Tesla gør Køge til knudepunkt for hurtigopladning

Tesla gør Køge til knudepunkt for hurtigopladning

Solceller på taget skal supplere den miljø­certi­ficerede strøm i de 12 hurtigladere på det, der bliver Teslas største ladestation i Europa.

Strategien er klar: Ejere af elbiler fra amerikanske Tesla skal have adgang til hurtigladere over hele Europa – og det skal går stærkt. Derfor har Tesla Motors Danmark købt en grund ved Skandinavisk Transportcenter i Køge. Her skal 12 hurtigladere opstilles, hvilket vil skabe den støste ladestation i Europa.

Placeringen er ikke tilfældig, for netop Køge er ikke blot et transportknudepunkt i Danmark, men også mellem Skandinavien og Tyskland. Det ved man hos Tesla, der allerede har opstillet seks midlertidige hurtigladere på den nærliggende parkeringsplads, hvor en nedlagt batteriskiftestation fra nu lukkede Better Place står og forfalder som et minde om en gigantisk forfejlet elbilinvestering. Men sådan skal det helst ikke gå for Tesla.

»Den nye ladestation ligger lige ud til en af Danmarks mest befærdede veje med god forbindelse til Sverige og Tyskland. Faktisk har vi kunnet konstatere, at de danske opladningsstationer hen over sommeren har været flittigt benyttet af både danske, svenske og tyske Tesla-ejere,« siger Christian Marcus, der er ansvarlig for Teslas netværk af ‘superchargers’ i Norden.

Første station på egen grund

Normalt, når Tesla vil oprette en hurtigladestation, lejer man sig ind hos grundejeren og indgår i samarbejde med for eksempel en restaurant. Stationen i Køge bliver den første, hvor Tesla selv ejer grunden, hvor hurtigladerne står. Det giver nogle friheder med hensyn til opbygningen.

Selve ladestanderne kommer til at stå under et udhæng, hvorpå der vil blive installeret 300 kvadratmeter solceller. Energien fra solcellerne kan gennem Teslas ladestandere sendes direkte ind i bilernes batteri. Men hvis der ikke er nogen biler til at opsamle energien, vil den blive sendt ud på det offentlige net. Solcellerne vil årligt kunne producere cirka 40 MWh, hvilket er nok til at køre 200.000 km i en Tesla. Men for at de dyrebare sol-kWh ikke skal ‘gå til spilde’ i elnettet, arbejder Tesla på at installere et batteri som fleksibelt mellemlager:

»Vi kan se, at der er flest biler til opladning mellem klokken 6.00 og 16.00 med nogle peaks om morgenen, omkring frokost og tidligt på eftermiddagen. Derfor sidder vi lige nu og regner på, hvor stort batteriet skal være for at få den bedste udnyttelse. Men vi forventer, at det bliver på mellem 100 og 200 kWh, men det kan også blive 600 kWh,« siger Christian Marcus, som understreger, at al den strøm, der bliver leveret til bilerne, er ‘gjort grøn’ ved køb af certifikater.

I forbindelse med projekteringen skulle der også udarbejdes en plan for bortledning af regnvand fra grunden. Når der er tale om biler, ville det normale være, at vandet blev opsamlet og via en olieudskiller ledt til nærmeste kloak. Men Teslas biler bruger hverken benzin eller olie, så det var der ikke brug for:

»Vi blev noget overraskede, da vi opdagede, at vi kunne slippe for dyre kloakløsninger. I stedet leder vi alt overfladevand til to faskiner – en på hver side af grunden,« siger Christian Marcus. Faskinerne bliver hver cirka 50 meter lange, og kun ved en såkaldt tiårsregn er der risiko for, at de bliver fyldt op. Hvis det skulle ske, er der overløb til kloakken, men ambitionen er at undgå at belaste kloaksystemet.

Netværket strammes

Byggeriet går i gang i løbet af de næste par uger, og stationen skal efter planen stå færdig inden årsskiftet. Ifølge Teslas egen hjemmeside vil der komme endnu to stationer inden udgangen af 2015. Tesla vil ikke selv sætte navn på placeringen, men den ene skulle komme til at ligge i København, og den anden i Kolding-området.

Allerede i dag er det muligt at køre på tværs af store dele af Centraleuropa blot ved at oplade på Teslas ladestationer. Med udgangen af 2015 vil man kunne køre fra Nordkap til Istanbul eller Lissabon.

Kommentarer (6)

MIn første tanke var at ladestationsbatterikapacitet kunne nås med en håndfuld Tesla batterier.

Men på stationen er der jo hverken plads eller vægtbegrænsninger, så der er større frihed i valget.

Hvilken type mon det bliver?

Og hvad er økonomien i et batteri, fremfor at bruge el-nettet (med alskens tariffer og afgifter)?

PS. Jeg ser nu at de 12 ladepladser forsynes fra 6 superladere, og at to biler altså deles om een lader.
Vil det så ikke være bedst hvis bilerne så vidt som muligt lader fra hver anden plads, så de har en hel lader for sig selv?

  • 1
  • 0