Tesla: Singapore udregner CO2-emissionen fra Tesla S forkert

Kæmpeafgift til Tesla-ejer for at svine med CO2 har skabt røre i bystaten Singapore. Tesla Motors er gået aktivt ind i sagen for at få myndighederne til at teste Model S på 'korrekt vis'.

Den amerikanske elbilsproducent Tesla brander sig gerne på at lave en miljøvenlig bil. Den er myndighederne i Singapore imidlertid ikke helt med på. De bragte sig i sidste uge i skudlinjen ved at stikke en Tesla-ejer af producentens S-model en bøde på godt 74.000 kroner for at opveje det CO2-udslip, der kommer som følge af bilens elforbrug.

Tesla protesterede og vil nu i dialog med de statslige transportmyndigheder for at sikre, hvad firmaet mener er den korrekte forståelse af bilernes CO2-emission.

Bystatens eksperter har beregnet CO2-emissionen fra luksus-elbilen Model S til 222 gram CO2 pr. kørt kilometer.

Læs også: Singapore sender ekstraregning til Tesla-ejer for at udlede for meget CO2

Men det, som Tesla nu opponerer mod, er LTA’s fastsættelse af bilens forbrug ved kørsel. Ud fra standarden R101 fra The United Nations Economic Commission for Europe (UNECE), har LTA nemlig vurderet, at en Model S bruger 444 Wh pr. kørt kilometer. Med en CO2-emission på 0,5 g/Wh i Singapore udløser det så en emission på 222 g CO2/km.

Det placerer Model S i kategorien ikke-energieffektive biler på linje med store benzindrevne limousiner som Mercedes S, hvilket udløser en ekstra afgift på 15.000 Singapore dollars eller cirka 74.000 kroner.

Grunden til at LTA valgte at bruge standarden R101 var, at det var en brugt bil som en køber gerne vil have importeret til Singapore. Men som en talsperson fra LTA understreger, så skal alle brugte biler - også elektriske - undergå en forbrugstest. Det skyldes at forbruget kan variere meget, alt efter hvordan biler tidligere er blevet kørt og vedligeholdt.

Læs også: Derfor skal en Tesla have lov til at brænde ud

Men det er helt forkert, skriver en repræsentant for Tesla i en e-mail til Ingeniøren:

En Model S forbruger nemlig kun 181 Wh/km, hvilket giver en CO2-emission på 90,5 g/km. Derfor skal bilen slet ikke tillægges en ekstra afgift. Samtidig vil Singapore i de kommende år øge brugen af sol- og vindkraft, og CO2-emissionen vil derfor yderligere falde.

Læs også: EU sætter foden ned: Tesla slipper for afgifts-hug

»Vi er løbende i dialog med LTA for at sikre en korrekt forståelse af disse spørgsmål og for at sikre, at de tester kundens Model S på korrekt vis. Grundet den positive karakter af disse drøftelser, er vi imidlertid overbevist om, at situationen vil blive løst snarest muligt,« lyder det fra Tesla.

LTA erkender, at en helt ny Model S vil lande i en helt anden kategori, hvor den i stedet for en ekstraafgift vil få en rabat på registreringsafgiften.

Kommentarer (24)

Du har helt ret i din betragtning - når man altså ser bort fra:

1) At benzin og diesel også forurener "et andet sted", når det skal udvindes, rafineres og transporteres
2) At benzin- og dieselbilers partikelforurening i byer ofte forekommer tættere på mennesker end forureningen fra kraftværker
3) At benzin- og dieselbiler ofte udleder mange gange mere forurening, både CO2 og partikler, end de nominelle værdier, der er resultaterne i laboratorietest
4) At mere end halvdelen af vores el i dag kommer fra vedvarende energi
5) Og at denne andel stiger de kommende år
6) Og at elbiler i øvrigt kan tilføre værdi til vores energisystem
7) Og at elbiler ikke støjer lige så meget

Med andre ord: Hvis man vælger at sammenligne best case for benzinbilen med worst case for elbilen (og i øvrigt helt glemmer en række faktorer), så kan elbilen selvfølgelig godt virke som en fis i en hornlygte.

  • 47
  • 2

Du har 100% ret Magnus men du tager ikke hensyn til at 80% af danmarks befolkning enten ikke har råd til eller har plads nok i en Tesla.

Derfor er elbiler på nuværende tidspunkt ikke en løsning når en "rigtig" elbil koster over 500.000 kr uden afgifter.

Du glemmer lige at både elbiler og alm. biler "udleder" partikler: dækkene! Så en elbil er ikke fri for fine/skadelige partikler når den kører rundt.

  • 5
  • 16

Enig. Elbiler er desværre stadig ofte pricy ift. fossile alternativer. Det tror jeg nu ændrer sig.

De danskere, der til daglig har behov for at køre mange hundrede kilometer, have 6 børn med i bilen - eller trække en båd eller hestetrailer skal selvfølgelig køre noget andet.

Jeg vil nu vove den påstand, at langt hovedparten af danskere fint kan leve med en elbil som hverdagsbil.

Mht. dæk: Point taken. Det samme kan man sige om bremser - selvom problemet vist er lidt mindre med elbiler, der bruger motorbremsen mere aktivt.

  • 12
  • 2

Hvad er det lige der sker omkring forskel på hvor langt en ny eller brugt elbil kan køre?

Hvordan får de lige mængden af Wh per km til at ændre sig betydningsfuldt over bilens levetid? Hvad er lige argumentet her? Falder inverternes effektivitet kraftigt? Gal overbelastning af elmotoren som slider denne? En med vilje skæv belastning af elmotoren som stresser den mekanisk?

  • 9
  • 0

Gad vide om danske raffinaderier vil ud med tallene for hvor meget el de bruger for at lave en liter benzin/diesel?

https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4

Videoen har visse forbehold, bl.a. 10 år gamle tal, samt at raffinaderierne har en lang række nyttige biprodukter.

Men rundt regnet går der 1 kWh til at raffinere 1 liter benzin/diesel.

En stærkt uøkonomisk bil (5.5 km/l) vil dermed have et ekstraforbrug af el, der svarer til Teslaens faktiske forbrug.

Med 11km/l vil forbrændingsmotorens ekstraforbrug af el være halvdelen af Teslaens faktiske forbrug.

En meget økonomisk bil (22km/l) vil stadig have et ekstraforbrug af el på 25% af Teslaens faktiske forbrug.

  • 3
  • 1

Lidt sjovt at se hvorledes man her på bloggen kan blive meget oprørt over hvorledes det er gået for een Tesla ejer i Singapore.

Jeg genkender ikke "røret" som er skabt i Singapore ifg. Bjørn... og jeg bor og arbejder (bl.a med Automotive) her i Singapore.

I en sag som denne, bør man forstå at LTA [måske] med vilje gør det uattraktivt at importere brugte køretøjer til Singapore. Import af brugte køretøjer er ikke noget man ser så velvilligt på her i landet (uanset om det er eldrift eller andet).

Faktisk er hele bilmarkedet her ekstremt styret (bl.a via Certificate of Entitlement = kvota) som kan gøre det meget dyrt at købe retten til at registrere sin bil (for en periode på 10 år hvorefter bilen skal skrottes/ud af landet eller CoE forlænges).

Ud over det, så er der vist ikke mange Singaporeanere, som er så sørens bekymrede for hvor 'grøn' deres bil er. Det handler langt mere om status. Og der er Tesla nok ikke så vigtig (endnu?).

Hertil kommer at Singapore er et land som engang imellem statuerer eksempler for at få befolkningen og/eller firmaer til at følje 'linien'. Om det er det ene eller det andet i sagen om den brugte Tesla skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det er sjældent at noget sker her fra regeringens side uden at det er velovervejet.

  • 4
  • 0

Til Lars Kr. Lundin:
Ja, det er rigtigt at det har været meget udenlandsk medieopmærksomhed.

Men det var nu teksten "Kæmpeafgift til Tesla-ejer for at svine med CO2 har skabt røre i bystaten Singapore" som jeg referede til...

  • 0
  • 0

Dvs. Hvor meget energi skal der laves for at transportere en elbil 100 km inklusive transport tab fra kraftværk til hustand, opladningstab når bilen batteri lades og afladningstab når batteriet aflades ved kørsel.

For det er fint med mindre partikelforurening i byerne, men resten af CO2 udlednings ligningen ignoreres lidt når elbilproducenterne laver deres PR...

  • 2
  • 9

Hvor meget energi skal der laves for at transportere en elbil 100 km inklusive transport tab fra kraftværk til hustand, opladningstab når bilen batteri lades og afladningstab når batteriet aflades ved kørsel.

Effektiviteten af en elbil fra kraftværk til hjul er omkring 60-70%. Det er fraregnet regenerativ bremsning og ingen forbrug ved "tomgang", dvs. når man holder stille i kryds.

Det kan ikke rigtigt diskuteres, at batteridrevne elbiler har langt den højeste effektivitet.

  • 12
  • 1

Effektiviteten af en elbil fra kraftværk til hjul er omkring 60-70%. Det er fraregnet regenerativ bremsning og ingen forbrug ved "tomgang", dvs. når man holder stille i kryds.

Meget kan elbilen, og virkningsgraden kan være ganske fornuftig.

Men sidst jeg tjekkede, koster lys, A/C, instrumentering, radio og mange andre forbrugere energi.

Og Tesla og co. har vist stadigvæk ikke opfundet forbrugere som ikke optager energi for at virke.

Så hold nu inde, med hvor fantastisk en elbil er, der er samme brugere i en elbil som i en alm. forbruger når vi snakker komfort elektronik og lign. i køretøjer.

Så man kunne være nysgerrig omkring elbilerne også laver tricket som alle andre fabrikanter, og kommer til at slå diverse forbrugere fra for at holde forbruget til kun fremdrift.

Men forbruget stiger jo betragtelig når A/C bliver aktiveret, eller når man i det hele taget savner varme på en kold vinter dag.

Og inden man går helt i selvsving med regenerativ bremsning osv. så har det også eksisteret i andre køretøjer før Tesla slog sig løs, og det er jo ikke fordi at den regenerative funktion lader batteriet helt op.

Synes man efterhånden gør elbilen mere effektiv end den egentlig er.

  • 2
  • 7

Rune: Forhold dig til virkeligheden: Jeg har stadig kørt ca. 65.000 km med et forbrugsgennemsnit på 223wH/km, 3 vintre og 2 somre og jeg kan garantere dig, at jeg har ikke under 22 grader i kabinen om vinteren og rimeligt køligt om sommeren. Læg du bare 15% i ladetab(jeg har bimåler og jeg har et noget mindre tab end 15%), læg du også noget transmissionstab på - Du kommer stadig til samme resultat, der findes ikke andre biler med samme effektiv udnyttelse af tilført energi -
Vi taler her em en luksusbil på 2,1 tons og masser af plads som har bedre udnyttelse af energien end den mindste dieselbil.

  • 9
  • 1

Men forbruget stiger jo betragtelig når A/C bliver aktiveret, eller når man i det hele taget savner varme på en kold vinter dag.

Model S er udstyret med en varmepumpe som bruger omkring 1.5 kW ved normalt brug i vintervejr, når bilen er varmet op. Bilen varmer selvfølgelig under ladning, hvis man beder den om det, så den ikke bruger strømmen fra batteriet til varme. Ved opvarmning ligger forbruget på 5-7 kW.

Derfor ryger der ca. 6-8 km rækkevidde pr. kørt kilometer om vinteren. Målt på forbruget, ligget det på omkring 250-275 Wh/km, når der også ligger meget sne på vejen med solidt frostvejr.

Det gør det derfor også muligt at sove i bilen om natten i 8 timer i skjorteærmer i frostvejr, og dermed miste kun omkring 65-75 km rækkevidde, hvis bilen ikke er sat til ladning.

Prøv det i en benzinbil, selv med oliefyr.

Vinterkørsel er ikke noget problem i en Tesla, snarer tværtimod.

  • 5
  • 0

Model S er udstyret med en varmepumpe som bruger omkring 1.5 kW ved normalt brug i vintervejr, når bilen er varmet op. Bilen varmer selvfølgelig under ladning, hvis man beder den om det, så den ikke bruger strømmen fra batteriet til varme. Ved opvarmning ligger forbruget på 5-7 kW.

Tesla Model S har en kølekompressor til køling af batterier og kabine ved A/C, men benytter spild- og elvarme til at varme batterier og kabinen op:

There is a very elaborate set of coolant/heat liquid loops. Heat is not generated from a heat pump cycle but only from two sources: the first is powertrain waste heat from the motor, inverters and batteries. All of which are far more efficient than an ICE but still not 100% efficient so there is some heat available. This is also used to heat the batteries under cold conditions. The second heat source when the powertrain does not provide enough heat is a resistance electric heater. It can provide up to 6kW of additional heat. In the Econ mode the use of this resistance heater is minimized to 3kW to save power.

  • 5
  • 0

Det er lidt trivielt at læse om elbilers forbrug. Det er kendte data. Enhver der modsiger dette skulle kigge forbi spritmonitor.de ! Der er en del ! data :-)
Til Rune: Når du tænder for A/C, musik osv.. hvor kommer energien så fra? Får du denne energi gratis ?
Næ, det gør du ikke. Rune, har du ikke bemærket at generatoren i bilen skal lave noget mere ?
Det eneste du får "gratis" er spildvarmen" fra benzin/dieselmotor :-)

Den med korte ture i hhv elbil og diesel/benzin tager vi lige om lidt :-)

Aksel

  • 4
  • 0

Mads: Vi ved faktisk ikke med sikkerhed om Teslaen bruger varmepumpen til opvarmning, der er ingen officielle opgivelser fra Tesla. Noget kunne dog tyde på at når batteriet er varmt, bruges AC(varmepumpen) til at varme kabinen. Varmelegemet på 6kW/3kW kører kun når batteriet er koldt og kabinen er kold.

  • 0
  • 0