Efter adskillige dokumenterede eksempler på misbrug og et antal tragiske ulykker implementerer Tesla nu en softwareopdatering, så kameraet ved bakspejlet i Model 3 og Model Y holder øje med føreren, når autopilot-funktionen aktiveres.
»Kabinekameraet over dit bakspejl kan nu registrere og advare om førerens uopmærksomhed, mens autopilot er tilkoblet. Kameradata forlader ikke selve bilen, hvilket betyder, at systemet ikke kan gemme eller overføre information, medmindre datadeling er aktiveret,« skriver Tesla til en softwareopdatering, som flere brugere har lagt ud på Twitter.
Tesla finally enables camera based DMS officially. https://t.co/8EGcIH0WbI— green (@greentheonly) May 27, 2021
Elon Musk har ellers tidligere afvist, at kameraet skulle bruges til at holde øje med føreren (dette fremgår også af manualer fra Tesla), men i stedet have til formål at holde »overvågning af hærværk i en robottaxa-fremtid,« som det fremgår af et svar på Twitter fra 12. april sidste år.
It’s not turned on. Meant for vandalism monitoring in a robotaxi future. Also, the car has transparent windows, so spying has limited value.— Elon Musk (@elonmusk) April 12, 2020
Men det lader altså til, at Elon Musk og Tesla har lyttet til eksperters kritik af, at det har været alt for nemt at snyde de to Tesla-modellers sikkerhedssystem, når autopilot-systemet aktiveres.
Ifølge bilmediet Jalopnik er det »en stor ting«, fordi det kamerabaserede overvågningssystem »potentielt vil hjælpe med at fjerne eller i hvert fald reducere chaufførens mulighed for at snyde (Teslas, red.) autopilot« til at tro, at føreren er opmærksom.
I april dykkede Tesla-hackeren Green the Only sig ned i koden til Tesla opdaterede autopilot-system og fandt ud af, at kameraet ved bakspejlet overvåger føreren. I en video på Twitter dokumenterer han, hvordan softwaren blandt andet registrerer førerens hoved- og øjenbevægelser og brug af telefon.
Interesting that "phone use" for Tesla means "driver is holding a phone in front of them" not "driver is talking on a phone that's pressed to their ear". pic.twitter.com/7Dumsx3Kmq— green (@greentheonly) April 7, 2021
Sikkerhedssystemet i Model 3 og Model Y har indtil nu blandt benyttet bevægelsessensorer, som skulle sikre, at føreren havde hænderne på rattet. Men den sikkerhedsfunktion har været nem at snyde.
Ifølge Teslas hjemmeside kræver autopilot-funktionen en chauffør med hele opmærksomhed på kørslen, at førerens hænder er på rattet, at sikkerhedsselen er spændt og at dørene er lukkede, men flere steder på sociale medier har brugere dokumenteret, hvor nemt det er at snyde systemet.
Det samme konkluderede ingeniører fra amerikanske Consumer Reports i april, da to mennesker omkom i en Tesla, der angiveligt kørte uden en fører bag rattet. De formåede eksempelvis at få bilen til det ved at klemme en appelsin fast i rattet og klæbe stykker af tape omkring den.
Elon Musk afviser fortsat, at der ikke har siddet nogen bag rattet under den og flere andre ulykker.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard