Tesla sender førerløs bil til ejerne over nettet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla sender førerløs bil til ejerne over nettet

Tesla og direktør Elon Musk har længe syslet med ideen om at gøre elbilerne førerløse. Men nu bliver det første store skridt taget. Det er muligt fordi Tesla S fra fødslen (i hvert fald, hvis man har en model fra efter september 2014) har så meget udstyr installeret, at det blot er et spørgsmål om at tilføje software for at kunne sætte den i førerløst-mode.

Hardwaren består af en fremadrettet radar, et fremadrettet kamera, 12 langdistance-ultralydssensorer, som kan registrere, hvad der sker hele vejen rundt om biler i en afstand af godt fire meter, og et automatisk bremse-system.

Med det nye system, som introduceres med den nyeste softwareopdateringe 7.0, vil bilen automatisk styre inden for et spor på vejen, og det vil være muligt at skifte bane ved at trykke på blink-signalet. Der vil naturligvis også være adaptiv fartkontrol og katastrofenedbremsning. Selv om opdateringen kommer automatisk over nettet, så skulle det koste 2.500 dollar at aktivere det.

Sådan kommer instrumentpanelet til at se ud, når Tesla S er i førerløst-mode. Illustration: Tesla

Læs også: Tesla-kloner: Kineserne kopierer luksusbiler

Musk understreger dog, at da der kun er tale om en beta-version, så skal føreren ikke flytte hænderne fra rattet.

De første biler i USA vil i denne uge få softwaren installeret via en almindelig opdatering over nettet. Tesla-ejere i Europa må vente til næste uge. Ifølge de første testkørsler skulle systemet fungere fremragende.

Bilernes evne til at køre førerløst vil dog kun kunne anvendes på strækninger, hvor softwaren vurderer, at det er muligt. Hvis der opstår en situation, hvor det vurderes, at trafikforholdene er for kompliceret, vil føreren blive bedt om at overtage styringen. For at forbedre bilernes evne til at køre autonomt, vil informationer indhentet om kørslen i én bil,bliver delt med andre Tesla'er.

Læs også: Ny aftale om elbiler: Tesla får et ordentligt smæk

Elon Musk forudsiger, at inden for tre år vil hans elbil være i stand til at køre fra dør til dør, uden at føreren behøver at gøre noget.

Tesla er ikke de eneste bilproducent, som er tæt på at lade føreren slippe rattet. Foruden det højt profilerede projekt fra Google melder mange af de store producenter om kommende førerløse biler. For eksempel Mercedes og Audi.

Læs også: Tesla indrømmer: Vi kan ikke altid levere fuld effekt

I 2017 sender Volvo 100 styk af deres XC90 ud på vejene i og omkring Gøteborg. Projektet hedder Drive Me, og her vil føreren faktisk få lov til at fjerne hænderne fra rattet.

Det vil dog kun være på visse strækninger, at bilen kan sættes i førerløst mode. Når bilen nærmer sig et punkt, hvor føreren skal tage over, vil der 60 sekunder før blive givet en advarsel. Hviis føreren ikke reagerer, vil bilen automatisk parkere sig selv.

Det forventes, at systemet kommer til salg for almindelige kunder i 2020.

Volvo har samtidig erklæret, at hvis bilen, mens den er i førerløst mode, skulle være årsag til en ulykke, så påtager Volvo sig hele ansvaret:

»Ingen anden bilproducent har taget så klar en position som os,« siger Erik Coelingh, der er teknisk chef for Volvos afdeling for førerløse systemer.

Se Volvos præsentation af systemet her:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er mit indtryk at formaningen om at beholde hænderne på rattet i mindst lige så høj grad skyldes hensynet færdselsloven, som typisk kræver det.

  • 6
  • 0

Autopilot er helt bestemt beta. Bilen sætter ikke farten nok ned i sving, og fejler ofte at læse vejskilte og vejmarkeringer. Der er også eksempler på pludselige højre/venstresving. Tesla understreger også kraftigt, at det er kun beregnet til motorvejskørsel. Derfor er der god grund til at holde hænderne på rattet.

Finten er så, at de der vælger at aktivere det, kan sende bilens auto-pilot aktiviteter tilbage til Tesla, så de kan forbedre kørslen løbende og sende nye softwareopdateringer ud. Så skal det nok komme på plads.

Auto-pilot resulterer i fartbøde:

https://www.youtube.com/watch?v=4CZe5DXeYzw

  • 5
  • 0

Jeg ved godt, at der står "under visse forhold", men alligevel...

Sådan som artiklen beskriver det, er det milevidt fra en førerløs løsning. Jeg vil nærmere kalde det "førerhjælp".

Artiklens beskrivelse svarer til en helt normal kombination af adaptiv fartpilot og lane assist. Mercedes har haft det i to år som option på deres E-model (taxamodellen), som er en noget billigere bil end Tesla S. Andre bilmærker har lignende systemer.

Det eneste i artiklens beskrivelse, som muligvis er nyt, er muligheden for at skifte bane med blinklyset. Den har jeg ikke hørt om før.

Og så er det naturligvis nyt, at man kan downloade sådan en funktion over nettet. Men det afleder et spørgsmål, som artiklen burde have stillet: Hvad blev hardwaren brugt til før? Var den installeret men inaktiv? Eller blev den brugt til andre funktioner?

Hvis den var inaktiv og alene installeret med henblik på "førerløs" kørsel, er det jo bare et klassisk eksempel på en løsning, der ikke var klar ved levering og krævede en opdatering, før den fungerede.

  • 4
  • 6

Hvis man ser en plastpose flyve hen over en mark, og man kan se at den lidt længere fremme vil flyve ind foran bilen. Hvad skal man så skynde sig at trykke på, så bilen ikke katastrofebremser når der nu kører en cementblander bag en ?

Trykker man forsigtigt på bremsen for at indikere man selv styrer den, eller hvordan virker det ?

  • 2
  • 0

Bilen beregner om det er værd at redde dit, eller plastposens liv og reagerer derefter. :)

Eller... Nok, ikke men skræmmende tanke...

Jeg vil tro at man altid selv har kontrol så det ville give mening, hvis det slår fra når man selv begynder at justere med rattet, speederen eller bremsen.

  • 1
  • 0

Den del er en helt normal problemstilling i forbindelse med adaptiv fartpilot. Igen kender jeg kun Mercedes' system:

Først og fremmest reagerer den adaptive fartpilot kun på objekter, som bevæger sig fremad i samme retning som bilen. En genstand, som kommer på tværs eller står stille på vejen, vil ikke forårsage en nedbremsning.

Dernæst bremser bilen kun så meget, som det er nødvendigt for at tilpasse hastigheden, og da den kigger ret langt fremad, sker hastighedsnedsættelserne normalt i ret god tid. En undtagelse er naturligvis noget, som pludselig kommer ind i bilens bane umiddelbart foran bilen, f.eks. en anden bil, som pludseligt skifter vognbane.

Hvis din plasticpose opfylder ovenstående, vil bilen bremse op, men kun med 40% af maksimal bremsekraft. Den opbremsning burde være tilstrækkelig svag til, at et bagvedkørende køretøj med svage bremser stadig kan undgå en kollision.

Og ja, som alle andre fartpiloter kobler den ud, hvis man rører bremsen (og derefter har man så selv ansvaret for at færdiggøre opbremsningen).

Men som det også kan ses ud af min beskrivelse, er det et system, som i meget høj grad er afhængigt af føreren. Der er langt til en førerløs løsning.

Teslas implementation kan naturligvis være anderledes end Mercedes', men så skal vi bruge en artikel med flere fakta.

  • 1
  • 0

Alle model S Teslaer leveret siden ca november 2014 har en sensorpakke bestående af et fremadrettet kamera, en fremadrettet radar (dobbler-, vil jeg tro), og et antal sonar-sensorer hele periferien rundt, og en aktuatorpakke, der kan dreje på rattet og bremse, hvis det er nødvendigt.

Hvad der har været til rådighed for føreren afhænger af hvad man har betalt for; langt de fleste Teslaer er købt med option på at kunne bruge sensor/aktuator-hardware til noget fornuftigt (pga skiftende pris- og bundlingsstrukturer har både pris og betegnelse varieret ("tech-pakke", "autopilot")).

Startende fra ca årsskiftet (så vidt jeg husker) har bilerne haft adaptiv fartpilot, automatisk katastrofeopbremsning samt lane departure warning; de to førstnævnte benyttende både radar og kamera, sidstnævnte kun kameraet, SVJV.

Tesla varslede allerede i oktober 2014, at en softwareupdate med lanekeeping var nært forestående ("a few months", men det er så i Tesla-tid, der ikke forløber med samme hastighed som almindelig tid :-). Opdateringen bliver så rullet ud nu, tolv måneder senere.

Det ville være mit gæt, at mere end 2/3 af de danske Teslaer umiddelbart (og vederlagsfrit) kan bruge den nye lanekeeping (når den engang bliver sendt, for i øjeblikket er det kun USA, der får dem. Citat Tesla: "[...] Europe [gets it] in a few weeks" (Teslatid?)

  • 4
  • 0

Hardwaren består af en fremadrettet radar, et fremadrettet kamera, 12 langdistance-ultralydssensorer, som kan registrere, hvad der sker hele vejen rundt om biler i en afstand af godt fire meter, og et automatisk bremse-system.

Med det nye system, som introduceres med den nyeste softwareopdateringe 7.0, vil bilen automatisk styre inden for et spor på vejen, og det vil være muligt at skifte bane ved at trykke på blink-signalet.

Hvis det står til troende, bliver Tesla'erne hurtigt kortere bagtil. Med mindre alle bagfra kommende køretøjer i den ny vognbane kan bremse ned til Tesla'ens hastighed på 4 meter relativt. Det lyder vildt optimistisk. Har nogen en anden kilde til hardwareoplysningerne?

  • 2
  • 2

> Teslas implementation kan naturligvis være anderledes end Mercedes',
> men så skal vi bruge en artikel med flere fakta.

