Tesla skaber Apple-hype med ny Model 3
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla skaber Apple-hype med ny Model 3

Hvem bestiller en bil som man ikke kan prøvekøre og ikke kender leveringstidspunktet for? I dag vil det ret sikkert være temmelig mange mennesker. For klokken 5:30 dansk tid afslørede Tesla, hvordan deres fjerde model, der lidt underligt kaldes Model 3, kommer til at se ud, samt hvilke priser og præstationer vi kan forvente.

Samtidig åbner Tesla for forhåndreservationer til den nette sum af 10.000 danske kroner. Tesla kan dog ikke garanterer et leveringstidspunkt - optimisterne taler om op til to år.

I en Twitter-besked skriver Elon Musk da også, at lanceringen fredag bare er første skridt - mens andet skridt med selve lanceringen ikke engang kendes.

Illustration: Twitter

Hvad er det så, bilkøbere tilsyneladende er parate til at stille sig i kø for foran Teslas 221 butikker (rent faktisk er der allerede kø uden for en af butikkerne i Australien)?

Læs også: Flyvefærdig Tesla X præsenteret på motorshow

Tesla har formået at holde spændingen intakt og vist, at der er nye måder at sælge biler på. Det er jo ikke fordi andre bilproducenter ikke formår at holde på en hemmelighed. Men Tesla har bare været bedre end alle andre. Måske skyldes det, at de ikke har brugt de store bilshows til at vise nye modeller, men i stedet selv bestemmer tid og sted. På den måde kan man sige, at Elon Musk lader sig inspirere af Steve Jobs facon og evne til at skabe hype omkring et industrielt produkt, der principielt set yder det samme som konkurrenterne. .

Mindst 320 km på en opladning

Hvad ved vi så om Model 3? Den skal være Teslas første “billig”-bil. Helt billig bliver den dog ikke. I USA kommer prisen for billigste model til at ligge på cirka 35.000 dollar, hvilket oversat til dansk svarer til en bil til cirka 450.000 kroner. Men det er trods alt cirka halv pris i forhold til en Model S.

For den pris får man en elbil i den firmabilklassen, hvor Audi A4, BMW 3 og Mercedes C befinder sig.

Læs også: Tesla skal køre ud af garagen uden chauffør

På diverse blogs og diskussionsfora gættes der på specifikationer. Og lad os lige opsummere: Rækkevidden bliver mindst 320 km (200 miles) for den mindste model. Det har Elon Musk nemlig tidligere udtalt, er det mindste man skal forvente af en elbil. Men der vil nok også kunne købes en model med større batteri og omkring 500 km rækkevidde.

Model 3 vil sikkert kunne få Model 3 med træk på to eller fire hjul. Accelerationen for 0-100 km/t bliver under fire sekunder, og der vil være autopilot som i Model S.

Foreløbig er bilen kun blevet vist under et sort klæde. Men mon ikke den kommer til at ligne en mindre version af Model S med design-træk fra den netop lanceret Model X.

Så spørgsmålet er nu: Er Tesla i deres egen liga, når det kommer til markedsføring og vil vi se andre bilproducenter følge trop - eller er det bare noget helt specielt at sælge elbiler når man er en hightech-virksomhed fra Californien?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der havde været omkring 50 personer for at reservere Model 3 i Århus.

Man skal huske på at rækkevidde på mindst 320 km er på EPA-cyklussen og ikke den europæiske hvor den vil være rated omkring de 500 km.

  • 6
  • 0

"deres fjerde model, der lidt underligt kaldes Model 3"
De ønskede at kalde den Model E, men det har Ford ret til. Hensigten var at kunne præsentere modellerne S, E og X ved siden af hinanden i salgslokaler og bilshows, med hver sit store bogstav over. Derfor er symbolet for 3, tre streger over hinanden så det ligner E.

  • 15
  • 0

Tror vi var ca. 20lige før åbningstid i Århus. Fik denne pr mail 10:05.

"""
Tak
Din reservation er bekræftet

Model 3-produktionen er skemalagt til at begynde sidst i 2017. Leveringerne i Nordamerika sker først, derefter i Europa, Asien og landene ved Stillehavet og dernæst i lande, hvor rattet sidder i højre side. De, der ejer en Model S eller Model X får tilbudt prioriterede produktionsåbninger som en særlig tak for støtten til Tesla-missionen.
"""

Nu må vi se om elbilafgifterne spolerer planerne eller ej.

  • 12
  • 1

Hvordan er i kommet frem til 450.000 kr. ?

Jeg kan ikke få prisen højere end 372.000 kr med 25% moms og 30% registreringsafgift.

  • 8
  • 0

Det er kun meget få firmaer forundt at kunne skabe en hype omkring lancering af et nyt produkt.
Kan kun komme i tanke om Apple og Tesla lige nu, men der er nok flere som det er lykkedes for.
Tesla er også innovative og dygtige på det tekniske område.
Det som jeg nok er mest imponeret over er den optimisme som de har holdt fast i over en længere årrække. Nemlig at Tesla vil være i stand til at overleve og skabe et overskud på driften, således at Tesla ikke risikerer at gå konkurs indenfor de næste 2 til 4 år.
Den hype som opstår omkring Tesla er en meget vigtig forudsætning for at Tesla eventuelt vil kunne eksistere om 5 - 7 år.

  • 9
  • 0

30% i afgift? Det bliver det næppe. I 2018, hvor Model 3'erne efter alt at dømme kan starte levering, er afgiften 60% indfaset. Dvs at loftet er på 90% før fradrag. Det er svært at se at det skulle blive meget mindre end 450.000.

Ja, det er dejligt at være dansker :-).

  • 5
  • 2

Mon ikke der er kommet en mere fornuftig regering inden da. Sidste år blev der solgt 207.000 personbiler heraf var der kun ca 5000 lugtfrie biler.

  • 15
  • 1

30% i afgift? Det bliver det næppe. I 2018, hvor Model 3'erne efter alt at dømme kan starte levering, er afgiften 60% indfaset. Dvs at loftet er på 90% før fradrag. Det er svært at se at det skulle blive meget mindre end 450.000.

Ahr, ahr, ahr.

I følge dagens valutakurs svarer 35.000$ til 229.000 kr.

Hvis det er udsalgsprisen i US, er det nok ikke helt forkert at antage at vi kan sætte forhandlerens pris excl. moms i Danmark til nogenlunde det samme.

Og hvis vi yderligere anslår at model 3 kan sidestilles med Nissan Leaf, fsva. forbrug, så kan vi ifølge denne opstilling:

http://www.danskelbilkomite.dk/regafgift.html

beregne at den burde koste meget tæt på 400.000 i 2018.

Hvis så Tesla (hvilket ikke skulle undre mig) var i stand til at lave den mere økonomisk end Nissan'en er, så vil en forbedring på 20 Wh/km medføre en reduktion i afgiften på ca. 25.000 kr - men det ved vi nok mere om i morgen.

Det magiske skæringspunkt med "benzinrabatten" vil blive når vi får elbiler som kan produceres til under 185.000 kr i beskattet værdi, og som vil være så effektive at de kan opnå 120 Wh/km (hvilket ikke burde være urealistisk hvis vi taler små pendlerbiler) - dem skal der slet ikke betales afgift af.

Selv om det lyder bizart, så kan de danske afgifter måske i virkeligheden være med til at drive udviklingen mod billigere og lettere elbiler - djævlen ligger i hvad fremtidige politikere kan finde på for at tækkes den slunkne kasse.

  • 14
  • 0

Mener at der både er federal støtte til elbiler og delstatsstøtte.

Det kan forklare den mulige forskel.

Ellers kan det jo være at journalisten simpelthen har skønnet hvad afgiften bliver og derfor regner sig frem til ca. 450.000.

  • 0
  • 1

Når man skriver "mindst", er det så 'worst case'?
- Sådan kold vintermorgen, fuld skrue i acceleration og højst tilladte hastighed på motorvej-agtig?

Jeg mener; kan man, realistisk, opnå måske 400+ km/opladning hvis man kører 'pænt'?

  • 1
  • 0

Tror jeg lægger en 20'er mere i sparebøssen.

I betragtning af at der alligevel ikke er nogen reel indlånsrente, har jeg faktisk reserveret en Model 3.

Hvis jeg pludselig skulle få et akut likviditetsproblem, så kan jeg altid annullere reserveringen og få mine penge tilbage. Indtil da er det en lille men reel støtte til en rigtig ingeniør, som viser verden at visionen om el-bilen kan realiseres.

PS. Bedre kvalitet:
https://www.youtube.com/watch?v=LBuTElFMOv...

  • 11
  • 2

Nobel har ret. Fragt og Told (10%) blev ikke nævnt, men resultatet er stadig ca. 400t.kr. med dagens kurs. Her er lidt mellemregninger (fra samme kilde)

Tesla skriver grundpris 35.000$ (før tilskud! Det var der faktisk tvivl om før præsentationen, da de ofte indregner tilskud).
Med dagens kurs er det 229 t.kr.
Dertil kommer evt. fragt og leveringsomkostninger til Europa... Det bliver et gæt, men mon ikke vi er på mindst 250t.?
Så kommer 10% told og 25% moms, dvs 344t. afgiftsgrundlag.
Så får de et fradrag for ABS/ESP/5 stjerner/selestrammere osv ca 14t. Ialt 330t. Det giver en "normal" afgift på 458t.
En "afgiftsrækkevidde" på 60km/l vil give et fradrag på 176t, dvs der resterer 282t. Den vil i 2018 være reduceret til 65% dvs 183t.
Og så er der et bundfradrag på 10t, dvs resultatet er 173t i afgift.
Startprisen på 35t$ bliver dermed til 402 t.kr i Danmark.

PS: Bemærk at fragt og leveringsomk. slår igennem med effektivt 134% afgift, så hvis fragten er 10t.kr. mere end de 21t jeg regnede med, så bliver den endelige pris 23,4t.kr. højere.
Det kan sagtens være at Teslas omkostninger er endnu højere...

  • 0
  • 0

Hypen her er dog væsentlig højere, for artiklen tager fejl af datoerne, idet den skriver "klokken 5:30 dansk tid AFSLØREDE"... Da artiklen blev skrevet var den endnu ikke afsløret (men salget var startet.
Den blev vist kl 8:30PM i Californien den 31., dvs. om morgenen 5:30 i Danmark den 1. April.
Men reservationerne startede i butikkerne om morgenen den 31. uanset tidszone, dvs. i Australien mere end 24 timer før)
Og der var allerede reserveret mere end 115.000 biler da den blev afsløret!
Mange biler er blevet et hit, og solgt i overraskende mængder da de blev vist frem på en udstilling. DS blev nævnt (og Jaguar XK120 er et eksempel på en bil der slet ikke var tiltænkt produktion, men hvor ordrene bare dukkede op på udstillingen hvor modellen var stillet op som blikfang), men det var trods alt først efter den var blevet fremvist!
Der er over 100.000 mennesker der har bestilt en bil de ikke har set, og ikke kender specifikationerne på, andet end "5 personers elbil med >200 miles rækkevidde". Jeg vil nødig kalde dem skøre, for jeg gjorde det selv...
Online reservationen åbnede først en time før afsløringen, dvs 4:30 dansk tid den 1. Og efter 24 timer var tallet oppe på 230 t. forudbestillinger.
Det bliver spændende at se hvor mange der hænger ved, og faktisk køber. Med blik på historikken, vil jeg være meget glad hvis den faktisk når at komme i 2018, men det kan da sagtens være det bliver 2019. Jeg har ikke travlt, men de der er utålmodige, kan da også nå at blive frustrerede og vrede - det bliver spændende at se hvordan det går.

  • 2
  • 0

PS: Bemærk at fragt og leveringsomk. slår igennem med effektivt 134% afgift, så hvis fragten er 10t.kr. mere end de 21t jeg regnede med, så bliver den endelige pris 23,4t.kr. højere.
Det kan sagtens være at Teslas omkostninger er endnu højere...

Det koster ikke i nærheden af 21K at få transporteret en bil fra US til DK, slet ikke hvis man skal have transporteret flere ad gangen.

Da Tesla jo har hele værdikæden, så gætter jeg på at de vil vælge en taktisk pris på 399.000kr for den billigste model (hvis den når markedet i 2018).

  • 0
  • 0

Af den grund vil jeg mene at det ikke giver mening at regne på hvad en Model 3 vil komme til at koste i Danmark.

Det kan du for så vidt have ret i, men med de oplysninger der foreligger, så er det faktisk muligt at lave et rimeligt estimat, ud fra hvordan afgiftspolitikken er fastlagt lige pt.

Så lad os sige det på den måde, at hvis ikke reglerne laves om, og hvis Tesla ikke sætter prisen op, så er jeg ret sikker på at indgangsprisen bliver tæt på de 399K.

  • 2
  • 0

Vil lige poste FDM's bud på en pris:

»Vi aner ikke, hvad bilen kommer til at koste i Danmark. Det afhænger af dollarkursen, told, moms, leveringsomkostninger, forhandleravance og ikke mindst registreringsafgift i Danmark,« siger Søren W. Rasmussen.

