Tesla næsten klar med selvkørende el-lastbiler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla næsten klar med selvkørende el-lastbiler

De første el-lastbiler fra Tesla, der selv kan køre kortegekørsel, er snart klar til at blive testet på offentlig vej.

Det fremgår af en mailudveksling mellem Tesla og Nevadas Department of Motor Vehicles skriver nyhedsbureauet Reuters.

Lastbiler er særligt godt egnede til selvkørende teknologi, da de ofte bevæger sig med relativt faste hastigheder og har et minimalt behov for vognbaneskift. Der arbejdes på software, der lader lastbiler følge lastbilen foran, så det på motorvejen vil danne en slange, hvor de ufarligt vil køre efter hinanden.

Læs også: Musk præsenterer Tesla-masterplan: Nu med selvkørende busser

Lastbilerne, der ikke ligger forrest, vil ikke have et umiddelbart behov for chauffør, når der blot ligger en anden lastvogn foran og styrer 'slangen'.

I mailkorrespondancen er det tydeligt, at Tesla ønsker at udføre to forskellige tests: Både at teste lastbilens evner på vej, men også at køre fra Nevada til Californien med ovennævnte teknologi og/eller vha. selvkørende teknologi, hvor lastvognen slet ikke vil være bemandet.

Indtil videre har intet selskab testet ubemandede, selvkørende lastbiler i Nevada.

Batteriforsker: Batterierne bliver lasten

Elon Musk har tidligere sagt, at han forventer stor efterspørgsel på el-lastbilerne, men batteriforsker Venkat Viswanathan fra Carnegie Mellon University tvivler på, at det kan lade sig gøre at køre lastbiler over lange afstande på batterier

»Din last bliver som sådan batteriet,« siger Viswanathan om batterierne, der skal bruges for, at el-lastbiler skulle kunne konkurrere med de dieseldrevne konkurrenter. Typiske diesellastbiler i USA kan køre op til 800 km på en enkelt tankfuld.

Når han ikke har selvkørende biler, så får vi heller ikke selvkørende lastbiler!

  • 1
  • 21

Da en computer ikke skal overholde køre hviletid bestemmelserne, kan den køre 24 timer i døgnet. Selv hvis den kun kører en time ad gangen for derefter at lade en halv time, så kommer den hurtigere frem end de nuværende langturslastbiler med kun en chauffør. Det er de fleste.

Der er derfor ikke nødvendigvis brug for at bruge hele lastkapaciteten på batteriet.

  • 26
  • 2