Hos Tesla er adaptiv fartpilot og automatisk katastrofeopbremsning tilsyneladende to separate systemer.

Fartpiloten reagerer nogenlunde som du beskriver Mercedes' gør.

Den automatiske opbremsning reagerer også på stationære objekter. Jeg har oplevet, at bilen hakkede bremserne i, da jeg kørte hen mod en miljøchikane (eller hvad man skal kalde dem), hvor der var en bil parkeret lige bag chikanen (bilen kunne jo ikke vide, at jeg skulle dreje skarpt for at komme igennem chikanen).

Jeg har, som test, stillet en papkasse (størrelse vaskemaskine) op på vejen, og kørt direkte hen mod den; her reagerer bilen ikke. Man kunne gætte på, at den skal have et radarekko af en vis styrke, før den bremser.

  • 1
  • 0

Hardwareoplysningerne er korrekte.

Hvad der ikke fremgår klart af artiklen (og det meste mediedækning i øvrigt) er, at der ikke er tale om en selvkørende bil. Det er de to specifikke "driver assist" funktioner "lane keeping" (at holde bilen i samme bane) og "lane change assist" (mener jeg det de kalder det). Det er førerens aktive ansvar at sikre, at der er fri bane, før føreren giver bilen signal til at skifte bane. Bilen har ikke sensorer (eller hjerne) til at køre selv.

Det bliver spændende at se, hvordan det går :-).
Måske endda lige lovlig spændende.

  • 1
  • 1

Sådan som artiklen beskriver det, er det milevidt fra en førerløs løsning. Jeg vil nærmere kalde det "førerhjælp".

Måske er det endnu beskedent hvad den egentlig kan pt., men det er vel alligevel lidt er et paradigmeskift fra forskellige værktøjer til at bilen faktisk skal kunne sidde med hele kontrollen i længere perioder. F.eks. skulle den også kunne parkere selv, og Elon Musk har tidligere talt om at bilen på sigt skal kunne køre frem selv og samle en op.

Ikke at andre bilmærker ikke er på vej i samme retning - så en video for nogle uger siden af en Mercedes der kører rundt selv i en by.

Og så er det naturligvis nyt, at man kan downloade sådan en funktion over nettet. Men det afleder et spørgsmål, som artiklen burde have stillet: Hvad blev hardwaren brugt til før? Var den installeret men inaktiv? Eller blev den brugt til andre funktioner?

Bilen kan før opdateringen give advarsler og vise det på panelet hvis man kører for tæt på noget. Men jo, det er helt sikkert puttet i med tanke på autonom kørsel og også solgt som sådan. Men det er vel alligevel usædvanligt i bilbranchen at man giver gratis opdateringer løbende? Hvis du har en Mercedes, forventer du så at den bil om nogle år kommer til at køre rundt af sig selv i det omfang Mercedes i fremtiden får knækket problemerne ved autonom kørsel? Det gør Tesla-ejere, i hvert fald i det omfang deres hardware rækker til (har en kollega der er bidt af en gal Tesla).

  • 3
  • 0

Måske er det endnu beskedent hvad den egentlig kan pt., men det er vel alligevel lidt er et paradigmeskift fra forskellige værktøjer til at bilen faktisk skal kunne sidde med hele kontrollen i længere perioder. F.eks. skulle den også kunne parkere selv, og Elon Musk har tidligere talt om at bilen på sigt skal kunne køre frem selv og samle en op.


Det er jo netop forskellige, individuelle værktøjer, du beskriver, og jeg synes ærlig talt, man nasser lidt på det paradigmeskifte, som selvkørende biler helt sikkert er, når man forsøger at få disse værktøjer ind under samme hat.

Det er da fedt nok at have en vis automatisering af motorvejskørslen og en automatiseret parkering. Men bilen kan jo ikke selv sætte disse funktionaliteter sammen til en sammenhængende køretur. Når motorvejen ophører, tager føreren over, og så overtager bilen igen, når den holder foran garagen. Det har jeg meget svært ved at se som et samlet forløb under bilens kontrol.

  • 2
  • 1

Og så er det naturligvis nyt, at man kan downloade sådan en funktion over nettet. Men det afleder et spørgsmål, som artiklen burde have stillet: Hvad blev hardwaren brugt til før? Var den installeret men inaktiv? Eller blev den brugt til andre funktioner?

I det store hele er asynkron levering af hardware og software den billigste og mest effektive løsning på sigt. Det gør man mange andre steder, der giver maskinen mere værdi, jo ældre den bliver, men det er noget nyt i bilbranchen.

Det er egentlig bare simpel respekt for, at hardware er lettere at levere til tiden end software, og man er derfor nødt til at afkoble, hvornår det ene bliver leveret frem for det andet.

Tesla har nu fået autopilot udbredt i måske 5-10.000 biler på 3 dage. Hvis der først blev solgt hardware til det nu i nye Teslaer, ville funktionen blot blive et år forsinket, eller den tid tilsvarende til hvad der skal til for at kalde så mange biler på værksted for at montere hardwaren. Det er spild af tid.

Havde Tesla ikke formået at levere autopilot softwaren og i sidste ende måtte give op, kan man forestille sig at pengene blot blev refunderet.

Men nu kan man forestille sig, at Tesla vil være langt bedre rustet på sigt til at lave en rigtig god autopilot baseret på hård, men automatisk indsamling af kørselsdata fra en stor mængde biler gennem det datanetværk, som bilen fik allerede, da den kom frem.

Volvo har valgt en løsning, hvor kun 100 biler må lege auto-pilot de næste 2 år, og i 2017 er der formodentligt 25.000 Teslaer med auto-pilot.

Dét er at tænke fremad.

  • 1
  • 0

Volvo har valgt en løsning, hvor kun 100 biler må lege auto-pilot de næste 2 år, og i 2017 er der formodentligt 25.000 Teslaer med auto-pilot.

Der er en afgrundsdyb forskel på et system, som er garanteret selvkørende i 60 sekunder og et system, som blot tilbyder føreren hjælp under kørslen uden på noget tidspunkt at være reelt selvkørende.

Volvos system er ny funktionalitet, som ikke findes kommercielt på markedet hos noget mærke.

Teslas system svarer - måske bortset fra blinklysdetaljen - til den funktionalitet, som andre mærker har haft kommercielt tilgængeligt i billigere modeller i flere år.

  • 2
  • 2

Teslas system svarer - måske bortset fra blinklysdetaljen - til den funktionalitet, som andre mærker har haft kommercielt tilgængeligt i billigere modeller i flere år.

Nej, der er en del funktionalitet i Tesla'en, som bare ikke er lukket op endnu, f.eks. autoparkering, førerafhentning, aflæsning af trafiksignaler og automatisk bykørsel. De bliver gradvist lukket op via software, som de begynder at virke.

En tidligere betaversion havde ikke parallelparkering. Det blev lukket op i de senere betaversioner.

Det er vældig morsomt, det Volvo og Mercedes har lavet, men Tesla kan opdatere softwaren så ofte som de lyster uden at lave store armbevægelser med fine konceptvideoer og "måske en dag...". De er kun begrænsede af den underliggende hardware.

Det er traditionel Sillicon Valley tænkning af Tesla biler som en IT platform helt på linje med mobiltelefoner og computere, der frigør dem til at lave funktionalitetsændringer meget hurtigt, baseret på bilisternes eget input.

Det gælder også tanker omkring IT sikkerhed, hvor de igen blot bruger de samme fornuftsprincipper som de bedste i IT branchen selv gør. De ansætter f.eks. hackere til at brække ind i bilens systemer og låner biler ud til hackingkonkurrencer. Model S er testet til at være mere sikre end andre biler.

Volvo og Mercedes ville have sagsøgt hackerne i stedet, for det er sådan de gamle bilfabrikanter agerer.

Derfor er det for mit vedkommende fløjtende ligegyldigt om Mercedes havde funktionaliteten for flere år siden. Mercedes og Volvo har slet ikke den stærke IT platform som Tesla har, og slet ikke det potentiale som Tesla kan levere.

Tesla's rigtige konkurrent er ikke Mercedes eller Volvo. Det er Google og Apple, og det er deres biler, der bliver meget mere interessante end noget fra de traditionelle fabrikanter i fremtiden.

  • 3
  • 1

Nej, der er en del funktionalitet i Tesla'en, som bare ikke er lukket op endnu, f.eks. autoparkering, førerafhentning, aflæsning af trafiksignaler og automatisk bykørsel.


Jeg refererede til de funktioner, som er beskrevet i artiklen.

Det er muligt, at Tesla har en masse andre funktioner på beddingen, men det er jo ikke dem, som artiklen handler om. Artiklen handler om en helt simpel og kendt funktionalitet - adaptiv fartpilot med lane assist - som bliver udråbt til at gøre bilen førerløs, hvilket ikke på nogen måde er tilfældet.

  • 4
  • 3

Tesla har helt klart utilstrækkelige sensorer til at blive ægte selvkørende. Det går ikke at være begrænset til 4 meter udsyn i spejlene. Hvordan skal den kunne gøre noget så simpelt som igangsætte fra kantsten, hvis den kun kan se 4 meter bagud? Den kommer jo til at jorde ud lige foran en stakkel, der ikke kan bremse i tide.

Jeg gætter på at der komme en sensor update på et tidspunkt.

Spørgsmålet er om de kan klare det uden en LIDAR som Googles system er afhængigt af. Problemet er blot at LIDAR er meget dyrt.

  • 2
  • 1

I 2017 sender Volvo 100 styk af deres XC90 ud på vejene i og omkring Gøteborg. Projektet hedder Drive Me, og her vil føreren faktisk få lov til at fjerne hænderne fra rattet.

De kører allerede på dele af ringvejene

  • 1
  • 0

Tesla imponere mig med deres løsninger og deres mod til at tænke anderledes end den eksisterende branche. Deres mod på at prøve, fejl, betale regningen og prøve igen må man tage hatten af for.

Jeg synes dog det er trættende at de konsekvent oversælger alt de præsenterer, så man selv skal regne ud hvilke 50% man skal trække fra denne gang.
Det er normalvis kendetegn for et firma på hælene, men det tror jeg ikke på i Teslas tilfælde - blot kultur ligesom med Apple.

En chef for Audi (måske forhenværende) udtalte tidligere på året at Audi brugte store ressourcer på teknologien til selvkørende biler, men at han anså det for værende meget langt ud i fremtiden før det er muligt at lave biler selvkørende ved andet end uforstyrret motorvejskørsel.
Jeg vælger at tro den udlægning (men håber Teslas tidshorisont passer bedre). Audis/VWs udviklingsbudget er trodsalt mange gange større end Teslas omsætning.
Omvendt er det selvfølgelig uendeligt pinligt hvis Tesla kan noget teknologisk de andre ikke kan med deres yderst beskedne ressourcer.

  • 3
  • 1
  1. Jeg syntes det er vildt smart, så længe man kan holde sig vågen under kørsel. Tak for linket til videoen. Det fungerer bedre end jeg havde forestillet mig.

  2. Jeg ved ikke om Google og Appel bliver de største konkurrenter - de bliver i hvert fald ikke de første

http://www.bloomberg.com/news/articles/201...

  1. MB har for ca. 1,5 år siden tilbudt noget lign. kaldet Intelligent drive, men ikke frigivet det til samme frie brug som Tesla i dag. MB'en brokker sig hvis man slipper rattet for længe! Mener også det kun tilbydes i S-klassen.
    Nikolaj Sonne viste det i en so-ein-ding udsendelse for ca. 1 år - se ca. 14 min. inde i klippet hvor han har trafikministeren med på tur https://www.youtube.com/watch?v=PNqJIcUKK4A

Det kan også ses her i en reklame-positiv-udgave https://www.youtube.com/watch?v=VDwMhSobaOg

  • 0
  • 0

Hardwaren er der. Kamera, radar, afstandssensorer, beregningskraft nok til billedgenkendelse og en nøjagtig GPS. Hvad mere skal der til? Det er simpelthen et spørgsmål om at få softwaren til at sørger for at det hele kører sammen. Tre år siger Musk, så lad os give ham en chance.

  • 1
  • 1

MB har for ca. 1,5 år siden tilbudt noget lign. kaldet Intelligent drive, men ikke frigivet det til samme frie brug som Tesla i dag. MB'en brokker sig hvis man slipper rattet for længe! Mener også det kun tilbydes i S-klassen


Ifølge den artikel her på ing.dk, som jeg kommenterede på, skal man også i Teslaen holde hænderne på rattet.

Det MB-system, som du linker til, er det system, som jeg har skrevet om tidligere i tråden. Det kom med 2014-modellen, dvs. i efteråret 2013, hvilket er 2 år siden. Så vidt jeg ved, går det hos MB under navnene Distronic Plus (den adaptive fartpilot) og Steering Assist (den aktive styring).

Dit link handler om E-klassen, ikke om S-klassen. S-klassens (mindre avancerede) system er kun omtalt for sammenligning.

  • 1
  • 1

Ifølge den artikel her på ing.dk, som jeg kommenterede på, skal man også i Teslaen holde hænderne på rattet.

Det MB-system, som du linker til, er det system, som jeg har skrevet om tidligere i tråden. Det kom med 2014-modellen, dvs. i efteråret 2013, hvilket er 2 år siden. Så vidt jeg ved, går det hos MB under navnene Distronic Plus (den adaptive fartpilot) og Steering Assist (den aktive styring).

Dit link handler om E-klassen, ikke om S-klassen. S-klassens (mindre avancerede) system er kun omtalt for sammenligning.

I videoen ser man at Teslaen ikke brokker sig når føreren ikke holder fast i rattet og det fungerer over længere afstande - deraf forskellen.

Det første link i mit indlæg omhandler E-klassen, men det er til et system der kommer til næste forår - dvs. linket handler om fremtiden. Det er dog ikke konkret om det er det samme system som i S-klassen eller om det er forbedret og "må" mere end hvad S-klassens Intelligent drive har måtte de sidste ca. 1,5 år.

De efterfølgende link som omhandler S-klassen og systemer der har været tilgængelig i ca. 1,5 år - og kun for S-klassen!

Er det svært at forstå eller læse når man poster flere link og punkter i samme indlæg?

  • 0
  • 0

Som jeg har forstået det, så skal man IKKE holde hænderne på rattet medmindre bilen beder om det. Og det gør den når den synes der er problemer med orienteringen, f.eks. ingen foran kørende og/eller dårlige eller ingen vejstriber i en af siderne.

  • 0
  • 0

og beskrevet at man selv skal sikre sig det er sikkert at skifte bane, før man aktivere blinklyset. Den kan på ingen måde gøre det sikkert selv.
Hvad med motorvejs kø kørsel, det er næsten det mest interessante, det er her mange billister bruger det meste af deres transport tid.
Det er ingen skam at nævne det, vi ved alle sammen at det er sådan det er ude i virkeligheden, uanset at der ikke var andre biler i miles omkreds i reklame filmen for bilen.

  • 0
  • 0

I videoen ser man at Teslaen ikke brokker sig når føreren ikke holder fast i rattet og det fungerer over længere afstande - deraf forskellen.
Det første link i mit indlæg omhandler E-klassen, men det er til et system der kommer til næste forår - dvs. linket handler om fremtiden. Det er dog ikke konkret om det er det samme system som i S-klassen eller om det er forbedret og "må" mere end hvad S-klassens Intelligent drive har måtte de sidste ca. 1,5 år.
De efterfølgende link som omhandler S-klassen og systemer der har været tilgængelig i ca. 1,5 år - og kun for S-klassen!
Er det svært at forstå eller læse når man poster flere link og punkter i samme indlæg?


Hvis du læser ing.dk's artikel, vil du se, at man skal holde fast i rattet. Det er udtalt af Musk himself. At Teslaen så i modsætning til Mercedes mangler en sikkerhedsfunktion, der håndhæver det, er en helt anden sag. Jeg gider ikke diskutere, om det er en fordel eller en ulempe.

Jeg ved ikke, hvad du mener med længere afstande. Jeg kender ikke til nogen systemer med afstandsbegrænsning.

Du har ret. Bloomberg-artiklen handler angiveligt om noget, der ikke findes endnu. Men det står absolut ikke klart, hvad det nye system kan, som det nuværende ikke kan. Som jeg skrev, har den beskrevne funktionalitet været tilgængelig i E-klassen i 2 år nu. Så igen har vi åbenbart at gøre med en artikel, der mangler fakta om, hvad systemet reelt kan.

Og ja, jeg har tilsyneladende svært ved at håndtere flere links. I mit hoved havde dit indlæg kun det første link. Jeg ved ikke, hvad jeg gjorde med resten. Beklager.

  • 4
  • 2

Hvad med motorvejs kø kørsel, det er næsten det mest interessante, det er her mange billister bruger det meste af deres transport tid.


Min erfaring med adaptiv fartpilot i kø (ikke i en Tesla, men adaptiv fartpilot er jo en gammel opfindelse, og de fungerer nok nogenlunde ens) er udmærket. Bilen følger de andre biler op og ned i fart, og den gør det mere glidende end de fleste bilister. Så længe bilen foran holder sig i bevægelse, skal man ikke foretage sig noget.

Hvis bilen foran har holdt stille i mere end nogle få sekunder, skal man røre speederen i sin egen bil for at fortælle, at den skal sætte i gang igen. Det er tydeligvis ment som en sikkerhedsfunktion og ikke som en komfortfunktion, og her kan der naturligvis være forskelle mellem mærkerne.

  • 1
  • 1

Hvis du læser ing.dk's artikel, vil du se, at man skal holde fast i rattet. Det er udtalt af Musk himself. At Teslaen så i modsætning til Mercedes mangler en sikkerhedsfunktion, der håndhæver det, er en helt anden sag. Jeg gider ikke diskutere, om det er en fordel eller en ulempe.

Det er en kraftig anbefaling fra Tesla's (Musk's) side, at du bør holde fast i rattet her i starten, men systemet kræver det ikke, for det er beregnet til, at du netop ikke skal holde fast i rattet over længere afstande, og derfor er der også mange, der ikke vælger at holde fast.

Tesla'en melder først ud, at du skal holde fast i rattet, når den ikke længere kan finde ud af at køre, gennem en række bip-advarsler, der bliver gradvist kraftigere. Hvis du ikke reagerer, slår den katastrofeblinket til og forsøger at køre ind til siden og parkerer.

Men vi kan se på nogle videoer, at det kan pt. være nødvendigt at holde fast, pga. pludselige udsving i rattet, og at advarslen om at bilen ikke længere selv kan styre, er forbavsende kort.

Problemet går formodentligt i sig selv, når indlæringen bliver bedre, og så skulle man kunne lade rattet være i længere tid.

At der ikke er nogen sikkerhedsfunktion, skyldes måske at du er lidt mere interaktiv med bilen: Du skal sælg vælge, når der skal overhales. Du vælger selv afstanden til bilen foran, og du vælger selv marchhastigheden.

  • 1
  • 0

Min erfaring med adaptiv fartpilot i kø (ikke i en Tesla, men adaptiv fartpilot er jo en gammel opfindelse, og de fungerer nok nogenlunde ens) er udmærket. Bilen følger de andre biler op og ned i fart, og den gør det mere glidende end de fleste bilister. Så længe bilen foran holder sig i bevægelse, skal man ikke foretage sig noget.

Hvis bilen foran har holdt stille i mere end nogle få sekunder, skal man røre speederen i sin egen bil for at fortælle, at den skal sætte i gang igen. Det er tydeligvis ment som en sikkerhedsfunktion og ikke som en komfortfunktion, og her kan der naturligvis være forskelle mellem mærkerne.

Set lyder lovende bortset fra at man skal aktivere speederen, for at 2 meter frem og standse igen. mon ikke det er start/ stop teknikken der træder i kraft. Det må være meget nemt at få en el-bil til at trille de par meter frem og standse igen, den står ikke og lugter i tomgang. Det er altså en lovende fremtid når man kan køre / holde i kø mens man bruger tiden på noget andet end "hvorfor faen i helved brugte vi hundrede vis af bilister lige så meget energi på at køre 2 meter frem for at standse igen." er myre virkelig os mennesker så overlegende på det punkt.
Det kommer vores børn nok til at grine en hel del over i fremtiden.

  • 0
  • 0

@ Henrik Mikael Kristensen

Autopilot er helt bestemt beta. Bilen sætter ikke farten nok ned i sving, og fejler ofte at læse vejskilte og vejmarkeringer. Der er også eksempler på pludselige højre/venstresving. Tesla understreger også kraftigt, at det er kun beregnet til motorvejskørsel. Derfor er der god grund til at holde hænderne på rattet.

Finten er så, at de der vælger at aktivere det, kan sende bilens auto-pilot aktiviteter tilbage til Tesla, så de kan forbedre kørslen løbende og sende nye softwareopdateringer ud. Så skal det nok komme på plads.

Der er en forskel på at sende ud beta udgaven af Counterstrike, og så på autopiloten til 2000 kg potent bil.
Volvo har en noget andet approach

Det vil dog kun være på visse strækninger, at bilen kan sættes i førerløst mode. Når bilen nærmer sig et punkt, hvor føreren skal tage over, vil der 60 sekunder før blive givet en advarsel. Hviis føreren ikke reagerer, vil bilen automatisk parkere sig selv.

Det forventes, at systemet kommer til salg for almindelige kunder i 2020.

Volvo har samtidig erklæret, at hvis bilen, mens den er i førerløst mode, skulle være årsag til en ulykke, så påtager Volvo sig hele ansvaret:

Er der nogen, der ved hvordan de danske myndigheders godkendelsesprocedurer er?

  • 1
  • 0

Der er en forskel på at sende ud beta udgaven af Counterstrike, og så på autopiloten til 2000 kg potent bil.
Volvo har en noget andet approach

Det er morsomt, at Tesla både kritiseres for ikke at sende autopilot ud tidligt nok, da folk har betalt for hardwaren. Nu er det åbenbart også for tidligt, de sender det ud. :-)

Systemer af den art tager tid at få på plads, og det kræver masser af test på vejene. Bilerne laver iøvrigt nøjagtig kortlægning, mens de kører, så der bliver information til auto-piloten om, hvordan man navigerer rundkørsler, osv., men det skal formodentligt først bruges i de biler, der har en fuld sensorpakke.

Hvis der sker ulykker, er det formodentligt fordi nogle vil spille smarte, f.eks. ved at kravle over på bagsædet.

Det er der dog ingen der kan finde på, vel?

https://youtu.be/-okFVuHlxII?t=47s (Høj musik)

  • 0
  • 0

Gad vide om Volvo's valg af fører i den iøvrigt meget interessante reklame ovenfor er en reaktion på den her bogstaveligt talt vanvittige historie om en sort kvinde, der blev arresteret i New York efter at hun ved et rødt lys ikke holdt hænderne på rattet:

http://www.independent.co.uk/news/world/am...

Meget spændende med Volvo's udmelding om ansvarspåtagelse. Netop ansvaret ved uheld med selvkørende biler må jo nødvendigvis må blive det næste spørgsmål når først de selvkørende biler viser sig teknisk pålidelige.

  • 0
  • 0

Set lyder lovende bortset fra at man skal aktivere speederen, for at 2 meter frem og standse igen. mon ikke det er start/ stop teknikken der træder i kraft.


Det er helt sikkert ikke start/stop-teknikken. Den kører uafhængigt. Jeg har flere gange oplevet, at bilen foran standser, min standser også og stopper motoren, bilen foran kører frem igen næsten øjeblikkeligt, min bil starter motoren og følger efter.

Den manglende igangsætning er efter min opfattelse helt tydeligt en funktion, som man bevidst har valgt at implementere. Der er intet underliggende teknisk, som forhindrer, at man kunne lade bilen køre frem efter at have holdt stille i lang tid - det ville måske endda kræve en smule mindre programmering.

Nogen har med andre ord taget stilling til, at man ikke ønsker, at bilen sætter automatisk i gang efter lang tids stilstand i en kø, fordi folk kunne gå hen at glemme, at bilen er i en tilstand, hvor den kan begynde at køre frem automatisk.

Jeg må sige, at det ret fint dækker mit behov (og min erkendelse af, hvor distræt jeg kan være), selv om jeg godt kunne tænke mig en lidt længere timeout på funktionen. Jeg tror, at timeout lige nu ligger på et sted mellem 2 og 5 sekunder, og 10-20 sekunder ville passe mig bedre.

  • 0
  • 0

Er der nogen, der ved hvordan de danske myndigheders godkendelsesprocedurer er?


Jeg tvivler lidt på, at danske myndigheder overhovedet har taget stilling endnu. Men jeg tror heller ikke, at du får dem til at tage stilling, før der foreligger et eksempel på en selvkørende bil. I en anden tråd her på ing.dk omtales en trafikminister, som slet ikke var klar over, at den udvikling var i gang.

Så rækkefølgen bliver sandsynligvis, at bilen først bliver tilgængelig på markedet, og føreren overtræder loven, hvis han benytter de selvkørende funktioner. Derefter bliver der et pres på politikerne for at tillade brugen af de selvkørende funktioner. Når politikerne så begynder at interessere sig for emnet, går der et eller andet udredningsarbejde i gang for at finde ud af, hvordan ansvaret skal placeres. Her må det være en fordel, at producenten på forhånd har givet en garanti for, at han er villig til at påtage sig ansvaret.

Så jeg gætter på, at Volvo ikke udvikler til den eksisterende lovgivning, men i stedet udvikler - og udtaler sig om garantien - for at påvirke fremtidig lovgivning.

  • 0
  • 0

At der ikke er nogen sikkerhedsfunktion, skyldes måske at du er lidt mere interaktiv med bilen: Du skal sælg vælge, når der skal overhales. Du vælger selv afstanden til bilen foran, og du vælger selv marchhastigheden.

Det er jo bare den samme interaktion, som andre mærkers eksisterende systemer har:

  1. Ingen eksisterende biler på markedet vil selv igangsætte en overhaling.

  2. At man kan stille den ønskede hastighed i en adaptiv fartpilot, giver sig selv. En fartpilots opgave er jo netop at holde den hastighed, som føreren har bedt om. De adaptive af slagsen adskiller sig blot ved, at de automatisk kan nedsætte den ønskede hastighed midlertidigt, hvis der er en langsommere bil foran.

  3. Jeg vil tro, at samtlige biler med adaptiv fartpilot giver dig mulighed for at stille afstand (målt i sekunder) til bilen foran. Jeg ved med sikkerhed, at Mercedes og Toyota gør.

Så forklaringen skal næppe findes i mere interaktion, men nærmere i en anderledes sikkerhedskultur, som en anden person i tråden var inde på.

  • 0
  • 0

Nej, nærmere forskellige udviklingskulturer, men det kan godt ligne en anden sikkerhedskultur:

Volvo vil langsomt, men sikkert bevæge sig hen mod en selvkørselsløsning, mens Tesla bruger store mængder testdata fra mange biler her og nu under realistiske forhold mange steder i verden til at forbedre auto-piloten hurtigst muligt, og det er lettest at gøre gennem den eksisterende kundekreds end at lave en lukket sandkasse af overkvalificerede bilister, der kører i altid nye og velpolerede Volvo'er.

Kort sagt skal auto-piloten nu have masser af tæsk.

Som jeg nævnte før er Tesla ikke i konkurrence med Volvo, men Google og Apple, og Google er længst fremme med selvkørselsløsningen via LIDAR. Apple ved vi ikke, hvad de pønser på endnu, andet end at de engang imellem hyrer folk fra Tesla og omvendt, og at de er lidt sure på hinanden.

Alle løsninger vil måske blive lige omkring lige gode, men de tager alle forskellige metoder i brug for at komme derhen, og jeg tror helt bestemt ikke, Volvo kommer først.

  • 1
  • 1

Tesala har siden sep. 2014 installeret alt HW i bilerne, selv om folk ikke har betalt for det. Dvs. at der pt. kører ca. 40.000 Tesla'er på vejene med autopilot komfortfunktion HW - som Tesla kalder det. Hvis folk der ikke har betalt for det, da de bestilte bilen, kan Tesla åbne op for det for, og det koster pt. 26.000kr (om bilen skal forbi Tesla, eller om det kan gøre over-the-air ved jeg ikke). Så tallet 25.000 som Henrik Mikael Kristensen skriver han tror at der vil være i '17 er nok rigeligt lavt sat. Tallet vil nok nærmere nærme sig 100.000 Tesla'er i starten af '17, og måske det dobbelte i slutningen af '17

  • 0
  • 0

I manuaelen til Tesla'en står der, at man på landevej skal aktivere speederen efter at man/eller den forankørende har holdt helt stille i ca. 3sek. for at sætte igang igen, på motorvej (det ved den vel ud fra GPS position) er det 30 sek.

  • 0
  • 0
  • 1
  • 0

Den ene sender en uudviklet løsning ud i den virkelige verden i hænderne på almindelige mennesker.
Den anden tester sin løsning i en "sandkasse" med udvalgte personer.
Hvordan kan man kalde det noget andet end forskellig syn på sikkerhed?

Og hvorfor tror du ikke, at Tesla har testet det blandt udvalgte folk i Silicon Valley først? Selvfølgelig har de det.

Beta-prædiktet bruges lige så meget af andre årsager end tekniske. For eksempel for at have ryggen fri i forhold til folks krav omlevering.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten