Et kritisk slightly subjective interview: https://youtu.be/n6xsjQCxQ9c
Diskussionen om Tesla har været, for at sige det mildt, ophedet.
Også her på ing.dk's sider har der været lange debattråde både for og imod: Er Tesla på rette spor, når det gælder produktionen af Model 3, eller lever Musk på lånt tid før han bliver nødt til at trække stikket?
En hel del produktionsmål er igen og igen blevet udskudt. Senest var det målet om at producere 2.500 Model 3'er om ugen ved udgangen af første kvartal.
Læs også: Er robotter roden til Teslas problemer?
Og fordi Model 3 skal være Teslas cash cow, så er det helt vitalt, at der kommer gang i robotterne på fabrikkerne – både på batterifabrikken i Nevada og i Californien.
Rygterne om årsagerne til den manglende produktion har været mange. Tidligere er det kommet ud, at batterifabrikken var en flaskehals, og nu fortæller Elon Musk i et interview med CBS, at et vanvittigt komplekst system af transportbånd har givet store problemer på fabrikken i Fremont, Californien.
Efterfølgende har Elon Musk på Twitter skrevet, at det har været en fejl at automatisere alt for meget, og at mennesker er undervurderede.
Yes, excessive automation at Tesla was a mistake. To be precise, my mistake. Humans are underrated.— Elon Musk (@elonmusk) 13. april 2018
Noget tyder nu på, at dele af produktionen skal gennem en grundig genopbygning i løbet af de næste 4-5 dage. Ifølge nyhedsbureauet Reuters, er arbejderne på Fremont-fabrikken blevet sendt hjem i 4-5 dage.
En repræsentant for Tesla udtalte mandag, at: »Denne periode skal bruges til at forbedre automationen og systematisk arbejde med flaskehalse for at øge produktionen«.
Samtidig har det været ualmindeligt svært at få valide oplysninger om, hvordan det egentlig går med produktionen. Elon Musk kunne for nylig fortælle, at produktionen var kommet op på 'over 2.000' om ugen, men dette var et godt stykke fra de 2.500 som var blevet lovet den første april.
Læs også: Problemerne hober sig op for Tesla
Omvendt har Tesla formået at øge produktionen procentvist ganske betydeligt fra sidste kvartal i 2017 til første kvartal i 2018.
Så hvor mange Tesla 3'er bliver egentlig produceret lige nu? Tesla selv oplyser ikke løbende, hvor mange Model 3'er, der specifikt bliver produceret på ugebasis.
Derfor har nyhedsmediet Bloomberg forsøgt at beregne det ved at bruge de såkaldte VIN's (Vehicle Identification Number). VIN's er altså det nummer en bil får når den bliver registreret hos de amerikanske myndigheder.
Tesla har løbende registreret VIN's for Model 3 – ofte i store portioner og i nogle tilfælde lige op til at et af produktionsmålene skulle nås.
Men nu har Bloomberg beregnet, at den ugentlige produktion er oppe på over 2.700 styk, og at der i alt er blevet produceret 16.540 model 3.
Næste mål for Tesla og Elon Musk bliver udgangen af juni 2018, hvor produktionsmålet er blevet sat til 5.000 om ugen.
Et kritisk slightly subjective interview: https://youtu.be/n6xsjQCxQ9c
Erik Bjeld,
Du og din virksomhed må da virkelig være desperat, siden du vil lægge navn til en så ussel adfærd på nettet?
Mvh, Søren Lund
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard