Tesla på vej med lastbil

Illustration: Tesla

Tesla har en plan om at etablere sig inden for tung transport og lancerer lastbilen Tesla Semi næste måned - den 26. oktober.

Tesla-chefen Elon Musk har tidligere meldt ud, at den ville blive vist frem i september, men nu melder han via Twitter, at lanceringen foreløbig er sat til den 26. oktober. Altså kan datoen ændres.

Ved lanceringen planlægger de også en testkørsel med lastbilen.

Musk mener, at man burde se ‘dette dyr (beast)’ med sine egne øjne, og han kalder lastbilen ‘uvirkelig’.

Spår succes

Det har vakt opsigt, at Tesla vil lancere sit eget tunge motorkøretøj, en truck klassificeret som klasse 8 i USA med en totalvægt på mindst 15 ton.

For nylig spåede Morgan Stanley-analytikere Adam Jonas og Ravi Shanker, at Tesla-lastbilen kommer til at blive den største katalysator i fragtindustrien i årtier.

Analytikerne forventer, at Semi blir 70 procent billigere i drift end en traditionel lastbil, og at den kommer til at have betydelige autonome og semiautonome evner.

De tror også, at Teslas fremstød vil presse andre producenter af tunge køretøjer til at vise, hvad de planlægger inden for elmotorer og autonomi.

Analytikerne tror, at Tesla kommer til at indgå i et partnerskab med store fragtselskaber som FedEx, Schneider National, XPO Logistics, U.S. Xpress og Ryder.

Flere tunge elektriske køretøjer på vej

Cummins' elektriske trækker Aeos blev præsenteret i august. Illustration: Cummins

Tesla er imidlertid ikke alene om at udvikle tunge køretøjer med elmotor. Den amerikanske producent Cummins præsenterede i sidste måned, en klasse 7-lastbil (12-15 ton), som benytter et 140 kilowattimers batteri. Den skal leveres til kunder i 2019.

Elon Musk sagde under et investormøde i sommer, at firmaet forventer at opnå større produktion af lastbiler om halvandet til to år. Cummins kan dermed tænkes at være først eller samtidig på markedet med sit produkt.

Cummins' lastbil, som foreløbig bare er en demonstrationsmodel, har en rækkevidde på 160 kilometer og er tiltænkt varelevering i byerne. Tesla Semi skal have en rækkevidde på 320 til 460 kilometer og er tiltænkt kørsel på længere ruter, fortæller en leder hos fragtselskabet Ryder System Inc, som ifølge Reuters har været til møder med Tesla om Semi.

Der sker også ting og sager på den front i Europa. Mercedes udvikler en såkaldt ‘Urban e-Truck’ - en lastbil, som skal have en rækkevidde på 200 kilometer og totalvægt på 26 ton.

Kun få detaljer

Tesla har indtil videre ikke delt mange detaljer om den kommende lastbil, men da selskabet fremlagde sine kvartalstal i maj, fortalte Elon Musk, at Semi skal have samme motor som Tesla Model 3.

Den skal være i stand til at trække de tungeste lovlige laster i USA og desuden være meget manøvrerbar.

Tesla har efter sigende fremvist prototyper af Semi til mulige kunder, som så er kommet med tilbagemeldinger på produktet og udviklingen, skriver Electrek.

Slået på målstregen

Hvis Tesla håbede at komme først med en funktionel ellastbil, må de dog se sig slået på målstregen.

Mitsubishi FUSO, et lastbilselskab under Mercedes' moderselskab, lancerede nemlig i går, torsdag, sin batteridrevne lastbil.

Mitsubishi Fuso Illustration: Daimler

eCanter kan køre op til omkring 128 kilometer (80 miles) på en opladning, den kan køre med over tre ton gods og komme op på 80 kilometer i timen og er allerede bestilt til kørsel de næste to år af amerikanske og japanske firmaer.

Denne artikel blev først publiceret på Teknisk Ukeblad.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

, at Mitsubishi Fuser tager spotlight fra Tesla Semi...

Det burde være en smal sag at få plads til 400 kWh mellem hjulene, når der hverken skal være transaksel eller brændstoftanke.

Dog kan det blive nødvendigt med et opgør med traditionen om at opbygge en lastbil omkring 2 I-bjælker.

Men mon ikke de innovative folk fra Tesla kan finde ud af det?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten