Tesla færdiggør australsk megabatteri før tid
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla færdiggør australsk megabatteri før tid

Foto: TIMOTHY ARTMAN/TESLA

Virksomheder og borgere i den australske provins South Australia er hårdt prøvet, når det gælder udfald af elnettet. Netoperatøren AEMO har haft lov til at koble forbrugere og industrier fra elnettet for at sikre stabiliteten af forsyningen.

Et større blackout i september 2016 henlagde store områder i mørke, og den lokale regering besluttede, at der skulle investeres 2,4 milliarder kroner i systemer, som kunne stabiliserer elnettet, blandt andet dieselgeneratorer.

Elon Musk fra Tesla besluttede at byde ind med et kæmpebatteri. Her blev det nu så kendte væddemål også indgået: Hvis Tesla ikke kunne være færdig med batteriet til den aftalte tid, altså 1. december i år, ville South Australia kunne spare de 311 millioner kroner.

Vindmøller giver ubalance

Selve batteriet er placeret cirka tre timers kørsel nord for provinshovedstaden Adelaide i forbindelse med en vindmøllepark, der er ejet af franske Neon, som også bliver medejer af batteriet. Det er på 100 MW og er i stand til at forsyne 30.000 australske hjem med el i cirka en time.

Læs også: Europas største elbilbatterifabrik bygges i Tyskland

Neon kan bruge batteriet til at udligne produktionen fra vindmølleparken ved at oplade, når priserne er lave og sælge, når de er høje. Provinsen får allerede i dag en meget stor andel af elforbruget fra vedvarende energi, som vindmøllerne i den nærliggende park.

Samtidig har South Australia få forbindelser til naboprovinserne og har derfor svært ved at udligne produktionen fra de mange vindmøller ad den vej.

Som en del af aftalen får AEMO nu mulighed for at tappe batteriet fuldstændig for energi, hvis der er risiko for, at forbrugere skal kobles ud eller for egentlige blackouts.

Ved man hvad prisen er per installeret KWH?

311 Mio. DKK er ca. 50 Mio. US$, for 100 MWH (måske er det mere for batterierne vil typisk ikke blive totalt afladet...)

altså ca. 500 US$ per KWH?

Det lyder ikke helt billigt.. idag regner man med at bilproducenter ikke betaler mere end 250 US$ per KWH... men som sagt hvis der er en sikkerhedsfaktor på 2 så er det jo okay..

  • 5
  • 0

Det lyder ikke helt billigt.. idag regner man med at bilproducenter ikke betaler mere end 250 US$ per KWH... men som sagt hvis der er en sikkerhedsfaktor på 2 så er det jo okay..

Jeg har tidligere set en faktor 1,85 gange major-component-cost for et helt anlæg, så det lyder ikke helt ved siden af.

Andre tidligere artikler jeg har læst om emnet batterier til biler har nævnt, at selve cellerne udgjorde knap halvdelen af prisen for batteripakken (muligvis inkl. ledninger og converter).

Det koster også at installere dem i kabinetter, kølesystemer, fragte dem der over, lave installation og nettilslutning, samt risikotillæg for hurtig projektgennemførsel og væddemål.

Men jeg tænker Tesla har tjent en god skilling på dette anlæg. Rygterne siger, at de er snublende nær 100 $/kWh på batterierne ud af fabrikken.

  • 5
  • 1