Tesla forbedrer rækkevidde og fart i ny superbil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla forbedrer rækkevidde og fart i ny superbil

»Denne her bil er vanvittig. Det er ligesom at lette fra dækket på et hangarskib. Det er helt vildt.«

Sådan sagde Elon Musk, grundlæggeren af Tesla Motors, da han torsdag aften i Los Angeles kunne løfte sløret for firmaets nye topmodel ‘Model S P85D’. Den nye ‘performance-model’ er ikke bare blandt de hurtigst accelererende biler i verden – det er også lykkedes at forbedre effektiviteten, så elbilen har fået endnu længere rækkevidde.

Tesla har nemlig valgt at udstyre hele sin nye D-serie med to motorer, hvilket gør, at bilerne trækker på alle fire hjul. Den bagerste motor på 350 kW og motoren ved forhjulene på 165 kW giver tilsammen bilen vanvittige 691 hestekræfter.

Grundlæggeren selv hævder, at den forbedrede energieffektivitet skyldes, at bilens elektroniske system med millisekunders nøjagtighed udnytter energien fra henholdsvis for- og bag-hjulsmotoren, så de begge konstant bidrager til fremdriften på mest effektive vis.

Rækkevidden på den dyreste af modellerne er dermed oppe på 442 kilometer – godt 16 kilometer længere end forgængeren, mens modellen under, Model S 85D, faktisk klarer sig endnu bedre og holder batteri i knap 460 kilometer. Tallene er fra det amerikanske miljøagentur EPA, der har testet specifikationerne.

Det nye firehjulstræk er især en god nyhed for Tesla-fans i lande med tendens til glat føre, da den tidligere model kun havde træk på baghjulene. Men det er også en god nyhed for fartdjævle.

Fuld fart og autopilot

Ifølge forskellige medier er Elon Musks beskrivelse af bilens accelerationsevne ingen overdrivelse. Bilen går fra 0 til 60 mph (knap 100 km/h) på 3,2 sekunder. Det er en forbedring på et helt sekund i forhold til forgængeren P85 og placerer bilen på omgangshøje med nogle af de hurtigste biler nogensinde produceret.

Ligeledes har tophastigheden fået et nøk opad og P85D’eren topper ved 250 km/h. Topmodellen bliver den første på markedet og forventes i USA til december, mens de lavere ydende 85D og 60D skulle komme på gaden fra februar.

Derudover er de nye udgaver også udstyret med sikkerhedsmæssige features og har blandt andet 360 graders sonar og et væld af kameraer og sensorer, der gør bilerne i stand til automatisk at sætte hastigheden efter skiltene og sågar skifte vognbane.

Teknologi-mediet The Verge har fået lov at tage en prøvetur i den nye topmodel, som du kan se på videoen herunder.

Kilde Wired
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor længe var det nu de holdt på en opladning i det Top Gear afsnit? 20min? Man må vel forvente at sådan en bil bliver kørt lidt friskt

  • 2
  • 36

Sådan noget sludder....
Tesla Model S har aldrig være i Top Gear.
Det nærmeste er et ret positivt review af Richard Hammond:
http://www.mirror.co.uk/lifestyle/motoring...

Tesla Roaster var i Top Gear, men den løb aldrig tør for strøm.
De havde dog skrevet i deres manuscript at skulle den, så derfor slukkede den den og skubbede den, som om den var løbet tør.

Men det er klart, enhver bil har kortere rækkevidde, hvis du kører som om du var på en racerbane.

  • 37
  • 2

Ifølge den dansksprogede version af teslamotors.com, så klarer P85D 0 - 100 km/t på 3.4 sekunder.

Hvis man vil have den accelleration i f.eks. en Audi, så kræver det en R8 med deres kraftigste V10 motor.

  • 8
  • 0

Musk redefinerer rumfarten og han gør det sandelig også for bilverdenen. Hvem sagde at en elbil skal ligne en ellert!!?

Her har vi både performance, rækkevidde, ADAS teknik lir, miljøvenlighed, service og design i een dejlig pakke.
Sejt!

Mvh
Steen

  • 19
  • 1

Enig.

Dual-motor varianten blev præsenteret i går aftes (PST), og da (NASDAQ) børsen efterfølgende åbnede var Tesla-aktien faldet ca. 7%.

Hvorfor det?

(Undskyld at jeg i nogen grad dobbelposter).

  • 0
  • 0

Jeg tror der er 2 grunde til det. Markdet er generelt lettere negativt lige for tiden. Derudover ser det ud til når man læser på engelsksprogede sider at bilen generelt var skuffende. Årsagen så ud til at være fordi den ikke var selvkørende.

Men det kan jeg selvfølgelig ikke være sikker på. En ting jeg ved er dog at den er nye model er super lækker og at ham Elon Musk er genial. Alt hvad han laver skubber til grænsen.

  • 8
  • 1

En ting jeg ved er dog at den er nye model er super lækker og at ham Elon Musk er genial. Alt hvad han laver skubber til grænsen.

Ja. På et punkt dog i den helt forkerte retning (se link nedenfor):

En nysgerrig Tesla Model S ejer fik forbundet sig til bilens ethernet-netværk (via et proprietært stik han opdagede).

Efter at han kørte nmap på bilens netværk blev han kontaktet af kundeservice, som fortalte ham at det så ud som om bilen var ved at blive hacket.
(Da han fortalte at han selv var igang med at undersøge sin bil, fik han under de sædvanlige trusler besked på at holde op).

Så det ser ud til at Tesla Model S sender data tilbage til producenten - uden at man som ejer har nogen kontrol eller viden om det.

Det mener jeg er et alvorligt problem.

Er der nogen der har mere viden om det?

http://jalopnik.com/the-tesla-model-s-is-b...

PS. Mindst een af bilens computere ser ud til at køre Ubuntu...

  • 6
  • 5

Og det har du selvfølgelig ingen beviser på at de gør vel ;)

Og selvom de gjorde det så er det ikke noget nyt eller grundbreaking. Det er tilgengæld en elbil der kan over 400km på en ladning, vejer 2 tons og har en topfart over 200km/t.

Og hvis de gør så formoder jeg at de bruger de data til at forbedre deres biler og services.

  • 7
  • 5

Spændende at se hvordan markeret absorberer den "gamle" model S. Der er sikkeret en del nuværende kunder der vil bestille den nye model.

http://www.teslamotors.com/da_DK/

Hvad bliver prisen for den nye model med 4WD? Lige nu skriver de bare "kommer snart" Håber sgu at jeg for får kone + bank med på at købe sådan en øse i 2015 inden det er for sent. Tror ikke at afgiftfritagelsen bliver forlænget ud over 2015. For meget Jantelov i Dk til det. Vh. Peter Jensen

  • 4
  • 2

Så det ser ud til at Tesla Model S sender data tilbage til producenten - uden at man som ejer har nogen kontrol eller viden om det.

Det var faktisk nøjagtigt den søde pige fra Tesla fortalt mig, da jeg sammen med familien prøvede en P85 i Aalborg i forbindelse med et Tesla arrangement. Tesla ved altid hvor bilen er, og kan stoppe den som de har lyst til. Hvad det giver af muligheder i en selvkørende variant af modellen kan man jo kun gisne om.

Det sagt, så er det en rigtig fin og voldsomt hurtig bil med masser af plads. Nu prøvede jeg en "standard" P85 og syntes faktisk den var lidt for voldsom (har ellers ikke noget imod power) med RWD og 476hk til turen i regnvejr jeg fik. AWD er absolut en nødvendig forbedring - meeen 691hk er næsten for meget..

  • 3
  • 0

Det tankevæggende er, at nu har man forsøgt i årtier at fremme elbilen for offentlige midler og som den lille bil med god samvittighed og så er det rigmands og blærerøvssegmentet segmentet der kommermed gennembruddet for private midler. Og i sportsvognssegmentet er prisen underordnet.

Hvis elbilen skal frem, mener jeg man skal satse på sportsvognstyperne først. Elmotoren har jo simpelthen en fordel på effekt og moment ift vægt.

  • 6
  • 0

Han har jo lovet en billigere og mere købbar model, men stadig med lang rækkevidde. Det er helt klar sådan en jeg mangler for at tage springet. En bil til under 200.000, men som ikke kun kan køre 150km på en opladning. Jeg vil gerne kunne køre på job og retur (100km) og så også lige have plads til lidt svinkeærinder uden at skulle ryste på hånden.

Men alt i alt er det sgu rigtigt det de gør. De laver en bil man kan bruge til noget, som er fed, og ikke en eller anden mikrobil til dobbelt pris med elendig rækkevidde. Håber det bliver ved med at rykke for dem, og at de kan skubbe lidt til de store producenter.

  • 7
  • 0

Imponerende, men vi taler om en bil om uden afgifter etc. koster det samme som en Aston Martin, der ca. kan det samme. Plus, at Aston ikke har et problem med rækkevidden. Jeg havde nok valgt en Aston, hvis der også var statstilskud til den.

Problemet med elbiler, som Tesla S, er at de trods de høje tal for ydelse etc., så er de ikke så imponerende, når man ser det i folhold til den enorme vægt pga. batterierne. Jeg blev f.eks. overrasket over, at min alm. bi-turbo diesel have mere moment end Tesla S og 20% flere HP/kg. Tankevækkende!

For at jeg for alvor skal blive imponeret, så skal nogen lave samme stunt, som da Saab byggede husmands-turboen. En teknologi som ellers kun var set i super cars. For, at elbiler skal blive til noget, så skal nogen lave en husmands-elbil, der ligesom Saab'en out performede alt i samme prisklasse incl. afgifter. Efter dens lancering kom alt i denne verden til at hedde noget med turbo.

Men, nu ser vi derimod at kursen på Tesla aktien falder - fordi de ikke er kommet et skridt nærmere husmans-elbilen, men er deri mod kommer med en bil, der går i den anden retning. Altså inden base for volumen salg og laverer priser.

  • 6
  • 23

Tesla bør nok blive ved med at lave biler til sportsvognssegmentet. Elon Musk kunne jo lave en ny fabrik og lave "Henry" biler til bredere segmenter, med afprøvet teknologi fra Tesla.

Henry er som bekendt en SI måleenhed for induktans.
http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_%28unit%29

Det kunne da være et passende potent navn for en elbil.
Henry er også fornavnet for Ford, der i den grad var med til at udbredde benzinbilen.

  • 2
  • 0

Problemet med elbiler, som Tesla S, er at de trods de høje tal for ydelse etc., så er de ikke så imponerende, når man ser det i folhold til den enorme vægt pga. batterierne. Jeg blev f.eks. overrasket over, at min alm. bi-turbo diesel have mere moment end Tesla S og 20% flere HP/kg. Tankevækkende!

Din dieselmotor har kun det moment-tal i et smalt område, som bilen kun sjældent befinder sig i. Alle elbiler har det fra stilstand.

Jeg synes faktisk, det er morsomt, hvor langt op i storskrydende og partikelforurenende forbrændingsmotorer vi skal, for at vi kan få noget der yder på niveau med en Model S. Den skal også lige være varm og velsmurt først.

Når de så skal køre normalt, har de så ikke noget valg: De er nødt til at blive ved med at larme og forurene, hvor elbilen hvisker økonomisk afsted, fordi det ikke kun er ydelsen, men også energi-økonomien, der spænder langt bredere end for forbrændingsmotorer.

Derfor ser man også det lidt uvante fænomen, at en lille Model S har samme energi-økonomi som en stor Model S med mange flere hestekræfter, hvis man kører begge biler ens:

60 kWh non-performance, 302 hk: 20.6 kW-h / 100km
85 kWh non-performance, 302 hk: 20.6 kW-h / 100km
85 kWh performance, 416 hk: 20.6 kW-h / 100km

  • 18
  • 0

Tesla ved altid hvor bilen er, og kan stoppe den som de har lyst til. Hvad det giver af muligheder i en selvkørende variant af modellen kan man jo kun gisne om.

For at bruge en omvendt bil-analogi, så kan en Tesla Model S sammenlignes med et kabelmodem på fire hjul.

Præcis som en ISP, så
1) ved Tesla hvad deres kunde laver med bilen (position + hastighed, hvor/når man lader, hvilken musik/radio man hører, etc.),
2) kan Tesla efter forgodtbefindende lave software ændringer (og praktisk taget alt er styret af software).
3) kan Tesla inaktivere bilen (så den nægter at oplade, og dermed forhindre at den overhovedet kan køre), se
http://www.sandiego6.com/news/local/San-Di...

Men Elon Musk har givetvis set på markedet for ISP/PC/tablet/smartphones og konkluderet, at Teslas totale kontrol med bilen ikke vil reducere salget.

  • 2
  • 0

Jeg synes faktisk, det er morsomt, hvor langt op i storskrydende og partikelforurenende forbrændingsmotorer vi skal, for at vi kan få noget der yder på niveau med en Model S. Den skal også lige være varm og velsmurt først.

Når de så skal køre normalt, har de så ikke noget valg: De er nødt til at blive ved med at larme og forurene, hvor elbilen hvisker økonomisk afsted, fordi det ikke kun er ydelsen, men også energi-økonomien, der spænder langt bredere end for forbrændingsmotorer.

Det er så godt skrevet at jeg vil tilføje at disse "storskrydende og partikelforurenende forbrændingsmotorer" typisk sidder i to-sæders biler. Som nævnt ovenfor så er den eneste Audi der omtrent kan accellerere som en P85D en R8 med den største V10 motor - og altså 2 sæder.

Til sammenligning kan der sidde 5 (+ eventuelt 2 børn) i en Tesla Model S - og selv i 7-sæders versionen har man lidt plads til bagage foran.

  • 10
  • 1

Hvis du ikke har råd til at købe en Tesla til normal pris, så lad være.
Hvis du ikke har råd, så lad være med at klage over jantelov. Det skal da ikke være det offentlige, som skal støtte indkøb af luksusbil.

Stop lige.

Det er en politisk beslutning at fritage el-biler for registreringsafgift, det har en (potentiel) køber af en Tesla ikke mere indflydelse på end du selv har.

Hvis du mener at loven skal ændres så skriv til din foretrukne politiker eller stil selv op til valg.

Men lad være med at kritisere folk der tilpasser sig gældende lovgivning.

  • 8
  • 1

Imponerende, men vi taler om en bil om uden afgifter etc. koster det samme som en Aston Martin, der ca. kan det samme. Plus, at Aston ikke har et problem med rækkevidden. Jeg havde nok valgt en Aston, hvis der også var statstilskud til den.

Det er rendyrket vrøvl. Der er ikke nogen Aston Martin der kan det samme og Aston Martin er meget dyrere, også før afgifter.

Aston Martin Vanquish 2015: 568 HK, 0 til 60 mph på 3,6 sekunder og 300.000 USD i USA.

Tesla Model S P85D: 691 HK, 0 til 60 mph på 3,2 sekunder og 120.000 USD i USA.

Dertil kommer at det slet ikke er sammenlignelige biler. Det ene er en 2 personers supersportsvogn. Det andet en familiebil med plads til 5 voksne og 2 børn.

  • 19
  • 0

Et er at en elbil kan køre x-antal hundrede kilometer, under idealbetingelser i Californien. Blot kravet om kørelys reducerer denne rækkevidde. Desuden kræves der el til opvarmning af kabine, klimaanlæg når det er varmt, viskere når det regner, radio, mobiltelefoner etc. Alt dette påvirker en elbils rækkevidde meget mere end for en forbrændingsmotor. Tænk at sidde nogle timer i en langsomt kørende tysk motorvejskø i strålende sol og 28 grader, og ikke turde bruge klimaanlægget for ikke at aflade batterierne. Det er ligeså komfortabelt som min første VW bobbel.

  • 0
  • 20

Aircondition bruger måske 1 kw ved maks belastning. En Tesla kan køre med anlægget på fuld udblæsning i over tre døgn. Hvor længe forestiller du dig at være fanget i den motorvejskø? Tror du ikke at du løber tør for væske først?

  • 13
  • 0

Det virker ved første blik rimeligt, men er faktisk ikke korrekt.
Kørelyset er blot en stribe LED foran (den tænder desværre ikke engang bag LED'erne), og har absolut ingen betydning.
Tænk på at ved almindelig motorvejskørsel bruger en Tesla godt 20 kW... Så betyder 10W LED altså intet, og selv hvis Zenon lamperne er tændt kan det ikke mærkes - det er vel 0,5%.
Så betyder regnvejr langt mere (pga. rullemodstand?).

(Omvendt så kan en Tesla holde sine Zenon lygter kørende i næsten 30 dage på et fuldt batteri, hvis man skulle glemme dem. Der klarer benzinbiler jo typisk mindre end en time.)

Aircon og varme et heller ikke nogen væsentlig faktor. Ved A/C Eco indstilling (som er rigeligt til Danske forhold) bruger dens varmepumpe 5-10% ifht. motoren, og har man planlagt sin kørsel så snært, er det nok andre steder der er nemmere at skrue på (som f.eks. at sænke hastigheden 5-10 km/t).

Mht kø-kørsel, så kan tanken måske være bekymrende, men i praksis er det lige omvendt. Når man sænker farten stiger rækkevidden dramatisk, og en Tesla kan køre 50% længere ved 40 end ved 80 km/t. For en benzinbil er det omvendt pga. motorens store tomgangstab, særligt for en velvoksen motor.
En elmotor har næsten intet tomgangstab, men selv med aircon kørende skruet rimeligt op, kan den køre lige så langt ved 10 km/t, som den kunne ved 110 km/t, altså omkring 350km.
Bemærk at det er 35 timers kørsel med 10 km/t med lys og varme tændt. Det er der ikke mange (nogen?) benzinbiler der kan!

  • 22
  • 0

Tænk, jeg vil meget hellere høre om, hvordan de bedste elbiler til almindelig familiebrug performer.

Hvor godt performer den pt bedste elbil i Suzuki Swift-størrelsen?

  • 1
  • 5

Tja Claus, det er jo rimeligt nok. Men hvis du klikker på en overskrift omkring Teslas nye super-performance model, så er det nok den du kommer til at høre om.

Men hvis man er en familie på 6, så er Tesla altså også den eneste elbil der er relevant (så vidt jeg ved). Man behøver jo ikke gå efter den store motor.

Men billig er den jo stadig ikke - måske bortset fra hvis alternativet er en VW Multivan, og hvis man skal have 4 eller 5 børnesæder i en bil, så er der næsten ikke andet der virker. De fleste biler med en 3'ie sæderække er ikke brugbare med børnesæder på begge de bagerste rækker - man kan simpelthen ikke komme ind.
Det problem har Tesla fuldstændig løst ved at lade den tredje sæderække pege bagud.

  • 6
  • 0

De fleste almindelige el-biler er stadig ikke særligt gode. Jo de er gode til små ture, men de har stadigvæk problemer, og derfor har de svært ved at slå igennem. Grunden til at Tesla'en er interessant, er at den beviser at det godt kan lade sig gøre at lave, en rigtig god el-bil. Først skal de rige overbevises, om at det er ligeså fedt eller federe at køre i en Tesla end en almindelig dyr bil. Herefter kommer turen til de almindelige mennesker. Derudover skal der bygges en masse infrastruktur, med ladestandere på hver tankstation og parkeringsplads.

