Tesla S bryder i brand under testkørsel i Frankrig
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla S bryder i brand under testkørsel i Frankrig

Illustration: @cedricfaiche på Twitter

På blot fem minutter brændte en Tesla S i mandags ned på en landevej i det sydvestlige Frankrig.

De fire passagerer i bilen nåede heldigvis ud, inden ilden for alvor tog fat, men den kraftige batteribrand gjorde, at bilen efter kun fem minutter var ‘totalt ødelagt’. Det skriver arstechnica.co.uk.

Tesla har siden bekræftet hændelsen og fortæller, at selskabet arbejder sammen med de franske myndigheder om at finde årsagen til batteribranden. En medarbejder ved Tesla fortæller til arstechnica, at bilen ‘advarede passagererne, så de kunne nå ud i tide’.

Læs også: Elbiler kan komplicere redningssituationer

Understående tweet viser, hvordan ilden hastigt fortærer den populære elbil.

Ifølge føreren af bilen var han ved at accelerere, da han hørte en høj lyd. Herefter skulle bilen have sendt en advarsel i form af en ‘pop up-besked’. Teslamedarbejderen, som var med på testkørslen, bad da føreren om at stoppe bilen med det samme, hvorefter de alle fire steg ud af bilen.

Herefter gik der mindre end et minut, før bilen var komplet omsluttet af flammer, og omkring fem minutter efter, at branden var brudt ud, var bilen næsten væk.

Ingeniøren har tidligere skrevet om en Tesla i Norge, der brød i brand, mens den stod til opladning i en superlader:

Læs også: Derfor skal en Tesla have lov til at brænde ud

Derudover har der været en række andre situationer, hvor Tesla-biler er brudt i brand som følge af ulykker.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der udbrænder dagligt fossil biler. Dem hører man aldrig om.
Jeg så engang en udbrændt VW Touareg på motorvejen. Med 80-100 diesel i tanken, er der heller ikke meget bilbage når det er futtet af.
Med det her mener jeg ganske enkelt, at der efterhånden findes SÅ mange tesla'er på vejen, at det simpelt ikke kan blive ved med at trække overskrifter, når der går ild i én.

/Martin

  • 33
  • 11

Hvis brand årsagen nu blev fundet, og Tesla på baggrund af den opnående viden kunne udføre en konstruktionsændring eller lign, så risikoen for denne type brand blev mindre, så er det vel godt....

Benzin/diesel er jo blevet optimeret gennem mange år. EL bilerne er først lige begyndt. Så derfor overskriften. Alle vil da være tilfredse med bedre sikkerhed, og her kan der sikkert findes flere forbedringer efterhånden som EL bil erfaringerne dukker op.

  • 15
  • 0

Ja, og der var vist noget med at på et tidspunkt var der en af Citroens modeller der af sig selv brød i brand - i så stort et omfang at den fik kælenavnet "brandbilen".

Så at det går ild i en Tesla eller to er der ikke noget sensationelt i - og godt nok brænder den ganske glimrende, men ikke på nogen måde nær så hurtigt og dermed farligt som en benzinbil.

  • 14
  • 10

"Der udbrænder dagligt fossil biler. Dem hører man aldrig om."

Nej, det havde været en god ide at komme med statistik om hvor tit forskellige bil-typer spontant brænder af.

  • 8
  • 1

Så at det går ild i en Tesla eller to er der ikke noget sensationelt i - og godt nok brænder den ganske glimrende, men ikke på nogen måde nær så hurtigt og dermed farligt som en benzinbil.

Der tager du nu grundigt fejl. Benzin/diesl biler kan fint brænde, men det er primært inventaret i kabinen der brænder, typisk antændt af elektriske fejl - der ligner de Tesla ret meget. Selve brændstoffet betyder ikke så meget. Åh, jo, både benzin og diesel kan brænde, men først når der går hul på tanken - så længe den holder er brændstoffet relativt ufarligt.

Med Tesla/batterier er det stik modsat. De kan selvantænde (det kan benzin/diesel ikke) og når der først går ild i batteriet går det ekstremt stærkt. Problemet er at batterierne selv indeholder oxidationsmidlet og dermed forstærker branden hvorimod benzin/diesel skal have tilført dette.

Hvis jeg skulle vælge mellem at sidde i en benzin/desel eller batteri bil der er i brand vil jeg til enhver tid vælge førstnævnte - dels er overlevelseschancen højere dels har man faktisk en chance for at slukke branden uden at bilen bliver totalskadet.

M

  • 12
  • 8

Med Tesla/batterier er det stik modsat. De kan selvantænde


Har du noget eksempel på, at det er sket? Der har været problemer med labtops og telefoner, der brød i brand af sig selv, men jeg har ikke hørt om sådanne problemer med el-biler. En Tesla kan bryde i brand, sig batteripakken beskadiges, og efter som at føreren hørte en høj lyd, tror jeg, han har overset noget, der har ligget på vejen, som så har punkteret batteripakken.

Mht de tidligere brand, så fandt Tesla ud af, at der var en spalte foran batteripakken, som ting liggende på vejbanen kunne blive fanget af, og når det skete, kunne man risikere at batteripakken blev punkteret. Derfor har Tesla monteret en plade, det dækker spalten, og den plade er stærk nok til at knuse f.eks. betonstykker.

Tesla mener selv, deres biler brænder sjældnere end benzinbiler.

For at konkludere: Punkter batteripakken på en el-bil, og der er risiko for en brand. Punkter brandstof forsyningen på en benzinbil, og der er risiko for en brand.

  • 9
  • 4

Når Tesla vil føre sig frem som de gør og både Tesla og folk der mener de er så fantastiske intet problem har med selv den mindste nyhed bliver blæst op som noget vildt og revolutionerende og når man er den førende på markedet med et nyt produkt ja så må man altså tage det sure med det søde. Hvorfor skulle journalisterne ikke skrive om det når et så hyppet produkt fejler? Et produkt som føre sig frem på at være så meget bedre end alle andre? Hovmod står for fald.

Problemet for Tesla er at de nok kan bygge biler men de er lidt for smarte i PR afdelingen og lover mere end deres teknikere kan levere både fysisk og software rettet. Når de så bliver holdt op på de fejl der kommer og de udfordringer som alle andre bilproducenter også må håndtere( og har gjort i mange år) så er rækken af undskyldinger og halve bort forklaringer nærmest uendelig, det minder meget om Apple.. it's not a bug, it's a feature.. Udmeldingen fra Tesla når der sker noget er at det er brugeren der er skyld i at deres "perfekte" produkt ikke gør som PR folkene har fortalt se oven nævnte, der fokuseres på at bilen gav besked på at de skulle stoppe og ud, det havde vel ikke været nødvendigt hvis produktet havde virkelig været så perfekt som Tesla gerne vil have folk til at forstå.

Desuden er en Tesla, uanset model, ikke egnet for mange mennesker. bare for at nævne nogle ting der gør den ubrugelig for mange er: prisen, mangel på anhængertræk, lang ladetid uden special lader, pladsen i bilen, ikke just til 4-5 personer plus baggage, fri højde m.m. En god bil for nogle men langt fra det vidunder som de selv og en del ejere vil gøre dem til.

  • 2
  • 11

Problemet for Tesla er at de nok kan bygge biler men de er lidt for smarte i PR afdelingen og lover mere end deres teknikere kan levere både fysisk og software rettet. Når de så bliver holdt op på de fejl der kommer og de udfordringer som alle andre bilproducenter også må håndtere( og har gjort i mange år) så er rækken af undskyldinger og halve bort forklaringer nærmest uendelig, det minder meget om Apple.. it's not a bug, it's a feature.. Udmeldingen fra Tesla når der sker noget er at det er brugeren der er skyld i at deres "perfekte" produkt ikke gør som PR folkene har fortalt se oven nævnte, der fokuseres på at bilen gav besked på at de skulle stoppe og ud, det havde vel ikke været nødvendigt hvis produktet havde virkelig været så perfekt som Tesla gerne vil have folk til at forstå.

