Tesla bygger sine egne ladestationer i Danmark
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla bygger sine egne ladestationer i Danmark

Kør gratis fra København til Skagen i din Tesla S. Det er budskabet fra Teslas danske organisation.

To hurtigladere, den ene ved hotel Comwell i Middelfart og den anden ved Elvis-museet Graceland i Randers, bliver første stop på opstillingen af den danske del af et europæisk system af hurtigladere.

Planen er, at der højst skal være 150 km mellem hver hurtiglader. Det er mere end rigeligt, selv for modellen med 60 kWh-batteri. Den skulle officielt kunne køre 390 kilometer på en opladning efter NEDC-standarden. Modellen med det store batterí kan køre 502 kilometer på en opladning.

Når hurtigladestationen i Middelfart er fuldt udbygget, vil otte Tesla'er kunne oplade samtidig, dog ikke alle på fuld kapacitet. Illustration: tesla

Ladestationerne er Teslas egenudviklede og er i stand til at lade en Model S med op til 120 kW. Dermed skulle det være muligt at komme til Skagen fra København med et minimalt ekstra tidsforbrug til opladning.

Læs også: Kinesisk Fisker Karma skal konkurrere med Tesla

Pressechef hos Tesla i Danmark Esben Pedersen understreger dog, at ladehastigheden kan variere alt efter batteriets ladetilstand. Derfor vil det gå langsommere i starten og slutningen af en ladecyklus, mens der er fuldt tryk på, når batteriet er halvt opladet.

De danske ladestandere er en del af Teslas europæiske Supercharging-net, som allerede har bredt sig ud over Norge, Holland, Østrig, Schweiz og Tyskland. Inden sommerens udgang vil det være muligt at køre fra Trondheim til Milano i en Tesla S.
I USA er der installeret 94 hurtigladestationer og det er allerede i dag muligt at køre fra øst til vest i en Tesla. I 2015 forventer Tesla Motors, at ladestationerne vil kunne dække 98 procent af landet.

Læs også: Tesla bygger gigantisk batterifabrik

Ladestationen i Middelfart vil, når den er færdigbygget, kunne lade otte styk Tesla S’er samtidig, hvilket betyder et samlet træk fra elnettet på næsten én megawatt.

»Det er jo ikke billigt at bygge ladestationer og levere strøm gratis. Men vores strategi er, at vi ikke bruger penge på markedsføring, men i stedet bruger dem på innovation, som giver vores kunder en ekstra værdi. Vi kan se på de ladestandere, vi har åbnet rundt om i verden, at det er en god idé,« siger Esben Pedersen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Det betyder, at ladehastigheden kan komme op omkring 700 km/t når det går hurtigst."

Der er godt nok hurtigt! Det må være nogle lange ledninger der skal til for at få det til at fungere, når folk kører med den hastighed mens de lader.

Er det de tunge batterier, der vejer over 100 ampere der muliggør dette?
Og hvor langt kan man nå at køre før man er fuldt ladt op? 50 kWh?

  • 3
  • 12

Nej, for det er kun 60 og 85 kWh modellerne af Model S der har den nødvendige stærkstrømselektronik til at klare 120 kW opladninger (et tal der iøvrigt sagtens kunne fordobles hvis det skal være, iflg. Musk. Laderne i Tyskland kører på 135 kW). Desuden er der et begrænset antal standere, og det vil være uhensigtsmæssigt at sætte en langsomt-ladende bil til at optage en plads beregnet til en hurtigt-ladende bil.

Det næstbedste vil være en ChaDeMo lader, der kan lade med op til 62.5 kW, men jeg ved ikke om de findes i Danmark.

Jeg mener Tesla vil være interesserede i at gøre deres ladestander standard, men det kommer an på om de andre fabrikanter ønsker at være med.

  • 6
  • 0

De nye elbiler kommer med Combo2 og Mennekes. Clever skriver da også at de vil udbygge deres netværk med Combo2. ChaDeMo har derimod ikke nogen fremtid i Europa.

Tesla bruger et modificeret Mennekes stik på deres lynladere. Den kan derfor fysisk tilsluttes andre elbiler, men med begrænset ladehastighed, da det ikke er Combo2.

Som andre skriver, så har Tesla ikke nogen interesse i at de dyre supercharger pladser optages af biler der lader langsomt. Men derfor havde det alligevel været rart hvis de havde støttet op om en fælles standard.

  • 3
  • 0

Det ville jo være økonomisk selvmord for Tesla at lade andre end Tesla kunder lade deres biler ganske gratis.

Dog er det højst sandsynligt at der på sigt kommer en EU standard om typen af ladestikket, men her vil Tesla selvfølgelig nok indføre et system der sørger for at det stadig kun er Tesla kunder der får gratis strøm.

  • 0
  • 1

EU har allerede vedtaget en standard. Det er Combo2.

Hvilket jeg anser som en rigtig god ide, så der kan blive konkurrence inden for ladestationer med deraf følgende lavere priser for opladning.

At man så fra Teslas side har valgt en anden type ladeport er så en anden side af sagen, men så vidt jeg har kunnet læse mig har man på det punkt lavet en løsning: Som udgangspunkt er Teslas biler udstyret med en indbygget oplader til 120 - 250 volt AC ved 50 - 60 Hz, og kan desuden lades med DC via deres Superchargers (som kan tilkøbes og monteres hjemme). I den forbindelse anvender de et proprietært stik og ladekabel, men der er medleveret et passende adapterstik til kablet; typen afhænger af hvilken region køber bor.
Hvis EU så forlanger at alle el-biler, og evt. også plugin-hybrider, skal kunne lades via et kabel med et Combo2 stik, er løsningen vel ganske enkel: Et adapterstik som tilsluttes bilens ladestik (af bruger når et sådant kabel skal anvendes) i hvis anden ende et Combo2 stik kan tilsluttes; evt. kan denne adapter udføres som et kort kabel.

  • 2
  • 0

Combo2 er som navnet antyder to stik. Et stik bruges til "almindelig" ladning, typisk op til 20-50 kW. Der er så mulighed for at udvide stikket med to ekstra "pinde" som bruges til lynladning op til 100 kW.

Tesla bruger det almindelig stik fra Combo2. De har bare ikke monteret lynlader-delen af stikket. I stedet har de valgt at lave lynladning direkte igennem det stik, som ellers normalt ikke kan bruges til lynladning. For at få det til at virke, så har de gjort stikket lidt dybere, så der kan overføres store strømstyrker på en sikker måde. Men det er stadig kompatibelt med almindelig ladning.

Tesla kan derfor lade fra almindelige ikke-lynladere med op til 22 kW.

De har lovet at lave en adapter til Combo2, men den er endnu ikke til salg. Jeg vil dog mene at de burde have det fulde Combo2 direkte på bilen. Jeg gætter på at årsagen til at de ikke har det, er noget så simpelt som mangel på plads. Bilen blev designet før at Combo2 blev vedtaget som standard og de fik ikke lavet nok plads ved ladeporten.

Jeg håber at Model X har Combo2.

  • 3
  • 0

Det burde være et krav at der som minimum blev stillet et 3x10A eller 3x16A stik til rådighed for alle. Det gælder både Clever, Tesla og andre. Der kunne så sættes en lovbestemt maksimum pris per kWh ala roaming på telemarkedet.
Man kunne fint sige at der skulle være minimum. (1+n/4) offentlige stik for hvert n kommercielt stik.

  • 0
  • 0

@Baldur: Jeg håber så sandelig ikke at Model X får Combo2 og derfor ikke kompatibel med Tesla's Super Chargers (SC). Det ville være at skyde sig selv i foden og gøre Model X kørere mindre mobile. Hvorfor ikke blot acceptere, at Tesla gør noget specielt for deres kunder?? Hvorfor skal Tesla kunder par tout tvinges til at have mindste fællesnævner. Tesla's SC er jo netop ikke offentlige, men forbeholdt Tesla ejere. At alle OFFENTLIGE ladestandere i fremtiden bliver med Combo2 er da ok. Det kan Tesla jo netop klare med en adapter.

  • 2
  • 1

Det er lidt synd at man ikke kan vise billeder direkte her i chatten. Prøv at se på dette billede af en Combo2 port: http://media.emercedesbenz.com.s3.amazonaw...

Tesla Model S har den øverste del af det stik men mangler den nederste del med de to store huller. Den øverste del hedder "type 2" eller "Mennekes" og bruges normalt til AC ladning op til 50 kW. Model S kan AC lade op til 22 kW fra en helt almindelig offentlig type 2 lader.

Tesla har så valgt at udvide type 2 / Mennekes stikket med DC ladning op til 135 kW. Fysisk ser stikket stadig ens ud.

Combo2 ladere bruger den nederste del af stikket til DC ladning op til 100 kW (senere planlagt udvidet til 200 kW). Hvis Tesla monterer Combo2 på bilen, så vil den stadig være kompatibel med super laderens type 2 stik, men den vil derudover blive kompatibel med alle andres Combo2 ladere. Så Model X ejere får flere muligheder for at lade uden klodsede adaptere.

Her er et billede af Model S stikket: http://insideevs.com/wp-content/uploads/20...

  • 1
  • 0

De har lovet at lave en adapter til Combo2, men den er endnu ikke til salg. Jeg vil dog mene at de burde have det fulde Combo2 direkte på bilen. Jeg gætter på at årsagen til at de ikke har det, er noget så simpelt som mangel på plads. Bilen blev designet før at Combo2 blev vedtaget som standard og de fik ikke lavet nok plads ved ladeporten.

Jeg læste ellers et sted, hvor kan være underordnet, at man fra Teslas side har afvist at lave en Combo2 adapter. årsagen hertil skulle være man har haft travlt og besvær med at udvikle en adapter til ChaDeMo, som ikke kun kræver en fysisk adapter (stik) men også en softwaremæssig adapter/oversætter.

At årsagen til at man ikke anvender det fulde Combo2 direkte på bilen skulle skyldes pladsmangel tvivler jeg på; jeg tror snarere at man mente at de ekstra ben/pins i det fulde stik var overflødige. Men det burde ikke være nogen større udfordring at lave en adapter mellem Teslas version af Combo2 (som rummer nogle kraftigere ben) og det fulde Combo2.

Jeg tvivler på at Model X bliver udrustet med det fulde Combo2, eftersom at så vil kræve en adapter for at kunne fungere med eksisterende ladere og øvrigt ladetilbehør (diverse adaptere). Jeg tror personligt, at man fortsætter med det nuværende stik, og så blot leverer en adapter til fulde Combo2.

I øvrigt ser det ud til, at i Danmark leveres der som udgangspunkt et adapterstik til ladekablet som tillader tilslutning til et rødt CEE stik (3 faser, 400 volt AC), mens man i andre dele af EU leverer med et adapterstik til et blåt CEE stik (1 fase, 230 volt) ala. dem vi kender fra campingpladser, dog som 32 Ampere. Men jeg kan endnu ikke huske at have set nogen steder hvor de blå stik var til 32 Ampere, kun til 16 Ampere; de røde har jeg derimod set helt op til 125 Ampere.

  • 0
  • 0

Jeg tvivler på at Model X bliver udrustet med det fulde Combo2, eftersom at så vil kræve en adapter for at kunne fungere med eksisterende ladere og øvrigt ladetilbehør (diverse adaptere).

Det forstår jeg ikke hvorfor du tror. Fidusen ved Combo2 er at type 2 stik også passer. De bruger bare ikke den nederste del af stikket. En Model X med Combo2 kan derfor bruge alle eksisterende kabler, ladere og adaptere, som passer til Model S uden Combo2. Eneste forskel er at Combo2 ladere også virker uden adapter.

Modsat ChaDeMo så kræver Combo2 IKKE en protokol oversætter. Combo2 genbruger dataprotokollen fra type 2 stikket. Denne del implementerer Model S allerede.

En Combo2 adapter er derfor bare en plastikæske uden elektronik.

  • 2
  • 0

Men jeg kan endnu ikke huske at have set nogen steder hvor de blå stik var til 32 Ampere, kun til 16 Ampere; de røde har jeg derimod set helt op til 125 Ampere.

De omtalte blå/røde stik har forskellige diameter afhængig af hvilken strømstyrke de er beregnet til. Du kan således ikke sætte en 16A til en 32A.

I Danmark har vi kun 16A installationer i almindelige husstande. Til gengæld er 3 faser almindeligt. Så det giver mening at levere et rødt 16A stik.

  • 2
  • 0

Tesla har en tabel over adaptere til lade-kablet på http://www.teslamotors.com/da_DK/charging#...