FDM spår selv, at bilen kommer til at koste mellem 500.000 og 600.000 kroner afhængigt af, hvilket år bilen bliver indregistreret i.

  • 0
  • 0

»Vi aner ikke, hvad bilen kommer til at koste i Danmark. Det afhænger af dollarkursen, told, moms, leveringsomkostninger, forhandleravance og ikke mindst registreringsafgift i Danmark,« siger Søren W. Rasmussen.

FDM spår selv, at bilen kommer til at koste mellem 500.000 og 600.000 kroner afhængigt af, hvilket år bilen bliver indregistreret i.

Det er altså ikke ret svært at lave regnestykket ud fra de forudsætninger vi har lige nu!

Derfor er det muligt at estimere en pris i 2017 og 2018, hvis man som bibemærkning bare laver de nødvendige forbehold - det er ikke raketvidenskab.

Så selvfølgelig kan man godt "ane" hvor man lander henne, imo. virker det ret inkompetent at en organisation som FDM ikke kan regne det ud - det er klart, at hvis dollaren ræser opad, så er der et problem.

På mig virker det næsten som om FDM bevidst går de "gamles" ærinde - der er ikke noget som FUD.

  • 1
  • 2

FDM er fsv. angår elbiler helt ude i hampen, de siger at de er glade for elbiler, men så kommer der lige 50 men'er - utroværdig af allerhøjeste grad. Når man nu rimelig nemt kan beregne prisen til ca. 400K i 2018, hvorfor er det så at FDM skal ud i "vi aner ikke" -GU aner vi det!

  • 2
  • 2

FDM er fsv. angår elbiler helt ude i hampen, de siger at de er glade for elbiler, men så kommer der lige 50 men'er - utroværdig af allerhøjeste grad.

FDM laver i 70'erne. Se deres medlemsblad. Skrevet af motorjournalister i oppe 60'er, der stadigvæk tror, at danske bilister stadigvæk har en bil for at tage på bilferie i Harzen.
Artiklerne om nye biler er sådan lidt "hvor god god plads er der til svigermors undulatbur, og er den god til at trække en campingvogn" og "den nye Astra har fået bredere nakkestøtter".

For dem er elbiler sådan noget med "og så er der noget med noget elbils noget, som vist er noget de unge mennesker kan lide. ak ja, den ungdom".

  • 4
  • 2

Hej.

På følgende link har FDM skrevet om den kommende bil.

Lige under artiklen er der en debattråd med to spændende kommentarer. I den ene tråd kan man læse FDMs / MOtors begundelse for at komme med det prisskøn, som de gør.

http://www.fdm.dk/nyheder/lille-tesla-har-...

Jeg skal ikke gøre mig klog på prisskønnet. Det har jeg ikke forstand på.

Jeg er ikke nødvendigvis enig i FDMs holdninger og meninger. Men jeg synes, at det af og til er spændende at læse ting og sager fra dem.

venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideuvikler
Projekt Trafiksikkerhed
8 og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

Raymond Van Wonterghem, hvad tænker du, når du skriver det er FCMs måde at manipulere på? Hvordan er den anderledes end den fra skats?

I øvrigt, hvordan foregår bestillingen af den? 10.000kr i depositum og derefter de resterende 340-450.000? Er der nogen der kan gøre mig mere klog på dette?

Venlig hilsen
Hans - https://pricemarket.dk

  • 1
  • 0

Hans: FDM laver et overslag på den nedsatte registreringsafgift på 90.000 - M3 får nok ikke et nedslag mindre end omregnet 60km/l benzin (Model S er 48km/l benzin) og det giver et nedslag på 168.000 og ikke 90.000 . Desuden har Tesla sagt, at M3 bliver som minimum bliver samlet i EU(for levering til resten af verdenen) og derfor ingen told(nøjagtig ligesom Model S) - Er det informationer som FDM har, ja det er jeg helt sikker på, men lad os tage de konservative briller på(som de som undskyldning bruger). Jeg ved ikke hvordan de ellers har regnet, for de har ikke angivet den detaljerede beregning.
Depositummet er refunderbart indtil din endelige konfirmation af konfigurationen, normalt sker det ca. 2 måneder før levering, du skal så betale resten ved levering, normalt en bankcheck eller en bankoverførsel før du får udleveret bilen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten