har sikkert svært ved at se hvad udfordringen er i komme fra simpel robot-parkering og lane assistance, til et system, der forbavsende hurtigt lærer at opfatte og agere efter omgivelserne på samme måde som en menneskelig fører, og derfor, før vi aner, vil kunne begå sig i enhver kendt eller ukendt trafiksituation, mindst ligeså sikkert som en menneskelig fører.

Mange tror sågar at Waymo er nået længere end Tesla, fordi der kører førerløse biler rundt i Phoenix, uden at forstå at disse biler ikke kan køre hvorsomhelst en bilejer måtte ønske at køre hen, men kun kan færdes indenfor et meget ligge, nøje kortlagt, vejnet, og kun under forudsætning af at ingen ændrer på vejnettet og reglerne, uden først at orientere Waymo, så de kan opdatere kortet inden de kører videre.

Det er komplet perspektivløst, da biler også skal kunne færdes på steder, hvor de aldrig har været før, hvor diverse kort ikke er opdaterede, hvor der måtte være vejarbejde, manglende eller tvetydig afstribning, midlertidig ensretning og hastighedsbegrænsning, osv osv, uden autopiloten er orienteret herom.

De der administrerer vejnettet, rundt i verden, kommer aldrig til at tage hensyn til autonome biler, da det til enhver tid er bilisternes (menneskelige som autonome) ansvar at køre efter de til enhver tid eksisterende forhold.

  • 13
  • 1

Derfor forekommer det mig at være endnu mere stressende at køre med autodrive on, og hands off, end simpelthen manuelt evt. med intelligente støtte funktioner.

Jeg har fra dag 1 nydt at hver gang jeg sidder i en motoevejskø at min Tesla kan klare (næsten) det hele selv. Jeg følger selvfølgeligt med i hvad den gør men det er meget afslappende ikke at skulle røre i gryden og træde på pedalerne.

Jeg har kun autopilot og ikke FSD. Alligevel har jeg et stort udbytte af dens evne til at klare mange opgaver/situationer selv

  • 16
  • 0

Men jeg skal sige at jeg endnu ikke har prøvet autodrive eller lign. og selvsagt heller ikke på længere ture.

Nej det har du ikke. Svaret på hvor du skal hvile armene er naturligvis samme sted som du plejer Du holder jo fast i rattet hele tiden og ikke hvert 30. sekundt. Men selvom du har hånden på rattet, så er det robotten der drejer det. Du følger bare med. Det frigiver overraskende mange mentale kræfter, så du bliver mindre træt og mindre frustreret over eksempelvis køkørsel.

  • 10
  • 0

Altså.... rattet, som jo ellers fungerer som et naturligt holdepunkt, når man er chauffør, er nu offlimits bortset fra hvert 30. sekund, hvor der skal rykkes i/røres ved det.

Forkert, du må og skal holde ved rattet hele tiden.

Derfor forekommer det mig at være endnu mere stressende at køre med autodrive on, og hands off, end simpelthen manuelt evt. med intelligente støtte funktioner.

Og bare for at støtte op om de to andre indlæg: Vi (min kone og jeg) har kørt Tesla Model 3 siden marts 2019, meget af kørslen er motorvej. Vores er med AP, ikke FSD, dvs. adaptiv fartpilot og lane keeping. Det er langt mere afslappende at køre. Det har tidligere især været en udfordring for min kone at hun efter en god times kørsel simpelthen blev træt i hovedet. Det problem har hun ikke rigtig mere.

  • 7
  • 0

Det frigiver overraskende mange mentale kræfter, så du bliver mindre træt og mindre frustreret over eksempelvis køkørsel.

Jeg må vel tro dig. Køkørsel er rigtignok noget der tærer på de mentale kræfter. Heldigvis har jeg valgt at bo et sted hvor den slags er sjældenheder.

Men at lade bilen gøre det hele selv minder mig om at have et kolonihavehus, og at hyre en gartner til at passe køkkenhaven.

  • 1
  • 6

Jeg må vel tro dig. Køkørsel er rigtignok noget der tærer på de mentale kræfter. Heldigvis har jeg valgt at bo et sted hvor den slags er sjældenheder.

Men at lade bilen gøre det hele selv minder mig om at have et kolonihavehus, og at hyre en gartner til at passe køkkenhaven.

Det er ikke kun køkørsel, det er nærmest hele turen på motorvejen. Synes din sammenligning med kolonihavehuset er dårlig. Jeg gætter på de fleste har et kolonihavehus fordi de gerne vil have en have at rode i. Jeg tror de færreste har en bil fordi de kan lide at holde i kø på motorvejen ;-)

  • 7
  • 0

Langt fra alle bilister bor og kører i nærheden af storbyer hvor man må kunne formodes at blive udsat for dette.

Godt for dem. For dem der dagligt skal bruge tid på denne type idiot beskæftigelse bliver fsd en sand lise. Og for dem der har lært at køre bil, og ikke rigtigt mere kan fremtrylle nogen spændende udfordringer ved det, bliver fsd en lise. Jeg glæder mig personligt til at køre i bil i stedet for at køre bilen.

  • 6
  • 4

Til at benytte TaaS og fsd. Det har vi været inde på før. Og da befolkningen på landet ikke har disse trafikal idiotiske problemer disse teknologier vil løse..(har man hørt). Så er det vel bare fjong at vi ikke tager det store hensyn til jeres "ikke" problem.

  • 3
  • 6

Til at benytte TaaS og fsd. Det har vi været inde på før. Og da befolkningen på landet ikke har disse trafikal idiotiske problemer disse teknologier vil løse..(har man hørt). Så er det vel bare fjong at vi ikke tager det store hensyn til jeres "ikke" problem.

Det synes jeg faktisk langt henad vejen er helt fin. Bare at en eventuel lovgivning, som hælder alskens forbud ned over jeres lokalområde, IKKE skal påduttes os andre i hovedlandet - - plus øerne og Bornholm.

  • 3
  • 2

Til at benytte TaaS og fsd. Det har vi været inde på før.

Sludder og vrøvl. På landet har man store afstande og dårlig offentlig transport. Det bliver på landet vi ser de første fuldt selvkørende robottaxi og robotbusser. Det er på landet vi har flere kommuner der allerede har offentliggjort planer for selvkørende busser.

Og så er det på landet det er mest realistisk at det først kommer til at fungere godt.

  • 9
  • 0

Det synes jeg faktisk langt henad vejen er helt fin. Bare at en eventuel lovgivning, som hælder alskens forbud ned over jeres lokalområde, IKKE skal påduttes os andre i hovedlandet - - plus øerne og Bornholm.

Noget specielt du frygter?. Hvis jeg måtte bestemme så i fik i lov til at køre lige så stærkt i lyster, i larmende, ildelugtende antikvarist teknologi, uden katalysator og bly i benzinen. Kolde uregulerede diesel partikel spredere, og sågar østblok 2 taks stank ud over hele området. Det kunne blive et sted man imigrerede til fra andre steder i Danmark. En slags fristad for fossil lovers. Jeg kunne ikke blive mere lykkelig..please do it.

  • 4
  • 4

Sludder og vrøvl. På landet har man store afstande og dårlig offentlig transport.

Jeg ser umiddelbart en masse tom kørsel for mig. Hvis man indsætter det samme køretøj i en by med tilhørende provins område, kan det tjene mange flere penge. Og TaaS kommer man ikke til kunne få nok af sådan lige indenfor nærmeste fremtid. Men jo det vil give masser af mening for folk på landet (uden fast pendler behov) at skrotte den ildelugtende 1995 skrotbunke de har holdende i indkørslen og overgå til TaaS. Sikke en fremskridt for de modige .

  • 2
  • 3

Der findes ingen standard for hvilken træning chauffører af selvkørende biler under udvikling skal have. Jeg siger ikke at det Tesla gør automatisk er rigtigt, men jeg tror ikke de andre i praksis er meget bedre.

Nu er vi alle klar over at du er KÆMPE Tesla fan og det må du selv rode med.

Men havde du haft samme indstilling hvis det nu var VW som havde gjort tilsvarende her i Danmark?

Du lader til at være godt informeret, så kan du belyse om disse "test piloter" har underskrevet en voldsom "disclaimer" eller om Tesla dækker 100% i alle uheld ovs. i forbindelse med kørsel med denne ufuldstændige FSD software?

Sidste spørgsmål, igen kan jeg se du "tror" at de "andre", hvem de så end må være, ikke er bedre, hvad baserer du "tror" på?

Bemærkning: Igen med henblik på tommel plus, kan jeg se at Tesla som altid må vaske deres metoder rene i andres skidt, vel at mærke, det skidt du "tror" de andre har. Herligt, herligt herligt.

  • 3
  • 10

Men det gør din egen forsikring, såfremt du er kaskoforsikret.

Forsikringsselvskaber er altså ikke en tagselv bod, sagen ville med stor sandsynelighed ende i retten og du ville nok ende med at stå med regningen.

Men nu har jeg en god forbindelse i forsikringsbranchen og skal nok forligge din påstand om at de bare betaler. Jeg kan give svar i næste uge.

Dette er et "uprøvet" prototype system, som mig bekendt ikke er godkendt af myndigheder.

Forsikringsselvskaber udbetaler ikke bare hvis de kan slippe.

  • 2
  • 7

Men det gør din egen forsikring, såfremt du er kaskoforsikret.

@Baldur

Som en anden yderst irriteret debatør, som ikke kan kapere at et "s" blev et "v" i mit indlæg pointerer, er det nok svært at omskrive til danske/europæiske forhold.

Men med lidt søgning på nettet i begrænset omfang, kom jeg frem til at de "specielt udvalgte" testpiloter nok bare er dem som har Tesla forsikring + Teslas FSD service pakke til 7000$ for 72 måneder. Så gud love (han er populær i USA, altså gud) at de ikke slipper rattet under kørsel, for Tesla overvåger jo og mon ikke det står skrevet ind i policen under "disclaimer"? men den kunne jeg dog ikke finde.

Men spændende og lad os se hvordan det falder ud når enTesla med aktiveret FSD slå et menneske ihjel, for det er kun et spørgsmål om tid før det sker.

  • 1
  • 8

Dette er et "uprøvet" prototype system, som mig bekendt ikke er godkendt af myndigheder.

Nej jeg mener det. Der er ikke noget nyt. Der er ikke nogen myndigheder der godkender systemer til førerassistance. Uanset om vi taler om den klassiske Tesla Autopilot eller VWs tilsvarende systemer, så er der ingen myndighed der har godkendt dem. Og derfor er der ikke noget der adskiller disse systemer fra Teslas FSD beta.

Jeg skrev at din kaskoforsikring betaler. Det har du ret i at den i mange tilfælde nok ikke vil gøre, fordi det vil være min skyld at jeg ikke har overvåget kørslen tilstrækkeligt. Men min ansvarsforsikring vil altid betale for andres nød. Så kan det være at forsikringsselskabet vil gøre regres overfor mig (sagsøge mig for at få mig til at betale pengene tilbage). Det er også muligt at de kunne søge regres overfor Tesla eller VW, men det er mig bekendt ikke sket, selvom der efterhånden må eksistere en del sager hvor nogen er kørt galt og hvor føreren har skudt skylden på førerassistensystemet.

  • 1
  • 0

Det er også muligt at de kunne søge regres overfor Tesla eller VW, men det er mig bekendt ikke sket, selvom der efterhånden må eksistere en del sager hvor nogen er kørt galt og hvor føreren har skudt skylden på førerassistensystemet.

Hvis man vil lede efter noget retspraksis, kunne jeg forestille mig, at påkørsler bagfra forårsaget af nødbremsesystemer kunne være et godt sted at starte.

Disse systemer har været ret udbredte i nogle år, og man skulle tro, at der har været nogle sager, hvor et nødbremsesystem har forårsaget en grundløs opbremsning, som så har resulteret i en påkørsel bagfra.

(Og nej, det er er ikke den bagfra kommende, der får skylden, hvis opbremsningen var grundløs, uanset at han tydeligvis ikke har holdt en sikkerhedsafstand, der svarede til hans opmærksomhedsniveau.)

  • 2
  • 0

"Den med "for 72 måneder" er ny for mig"

https://electrek.co/2020/04/30/tesla-self-...

Mikkel, for det første er den plan IKKE blevet implementeret. Artiklen er fra den 30. april og der står at det er "bekræftet" men vi skriver nu 30. oktober og man kan ikke købe FSD som et abonnement. Der går stadig rygter om at Tesla vil gøre noget i den stil men indtil videre er det bare rygter.

Derudover har Tesla så vidt vides ingen planer om at lukke for at man køber FSD for livsstid (bilens liv) sådan som det sælges nu.

Jeg har betalt 50.000 kr for FSD og det følger bilen indtil den skrottes. Dog kan Tesla naturligvis købe bilen og pille det af inden de sælger den videre, men det er mig ligegyldigt.

  • 3
  • 0

Det er meget muligt men det var hvad jeg kunne finde, hvis du kan finde andet som bekræfter din påstand jamen så link endeligt.

Men for at afslutte denne, så forstår jeg ikke hvorfor du skriver at AI specialister skulle føre bilen, ja det skulle da lige være hvis denne AI specialist også var professional kører af en eller anden art.

Jeg tænker som i så mange andre brancher at finder nogle ”professionelle” som pensionere racerkører eller måske politi betjente som forstår adfærd grundet en enorm rutine men at personen også har færdigheder som hurtige reflekser sammenholdt med at kunne håndtere biler i uventede situationer som opstår pludseligt.

Jeg ville forvente at disse ”testpiloter” ville blive instrueret af AI specialisterne i hvilke situationer, hvor man skal udvise stor agtpågivenhed grundet manglende erfaringsdata eller fejl vurderinger af AI’en osv.

Jeg synes dette marked virker til at være noget ureguleret med dertil manglende standarder for disse systemer.

Jeg siger ikke at Tesla nødvendigvis laver et dårligt system, måske deres system er virkeligt godt men har vi andres ord for det end producenten? Hvorfor overhovedet have 3. parts validering af produkter?

Endvidere er det et kæmpe problem hvis en producent grundet et teknologisk forspring kan sætte standarden for et system, som vil resultere i at alle andre producenter bliver afhængige af deres patenter/IP’er, for at tage konkurrenceparametre med.

Er du sikker på at systemer for ”Lane assist» er et helt ureguleret område? https://www.vda.de/en/topics/safety-and-st...

Dog synes jeg at et FSD system som skal overvåges konstant af køreren er lidt af en fallit erklæring men der er jo folk som glædeligt betaler store summer for det, så den lader vi ligge, det må være mig der er den dumme.

Angående din påstand om kaskoforsikringen undersøger jeg sagen i weekenden. jeg vender tilbage, hvis jeg husker det. God weekend,

  • 1
  • 7

Den med "for 72 måneder" er ny for mig.

https://electrek.co/2020/04/30/tesla-self-...

Du roder stadig tingene sammen. Det fremgår ingen steder i artiklen, hvad subscriptionpakken vil komme til at koste pr tid, såfremt den bliver indført.

Der er kun et gæt fra skribentens side på $100/måned.

Som det fremgår var prisen ****$7000 med 72 måneders afbetaling for fast installation i bilens levetid.

Hvorfor skulle man betale $100/måned for en tidsbegrænset brugsret, når man kan købe systemet som fast ejendom i bilens levetid for $97/måned i 72 måneder?

****Prisen er dog hævet 2 gange siden, og er idag $10.000.

Dog synes jeg at et FSD system som skal overvåges konstant af køreren er lidt af en fallit erklæring men der er jo folk som glædeligt betaler store summer for det, så den lader vi ligge, det må være mig der er den dumme.

Det kan du jo synes, men udviklingen fremover er jo inkluderet i prisen, og den dag systemet er modent nok til at fungere sikkert under alle forhold uden overvågning, er værdien jo adskillige gange højere end de priser man har betalt hidtil.

Ingen andre end Tesla er i nærheden af at nærme sig dette mål, så det ligner mere en falliterklæring for alle andre end Tesla.

Når man kan sælge softwarepakker, med næsten 100% gross margin, til $10.000 pr stk, til 1/4 af alle de biler man sælger, så har man næppe behov for at erklære sig fallit.

  • 6
  • 0

Er du sikker på at systemer for ”Lane assist» er et helt ureguleret område?

I Europa er det bestemt reguleret. Der er bare ingen myndighed der godkender systemerne. Producenten forventes at leve op til reguleringen uden at en myndighed har undersøgt om det faktisk er tilfældet.

EU har på vejne af medlemslandene tiltrådt en FN traktakt om bilers indretning og funktion. Der er et FN udvalg der vedligeholder reglerne i denne traktat. De har valgt at regulere ret detaljeret hvordan assist systemer skal fungere. Det er blandt andet derfor at min Tesla ikke automatisk selv kan igangsætte skift af vejbane på motorvejen, selvom samme system uproblematisk gør dette i USA. Men FN har tilladt at bilen kan skifte vejbane, bare at jeg markerer at den skal gå igang ved at blinke.

FN har indtil videre godkendt fuldt selvkørende funktion indtil 60 km/t på motorvej. Det lyder lidt mærkeligt men det er tiltænkt køkørsel. Tyskland har fremsat forslag om at det skal øges til 130 km/t. Jeg forventer derfor at FSD kommer til at fungere på motorvej i DK indenfor overskuelig fremtid, hvorimod FSD i bykørsel helt sikkert er flere år ude.

USA har naturligvis helt andre regler. Forenklet kan man sige at Europa / FN har en liste over ting du godt må, hvorimod USA har en liste over ting der er forbudt. USA har ikke tiltrådt FNs traktat.

Så vi ser at FSD og andre selvkørende systemer bliver udviklet steder hvor reglerne tillader dette. Du kan trøste dig med at når min bil engang får ægte FSD, så har amerikanerne allerede testet det grundigt for mig, og FN har fastsat regler for det, de ser fungerer. Men FN, eller en anden myndighed, har ikke decideret godkendt systemet ved at testkøre bilerne eller lignende.

  • 2
  • 0

Ingen andre end Tesla er i nærheden af at nærme sig dette mål, så det ligner mere en falliterklæring for alle andre end Tesla.

Hvor har du den viden fra ang. de "andre"?

Nu er det jo en del år siden at bmw lavede en e39 med FSD dog kun til bane kørsel, men mon ikke hvis bmw ville og EU lovgivning gav anledning at de kunne have stået mindst i samme position som Tesla er nu?

Men bliver efterladt med en følelse af Tesla "køber" gennem lobby arbejde sig nem adgang til at forme lovgiving, som de øsnker. Så liberalt virker det europæiske marked heldigtvis ikke.

Når man kan sælge softwarepakker, med næsten 100% gross margin, til $10.000 pr stk, til 1/4 af alle de biler man sælger, så har man næppe behov for at erklære sig fallit.

Jojo, Tesla griner da hele vejen til banken, det kan vi da godt blive enige om.

  • 1
  • 6

Så vi ser at FSD og andre selvkørende systemer bliver udviklet steder hvor reglerne tillader dette. Du kan trøste dig med at når min bil engang får ægte FSD, så har amerikanerne allerede testet det grundigt for mig, og FN har fastsat regler for det, de ser fungerer.

Kan du være sikker på at din "gamle" Tesla har de nødvendige systemer, som bliver nødvendige for at overholde europæiske regler, når de en dag kommer?

Nogle europæiske producenter kæmpe med problemstillinger som at holde sensorer, lidarer, kameraer rene, hvordan rengøre en Tesla sine under kørsel?

  • 0
  • 6

Nogle europæiske producenter kæmpe med problemstillinger som at holde sensorer, lidarer, kameraer rene, hvordan rengøre en Tesla sine under kørsel?

Bilens sensorer skal holdes rene af brugeren på samme måde som ruder, lygter og sidespejle på de biler du selv kører i.

Brugeren får besked hvis udsynet eller funktionen er nedsat for et af kameraerne.

De 3 fremadrettede kameraer er placeret bag viskernes areal, og er iøvrigt redundante, så FSD fungerer helt, selvom et af dem dækkes, og med nedsat funktion, hvis to af dem dækkes.

Der er desuden varme i de kameraer, der er monteret på siden af bilen, så de ikke bliver dækket af sne og is.

  • 6
  • 0

Kan du være sikker på at din "gamle" Tesla har de nødvendige systemer, som bliver nødvendige for at overholde europæiske regler, når de en dag kommer?

De har lovet gratis opgradering af den nødvendige hardware. Eksempelvis bliver min bil snarest opgraderet til hw3 uden at det koster mig noget.

Om det så holder helt i mål er en anden sag. Personligt tror jeg det ikke. Men jeg har valgt at købe det alligevel og er egentlig tilfreds hvis bare de får den til at være selvkørende på motorvejen.

  • 6
  • 0

Hvor har du den viden fra ang. de "andre"?

Så længe "de andre" tydeligvis gør alt andet end at holde det hemmeligt, hvis de har noget der blot ser ud som om det kan matche Tesla FSD, kan jeg trygt antage at vi ville have hørt det, hvis de havde noget der reelt kan matche Tesla FSD.

Nu er det jo en del år siden at bmw lavede en e39 med FSD dog kun til bane kørsel, men mon ikke hvis bmw ville og EU lovgivning gav anledning at de kunne have stået mindst i samme position som Tesla er nu?

Som jeg skrev tidligere, så er der en verden til forskel på at få noget til at fungere indenfor et lille lukket område, hvor man selv kan kontrollere omgivelserne og forhånd programmere, de i den sammenhæng, meget få betydende data ind i bilens computer, og så til at sætte bilen fri på steder, som hverken bilen eller programmørerne kender på forhånd.

For at kunne begå sig i trafikken på sådanne steder, skal bilen have lært at læse og forstå omgivelserne på samme måde, og med mindst ligeså stor sikkerhed, som en menneskelig chauffør.

Det kunne BMW sikkert ligeså godt som Tesla, hvis de havde brugt de sidste 10 år på at tiltrække alle de bedste software-ingeniører indenfor AI, havde haft OTA update på samtlige biler siden 2012 og foreløbig 5 milliarder km læringsdata på bagen.

BMW har ingen af delene.

  • 7
  • 0

De har lovet gratis opgradering af den nødvendige hardware.

Hvad hvis det er manglende hardware?

De har lovet gratis opgradering af den nødvendige hardware.

Hvad hvis det er manglende hardware?

Kommer de så også og monterer dette på din Tesla?

Det er implicit i formuleringen "opgradering af den nødvendige hardware".

Men nu er der jo så, efter foreløbig 5 milliarder km real life tests af Tesla's eksisterende sensorer, ikke noget der tyder på at der mangler hardware.

  • 4
  • 0

Der er andre der har betalt mere for fælge. Jeg har betalt for at være med på rejsen. Men jeg anbefaler andre at nøjes med den almindelige autopilot der følger med, medmindre de har pengene og synes det er sjovt altid at have det nyeste teknik.

Der er vel også det perspektiv i det, at hvis man køber FSD idag, så har man også betalt den dag det fungerer på level 5 hvilket utvivlsomt har langt mere værdi end det man betaler i dag.

Hvis man købte bilen i 2018 og betalte de $2000 for FSD, vil brugtvognsprisen idag inkludere en FSD, som er blevet $8000 mere værd, og den dag FSD kan bruges på level 5, vil prisen da uden tvivl også være mindst dobbelt så høj som i dag.

  • 4
  • 0

Nu er det jo en del år siden at bmw lavede en e39 med FSD dog kun til bane kørsel, men mon ikke hvis bmw ville og EU lovgivning gav anledning at de kunne have stået mindst i samme position som Tesla er nu?

Kan ikke helt komme mig over ovenstående take. :-)

Mon ikke, hvis NASA, ESA og Roscosmos ville, at de havde landet og genbrugt alle deres raket boosters, i stedet for at bruge et 3-cifret millionbeløb på nye, ved hver afgang?

Mon ikke, hvis jeg ville, at jeg kunne gå direkte ud på golfbanen og skyde hole-in-one i første forsøg?

Selvfølgelig vil BMW ikke, for det kunne jo risikere at ødelægge dine illusionener om at hvis Tesla kan, så kan BMW også. ;-)

  • 10
  • 2

Mon ikke, hvis NASA, ESA og Roscosmos ville, at de havde landet og genbrugt alle deres raket boosters, i stedet for at bruge et 3-cifret millionbeløb på nye, ved hver afgang?

Mon ikke, hvis jeg ville, at jeg kunne gå direkte ud på golfbanen og skyde hole-in-one i første forsøg?

Selvfølgelig vil BMW ikke, for det kunne jo risikere at ødelægge dine illusionener om at hvis Tesla kan, så kan BMW også. ;-)

Du bliver skuffet over din Tesla i en meget nær fremtid, men lev nu bare i illusionen om at din Tesla forbliver helt unik sammenlignet med det der kommer fra Tyskland og Kina de næste par år.

Jeg har faktisk lidt medlidenhed med Tesla ejere, men det forstår du først om nogle år :-)

Lag din lid til ypperste præsten i kulten, for han er en snu karl :-)

  • 1
  • 12

Du bliver skuffet over din Tesla i en meget nær fremtid, men lev nu bare i illusionen om at din Tesla forbliver helt unik sammenlignet med det der kommer fra Tyskland og Kina de næste par år.

Jeg har faktisk lidt medlidenhed med Tesla ejere, men det forstår du først om nogle år :-)

Jeg ejer ikke en Tesla. Jeg vil inderligt gerne eje en Model 3, men da jeg altid har været for nærig til at købe nye biler, har jeg valgt at holde dieselhakkeren vedlige, indtil de kan købes brugt.

Problemet er, indtil videre, at der pt kun er 2 brugte Model 3 til salg på Bilbasen, og de koster begge omtrent det samme som nye, så din medlidenhed med Tesla-ejere er vist ganske overflødig. ;-)

  • 11
  • 0

Derfor forekommer det mig at være endnu mere stressende at køre med autodrive on, og hands off, end simpelthen manuelt evt. med intelligente støtte funktioner.

Som bruger af en Tesla med FSD (dog ikke den nye beta-version, der kun er frigivet i USA), vil jeg lige kommentere den formodning.

En Tesla (også med den simple Autopilot) sikrer sig at føreren er parat til at overtage ved at måle det moment føreren udøver på rattet. Lader man sin arm "hænge" i rattet, eller planter man albuen i armlænet og presser hånden op mod rattet, så tolkes det som at føreren har fat i rattet. Med et noget kraftigere moment ophører Autopiloten med at styre. Det kræver en anelse tilvænning men er ikke vanskeligt endsige stressende.

  • 3
  • 0

Nu står og falder de fleste el-bils ejeres humør jo ikke med om deres køretøj er forrest i FSD-udviklingen - f.eks. kan man jo spare de 50klik og opgradere til Performance istedet det koster også 50klik - det gjorde jeg :-)

Og jeg griner hver gang den får lidt ampere i viklingerne - det går jævle hurtigt deropad i fart.

På mortorvej og i kø, lader man bare den billige auto-assist køre bilen imens man slapper af - jeg er pisse ligeglad med hvem som vinder FSD-ræset - bare en gør det. For det er nemt at kopiere andre - det er svært at være den første som viser vejen - jeg har dog noget tiltro til at det bliver Tesla som vejviser - selv det ret beset er mig lige gyldigt.

Det med at blive skuffet om lidt - tjaae sådan er det jo hver gang man køber mode-dimser - lige pt. kan BEV (og specielt en tesla) sammenlignes med en iPhone - der kommer altdi en bedre imorgen - lev med det, eller lev med din gamel bil. Min model er f.eks. lige blevet faceliftet, ærgeligt jovist jeg ville da hellere have den nye med Chrome-delete og varmepumpe, men jeg har jo fået hvad jeg bestilte.

Baldur købte så ikke performance-modellen, han købte istedet noget software :-) Men ham slog jeg også i go-cart engang (good times) :D

  • 7
  • 0

På mortorvej og i kø, lader man bare den billige auto-assist køre bilen imens man slapper af - jeg er pisse ligeglad med hvem som vinder FSD-ræset - bare en gør det. For det er nemt at kopiere andre - det er svært at være den første som viser vejen - jeg har dog noget tiltro til at det bliver Tesla som vejviser - selv det ret beset er mig lige gyldigt.

Godt indlæg. Jeg kan sagtens følge din holdning, og ville nok selv hælde til P fremfor FSD, da jeg bestemt ikke har noget imod at køre bilen selv. ;-)

Det der med at kopiere, tror jeg nu ikke er så nemt, som du giver udtryk for. De kan selvfølgelig nemt splitte hardwaren ad og kopiere den, men så skal de jo lige igennem processen med lære den at begå sig sikkert i trafikken.

Og når endelig de har alt lært det Tesla kan idag, så er Tesla allerede nået 6 år videre.

Eller som Elon Musk selv udtrykker det:

"What matters is the pace of innovation. That is the fundamental determinant of competitiveness."

  • 5
  • 0

En Tesla (også med den simple Autopilot) sikrer sig at føreren er parat til at overtage ved at måle det moment føreren udøver på rattet. Lader man sin arm "hænge" i rattet, eller planter man albuen i armlænet og presser hånden op mod rattet, så tolkes det som at føreren har fat i rattet. Med et noget kraftigere moment ophører Autopiloten med at styre. Det kræver en anelse tilvænning men er ikke vanskeligt endsige stressende.

Jeg sætter en ære i at få en bil til at køre derhen, hvor jeg vil, med så lille påvirkning af rattet som muligt. Det giver mindre arbejde til mig, og det er mere behageligt for passagererne.

Men med Teslas system er det pludselig nødvendigt for mig at give rattet påvirkninger i situationer, hvor jeg i en anden bil uden lane assist ville have holdt hænderne neutralt. Det er jeg ikke ubetinget fan af.

  • 2
  • 2

Og når endelig de har alt lært det Tesla kan idag, så er Tesla allerede nået 6 år videre.

Eller som Elon Musk selv udtrykker det:

"What matters is the pace of innovation. That is the fundamental determinant of competitiveness."

Ja - og det mest utrolige ved hans forretningsmodel er, at Tesla har det trediestørste R&D budget af alle bilproducenter - og det er hans konkurrenter der finansierer det gennem hans salg af regulatory credits.

Man må tage hatten af for hans evne til at tvinge en helt ny markedssituation igennem - og han bliver ved med at presse de "gamle". Selv VW som angiveligt kaster mia efter elbil udvikling har svært ved at få funktioner færdige som Tesla har haft siden 2012 - fx OTA update af firmware i bilen. Videoen af VW's lane assistant minder om den udgave af autopilot der var i de gamle Tesla Model S fra 2013.

Den nye Autopilot sætter selv tempo efter fartgrænsen, afstanden til bilen foran, vejens forløb, bilerne i tilstødende vejbaner så den fx ikke ulovligt overhaler indenom, undviger hvis andre skifter ind i din vejbane osv.

Det er også interessant at se på energiforbruget i Tesla biler og deres konkurrenter. Model 3 LR AWD har en EPA MPGe på 134. -Nærmeste konkurrent er Mini electric på 108 -Polestar 2 er på 92 -Volvo XC40 på 79. VW id.3 er ikke med da den ikke er på det amerikanske marked

  • 6
  • 0

Selv VW som angiveligt kaster mia efter elbil udvikling har svært ved at få funktioner færdige som Tesla har haft siden 2012 - fx OTA update af firmware i bilen. Videoen af VW's lane assistant minder om den udgave af autopilot der var i de gamle Tesla Model S fra 2013.

Der er nok generelt forskel på hvor de forskellige fabrikanter har haft deres fokus. Efter at have ejet en Tesla Model 3 Performance i et år var jeg blevet træt af den, og den er nu solgt og skiftet ud med en tysk PHEV. Der var hovedsageligt 3 grunde til at jeg blev træt af min Tesla: 1. Jeg har ikke temperament til de tvungne ladepauser som følger med når turen er lidt længere end bilens efter min mening for begrænsede rækkevidde. 2. Interiørkvaliteten sammenlignet med det jeg har været vant til fra de tyske premium producenter. 3. Tesla's ellers så lovpriste teknologi. Jeg havde ikke FSD, men kun standard autopilot. Sammenlignet med de tyske premium producenter oplevede jeg mange ting jeg selv opfattede som svagheder, men det kommer nok meget an på hvad man er vant til. Her kan blandt andet nævnes: - Autosteer: Tilkobles "separat" fra fartpilot og (når man ikke har FSD) slås den fra ved vognbaneskift, hvorefter man skal slå den til igen. Den bliver også slået fra hvis man giver for kraftige input i rattet (der skulle ikke så meget til). - Den radarstyrede fartpilot i har stor tendens til fantom-braking og er i mange situationer alt for hurtig til at bremse bilen. Lidt i samme boldgade er at kollisionsadvarslen efter min opfattelse er alt for følsom da den advarer om potentielt forestående kollision med biler hvor jeg som fører vurderer at der er så godt som ingen fare for kollision.

Generelt synes jeg at det var en daglig kamp mod Teslas assistent systemer når jeg kørte i min Model 3, der var altid et eller andet der drillede. I de tyske konkurrenter jeg har erfaring med er assistent systemerne netop det, altså en række systemer som assisterer dig i at føre bilen og ikke vil forsøge at bestemme hvordan du skal gøre. Der er ingen tvivl om at en Model 3 er en fremragende BEV, men der er ud over assistent systemerne flere andre ting som er generelle for alle biler hvor jeg mener at Teslaen halter efter. Teslaen virker mere som at den er tiltænkt som selvkørende taxi end et køretøj der skal betjenes direkte af brugeren og jeg foretrækker de tyske alternativer hvor det er føreren som er i centrum.

Jeg ville som sådan ikke have noget imod at havde skiftet min Model 3 ud med endnu en BEV, men jeg var ikke i tvivl om at jeg ville tilbage til en af de tyske premium mærker, hvor man lige nu er tvunget til at skulle have en SUV samt biler med for kort rækkevidde. Havde man kunne få f.eks. en Audi A6 som BEV og med en rækkevidde som en Tesla Model S LR, så havde det klart været interessant, men da dette ikke er en mulighed måtte jeg nøjes med en Audi A6 som PHEV, hvor absolut hovedparten af kørslen foregår på strøm.

  • 4
  • 0

Efter vel. ca. 500kkm i VW var det nok, men den sidste havde både Disel-gate og fik skiftet DSG7 kobling 3 gange og til sidst hele gearkassen på kulance.

ALDRIG en VAG-bil igen - men er da klar til BMW eller Mercedes, hvis jeg bliver træt af M3P'en - men tænker det bliver asiatisk næste gang. Det med interøret og bygge kvaliteten er jeg enig i. Det med assistenterne oplever jeg praktisk talt aldrig, og jeg har alt slået til. Autopiloten kobles til på en gang?

PS: Et dykker ankelbly kan også bruges i en bil :-)

  • 1
  • 0

Efter vel. ca. 500kkm i VW var det nok, men den sidste havde både Disel-gate og fik skiftet DSG7 kobling 3 gange og til sidst hele gearkassen på kulance.

Jeg kørte ca 300 kkm i min gamle vw caddy (2005). Der var lidt mekaniske problemer de første 100 kkm, men ellers en god bil. For 4 år siden faldt valget igen på en vw caddy (på det tidspunkt var BEV for dyre, og der fandtes ikke en caddytype), og det er en af de bedste biler, vi har haft. Det er ikke en sportsvogn, men den opfylder vores krav til en bil. Den er let at stige ind i, der er masser af bagagerumsplads, vi kan have 2 cykler stående inde i bilen (uden at skille dem ad), vi kan rent faktisk sove i bilen (praktiseret 3 gange efter vi købte bilen), der er hængertræk, vi kører i snit over 20 km/l, adabtiv fartpilot og oliefyr. Det eneste jeg nu mangler, er at vw laver en BEV-caddy.

Mvh Bjørn

  • 0
  • 0

jeg foretrækker de tyske alternativer hvor det er føreren som er i centrum.

Det er jo fint at du vil have dig en Audi A6 i stedet og er glad for den. Jeg tænker at det hører end til historien at den Tesla du sammenligner din A6 med er altså en Tesla model 3 som er i prisklasse med den nye VW ID.3 . Altså er par prisklasser under din Audi A6 irl.

BTW: fandt du de steder i menuen på din Model 3 hvor man kunne indstille hvor meget hjælpe man ville have af diverse systemer og hvordan autopilot skulle reagere?

  • 4
  • 0

Det er jo fint at du vil have dig en Audi A6 i stedet og er glad for den. Jeg tænker at det hører end til historien at den Tesla du sammenligner din A6 med er altså en Tesla model 3 som er i prisklasse med den nye VW ID.3 . Altså er par prisklasser under din Audi A6 irl.

BTW: fandt du de steder i menuen på din Model 3 hvor man kunne in

Min Tesla Model 3 Performance kostede 515.000 kr (jeg valgte en Performance da det var den jeg kunne få med kort leveringstid på købstidspunktet) og basis prisen på Audi'en var 650.000 kr, så jeg synes ikke prisforskellen er så stor. Hvis ikke det havde været for vores afgiftssystem havde prisforskellen set anderledes ud, i Tyskland koster en Model 3 Performance mere end A6 50 TFSI e modellen. Jeg ville også have overvejet en A4 hvis den fantes som PHEV, men det gør den desværre ikke.

Ja jeg har rodet med alle indstillinger på Tesla'en og kunne ikke finde nogle indstillinger som reelt ændrede noget. Jeg er heller ikke den eneste som er træt af f.eks. Tesla's phantom-breaking, Tesla Bjørn har lige lavet en video om problemet https://youtu.be/xj73Q3lWvFM

  • 0
  • 0

Jeg skrev at din kaskoforsikring betaler. Det har du ret i at den i mange tilfælde nok ikke vil gøre, fordi det vil være min skyld at jeg ikke har overvåget kørslen tilstrækkeligt. Men min ansvarsforsikring vil altid betale for andres nød.

Gør din ansvarsforsikring nu også det?

https://www.findforsikring.dk/bilforsikrin...

Citat fra link:

Men vælger du at handle uagtsomt, så er det ligegyldigt, hvor billig din forsikring er, for ved grov uagtsomhed bliver du ikke dækket af forsikringen. Kommer du til påføre andre skader i trafikken, mens du taler i telefon, kan det altså blive en dyr omgang. Får dit ’offer’ varige men, kan du risikere at bøde økonomisk resten af dit liv. Du kan risikere, at forsikringen ikke vil hjælpe, hvis de vurderer, at du har handlet meget uagtsomt.

Citat slut.

Måske du lige skulle snakke med dit forsikringselsskab om den påstand, når du anvender dit FSD, for jeg vil vurdere at du ender i kategori med en der taler i telefon og kan ende med at stå med hele regningen.

  • 0
  • 1

Er der i lovgivningen om vandvidskørsel angivet en skala for alkoholpromiller og IQ?

Lovgivningen omkring vanvidskørsel er stadig under udarbejdelse, men ifølge nogle udpeges en vanvidscyklist via en IQ måling.

Det er allerede alment erkendt at det er vanvittigt at køre med alkohol i blodet.

Vi arbejder løbende på at samle alle relevante faktorer, for at fastsætte strafferammen, da det desværre ikke (endnu) altid er strafbart, at være dummere end politiet tillader.

https://ing.dk/artikel/holland-indfoerer-3...

  • 1
  • 1

Vanvidskørsel?

Så ender du, med garanti, med selv at stå med regningen, så den unge mand der i sidste kørte den lille pige ihjel, kommer til at bøde resten af livet og med rette, hvis du spørger mig.

Denne type sager behøves vi ikke debatere her, da de i min verden er helt horrible og forhåbentligt ikke relevant for os her i debatten.

Men hvis Baldur har den opfattelse, som han giver udtryk for, ville jeg, hvis jeg var ham, nok lige tage snakken med forsikringen.

  • 0
  • 4

Vanvidskørsel?

.

Er der i lovgivningen om vandvidskørsel angivet en skala for alkoholpromiller og IQ?

"Vanvidskørsel omfatter følgende forseelser, der anses for at være særligt alvorlige og farlige:"

Kørsel der resulterer i uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder. Det er omfattet af straffelovens § 241, 2. pkt.

Kørsel der uagtsom forvolder betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder. Det er omfattet af straffelovens § 249, 2. pkt.

Kørsel der forsætlig forvolder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed. Det er omfattet af straffelovens § 252.

Særlig hensynsløs kørsel.

Kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 procent ved kørsel med over 100 km/t.

Kørsel med mindst 200 km/t uanset hastighedsgrænsen.

Spirituskørsel med en promille over 2,00.

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE1192...

  • 1
  • 0

Jeg mindes ved tidligere debatter om selvkørende biler, at argumentet for at have det er at bilen så kan køre ejeren hjem efter en festlig julefrokost. Hvad tænker du om det?

Hvad er din mening om det?

Der skal stadig være "en kaptajn" i en selvkørende bil. Det er IKKE noget software eller bilen selv. Det er ejeren og dermed den ansvarlige. Er bilen på vej til at forårsage ulykker, eller har måske lavet en er ejeren ansvarlig, og så er det relevant at puste i alkometeret. Resten kan du nok gætte.

  • 0
  • 3

Der skal stadig være "en kaptajn" i en selvkørende bil. Det er IKKE noget software eller bilen selv. Det er ejeren og dermed den ansvarlige. Er bilen på vej til at forårsage ulykker, eller har måske lavet en er ejeren ansvarlig, og så er det relevant at puste i alkometeret. Resten kan du nok gætte.

Så er det jo slet ikke selvkørende biler du taler om.

De findes her ikke endnu.

Først når relevante myndigheder har godkendt et system til brug på offentlig vej er det selvkørende i pågældende klasse.

Eneste system der mig bekendt, i øjeblikket er godkendt (klasse4) er Waymos taxi's i Phoenix, hvor de en tid har hørt helt uden chauffør.

(Og nej, passagerene/kunderne der, har ikke noget ansvar i en ulykkessituation, og skal ikke blæse i alkometer på forlangende.)

.

Når vi engang får selvkørende biler, vil det være en trafiksikkerhedsmæssig stor fordel, ellers vil det jo aldrig blive godkendt.

  • 3
  • 0

Gør din ansvarsforsikring nu også det?

Ja, din ansvarsforsikring betaler altid. Også når du selv skal betale. Hvis forsikringen ikke dækker, så betaler ansvarsforsikringen alligevel og sender så efterfølgende en regning til dig. Med det i mente, så prøv at læse mine indlæg igen.

Det er sådan fordi offeret ikke skal risikere at stå uden erstatning.

  • 5
  • 0

Ja, din ansvarsforsikring betaler altid.

Vi kan blive helt enige om at offeret ikke efterlades uden erstatning, men det er ikke ensbetydende med at det er din ansvarsforsikring som dækker, det afgøres fra sag til sag.

Det bliver ikke rigtigt af at du gentager det, beklager.

Og for at afslutte denne, så hvis din ansvarsforsikring ikke dækker, findes der en pulje under forsikring og pension som sikre at skadelidte for en erstatning men som du så rigtigt skriver kommer de forbi hver 10. år, for at få deres penge tilbage.

Det er samme pulje som udbetaler, hvis en bil kører uden ansvarsforsikring og forsager personskade men denne pulje har intet med en ansvarsforsikring at gøre.

Ang. kaskoforsikring vil din kasko ved materiel skade, nok dække skadelidte men skadevolder kan sagtens nægtes erstatning for egen bil.

  • 0
  • 2

Måske du lige skulle snakke med dit forsikringselsskab om den påstand, når du anvender dit FSD, for jeg vil vurdere at du ender i kategori med en der taler i telefon og kan ende med at stå med hele regningen.

Åh ja hvad mon de siger til at få en kunde hvis bil på grund af dens teknologiske overlegenhed, er 10 gange så lidt tilbøjelige til at være indblandet i en trafikulykke, end en gennemsnitligt menneske kørt bil. Det er de modbydelige facts efter millionvis af kilometer kørt af teslaer på autopilot/fsd og menneske. Ja det kan godt gøre lidt ondt på ens selvforståelse. Hvis man meget sådan ..4 hjulet only.

  • 1
  • 2

Åh ja hvad mon de siger til at få en kunde hvis bil på grund af dens teknologiske overlegenhed, er 10 gange så lidt tilbøjelige til at være indblandet i en trafikulykke,

Der findes mange, som rigtigt mange, mennesker der aldrig har været involveret i en ulykke. Da Teslas AI må betragtes som værende "en", hvad man nu kalder "den", kan du jo prøve at regne lidt på det.

Jeg kan snildt finde personer som aldrig har været involveret i et uheld, som tilsammen har kørt det antal kilometer, som Teslas AI.

For jeres fejlfri Teslaer er skyld i og er involveret i flere uheld.

https://www.forbes.com/sites/bradtempleton...

https://www.torquenews.com/1083/two-tesla-...

  • 2
  • 2

Forsøger du at fortælle os, at hvis en 100+ procent selvkørende bil i fremtiden forårsager en ulykke, så er der ingen ansvarlige?

Jeg vil ikke prøve at forklare dig noget længere Hans Jørgen, du har selv beklaget dig flere gange, over at jeg ikke magter, at gøre mig forståelig over for dig.?

Nu har jeg vist dig selvkørende biler.

Du kan helt sikkert selv søge på ansvarsforhold, vedrørende Waymos taxi i Phoenix. Jeg er ikke i tvivl om ansvars forholdene, så jeg har ingen interesse i at undersøge, men jeg vil da gerne oplyses.

Jeg skal ikke ind i en diskussion med nogen andre her, der heller ikke har viden omkring ansvarsforhold, i forbindelse med ufærdigeFSD systemer, eller div. førerassistenter i biler.?

  • 1
  • 1

Jeg kan snildt finde personer som aldrig har været involveret i et uheld, som tilsammen har kørt det antal kilometer, som Teslas AI.

For jeres fejlfri Teslaer er skyld i og er involveret i flere uheld.

Og blandt dine mange personer, som aldrig har været involveret i uheld, findes der igen mange - som i rigtig mange - dårlige bilister, der bare har været heldige aldrig at ramme noget, inkl. bilister der kun kører få km om året, eller ude på landet, hvor der er langt mellem alting.

Af samme årsag betyder det at man aldrig har forårsaget en ulykke, i forsikringsmæssig forstand, bare at man er elitebilist, med præcis samme risiko for at forårsage en ulykke som alle andre elitebilister.

Men ja, selvfølgelig har en enkeltperson, som aldrig har ramt noget, en bedre statik end Tesla's >1 million biler, med et gennemsnit af både gode, dårlige, heldige og uheldige bilister bag rattet --- men hvad kan vi bruge den sammenligning til?

Og nej, Tesla ikke er fejlfri, for det er ingen, men Tesla har en langt bedre statistik end noget andet bilmærke, så selv en bilist med mange uheld på bagen, er statistisk set mere sikker bag rattet i en Tesla end i en anden bil.

  • 1
  • 0

https://www.torquenews.com/1083/two-tesla-...

Hvad prøver du at fortælle med det link?

Der var intet tegn på at der blev kørt på autopilot eller FSD i de to pågældende hændelser, så det var bare to uheld svarende til de ca 100 andre dødelige uheld, der sker hver eneste dag på de amerikanske veje.

Det ironiske i denne nyhed er at hvis Tesla havde ligeså dårlig uheldsstatistik som alle andre mærker, så havde disse uheld slet ikke været nyhedsstof.

  • 2
  • 0

Åh ja hvad mon de siger til at få en kunde hvis bil på grund af dens teknologiske overlegenhed, er 10 gange så lidt tilbøjelige til at være indblandet i en trafikulykke, end en gennemsnitligt menneske kørt bil. Det er de modbydelige facts efter millionvis af kilometer kørt af teslaer på autopilot/fsd og menneske. Ja det kan godt gøre lidt ondt på ens selvforståelse. Hvis man meget sådan ..4 hjulet only.

Hvis det er Tesla du snakker om kan det være du bliver overrasket over svaret. Min forsikringsmægler informerede mig i hvert fald om at selskabet ikke var interesseret i at tegne forsikring for flere Tesla Model 3 hvis ikke man havde alle forsikringer hos dem. Forklaringen jeg fik på dette var at de så rigtig mange parkeringsskader og lignende på Model 3. Årsagen til dette skulle være at en forholdsvis stor andel af Model 3 ejerne var nye bilister som ikke har så stor erfaring med at køre bil. Model 3 og Tesla generelt har jo hos nogle grupper lidt status som en gadget mere end et transportmiddel, og det har åbenbart fået flere unge til at købe dem end hvad man normalt vis ser for biler i den prisklasse.

Min egen erfaring med Model 3 var da også at den var forholdsvis dyr at forsikre.

  • 1
  • 4

Der var intet tegn på at der blev kørt på autopilot eller FSD i de to pågældende hændelser

I den ene sag undersøges det stadigt.

I den anden står der sådan her: This is a scary situation for all vehicles. The fire truck was deliberately stopped in the lane. It angled itself slightly so it would not look like it was actually using the lane, making it clear, to humans at least, that it was deliberately closing the lane. Even so, the Tesla found itself following another vehicle which blocked the Tesla's view of the situation. That leading car, seeing the fire truck, changed quickly into the lane to the right as expected -- suddenly revealing the parked fire truck situation with about 4 seconds to act.

The Tesla Autopilot and its driver did not react until about 0.5 seconds before the crash.

Den og fører kunne ikke reagere inden for 3,5 sekunder, så tror jeg alle kan være med, prøv lige at start et stop ur og lad 3,5 sekunder gå.

Kan det hænge sammen med at føren stolede fast og holdent på sin "fejlfri" Tesla?

  • 2
  • 4

Oooooookeyyyyyyy!!!!! Atså miliardvis af kilometer. Shit! Det er simpel statestik indsamling. Troede dette var almindeligt kendt. https://electrek.co/2019/10/23/tesla-autop...

Nu er statistik godt?

Nej og nej, mange uheld skabes af idioter bag rattet, det ændre Tesla ikke ved.

Hvordan tror du din Tesla ville klare sig med FSD på gaden i Thailand? Den ville da aldrig komme ud af flækken.

For virkeligt at få et "sandt" billede" må man også tage segmentet med som fører disse biler, dette har jeg prøvet at forklare før men taler for døve øre.

  • 1
  • 3

Kan det hænge sammen med at føren stolede fast og holdent på sin "fejlfri" Tesla?

Hvis føreren var opmærksom var ulykken ikke sket. Men vi er nødt til at forhold os til, at system på daværende tidspunkt, og i øvrigt stadig, ikke er blevet annonceret til at kunne stoppe i alle situationer. Det er et level 2 system hvor det er chaufføren der har ansvaret. I det øjeblik Tesla erklærer (og får godkendt) systemet til level 3 eller mere, så er situationen en anden. Men der er vi ikke endnu.

Og så er der i øvrigt dødstødet til dette specikke uheld: Der var tale om en Tesla Model S årgang 2014. Det betyder at den er udstyret med Autopilot 1 som er leveret af Mobile Eye. Det vil sige, det var ikke Teslas eget system og det er meget begrænset i forhold til det der er i nye biler. AP 1 har blandt andet kun 1 kamera, dårligere radar og sonar sensorer og meget svagere computer.

Mobile Eye er endvidere det som konkurrenterne nu kører med. AP 1 systemet fra 2014 kan meget bedre sammenlignes med det der nu leveres til de fleste biler fra VW og mange andre. Det er bestemt ikke FSD.

Hvis du vil have en teknisk faktuel raport direkte fra kilden, i stedet for en biased gut der snakker om LIDAR, så er den her: https://dms.ntsb.gov/public/62500-62999/62... (læs specielt afsnittet om føreren - du behøver ikke gætte, de har interviewet ham og han var klar over systemets begrænsninger, men han lod sig alligevel distrahere, angiveligt af bilens radio).

  • 3
  • 0

Nej og nej, mange uheld skabes af idioter bag rattet, det ændre Tesla ikke ved.

Hvordan tror du din Tesla ville klare sig med FSD på gaden i Thailand? Den ville da aldrig komme ud af flækken.

Når tesla fsd når level 5 autonomi kan ingen passager idiot eller ej påvirke kørslen, så jo det kan tesla godt ændre på.

Jeg tror ikke nogen på dette ingeniør forum er i tvivl om hvad det vil ske hvis den nuværende fsd... ca level 2.5 på amerikansk highway, ville opføre sig i Thailand.

  • 2
  • 0

I den ene sag undersøges det stadigt.

Nej!

I sagerne i begge dine links, blev det afgjort ret hurtigt på baggrund af bilens lagrede data, om der blev kørt på AP eller ej.

I den sagen hvor en Tesla kørte op bag i en holdende brandbil med 50 km/t, blev der kørt på AP, og køreren erkendte at være optaget af at spise brød og drikke kaffe under kørslen.

I Torque News linket med de to andre sager (som jeg henviste til) hvor ialt 3 mistede livet, var hverken AP eller FSD involveret.

Det var m.a.o. uheld svarende til dem der i snit dør 100 af hver dag i USA.

Og jeg gentager, hvis Tesla havde en ligeså dårlig uheldsstatistik som alle andre mærker, så havde de to uheld slet ikke været nyhedsstof.

  • 2
  • 0

Jeg tror ikke nogen på dette ingeniør forum er i tvivl om hvad det vil ske hvis den nuværende fsd... ca level 2.5 på amerikansk highway, ville opføre sig i Thailand.

Der er faktisk allerede flere videoeksempler hvor Beta-versionen kører rundt inde i byerne (dog ikke Bangkok), på brostensbelagte veje, bland fodgængere og cyklister, der krydser gaden på må og få.

Det klarer den faktisk forbløffende fint. Der er næppe noget andet system, med eller uden Lidar, der klarer det tilnærmelsesvis så godt under sådanne forhold.

Det sker dog stadig at den mistolker situationer, der er for fremmede ift hvad den har oplevet, hvorfor den stadig kun er Level 2.

Hvis man følger Twitter-brugeren i linket, vil man se at hun dagligt udsætter bilen for situationer, som den i begyndelsen har vist sig lidt usikker i, og konstaterer at den bliver bedre og bedre til det hver gang, så FSD er inde i en tydelig læringskurve.

Det interessante er at hver gang hendes bil lærer noget, så er der over en million andre Tesla'er, der lærer det samme.

  • 3
  • 0

Level 5 betyder specifikt at der ikke behøver at være en ansvarlig person til at overvåge kørslen.

Desuden Elon Musk udtalt klart og utvetydeigt at hvis en Tesla på level 5 forårsager et uheld, så er det Tesla, der har ansvaret.

Jeg vil dog godt have understreget:

Hvis den stangberusede Teslaejer engang vil køres hjem i den kommende fuldt selvkørende Tesla, men forårsager en ulykke, - så er det Elon Musk's ansvar??

  • 0
  • 3

Jeg glemte at nævne - at jeg forudsætter at ejeren, trods promillerne, formår at sætte sig ind i bilen, og trykke på noget, så bilen begynder at køre hjem. Medmindre du måske mener at Elon står klar via hans' overvågning af begivenhederne og kan fjernstyre bilen ?

Behøver jeg at gentage at level 5 ikke kræver overvågning af kørslen, og at Tesla har ansvaret hvis FSD forårsager en ulykke?

Hvorledes forestiller dig den stangberusede ejer forårsager ulykken, hvis det ikke er ham, der kører bilen?

  • 5
  • 0

Jeg forestiller mig at bilejeren satte bilen i gang med at køre! Hvem er så ansvarlig for at den kører? Elon Musk?

Nu må du bestemme dig; Ansvaret for at bilen kører - eller for at bilen forårsager ulykker?

Selvom man er alkoholpåvirket, er man naturligvis selv ansvarlig for hvad man foretager sig, herunder at sætte sig ind i en taxa eller en level 5-bil og bede om at blive kørt hjem.

Hvis det er en taxa, er chaufføren ansvarlig for de ulykker han laver.

Hvis det er en Tesla på level 5, er Tesla ansvarlig for de ulykker bilen laver.

  • 5
  • 1

Er det ikke cirka det samme som at gå ind i et føreløst tog, og ikke stille sig i vejen for at dørerne kan lukke?

Nej det er det ikke. Toget er ikke mit, selvom jeg betaler skat.

Nu må du bestemme dig; Ansvaret for at bilen kører - eller for at bilen forårsager ulykker?

Selvom man er alkoholpåvirket, er man naturligvis selv ansvarlig for hvad man foretager sig, herunder at sætte sig ind i en taxa eller en level 5-bil og bede om at blive kørt hjem.

Hvis det er en taxa, er chaufføren ansvarlig for de ulykker han laver.

Hvis det er en Tesla på level 5, er Tesla ansvarlig for de ulykker bilen laver.

Jeg har besluttet mig til at BILEJEREN er ansvarlig for at bilen, med eller uden ejerens medvirken ikke forårsager ulykker. Sådan fungerer det for os andre bilejere, ganske ligesom for chauffører og ejere af taxaer.

Så kommer denne støj om at Elon Musk pludselig tager over, når den selvkørende funktion når til trin 5 (som jeg forstår).

Mon denne sukken efter den fuldt selvkørende bil, er et ønske om at fralægge sig ansvar, på BEKOSTNING AF at man sættes fra oplevelsen af selv at køre bilen?

  • 0
  • 5

Jeg har besluttet mig til at BILEJEREN er ansvarlig for at bilen, med eller uden ejerens medvirken ikke forårsager ulykker. Sådan fungerer det for os andre bilejere, ganske ligesom for chauffører og ejere af taxaer.

Du roder en masse ting sammen. Det du er ansvarlig for, er at holde bilen i lovlig stand, ansvarsforsikret og sikre at den du lader køre i bilen, har kørekort osv.

Men hvis bremsesystemet svigter og resulterer i en ulykke, og det kan påvises at fejlen skyldes en fabriksfejl, og ikke manglende vedligehold eller uagtsom kørsel fra din side, så er det producentens ansvar og ikke dit.

På samme måde er det producentens ansvar, hvis FSD svigter på level 5, hvor du ikke du ikke er forpligtet til at overvåge kørslen.

Du skal jo forstå at før Level 5 er en realitet, er der en række myndigheder, der skal godkende systemets funktionalitet og tillade dig som ejer at lade bilen køre uden menneskelig overvågning, og det sker ikke med mindre producenten påtager sig ansvaret for funktionsfejl (og følgerne deraf) på Level 5.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten