Tesla sætter raketmotorer på den nye Roadster
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla sætter raketmotorer på den nye Roadster

Illustration: Tesla

Det lyder som en joke, men den er god nok: Den næste generation af Teslas lille Roadster skal udstyres med raketmotorer. Det bekræfter Elon Musk i flere tweets. Der er ikke tale om standardudstyr, men en slags superkræfter, som kan tilkøbes.

Det måske en lille overdrivelse at kalde det for raketmotorer. Der er nok i højere grad tale om dyser, men effekten minder om det, en raket er i stand til. Princippet bliver, at der sendes højt komprimeret luft ud gennem dyserne.

Læs også: Elon Musk: Vi må sælge den dyre version af Model 3, hvis Tesla ikke skal dø.

Der er altså ikke tale om forbrænding af brændstof, men altså luft, som bilens batterier her komprimeret og gemt i en beholder. Elon Musk selv kalder det for ‘composite overwrapped pressure vessel’ (COPV).

Bilen er udstyret med et 200-kWh-batteri og en rækkevidde på næsten 1.000 km.

Ud med børnesæder

For at gøre plads til det ekstra hardware, dropper Tesla at installere bagsæder i Roadster'en. Men som Musk også indikerer, så er bagsæderne mest for børn, og det er nok også ret fornuftig at pille dem ud, når der nu kommer raketmotorer på bilen.

Elon Musk har ikke afsløret, hvordan dyserne kommer til at se ud. Men her er et billede af en Superdrago jetpack fra SpaceX Illustration: SpaceX

Det der nok kan få de fleste til at klø sig i nakken er, hvor hurtigt en Roadster med den såkaldte ‘SpaceX-pakke' kommer til at accelerere. Bilen er i forvejen blevet lovet at kunne gå fra 0-96 km/t på 1,9 sekund.

Læs også: Tesla når vigtigt produktionsmål og sætter produktionen på pause

Men det er ikke bare til acceleration, Tesla vil bruge dyser. Faktisk er det planen, at der skal installeres ti styk rundt om bilen, så den også kan bruges til at bremse og støtte bilen i sving. Og som Elon Musk siger: »Måske endda få bilen til at flyve…«.

Der er endnu ikke fastsat et tidspunkt for, hvornår produktionen af Tesla Roadster 2.0 går i gang.

Mon ikke tankens overtryksventil laves til at udløses hvis bilen er i et uheld, så tanken ikke bliver en slags eksplosionsfare - selvom det bare er luft, må trykket være ekstremt højt, og bilens kinetiske energi kan være meget højere end de fleste andres. Brinttanke er også verificeret til at tåle uheld (i brintbiler).
Airbags udløses jo med ekstremt høj stabilitet inden okkupanterne rammer de hårde bildele, og Tesla bruger også en knaldhætte til at afbryde strømmen hvis batteriet overbelastes. http://www.diyelectriccar.com/forums/showt...
Det er vist almindeligt for hybridbiler også.

  • 1
  • 0