Hvem har nogensinde benægtet, at en el-bil kan brænde, hvis den batteri beskadiges? Der er vist heller ikke nogen, der har benægtet, el-biler kan brænde pga fejl i batteriet. Med hensyn til software, så tænker du sikkert på Tesla's autopilot. Der er ikke nogen, der hævder, den er fejlfri. I særdeleshed er der ikke nogen, der hævder, chaufføren kan lave noget andet end at overvåge, at bilen kører som den skal, tværtimod. Tesla siger det, og andre siger det: Når man kører med autopilot, skal chauffører hele tiden være klar til at gribe ind, når noget går galt. Det er fuldstændig som i fly, hvor piloterne også hele tiden skal være klar til at tage over fra autopiloten.

Desuden er en Tesla, uanset model, ikke egnet for mange mennesker. bare for at nævne nogle ting der gør den ubrugelig for mange er: prisen, mangel på anhængertræk, lang ladetid uden special lader, pladsen i bilen, ikke just til 4-5 personer plus baggage, fri højde m.m. En god bil for nogle men langt fra det vidunder som de selv og en del ejere vil gøre dem til.


Tesla's model S er en meget stor sedan, der har meget bagageplads. I modsætning til andre biler, har den også plads under kølerhjelmen. Hvis det ikke er nok, så køb en model X. Model X kan købes med anhængertræk, og det der med lang ladetid, det er decideret forkert sammenlignet med andre el-biler.

Er du en troll, der bare er ude på at skabe noget debat med dine forkerte påstande?

  • 9
  • 1

Hvis jeg skulle vælge mellem at sidde i en benzin/desel eller batteri bil der er i brand vil jeg til enhver tid vælge førstnævnte - dels er overlevelseschancen højere dels har man faktisk en chance for at slukke branden uden at bilen bliver totalskadet.

Jeg tror ikke, du har ret.

Elbilen måler jo konstant, om der er overophedning på vej i batteriet i hver enkelt celle, og de Teslaer der er brændt pga. batteriet, har indtil videre også advaret bilisten om at forlade bilen omgående.

Går der hul på en benzin/diesel tank er der ingen advarsel fra sensorer, mv., og hvis brændstoffet lækker, aner du det ikke, og du aner heller ikke, hvor meget der er sevet ud og hvor det er sket.

Jeg har selv stået med en benzintank med hul, ikke fra en punktering, men fra læk fra forseglingen, og jeg opdagede ikke noget, før jeg stod i garagen efter en køretur med for meget benzinlugt.

Elbilen ville have bedt mig om at få batteriet serviceret øjeblikkeligt.

Desuden er batteriet segmenteret, så antagelser om oxidationsmidlet skulle accelerere batteribranden, skal nok tages med et gran salt.

Vi har også eksempler på punktering af batteriet i en elbil og tank i benzinbil ved at køre over en metalstump på vejen.

I elbilen har man nået at parkere og stige ud.

Benzinbilen brænder nærmest eksplosivt med dødsfald til følge:

http://articles.chicagotribune.com/1994-11...

Jeg vil til hver en tid klart foretrække en brand i en elbil end i en benzinbil.

  • 10
  • 1

Brand i Teslaer foregår langt langsommere end brand i ICE biler pga. firewall opbygningen af batteriet.
Det er ret trættende at vi igen skal køre den mølle og igen pga uvidenhed - ICE biler går i brand ustandselig - journalister gider bare ikke skrive om det pga. hyppigheden.
http://www.beredskabsinfo.dk/112-puls/?sea...


Forstår ikke helt hvad dette link skal bevise?
Hvor mange brandene på listen er Teslaer?
Derudover skal der jo brænde ca. 600 benzin/diesel biler for hver Tesla, hvis det antages at begge typer brænder lige hyppigt.

  • 3
  • 3

Forstår ikke helt hvad dette link skal bevise?
Hvor mange brandene på listen er Teslaer?
Derudover skal der jo brænde ca. 600 benzin/diesel biler for hver Tesla, hvis det antages at begge typer brænder lige hyppigt.

Den skal bevise at der brænder sådan ca 4-5 biler om dagen i snit her i landet - dvs. et sted med 1000 og 2000 om året, mao. det er hverdagskost når vi taler om almindelige biler.

Svarende til der skulle brænde 2-3 Teslaer om året, hvis dit forhold skulle gøre sig gældende - og gør der det?

  • 9
  • 2

ICE biler går i brand ustandselig - journalister gider bare ikke skrive om det pga. hyppigheden.
http://www.beredskabsinfo.dk/112-puls/?sea...

Pas på, du ikke kommer til at misbruge data.

Du bør først rense tallene for det antal stjålne biler, der bevidst bliver sat i brand "efter brug" for at fjerne diverse spor så som fingeraftryk og DNA, der kan udpege gerningsmanden. Det er faktisk en normal fremgangsmåde i visse kredse at futte køretøjet af efter aktionen.

I Sverige brænder der i øvrigt ret mange biler for tiden - men det er heller ikke bilernes skyld.

  • 5
  • 2

Var det ikke på sin plads nu, at DU kom med lidt statistik?

Hvorfor skulle jeg dog det?

Det er jo ikke mig, der påstår noget uden at have belæg for det.

Jeg taler hverken for eller imod elbiler. Jeg advarer bare om en mulig fejlkilde i argumentationen, når man argumenterer ud fra brandvæsenets udrykninger til bilbrande, som omfatter alle former for brande.

Det burde du da opfatte som en hjælp - med mindre du ønsker at sløre sandheden.

  • 1
  • 5

Hvorfor skulle jeg dog det?

Det er jo ikke mig, der påstår noget uden at have belæg for det.

Jeg taler hverken for eller imod elbiler. Jeg advarer bare om en mulig fejlkilde i argumentationen, når man argumenterer ud fra brandvæsenets udrykninger til bilbrande, som omfatter alle former for brande.

Det burde du da opfatte som en hjælp - med mindre du ønsker at sløre sandheden.

Nu er du sgu lidt dum at høre på - I Europa er der konstateret 2 brande i Tesla'er og de er begge straks røget på "forsiden" - Jeg laver et hurtigt link til brande i DANSKE biler PÅ EN UGE og du begynder med det samme at komme med kritiske udsagn. Din argumentation hænger ikke sammen!

  • 6
  • 1

En ting står da i det mindste klart: Konspirationsteoretikere, fundamentalt religiøse og visse elbilejere er umulige at argumentere med, fordi de ikke accepterer, at der overhovedet andre meninger end deres egne.

At have en mening er ok, men at have sine egne fakta er ikke ok! Du er ikke kommet med andet end din mening og har intet underbygget endsige sandsynliggjort noget. Der var vildt røre over den første Tesla brand og at en ny journalist så begår samme fejl som BG ikke at undersøge lidt baggrund er heller ikke ok. Du synes heller ikke nu, at det er relevant med lidt statistik men du vil gerne sætte mig i bås med konspirationsteoretikere og fundamentalistiske religiøse og så kalder du mig uopdragen - fej lidt for din egen dør.

  • 5
  • 2

gå hjem og sov.


Bliver svært, da jeg er hjemme...

Desuden har jeg fået fat i en flaske Longrow Red, som jeg skal have smagt på i aften.

I øvrigt er det da ikke dumt af mig sige sandheden, selv om den øjensynligt er ilde hørt. Men naturligvis skal jeg nok give dig muligheden for at få det sidste ord, der ligger dig så meget på sinde. Bare svar på dette indlæg, så lover jeg ikke at skrive mere om dit datafusk, så du med fred i sjælen og stor selvtilfredshed kan tage den firmabetalte bil ud til golfklubben i morgen. Få nu bugt med mavesyren og få en dejlig weekend trods alt, old chum.

  • 1
  • 4

Nu er du sgu lidt dum at høre på - I Europa er der konstateret 2 brande i Tesla'er og de er begge straks røget på "forsiden" - Jeg laver et hurtigt link til brande i DANSKE biler PÅ EN UGE og du begynder med det samme at komme med kritiske udsagn. Din argumentation hænger ikke sammen!

Yep , det er da meget interessant, men de fleste der kender noget til statistik banker hovedet ind i diverse vægge efter at have læst dit indlæg.

Du sammenligner brande i biler med meget få år på bagen med en vognpark der har en gennemsnistalder omkring de ni år.Læg dertil at mængden af de to forskellige typer er ret stor - der er ca 2.4 mill std biler og 3.5 tusinde elbiler.

Når der på et eller andet tidspunkt er elbiler med samme gennemsitsalder ser vi nok sammenlignelige antal bilbrande i disse.

M

  • 3
  • 3

Elbilen måler jo konstant, om der er overophedning på vej i batteriet i hver enkelt celle, og de Teslaer der er brændt pga. batteriet, har indtil videre også advaret bilisten om at forlade bilen omgående.

Det kan ikke siges andet end at være en god ting :-)

Går der hul på en benzin/diesel tank er der ingen advarsel fra sensorer, mv., og hvis brændstoffet lækker, aner du det ikke, og du aner heller ikke, hvor meget der er sevet ud og hvor det er sket.

Jeg har selv stået med en benzintank med hul, ikke fra en punktering, men fra læk fra forseglingen, og jeg opdagede ikke noget, før jeg stod i garagen efter en køretur med for meget benzinlugt.

Det er vel netop forskellen - der sker ikke så meget ved at en brændstoftank lææker i modsætning til en batteripakke der fejler.

Elbilen ville have bedt mig om at få batteriet serviceret øjeblikkeligt.

Unægtelig en god ting :-)

Desuden er batteriet segmenteret, så antagelser om oxidationsmidlet skulle accelerere batteribranden, skal nok tages med et gran salt.

Her tror jeg at du har misforstået noget - segmenteringen har ingen indflydelse på den enkelte celles mulighed for at brænde. En sådan indeholder rigelig med oxidationsmiddel til at vedligeholde en brand og alene ved dennes temperatur at sprede branden til andre celler.

Vi har også eksempler på punktering af batteriet i en elbil og tank i benzinbil ved at køre over en metalstump på vejen.

I elbilen har man nået at parkere og stige ud.

Benzinbilen brænder nærmest eksplosivt med dødsfald til følge:

http://articles.chicagotribune.com/1994-11...

Hæ, det er måske en anelse unfarir at citere fra dit link men :

"I've never seen an accident like this before," said Sheriff's Sgt. David Iushowitz. "You have the combination of not only the gas tank being punctured, which is hard to do, but sparks being thrown off. The odds are astronomical."

Highway statistics support the characterization by Milwaukee investigators that the van accident was a freak occurence.

In Illinois last year, of 1,392 fatal crashes, only four involved some type of loose material on the road, including gravel, rocks, vehicle loads and vehicle parts such as mufflers or bumpers. Rick Meyers, chief of accident information for the state Transportation Department, said IDOT workers who track accident causes could not remember a similar accident.

Jeg vil til hver en tid klart foretrække en brand i en elbil end i en benzinbil.

Er du hel sikker på den påstand ;-)

M

  • 2
  • 3

Nu er jeg en af dem der både har oplevet at sidde i en benzin bil der bryder i brand og kørt elbil i mere end 6 år.
Jeg havde i 1993 en Citroen XM, som brød i brand mens jeg kørte ca 50 km i timen i Basel. Jeg opdagede det ikke før folk på fortovet hujede og vinkede. Jeg kørte nemlig rundt med ild under bilen og så det først selv, da flammerne begyndte at stå op af af motorhjelmen. Jeg skyndte mig at stoppe og løb ud af bilen 2 min. efter var den totalt udbrændt. Den var 1,5 år og kørt 67.000 km.

Siden juli 2010 har jeg kørt mere end 250.000 km i mine tesla'er - mere end 71.000 i den der har kørt længst. Med den indbyggede sikkerhed jeg ved der er indbygget i batteripakkerne og generelt i systemet har jeg har aldrig følt mig usikker i Tesla'en. Og jeg ville da meget gerne have haft samme indbyggede detection og advarsel som er indbygget i Tesla'en da jeg var udsat for for den kørende brandbombe.
Idag er jeg da ikke i tvivl om hvor jeg føler mig sikrest.

  • 8
  • 0

Her tror jeg at du har misforstået noget - segmenteringen har ingen indflydelse på den enkelte celles mulighed for at brænde. En sådan indeholder rigelig med oxidationsmiddel til at vedligeholde en brand og alene ved dennes temperatur at sprede branden til andre celler.

Nej, jeg har ikke misforstået noget, og du tager fejl. Segmenteringen gør, at batteriet brænder langsomt. Det er derfor, batteriet er segmenteret.

Er du hel sikker på den påstand ;-)

Absolut:

https://www.youtube.com/watch?v=43259aD-R-8

https://www.youtube.com/watch?v=JIk_SrIQxn...

Dette ville aldrig ske med en elbil.

  • 6
  • 0

Ja, og der var vist noget med at på et tidspunkt var der en af Citroens modeller der af sig selv brød i brand - i så stort et omfang at den fik kælenavnet "brandbilen".

Det var to af dem. Da Citroën C3 og C5 var helt nye var de meget glade for at bryde i brand mens de holdt helt stille og slukket, noget Peugeot 307 i øvrigt også mestrede til fulde. Jeg var i biludlejningsbranchen da C3/C5 som helt nye biler kom ud til os i relativt rå mængder og med en god tilbagekøbspris efter et års udlejning - der gik ikke mange uger før der kom ordre om at de kun måtte parkeres udendørs og med god afstand til andre biler når de var "hjemme" på udlejningsstationerne. Vi mistede en 4-5 stykker på et par måneder inden de fandt fejlen og fik kaldt flåden ind til reparation.

  • 2
  • 0

Det er vel netop forskellen - der sker ikke så meget ved at en brændstoftank lææker i modsætning til en batteripakke der fejler.

Læk af brændstof og olie er netop anledning til mange (de fleste?) brande i køretøjer. Der er rigtig mange slanger og samlinger som kan lække og blot en mindre mængde olie på varme motorkomponenter er nok til at starte en brand.

Brande i busser er så stort et problem at det i nogle lande (eksempelvis Sverige) er et krav med branddetektering og slukning i motorrummet. Citat http://www.firetrace.dk/brandslukning-buss...

En brand i en bus er en meget alvorlige hændelser, der sætter liv og ejendom i fare. Undersøgelser viser, at helt op til en ud af hundrede busser vil opleve en brand i løbet af et år. Mere end 84 procent af disse brande er resultatet af mekanisk eller elektrisk eller funktionssvigt i motor eller transmission med brandfarlige væsker eller elektriske fejl nævnt som den hyppigste årsag

  • 5
  • 0

Selv om debatten er ved sive lidt, så vil jeg godt understrege, at vi vil blive ved med at skrive om brande i elbiler. Også selvom der er langt flere brande i ICE-biler.

Det skyldes ganske simpelt, at vi har at gøre med en relativ ny teknologi, som forbrugerne netop er begyndt at forstå. Der er med andre ord en masse områder, hvor vi ikke ved hvordan den reagere.

At en bil gør dig opmærksom på, at nu er der brand et eller andet sted og at du bedes standse og træde ud af biler, er ikke noget vi er vant til. Hidtil har det været røg fra kølerhjelmen, som fortalte dig, at noget var galt.

På samme måde vil vi blive ved med at skrive om føreløse biler, som havner i uheld. På trods af, at der sker masser af ulykker med biler hver eneste dag.

Så det handler ikke om at vi ikke "gider" slå op på en hjemmeside og fortælle, at nu er der udbrændt en ICE-bil i Næstved. Det handler om, at elbiler er anderledes end ICE-biler og opfører sig anderledes når de brænder.

  • 3
  • 1

Selv om debatten er ved sive lidt, så vil jeg godt understrege, at vi vil blive ved med at skrive om brande i elbiler. Også selvom der er langt flere brande i ICE-biler.

Det er også i en vis udstrækning ok, men det er ikke ok at gøre det sensationspræget og at give udtryk for at det er et større problem for elbiler end det er for ICE biler, når nu det er lige omvendt.

På samme måde vil vi blive ved med at skrive om førerløse biler, som havner i uheld. På trods af, at der sker masser af ulykker med biler hver eneste dag.

Også her gælder det samme som for ovenstående, et afbalanceret skriveri er rigtig godt, overlad sensationerne til ekstrabladet.
Det kunne være lidt rart, hvis I journalister fremkom med lidt statistik, så debatten ikke er et udtryk for "jeg mener" eller "jeg tror".

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten