Tesla S vækker stor interesse som taxa
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla S vækker stor interesse som taxa

Teslas nye elbil, den firedørs S, har fået danske taxachauffører til at spærre øjnene op. Den er første elbil, som kan tælle sammenligning med Mercedes' hæderkronede E-klasse, fortæller Taxinords direktør Carsten Aastrup.

Han ser dog et stort problem i prisen. For selvom Tesla S er afgiftsfritaget som elbil herhjemme, koster den stadig 700.000 kr. Det er godt det dobbelte af, hvad en vognmand kan købe en Mercedes E-klasse til som taxa. Derfor eftersøger direktøren nu en løsning, så kunderne kan komme ud at rulle i el-taxaer.

»Vi er parate til at påtage os en risko med hensyn til gensalgsprisen, at indhente erfaringer om el-biler i taxadrift, at investere i opladningsudstyr og markedsføre konceptet over for et erhvervsliv som i stigende grad efterspørger grønnere kørsel. Det er en rimelig billig måde fro staten og kommunerne at få testet et elbil-koncept,« siger Carsten Aastrup.

Læs mere på SN.dk

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis vi kan få nogle af disse fantastiske El-biler ud at køre er det så ikke muligt at arbejde på at finde en løsning så bilerne kan lade induktivt når de alligevel holder og venter i kø et eller andet sted. Så spar de ladestationer de påtænker at bygge og lad os få dem ned i kørebanen/parkeringspladsen, kan det ikke lade sig gøre ???

eks. jeg kører hjemmefra, trykker på knappen "jeg vil gerne lade" når jeg holder for rødt eller parkerer min bil bliver den ladet op, busser taxaer kan lade i alle "lommer" kan det ikke laves ???

  • 0
  • 0

Hvorfor i hulen hede, vil du brække de danske (og specielt den københavnske) veje op endnu engang for at installere induktionsspoler? Der foregår rigeligt med opbrækning og gen-lavning af disse i forvejen.

Og så ift. taxa'er, som netop holder stille end god del til på nogenlunde faste holdepladser giver det slet ikke mening. En taxa kan jo netop klatlade en pæn del i løbet af døgnet, når den alligevel holder og venter.

  • 0
  • 0

Hvis argumentet er at vi skal nå at høste erfaringer så i kan gå massivt ind fra 2016:

1) Så er det ikke nok at indsætte en håndfuld Tesla S, 700.000kr per bil er meget for en bil der som frikørt ikke kan indbringe ret meget.

2) Renault Fluence med batteriskift testes som taxa i Japan og Holland, den må have særlige fordele her hvor vi får 20 batteriskiftestationer, desværre kan personer af normal højde ikke sidde på bagsædet, og Better Place tillader kun lynladning når batteriet står på deres egen ladehylde under batteriskiftestationen, så den er ikke det oplagte valg.

3) Nissan Leaf, den er sikkert også for lille, men så er det jo godt at Nissan på samme platform også har bygget den som varevogn og som taxa under navnet NV200, som varevogn på fossil drift er der solgt langt over 1 million, og den elektriske udgave er testet grundigt gennem længere tid, og blandt andet den elektriske udgave går i masse produktion i Barcelona Spanien sidst i 2013.

http://www.nyc.gov/html/media/totweb/taxio...
http://www.env200.com/
http://www.env200.com/REPORTS/index04.html

  • 0
  • 0

Nu vi er ved e-NV200 fordi den er potentiel taxa, så har London også vist interesse, men London mangler at vise at de villige til at investere i tilstrækkelig mange ladestationer, første bølge bliver altså diesel.
http://www.youtube.com/watch?v=0MBwM6ZC4DM

Som service vogn for teknikeren, er en feature som 230V stik med 26A begrænsning en lækker detalje, tømreren kan starte rundsaven og skære op til en ny carport, eller VVSéren kan skære lidt rør og gevind så han ikke skal grisse og larme inde hos kunden.
http://carscoop.blogspot.com/2012/09/nissa...

Strømstikket kan måske også laves i Tesla S, men hvor er der plads til rundsaven og brædderne?

  • 0
  • 0

De første 6 100kW lynladere er på vej til Californien, de kan senere opgraderes til 120kW, som Tesla med fuld batteripakke er godkendt til, for de fleste andre biler er 45kW eller endda 22kW nok, men det gælder jo ikke Tesla S.

I andet halvår af 2013 er der også mulighed for at de nye ladere kan dukke op i Europa.

http://www.teslamotors.com/about/press/rel...

  • 0
  • 0

Almost 100 kW = 90 kW: http://www.teslamotors.com/supercharger

Jeg kunne godt tænke mig en kurve over ladeprocessen.

Påstanden er at på 30 minutter bliver der ladet "150 miles of range". Hvis de har regnet med EPA range på 265 betyder det 85 kWh / 265 * 150 * 2 = 96 kW. Ergo det har de ikke.

De har nok regnet med 300 miles (den gamle og forældede 2-cyklus EPA rækkevidde). Så får vi 85 kWh / 300 * 150 * 2 = 85 kW. Det er mere realistisk.

  • 0
  • 0

De har nok regnet med 300 miles (den gamle og forældede 2-cyklus EPA rækkevidde).

Nej, de skriver 150 miles på 30 minutter, det har intet med EPA 2-cyklus at gøre,.

De skriver at det er ved konstant hastighed 55 MPH, og de skriver at det er en halv batteriopladning, vi ved at de forudsætter optimale temperaturforhold, altså gunstigste forhold hele vejen igennem.

Vi skal lade 42,5 kWh på 30 minutter, det giver 85 kW i gennemsnit, og hvis laderen kan levere 90 kW peak, så burde udsagnet kunne holde, fremover skal peak ydelsen øges til 120 kW og udsagnet kan stadig holde, hvor er problemet?

http://www.teslamotors.com/models

  • 0
  • 0