  • 4
  • 0

Resten af dit indlæg var fornuftigt nok, men ovenstående holder ikke.
Husk på at vindmodstanden er en eksponentiel faktor. Energiforbruget til vindmodstand er teoretisk set 121 gange så stort ved 110 km/t som det er ved 10 km/t.


Og hvorfor holder det ikke?
A/C-forbruget er alt overvejende uafhængigt af farten, ligesom lys, instrumentering, radio, etc. Jo hurtigere du kører, desto kortere er den tid hvor dette (tidskonstante) forbrug består.
Omvendt stiger fremdrivningseffekten eksponentielt med hastigheden, hvorfor energiforbruget for en given kørestrækning falder, jo langsommere man kører.
Vil man køre længst muligt på en opladning, gælder det om at finde det optimale skæringspunkt mellem de to forbrugskurver. Jo større dit "udenomsforbrug" (A/C, lys, etc.) er, jo højere hastighed skal du køre med.

  • 6
  • 0

Og hvorfor holder det ikke?


Det har jeg nævnt.

I tilfælde hvor man benytter A/C, som er en meget speciel situation ( i hvert tilfælde under danske forhold ). Har du ret i at det store forbrug den har kan bidrage til at ændre den energioptimale hastighed for en given strækning.
Man bør dog tage med at der også er et hastigheds område hvor det er mest effektivt at køre med åbne vinduer i stedet for at benytte A/C. Ved motorvejshastighed er A/C det mest effektive, mens ved landevejshastighed er det at køre med åbne vinduer.
Dog kan der ved kø/bykørsel være en nedre grænse hvor åbne vinduer ikke køler nok.

  • 1
  • 1

Jeg kører uden problemer mere end 350km på en 90% opladning (normal).
Den brugbare energi i batteriet er ca. 79kWh svarende til ca. 6,5 liter benzin(der er 12 kWh i 1 liter benzin) - Der findes ingen fornuftige argumenter for ikke at satse alt på el-biler.
Min bil er langt hurtigere varm end min gamle A6'er og den kører som en drøm - jeg vil aldrig bytte til en ICE bil igen. Jeg har ingen problemer med at køre til nordjylland eller til Milano/Barcelona, det er endda gratis(eller mere korrekt, du har betalt for fri strøm i bilens levetid!)
Fordi der er så få sliddele i min Tesla og fordi den kører på strøm, så er den meget meget billig at køre - det i sig selv betaler flere hundrede K kr. af bilens pris, så den i drift svarer til en langt billigere bil.

  • 14
  • 0

Når man tænker på at der forbruges godt 1Kwh strøm
under fremstilling af 1L benzen, så er der rigtig god
mening i elbiler.

I et afsnit af "Fully Charged" fortæller Robert Llewellyn at det koster ca. 1 kWh at raffinere 1 liter benzin (som en elbil vel kan køre ca. 4-6 km på).
Olieselskaberne er dog holdt op med at offentliggøre tal på deres energiforbrug på raffinaderierne så seneste tal er fra 2005 indsamlet af FN's Statistiske Bureau. Der kan altså være taget ny teknik i brug som har reduceret forbruget?!

https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4
se kl 3:20

  • 8
  • 0

jeg vil aldrig bytte til en ICE bil igen.

Det er vist en almindelig følelse blandt os der har købt elbil. Tanken om at skulle skifte tilbage til en ICE-bil er meget øv.

Men kan du trække en campingvogn til Italien med kun to opladninger af 5 min undervejs? Og har din elbil kostet mere end 50.000 kr. Ja jeg spørger bare. Jeg kan jo lige så godt komme andre i forkøbet :)

  • 3
  • 1

Jeg har ingen problemer med at køre til nordjylland eller til Milano/Barcelona


Godt at høre fra én som er glad for sin elbil. Jeg har osse et el-køretøj på ønskesedlen - blot med 2 hjul istedet: http://www.jenswinther.dk/index.php/salg/z...

Anyways - jeg lurer lidt på den med tur til Milano; det bliver velsagtens i adstadigt tempo? Eller rettere sagt "med indlagte pauser"? Det mener jeg faktisk er en fin ide, så misforstå mig ikke. A7 er fuld af fartblinde fossilbrænder-piloter som har sat 'næste stop: Feriemål' på programmet, og som derfor kører aalt for mange timer i streg og følgelig bliver livsfarlige at dele asfalt med.

Prøv at fortælle lidt om din rejse til Milano/Barcelona. Hvordan gør du, sådan helt lavpraktisk?

  • 1
  • 0

"Prøv at fortælle lidt om din rejse til Milano/Barcelona. Hvordan gør du, sådan helt lavpraktisk?"

Hvis du tænker på hvordan man, finder strøm under vejs, så har Teslaen positioner på superchargers, som den bruger, når GPS'en planlægger ens tur.
http://www.teslamotors.com/supercharger

Superchargeren lader bilen op på ca 25 min. Og efter 450 km kørsel er det vel kun forsvarligt at komme ud og strække ben.

Så det er vel blot at taste Milano ind i GPS'en og begynder at køre...

PS. Forbruget på superchargers er inkluderet i prisen. Så turen til Milano kommer ikke til at koste andet end det man køber når man holder pause :-)

  • 7
  • 0

Forbruget på superchargers er inkluderet i prisen. Så turen til Milano kommer ikke til at koste andet end det man køber når man holder pause :-)


Holy cow! Det var denondelyneme smart. Gratis 'benzin'...

Og ja, 450 km er passende afstand for 'næste pause'. Som det måske kan udledes af mine links til elmotorcykler, kører jeg på 2 hjul, og min 'recharge'-afstand er derfor i området af 300 km. Det er faktisk i underkanten til seriøs 'mile-munching'.

  • 3
  • 0

Topgear slap ud af retssagen fordi det jo er tydeligt for enhver at der tale om et komisk/fiktions/underholdningsprogram og ikke et faktaprogram.

Desværre må jeg give Tesla ret i at det ikke er tydeligt for enhver og at Topgear har skadet Tesla med deres fiktive fremstilling af bilen.

Det beviser du jo om ikke andet.

  • 4
  • 0

@Lars Kr. Lundin

Men lad være med at kritisere folk der tilpasser sig gældende lovgivning

Nej, men til gengæld er det pinligt, at høre et voksent menneske flæbe over, at han måske ikke kan få statstilskud til sit bilkøb. Vi er nogen der er så heldige, arbejdsomme, sygdomsfrie og dygtige, at vi har råd til at købe en bil til 3/4 mill. Man bør kunne forvente, at vi kan klare vor bilkøb uden offentlig støtte.

Det er egentlig pudsigt; der er generel enighed om at Tesla er en vidunderlig bil og alt andet overlegen, hvorfor så ikke normalisere afgiften?

  • 1
  • 6

Eksplosiv vekst i brukte Tesla-biler
- Ny modell får hovedskylden

Etter at Tesla presenterte en ny modell av elbilen forrige uke, har antall annonser for brukte Teslaer bare i løpet av dager økt dramatisk.

Det går frem av tall VG har hentet inn fra Finn.no.

Mens antall brukte Tesla har ligget stabilt under 20 bruktbiler de siste 30 ukene, er tilbudet de siste dagene tredoblet. Mandag morgen lå det ute 62 brukte Tesla Model S til salgs på nettstedet.

http://1.vgc.no/drpublish/images/article/2...

Læs hele artiklen her: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-mot...

  • 0
  • 0