Men jeg kan endnu ikke huske at have set nogen steder hvor de blå stik var til 32 Ampere, kun til 16 Ampere;

Jeg har set 32 A blå CEE med tre ben (nul, fase, jord) i Aalborghallen til noget teaterlys. Men apparater der trækker så meget strøm fra kun én fase, er sjældne (i Danmark).

Tesla skriver at de somstandard leverer den blå 32A-adapter med bilerne i Norge, Frankrig, Spanien, Storbritanien.
Rød 16A leveres som standard i Holland, Belgien, Luxembourg, Tyskland, Schweiz, Østrig, Sverige, Danmark, Finland, Italien, Østeuropa.
Ref: http://www.teslamotors.com/sites/default/f...

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke se, at jeg har misforstået noget. Selvfølgelig passer den ene del af Combo2 stikket med en Tesla SC, men SC'en sender DC til bilen, som jo netop på Combo2 stikket ikke kommer gennem Type2 delen, men de ekstra pins i Combo2 stikket. Omvendt ville det være dumt hvis jeg i et kommende Combo2 stik på en Model X ikke kan få DC fra SC'en igennem den Type2 del, som SC'en har. eller forestiller du dig, at de skfter stikket på SC'en også? Eller at en Model X med Combo2 kan få DC igennem både Type2 delen og de 2 pins til DC. Det tror jeg ikke. Jeg tror du vil se at Tesla gør deres biler kompatible med at kunne modtage DC via en Combo2 lader via en adapter, som de idag har en ChaDeMo adapter til brug ved ChaDeMo laderne. Den er testet og frigives indenfor ca. 1 mdr.

  • 0
  • 0

men SC'en sender DC til bilen, som jo netop på Combo2 stikket ikke kommer gennem Type2 delen, men de ekstra pins i Combo2 stikket

Det afhænger da fuldstændig af hvad du tilslutter til bilen. Hvis du tilslutter et type 2 stik med DC ladning, så kommer DC'en naturligvis igennem type 2 stikket! Combo2 fjerner ikke nogen funktionalitet fra type 2. Den tilføjer bare en ekstra mulighed.

Type 2 supporterer AC og DC ladning op til 70 kW. Combo2 tilføjer muligheden for DC med op til 100 kW på to ekstra pinde. Det er supporteret at bruge begge dele samtidig for ladning op til 170 kW.

Tesla har udvidet deres Type 2 således at de går over de 70 kW og lader med op til 135 kW på Type 2. To ekstra huller fjerner ikke på magisk vis denne mulighed.

  • 3
  • 0

Men hvis Model X skal have COmbo2 stik - og det er jo udgangspunktet for dialogen - så skal køberen enten acceptere at kunne lade med mindre end Model S ejere eller også skal Tesla have en modificeret Combo2 stik der tillader mere end de 70KW i Type2 stikket. Så hvorfor i al verden skulle Tesla gøre det? De kan jo blot fortsætte med det stik de har der giver fuld funktionalitet.

  • 0
  • 0

Carl,
Baldur har ret, et Combo2 stik fjerner ingen funktionalitet fra Tesla og SC vil kunne fungere udmærket med 135kW fra SC til Tesla Combo2(Tesla special med lange pinde i type2 delen).

Men med Teslas planer for udbygning af SC'er, så vil det være fuldstændig overflødigt med et Combo2 stik, så det sker selvfølgelig ikke i ModelX.

  • 2
  • 0

I dag kræver en tankstation ikke en speciel infrastruktur fra samfundets side for at fungere anderledes er det jo med ladestanderene til el biler.
Teksten siger at stationen i Middelfart kan lade 8 stk ad gangen, billed teksten siger at de 8 så ikke kan lade med fuld styrke, så lade tiden vil afhænge af hvor mange der bruger anlægget på det pågældende tidspunkt.
Det bringer mig til hvem skal betale for den infrastruktur som et landsdækkende net af ladestationer? Er vi over i samme boldgade som vindmøller? nemlig os alle der skal betale for de ekstra kabler og transformere der skal til eller bliver det som i dag med tankstationerne, brugerne af anlæggene?

