Tesla færdiggør australsk megabatteri før tid
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla færdiggør australsk megabatteri før tid

Illustration: Timothy Artman / Tesla

Virksomheder og borgere i den australske provins South Australia er hårdt prøvet, når det gælder udfald af elnettet. Netoperatøren AEMO har haft lov til at koble forbrugere og industrier fra elnettet for at sikre stabiliteten af forsyningen.

Et større blackout i september 2016 henlagde store områder i mørke, og den lokale regering besluttede, at der skulle investeres 2,4 milliarder kroner i systemer, som kunne stabiliserer elnettet, blandt andet dieselgeneratorer.

Elon Musk fra Tesla besluttede at byde ind med et kæmpebatteri. Her blev det nu så kendte væddemål også indgået: Hvis Tesla ikke kunne være færdig med batteriet til den aftalte tid, altså 1. december i år, ville South Australia kunne spare de 311 millioner kroner.

Vindmøller giver ubalance

Selve batteriet er placeret cirka tre timers kørsel nord for provinshovedstaden Adelaide i forbindelse med en vindmøllepark, der er ejet af franske Neon, som også bliver medejer af batteriet. Det er på 100 MW og er i stand til at forsyne 30.000 australske hjem med el i cirka en time.

Læs også: Europas største elbilbatterifabrik bygges i Tyskland

Neon kan bruge batteriet til at udligne produktionen fra vindmølleparken ved at oplade, når priserne er lave og sælge, når de er høje. Provinsen får allerede i dag en meget stor andel af elforbruget fra vedvarende energi, som vindmøllerne i den nærliggende park.

Samtidig har South Australia få forbindelser til naboprovinserne og har derfor svært ved at udligne produktionen fra de mange vindmøller ad den vej.

Som en del af aftalen får AEMO nu mulighed for at tappe batteriet fuldstændig for energi, hvis der er risiko for, at forbrugere skal kobles ud eller for egentlige blackouts.

Ved man hvad prisen er per installeret KWH?

311 Mio. DKK er ca. 50 Mio. US$, for 100 MWH (måske er det mere for batterierne vil typisk ikke blive totalt afladet...)

altså ca. 500 US$ per KWH?

Det lyder ikke helt billigt.. idag regner man med at bilproducenter ikke betaler mere end 250 US$ per KWH... men som sagt hvis der er en sikkerhedsfaktor på 2 så er det jo okay..

  • 5
  • 0

Det lyder ikke helt billigt.. idag regner man med at bilproducenter ikke betaler mere end 250 US$ per KWH... men som sagt hvis der er en sikkerhedsfaktor på 2 så er det jo okay..

Jeg har tidligere set en faktor 1,85 gange major-component-cost for et helt anlæg, så det lyder ikke helt ved siden af.

Andre tidligere artikler jeg har læst om emnet batterier til biler har nævnt, at selve cellerne udgjorde knap halvdelen af prisen for batteripakken (muligvis inkl. ledninger og converter).

Det koster også at installere dem i kabinetter, kølesystemer, fragte dem der over, lave installation og nettilslutning, samt risikotillæg for hurtig projektgennemførsel og væddemål.

Men jeg tænker Tesla har tjent en god skilling på dette anlæg. Rygterne siger, at de er snublende nær 100 $/kWh på batterierne ud af fabrikken.

  • 5
  • 1

Rygterne siger, at de er snublende nær 100 $/kWh på batterierne ud af fabrikken.

Mere interessant finder jeg det at Tesla fra 2019 åbenbart planlægger at kunne sælge deres batterier med fortjeneste for kun 75$/kWh.

Dette tal fremkommer nemt fra dagens oplysninger om disse priser på Tesla-lastbilen:
150 k$ for 300 mils-versionen, og
180 k$ for 500 mils-versionen, se
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-semi-...
- altså 30 k$ for 200 mils ekstra rækkevidde.

Hertil ganger vi med Teslas oplysning om et forbrug på 2kWh/mil, således at de 30 k$ betaler for 400 kWh, altså 75 $/kWh.

  • 12
  • 2

De 100 MW passer nok meget godt. Der ER forskel på effekt og energi, altså MW og MWh er IKKE det samme!

It has two sections; a 70 MW running for 10 minutes, and a 30 MW with a 3 hour capacity. Samsung 21700-size cells are used.

It will be operated by Tesla and provide a total of 129 megawatt-hours (460 GJ) of storage capable of discharge at 100 megawatts (130,000 hp) into the power grid

  • 13
  • 0

Jeg går ud fra, at 100 MW forslår som en skrædder et vist sted i den region. Så hvad er det dette batteri gør for at afhjælpe brown- og black-outs?

Giver det et stort kulfyret værk en time mere til at starte, hvis vindmøllerne falder uventet ud?

Det har sikkert stået et sted, men jeg kan ikke huske det.

Lidt googling har vist, at det også har en del med elpriser at gøre, hvor de onde ejere af gasfyrede værker driver prisen på gas op, når vinden falder bort. Ydermere har vindmøllerne været nødt til at skære spidsen af outputtet pga. mangel på afsætning (og behov for at holde nogle fossile værker kørende til netstabilisering, formoder jeg).

Det har fået flere vindparker til at supplere med 10-30% batterikapacitet (MW/MW), og med ca. 1,3 MWh/MW som Tesla-parken.

Det er en interessant udvikling, og ydermere interessant i det perspektiv, at Vestas mener 8% af en vindmølles kapacitet er tilstrækkeligt. Det er nok fordi vindstrøm i DK har meget bedre afsætningsmuligheder end det meget tyndt befolkede Australien.

  • 4
  • 1

Jeg tror der menes at det kan levere 100 MW når der behøves.. i maksimum 1 time.. (det står der i artiklen).. så derfor kan man måske regne det som 100 MWH...
Men som nævnt.. der er nok en sikkerhedsfaktor på i størrelsesordenen 1.5 til 2 så for at regne prisen skal man regne med at de har installeret ca. 150-200 MWH timer batterier..

  • 1
  • 2

Man kan i dag lave Hydro Power Storage for ca. 100 US$ (iflg. kilder på nettet) per KWH.. det er ret miljøvenligt.. for man flytter bare vand op når der er brug for det og lader det løbe ned når der er brug for det.

Både i øst og vest Australien er der bjerge høje nok til at man kan lave det.

Her er et eksempel på noget der er lavet i Israel:
http://www.bj-is.com/Hydro%20Electric%20-2...

Hvis det er nær havet kan man nok spare det nederste bassin. Hvis man så overdækker det med solpaneler i med spejle og vandkøle dem (og evt. ovenikøbet måske bruge varmen til at afsalte... det burde være en ret stærk opsætning!)

Det er god gammeldags lowtech og virker...

Møns klint er for eksempel lidt over 100 meter over havet... var det en ide?

  • 0
  • 8

Tjae, man kunne jo næsten foranlediges til at tro at de havde overskud af batterier for tiden, nu når de ikke ligefrem sprøjter Model 3 ud af fabrikkerne... ;-)

  • 1
  • 4

Jeg var ikke klar over at de kunne levere den slags systemer og så så modigt.
Man kan sige meget om Elon men han holder sig ikke tilbage.

Det er meget idealistisk og jeg tror ikke de tjener det store på det som sædvanligt. Men ekspansion har også stor værdi.

  • 3
  • 1

Martin, et par hæderlige nørder kunne løse det signalproblem med et par arduinoer.
Det er ikke just state of the art. Det er bredspektret pinlig inkompetence. Ikke ulig IC4.
Tesla er ikke kendt for pålidelighed men can do.

  • 3
  • 2

man kunne jo næsten foranlediges til at tro at de havde overskud af batterier for tiden, nu når de ikke ligefrem sprøjter Model 3 ud af fabrikkerne

De leverede 129 MWh svarer kun til godt 1700 Model 3 biler (med den lange rækkevidde som pt. leveres), hvilket er væsentligt mindre end den planlagte (men endnu langt fra realiserede) ugeproduktion.

Men ifølge Musk er det faktisk et trin i batteri-produktionen der er hovedansvarlig for forsinkelsen i Model 3 leverancerne:

https://www.cnbc.com/2017/11/01/tesla-mode...

  • 1
  • 0

Det undre mig lidt at man aldrig ser et tag over disse Tesla Batterier.
Der må blive voldsomt varmt inde i disse batterikasser,
men de er måske væskekølet som i deres elbiler?
Høj batteritemperatur og høj cellespænding = kort levetid

  • 2
  • 0