Hvilket behov for udbygning af elnettet vil det kræve hvis elbiler bliver den fortrukne bil form? Jeg tvivler på at elnettet i de fleste bolig områder kan tåle belastningen fra en større mængde elbiler der sættes i stikket når folk kommer hjem fra arbejde, hvad er planerne for den udbygning eller lukker vi bare øjene for det og venter til der ikke er strøm nok til at lave aftensmaden og lyset bliver gult, fjernsynet ikke vil tænde osv?

  • 1
  • 3

Men med Teslas planer for udbygning af SC'er, så vil det være fuldstændig overflødigt med et Combo2 stik, så det sker selvfølgelig ikke i ModelX.

Den har vi været forbi før. Tesla bygger kun et begrænset antal SC i Danmark. Sammenlign med det offentlige lynladernet, som er planlagt til at være på samtlige rastepladser langs motorvejen foruden mange steder i byerne. Selv Tesla påstår ikke at SC nettet dækker Danmark 100%.

Der er situationer hvor det vil være rart at have muligheden for lige at suge lidt elektroner fra en almindelig lynlader. Når det er så simpelt at tilføje, så er det bare lamt at Tesla ikke har det.

En 100 kW Combo2 lynlader er næsten ligeså hurtig som en SC.

Hvis du ligger og kører rundt lokalt på Fyn, så er det sagtens muligt at køre bilen tør i løbet af dagen og der er ingen garanti for at det sker i nærheden af Middelfart :-).

  • 2
  • 0

Hvis du ligger og kører rundt lokalt på Fyn, så er det sagtens muligt at køre bilen tør i løbet af dagen og der er ingen garanti for at det sker i nærheden af Middelfart :-).


Men 400km i bilen fra morgenstunden, så er ovenstående situation vel noget usandsynlig!
Middelfart - Randers - Kastrup - Køge bliver opstillet her og nu - I alt 5 i Jylland, 2 på Sjælland og 1 på sydhavsøerne, så har jeg svært ved at se, hvad du mener med "begrænset antal SC'er" - med andre ord, det er nok!.

Med hensyn til ladecyklen er der også det "udfordring" at de er parret 2 af gangen, så hvis 2 biler ligger i samme par, så deles de om den maksimale 120kW, men afhængig af ladecyklen, kan fordelingen være alt andet end 50/50,

  • 0
  • 0

Hvilket behov for udbygning af elnettet vil det kræve hvis elbiler bliver den fortrukne bil form? Jeg tvivler på at elnettet i de fleste bolig områder kan tåle belastningen fra en større mængde elbiler der sættes i stikket når folk kommer hjem fra arbejde, hvad er planerne for den udbygning eller lukker vi bare øjene for det og venter til der ikke er strøm nok til at lave aftensmaden og lyset bliver gult, fjernsynet ikke vil tænde osv?


Principielt er det netselskabernes hovedpine. De har solgt 25 A til hver eneste husstand, men i praksis kun bygget et net der kan holde til maksimalt 10-15 A pr husstand (nye områder) og endnu mindre hvis der er tale om etagebyggeri... I praksis vil regningen selvfølgelig blive fordelt ud på forbrugerne og ikke på den enkelte som vælger at udnytte det potentiale som vedkommen har betalt for.

Dog har vi generelt et af Europas stærkeste netværker og der vil blive arbejdet på en eller anden smartgridløsning, evt. rabat til folk hvis de har noget udstyr der sikre at en elbil ikke kan oplades i kogeperioden... Mange steder er der mulighed for reserveforsyning af lavspændingsnettet (dvs. at nogen strækninger kun er 50% belastet) og der kan man vælge at gå ned i forsyningssikkerhed, så de har samme forsyningssikkerhed som i mindre tæt bebygget områder...

  • 1
  • 0

Middelfart - Randers - Kastrup - Køge bliver opstillet her og nu - I alt 5 i Jylland, 2 på Sjælland og 1 på sydhavsøerne, så har jeg svært ved at se, hvad du mener med "begrænset antal SC'er" - med andre ord, det er nok!.

Kørende sælger på Nordsjælland - skal han forbi Kastrup?

Hvad med 60 kWh Model S en kold vinterdag?

SC nettet forudsætter næsten at man kun har en destination og at man er god til at planlægge. Og i mange tilfælde villig til at køre en omvej.

Prøv at starte i Kalundborg og kør til Nakskov via Nykøbing Falster og retur. På en dag og med en kørestil hvor 400 km ikke lige holder. Ingen SC hjælper dig, men der er med garanti flere offentlige ladere på den vej.

Sjælland og Lolland-falster er i det hele taget dårligt dækket.

  • 1
  • 1

Prøv at starte i Kalundborg og kør til Nakskov via Nykøbing Falster og retur. På en dag og med en kørestil hvor 400 km ikke lige holder. Ingen SC hjælper dig, men der er med garanti flere offentlige ladere på den vej.
Sjælland og Lolland-falster er i det hele taget dårligt dækket.


Baldur, du kan da altid finde en eller anden obskur situation, hvor en combo2 ville være handy, men dine eksempler er absolut noget, der sjældent vil forekomme og for de fleste aldrig. Jeg har klaret mig fint indtil nu uden hverken SC'er eller andre ladere(altså udover den derhjemme), foreløbigt 14.000 km også med kørsel rundt på Fyn og i Jylland - planlægning, ja, men ekstremt lidt - spøgelser er der mange af, men er de reelle i hverdagen? Desuden som Lasse skriver, så kommer der formodentlig også en SC ved Farøbroen.

  • 3
  • 0

Min kommentar var til Baldur Norddahl's kommentar om kørende sælger. Mit personlige behov kunne godt dækkes med en Tesla model S 85, men prisen er en udfordring ;)


Priserne på elbiler lige nu virker noget overdrevet, de burde være billigere at producere end en ICE bil, men batteriet er selvfølgeligt bekosteligt. Mon ikke der sker en kraftig prisreduktion i løbet af få år, efterhånden som markedet modnes og konkurrencen øges.

  • 2
  • 0

Det er jo rigtig godt nyt for sådan en som mig - jeg bor i Esbjerg, har familie i Randers og er tit i København i forbindelse med arbejde. Så er problemet bare at min familie i Randers bor langt fra hvor ladestanderen kommer til at stå og at jeg er 15 km fra Kastrup når jeg når til København... Så det er stadig forbundet med en hvis mængde bøvl.

Der er ingen tvivl om at det er positivt at Tesla sætter superladere op i Danmark (For at være helt ærlig troede jeg ikke det ville ske lige foreløbig - men jeg er positivt overrasket).

Jeg er ikke særlig stor tilhænger af de nuværende elbilsløsninger, da jeg syntes de er forbundet med for meget bøvl, men jeg må sige at udsigten til et ladernetværk der ville kunne genoplade bilen på 10-15 minutter og sætte mig i stand til at kunne køre fra Esbjerg til København med kun en mindre forsinkelse på måske 20 minutter begynder at lyde mere tillokkende. Hvis jeg så samtidig kan få betalt det meste af "brændstofforbruget" på denne måde ville det jo være helt perfekt. Måske man alligevel skulle overveje en Tesla næste gang og så accepterer at det bliver i tog, fly eller lejet bil hvis turen går til udlandet (udenfor ladernetværkets rækkevidde)!

Så mangler vi bare at regeringen giver lov til at opsætte separate målere derhjemme og så giver rabat på afgifterne til opladning af elbiler... Men det er nok for meget at forlange.

  • 0
  • 0

Det er det der er problemet i dit argument. Folk har forskellige behov og præferencer. Det er fint for dig at det fungerer godt, men det dækker bare ikke alles behov og ønsker. Kan man gøre det bedre for nogle ved at tilføje Combo2, hvorfor så ikke gøre det? Min bror er tydeligvis mere spontan end du er, og har det med at køre steder hen uden nogen former for planlægning. Bilen kan nemt stå med halv ladestand før turen starter. Og så er det bare ikke sikkert at han kan nå frem og derfor snupper han Amperaen i stedet.

Se det fra Teslas synspunkt. De skal sælge Model X til hele verden og der er langt fra SC overalt. De sælger også 60 kWh biler. Hvor mange tabte salg er et fravalg af Combo2 værd?

Derfor er jeg sikker på at de kommer med Combo2. Det er kun et spørgsmål om tid.

  • 2
  • 1

Bilen kan nemt stå med halv ladestand før turen starter.


@Baldur, den har vi også haft før, hvis man een gang oplever at det er et problem, så gør man noget ved det, det kaldes erfaring. Hvis man vælger at se bort fra sin erfaring, så er man bare sjusket og det kan du ikke bebrejde konceptet - jeg nægter at tro, at den holdning er særligt udbredt. Kablet i bilen hver aften, så er der 400km i bilen hver morgen og det kan umuligt være noget særligt problem.

  • 3
  • 0

Hej Raymond,

Det standard Combo2 stik, som Baldur henviser til, er specificeret til 70KW. Det Type2 stik Tesla benytter er modificeret med et større areal på de aktive pins - og det gælder jo begge dele af Type2 stikkene, det der sidder på laderen og det der sidder i bilen. Derfor er konsekvensen, at hvis der skal kunne lades med mere end de 70KW, som Baldurs standard stik kan håndtere, skal der altså sættes et modificeret Type2 /Combo2 stik i Model X. Men hvad er pointen så? For at kunne lade på SC'en er det overhovedet ikke nødvendigt med et Combo2, modificeret eller ej. Derfor er overskriften på denne del af tråden lidt forkert. Det handler jo ikke om andre bilers interface til SC'en, men om Model X kan lade og har behov for at lade på de Combo2 ladere, der opstilles i fremtiden - i Europa, hvor standarden er vedtaget. Med den hastighed hvormed SC'erne opstilles pt, så ser jeg ikke et behov der ikke bedre kan dækkes med en adapter, som de ejere der har behovet selv betaler og ikke Tesla ved at ændre stik på samtlige X'ere

  • 0
  • 0

Hej Carl,

Jeg er ikke uenig, det er overflødigt med et combo2 stik i X'eren, jeg siger bare, at Tesla bare kan modificere type2-delen, så den en kompatibelt med type2 som den i forvejen har og dermed sagtens kan køre i SC'er med fuld power 120/135kW - men enig, helt overflødigt.

  • 0
  • 0

http://www05.abb.com/global/scot/scot209.n...

Farven beskriver det tilladelige spændingsniveau (Blå = 230-250 V, Rød = 400-415 V). De blå stik findes helt op til 125 A, men i Danmark er det ikke tilladt at tilslutte en enfaset belastning på over 16 A uden særlig tilladelse fra netselskabet.

Det var jeg så ikke klar over, altså mht. til at der fandtes blå stik til så store strømstyrker. At farven beskriver spændingsniveau vidste jeg godt, og jeg har sågar læst om en variant af det blå stik som er 3 faset med nul og jord. Derudover ved jeg også, at det principielt set er umuligt at tilslutte et 16 A stik til et 32 A udtag, ganske enkelt pga. af større diameter i udtaget; dels den hvor stikket skal passe ind over, dels den del som sidder udover stikket. At man så kan lave overgange, og formentlig også købe sådanne, så en forbindelse mellem et 32 A udtag og en 16 A forbruger kan laves. Jeg skal da ærligt indrømme, at i mit bryggers sidder fra en tidligere ejer et trefaset 16 A kraftstik af den flade danske type, og da jeg så anskaffede en vaskemaskine som trak mere end hvad et alm. 10 A stik kunne levere, lavede jeg ganske enkelt en adapter fra det trefasede kraftstik til et etfaset forlængerled (hunstik på en ledning); helt enkelt fordi denne løsning var billigere end elektrikeren (og ja, jeg sørgede self. for at vælge stik som kunne tåle de 16 A).

  • 0
  • 0

Så mangler vi bare at regeringen giver lov til at opsætte separate målere derhjemme og så giver rabat på afgifterne til opladning af elbiler... Men det er nok for meget at forlange.

Det kan du allerede i dag. Det eneste du skal gøre er at lease/leje en ladeboks med indbygget bimåler fra en ladeoperatør, og så får du energiafgiften (ca. 1 krone pr kWh) retur 2 gange om året.

  • 0
  • 0

Eller bo i et hus med en eller anden form for elvarme og få 50 ører /Kwh i rabat på elforbrug ud over 4000 Kwh. Det er godt nok sjovere at få 1kr i rabat men en lader fra fx Clever koster også penge at leje/lease, så jeg tror at det er lige så attraktivt at bruge "elvarme strøm" til ca 1,6 kr/Kwh til den nye Tesla. Fik jeg nævnt at mit nye hus har varmepumpe :) Vh Peter Jensen

  • 0
  • 0