Hvad mon de fem andre eventyrnavne var på den oprindelige pressemeddelelse, som det lykkedes dem at erstatte med rigtige bynavne, før den blev udsendt?
I Danmark er elbiler nærmest gået i sort, men i Norge er der fuld blus på elbilerne. Det har Tesla Motors opdaget, og i sidste uge åbnede et netværk af seks hurtigladerstationer, som dækker en stor del af Sydnorge. Stationerne er placeret i Lyngdal, Aurland, Dombås, Gol, Cinderella og Lillehammer.
Dermed er der nu ni hurtigladestationer i Norge, og cirka 90 procent af Norges befolkning bor inden for en afstand af 320 kilometer fra en hurtigladestation fra Tesla.
Dermed bliver Norge det første land uden for USA, hvor Tesla satser på hurtigladestationer. Men der er der ikke noget at sige til, for Norge har for længst etableret sig som Teslas vigtigste marked uden for USA. Det var da også norske kunder, der som de første fik leveret den nye Tesla S i Europa.
I USA er der leveret over 10.000 Tesla S-biler. Amerikanerne kan glæde sig over, at netværket af hurtigladere udbreder sig med stor hast. Faktisk er det planen, at ejere af Tesla'er allerede fra den kommende vinter vil være i stand til at køre hele vejen på tværs af USA på en kæde af hurtigladestationer. I 2015 forventes det, at 98 procent af USA befolkning vil bo inden for et område med hurtigladestationer.
På de seks norske ladestationer er der i alt 46 ladestik, som tilsammen kan levere 2,5 MW el. De kan lade med op til 120 kW, hvilket vil sige, at en Tesla S-ejer på en time kan oplade batterierne, så bilen kan køre 500 kilometer. Ladestationerne er dog placeret således, at der kun er brug for 20 minutters opladning for at kunne nå den næste ladestation.
Hvad mon de fem andre eventyrnavne var på den oprindelige pressemeddelelse, som det lykkedes dem at erstatte med rigtige bynavne, før den blev udsendt?
Med til historien hører at Teslas Supercharger, som hurtigladeren kaldes, er gratis at bruge for Tesla-ejere.
Efter lidt hurtig søgning, kunne det se ud til at være Cinderella Hotel nær Gjerstad der tænkes på. http://www.visitnorway.com/en/Product/?pid...
Det passer med placeringen på Tesla's kort, og virker også logisk, da det ligger nær ved E18.
Men ellers meget morsomt. :-)
Ja, hehe.
Jeg tror det er 'Cinderella Café & Hotel' i Sundebru der er tale om...
Tesla Motors opfordrer offentligheden til at hjælpe med at foreslå gode placeringer for deres hurtigladere:
http://teslafactory.wufoo.com/forms/superc...
Jeg er spændt på at se om de sætter een op, der hvor jeg har foreslået det...
Citat fra artiklen: "I Danmark er elbiler nærmest gået i sort, men i Norge er der fuld blus på elbilerne"
Elbilsalget har faktisk aldrig været ret stort i Danmark. Det er med andre ord ikke gået i sort, men bare aldrig kommet gang.
Forskelle til Norge er, at myndighederne der har forstået, hvad der skal til for at få salget af elbiler skudt i gang. Der er således en række massive fordele for elbilsejere. Det er er altså et rent prioriteringsspørgsmål fra det offentliges side, hvor man vurderer at de samfundsøknomiske fordele af elbiler (som fx. mindre partikeludslip og mindre støj i byerne) er så gode, at man bør tilbyde folk fordele for at sikre udbredelsen.
Om man bør gøre det samme i DK, vil jeg ikke diskutere her, men det kan altså lade sig gøre, hvis man ellers vil.
Er det iøvrigt ikke bare et PR-stunt, når Tesla Motors skriver at de vil montere solceller på taget af nogle hurtigladestationer ?
Når der lades med over hundrede kW (dag eller nat) så kan nogle få solcellerpaneler da ikke gøre den store forskel ?
Forskelle til Norge er, at myndighederne der har forstået, hvad der skal til for at få salget af elbiler skudt i gang.
Så vidt jeg kan se på priserne, så er en Tesla ikke pålagt den danske registreringsafgift.
Det er da et statsstøttet incitament der er til at mærke.
Så vidt jeg kan se på priserne, så er en Tesla ikke pålagt den danske registreringsafgift.
Det er da et statsstøttet incitament der er til at mærke.
I Norge er de også momsfritaget samtidig med at de IKKE har næsten-afgiftsfritaget mikrobiler. I Danmark står mikrobilerne for halvdelen af bilsalget og der betales kun meget begrænset registreringsafgift på dem.
Køber du en Nissan Leaf til 253.000 så betaler du 50.000 kroner i moms. Hvis du i stedet køber en VW UP! til 80.000 kroner, så siger det næsten sig selv at du ikke kommer i nærheden af det. For det første betaler man kun 105% afgift på billige biler, og for det andet så har de fyldt den helt op med fradragsberettiget sikkerhedsudstyr. Dertil kommer en god brændstoføkonomi. Resultatet er minimal afgift.
Men ikke alt handler om penge. I Norge har de også lavet gratis tiltag som at tillade elbilerne at køre i busbaner og nem parkering i Oslo. Det vil også sætte gang i salget her til lands. Selvom det ikke koster en øre og ikke vil generere busserne synderligt, så er der åbenbart for meget jantelov til at vi kan gøre brug af dette enkle tiltag.
Jeg er spændt på at se om de sætter een op, der hvor jeg har foreslået det...
Har vi brug for dem? Bilen kan køre non-stop København-Esbjerg eller København-Aalborg. Ved destinationen kan du gøre brug af en almindelig lader.
Hvis jeg var Tesla ville jeg måske også tænke Europa som en helhed. Det handler om svenskeren der kommer fra Stockholm på vej sydpå.
Måske de sætter en op i Odense for ligesom at markere at Danmark også har fået en superlader.
Alternativt skal de sætte en op ved Køge og en ved Middelfart/Kolding/Vejle-trekanten. Motorvejsnettet er bare lavet super åndsvagt, hvis målet er at opsætte en enkelt superlader der, som skal dække alle tre retninger ved motorvejsudfletningen.
Hvis man søger lidt på Tesla´s hjemmeside...
http://tbe.taleo.net/CH07/ats/careers/jobS...
kommer der 13 nye job´s i DK frem....fordelt på KBH, Århus og Ålborg...
Så måske kommer der snart nyheder fra Tesla DK ???
Måske nogle supercharger på færgerne mellem DK og Norge/Sverige
og ved Legoland i Billund ??? ;-)
Har vi brug for dem?
Enig, i Danmark er behovet til at overse. Men Teslas plan er jo ikke bare el-biler til småture.
Mange danskere er jo glade for grænsehandel, og med en startvægt på godt 2 tons så gør det ikke meget forskel om el-bilen er fyldt med dåseøl og hvad det ellers er folk har med tilbage over grænsen - specielt ikke hvis man gratis kan få tanket op ved Teslas hurtiglader, mens man ruller rundt med indkøbsvognen tæt på en motorvejsafkørsel syd for grænsen.
Selvom det ikke koster en øre og ikke vil generere busserne synderligt, så er der åbenbart for meget jantelov til at vi kan gøre brug af dette enkle tiltag.
El-bilers kørsel i busbaner samt deres gratis parkering og opladning i København bliver givetvis vedtaget ved lov kort efter at Tesla får ordrer på de første ministerbiler.
PR-stunt ? Er det iøvrigt ikke bare et PR-stunt, når Tesla Motors skriver at de vil montere solceller på taget af nogle hurtigladestationer ?
Når der lades med over hundrede kW (dag eller nat) så kan nogle få solcellerpaneler da ikke gøre den store forskel ?
Det giver meget god mening hvis de senere som planlagt vil opgradere nogle af stationerne til batteribyttestationer. Så kan de lade batterierne når solen skinner.
Både og. Der skal ret mange solceller til alene at møde behovet. Men det er vel også for at mindske net-effekten af at have en forbrugsenhed, der trækker 120 kW i korte perioder og potentielt på alle døgnets tidspunkter.
I Californien sætter man ladestationer op med solceller, kombineret med et 500 MWh-batteri. Med 100 kvm solceller kan man vel have omkring 14 kW p, hvilket nok betyder mere i Californien end i Norge, men vel heller ikke er helt ubetydeligt i energiregnskabet?
http://www.teslamotors.com/forum/forums/su...
r det iøvrigt ikke bare et PR-stunt, når Tesla Motors skriver at de vil montere solceller på taget af nogle hurtigladestationer ?
Når der lades med over hundrede kW (dag eller nat) så kan nogle få solcellerpaneler da ikke gøre den store forskel ?
I Californien sætter man ladestationer op med solceller, kombineret med et 500 MWh-batteri. Med 100 kvm solceller kan man vel have omkring 14 kW p, hvilket nok betyder mere i Californien end i Norge, men vel heller ikke er helt ubetydeligt i energiregnskabet?
Et 500MWh batteri svarer til kapaciteten af næsten 6000 el-bilers 85kWh batterier, kan det virkeligt passe ?
Når nu solceller alene skal bruge årevis på at tjene sig selv hjem, hvordan kan et anlæg som dertil har et dyrt batteri så overhovedet nå break-even ?
og der var en hurtiglader i Odense og Århus, så ville jeg aldrig løbe tør med en aktionsradius på 250 km.
Hvis mit behov ofte var at køre tværs over USA, så ville jeg ikke købe en Tesla til formålet. Mange amerikanske familier har 2 biler, og den ene er Ford ladvogn, og hvis man nu en enkelt gang i mellem havde behovet for at køre tværs over USA, eller fra Svaneke til Skagen, så kunne man jo tage fossil-øsen? Hvad skal alle de ladestander til for? Er der nogen der vil bruge dem? Er de ikke "bare" der for at give tryghed? (hvilket kan være relevant nok for folk der ikke helt har forstået deres elbil)
Jeg kørte for nyligt på ferie m/familien, og havde tanket bilen dagen før. Vi er altså ret mange mennesker der godt kan finde ud af at "lade op" i forvejen, og vi ville også kunne håndtere at have en elbil der er besværlig at tanke op, og nogle heste der skal have foder og hvil engang imellem.
Hvis ens daglige behov er at køre fra Kbh til Århus eller lignende hver dag, så er en elbil nok ikke sagen, og så bliver det bare en kulbrintebil i stedet.
Jeg syntes det er ret simpelt.
PS: Vi kører 8000km/år. Længste tur i år var til Ystad. Anden længste tur var til Sj.Odde. En Tesla med lille AAA-batteripakke ville være perfekt.
Hvordan ser regnestykket ud hvis man importer en Tesla S fra Norge, idet normænd i.f.t. dansker ikke betaler moms af elbiler.
Hvordan ser regnestykket ud hvis man importer en Tesla S fra Norge, idet normænd i.f.t. dansker ikke betaler moms af elbiler.
Så skal du betale import moms af bilen. Jeg har svært ved at se hvad du skulle få ud af det stunt.
Tesla Model S koster 563.000 danske kroner i Danmark.
Tesla Model S koster 446.600 norske kroner i Norge. Det er 415.919 danske kroner.
Så den køber du og kører til Danmark, hvor SKAT så vil opkræve dig 25% af 415.919 = 103.980 kroner. Så har du ialt betalt 519.899 kroner. Hmm, det ser ud til at du har fat i noget her. Måske man skulle bestille den i Norge...
Der er også 10% told på biler. Så det er 41.592 kroner oveni, så at du ialt betaler 561.491 kroner. Så der røg den fidus.
El-bilers kørsel i busbaner samt deres gratis parkering og opladning i København bliver givetvis vedtaget ved lov kort efter at Tesla får ordrer på de første ministerbiler.
Der er da ikke sket noget siden vores klimaminister har bestilt hans Tesla, men det kan stadig nås ;) http://www.fdm.dk/nyheder/elektrisk-limous...
Tesla har en dansk hjemmeside, se link nedenfor. http://www.teslamotors.com/en_DK/models/op... Tesla havde også en stand i Lyngby ud for Lyngby-centret, sammen med andre bilfirmaer d. 31 august. Der var en del interesse ved standen. Har ellers ikke meget fidus til el-biler i Danmark efter Better Places totale fiasko. Men Tesla kan noget som ingen andre kan, nemlig fremvise succes. Spørgsmåler er om danskerne har så dybe lommer som det kræver at køre Tesla - jeg tvivler - meget.
Såfremt det tilvælges som option når du køber bilen (2000$), eller som software opdatering efterfølgende (2500$). Kender ikke EU prisen. Men gratis er det altså ikke!
Prisen står i linket ovenfor - 16.100,- kr. men det er kun for 60 kWh udgaven, ved 85 kWh er det standardudstyr...
Et par ting der ikke er overvejet - energi!
I Norge er prisen pr. kWh lavere og de har ingen CO2 problemer med at lade døgnet rundt, da deres energi er oplagret i vand i søerne. Her har vi en udfordring i Danmark.
Der skal et enormt areal af solceller til for at holde en el-tankstation kørende - men, hvis det er det nordmændene vil så kan de plastre en fjeldside til uden at det betyder noget. Men, umiddelbart giver det ingen mening, med mindre den ligger uden for lands lov og ret.
Nordmændene har som bekendt fjelde over alt og kører man rundt i nærområdet så er en elbil smart, da den har et stort moment og suser op af fjeldet. Men, pga de store afstande så har nordmændene formentlig altid tænkt på elbilen som bil nr. 2/3. Derfor har nordmændene formentlig ikke de samme bekymringer om rækkevidde.
I artiklen: "På de seks norske ladestationer er der i alt 46 ladestik, som tilsammen kan levere 2,5 MW el. De kan lade med op til 120 kW"
Den europæiske udgave af Tesla model S har en Type 2 stik (VDE / Mennekes).
http://youtu.be/OAt5-L05JCE?t=1m3s
Sektion Charging, bemærk omtalen af 32 A: http://www.teslamotors.com/en_DK/models/op...
Type 2 stik kan som standard lade med 43.5 KW (= 3 faser * 230 V * 63 A), feks. Renault Zoe kan lade med 43.5 KW. Der er forskellige muligheder for at gå højere:
http://www.mennekes.de/nl/latest0.html?tx_...
Hvordan lader Tesla med 120 KW?
Det ville være rart hvis journalisten Bjørn Godske kunne finde frem til de faktiske tekniske detaljer om Teslas oplade-stik og supercharge stationer i Norge.
Uha. Min fejl. Jeg mente selvfølgelig 500 kWh. Og som sagt tror jeg mest, det er for at udglatte peak loads ved opladning.
Så vidt jeg ved superlader Teslaen med Teslas eget stik. Type 2-stikket er kun til ladning på 'almindelige' ladestander. Bilen kommer altså med to forskellige inlets.
Der er også 10% told på biler. Så det er 41.592 kroner oveni, så at du ialt betaler 561.491 kroner. Så der røg den fidus.
Det normale er at man køber bilen på (f.eks. norske) grænseplader med en gyldighed på 6 måneder. Herefter er bilen en brugtbil og kan importeres og registreres uden afgifter.
Lige præcis i Danmark vil det muligvis være et problem at køre rundt på (f.eks. norske) grænseplader i 6 måneder.
Bilen kommer altså med to forskellige inlets.
Jeg tvivler på det, men hvis du kan finde noget dokumentering så vis det endelig.
Opladning med 43.5 KW er slet ikke så ringe, men jeg håber Tesla ikke kun har lavet 3 faser med 32 A (= 22 KW).
Opladning med 43.5 KW er slet ikke så ringe, men jeg håber Tesla ikke kun har lavet 3 faser med 32 A (= 22 KW).
Under hvilke omstændigheder vil en twin-charger (til 12.1kkr) være en fordel ?
Ifbm. overnatning vil 3-faset ladning (med 11kW) være rigeligt, og når man ellers skal længere end batteriet rækker, så vil jeg mene at det eneste der vil fungere ordentligt er deres 120kW hurtiglader.
Tesla slår Audi og Lexus skriver dette link
http://energiwatch.dk/Energinyt/Cleantech/...
og dette link omhandler at Tesla "lurer" på bilfabrikker i EU.
Hvis den skal fungere som primær bil, så skal det være muligt at lade der hvor man kommer hen. F.eks. hvis jeg skal på besøg hos nogle venner der bor længere væk end bilens rækkevidde fuldt opladet, så har jeg brug for at lade op mens jeg er på besøg. Hvordan betaler jeg for den opladning?
Du betaler vel på samme måde som du altid betaler venner, dvs. kontant eller overførsel eller hvad I nu vil. Bilen skulle meget gerne fortælle dig hvor meget du har ladt op.
Og prisen for det?
Antageligt ved din ven hvor meget de betaler for deres el, men hvis det var dig og mig ville jeg sikkert foreslå 2kr/kWh og så runde op til et pænt beløb. Hvis vi rammer en håndfuld kr ved siden af, ville det ikke være noget problem for mig. Hvis du vil have millimetermåling, så er det frem med elregningen.
Umiddelbart synes jeg ikke det er vildt hurtigt at oplade en bil på en hel time. Ok det er noget hurtigere end dem på bopælen der måske tager hele natten. Men der er stadig meget lang vej til den tid det tager at tanke brændstof på en almindelig bil.
Hvis man søger lidt på Tesla´s hjemmeside...
http://tbe.taleo.net/CH07/ats/careers/jobS...
kommer der 13 nye job´s i DK frem....fordelt på KBH, Århus og Ålborg...
Så måske kommer der snart nyheder fra Tesla DK ???
Tesla har allerede meldt ud at de snart åbner en forhandler i Århusområdet: http://www.teslamotors.com/en_DK/Aarhus Der åbner nok også en i Aaalborg senere. Det er da også sælgere, klargørerer osv. de søger.
Umiddelbart synes jeg ikke det er vildt hurtigt at oplade en bil på en hel time.
Nej, det er sandt.
Ifølge Tesla aftager ladeeffekten efterhånden som batteriet oplades.
Derfor er det hurtigst hvis man kan nøjes med ikke at lade helt op.
Tesla lover at næste version af deres hurtiglader vil kunne lade batteriet (hvilken størrelse ?) halvt op på 20 minutter.
Hvis tallene ellers er opgivet for deres 85kWh model, så vil det forøge rækkevidden med 240 km.
Hvis man kører de 240 km med 120km/t, så reducerer en ladetid på 20 minutter marchhastigheden til 103 km/t, så selv med hurtigladere vil en tur fra grænsen og ned til München ikke komme til at gå stærkt. Men hvis man skal to-tre uger på ferie, så kan det tempo på de længere strækninger vel gå an.
Amerikaner med 1 fase - 40 amps: http://www.youtube.com/watch?v=xE5Lg_YLqwc
Der er lidt omkring indstillinger, ladestikket, hvad man kan stille på infoskærmen, hvor hurtigt man lader i miles/hour of charge.
Tesla Model S Roadtrip From San Jose to San Diego: Superchargers Work http://www.youtube.com/watch?v=Kc1BVbrhmJw
Lader med 360 volt @ 255 amps. De estimerer 1 times ladning for hver 4½ times kørsel.
Jeg kaster lige et spørgsmål ind, som jeg godt kunne tænke mig at få svar på : Lynladning er sagen og naturligvis skal vi have det i den ene eller den anden form. Men efterhånden er ladetiden for temmelig store batteripakker ved at være nede under en halv time. Så jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om, hvor stort varmetabet er (i lader + batteri) ved hurtigladning sammenlignet med "langsomladning". Energieffektiviteten er jo immervæk et af de helt store salgsargumenter ved elbiler. Så ladningen skulle også gerne være effektiv. Er der nogen her, der har nogle tal på det? Altså fx hvad varmetabet er v. 10 kW-ladning contra 50 kW-ladning?
Et lille citat.
"Tenk hva de kan spare på ett år, ikke bare på bensin, men elbilen betaler ikke bompenger og går gratis på ferjer, sier Hauge, som nesten ikke kan slutte og smile over bilen sin. " Fra dette link
http://www.nrk.no/sorlandet/fikk-drommebil...
Måske EL-biler kunne køre gratis over Storebælt mv. mv ( i 2014 ) ? Det vil gøre det meget attraktivt for sælgere mv. mv.... Så ville der nok komme nogen Tesla biler på vejene ;-)
http://www.bloomberg.com/news/2013-09-25/h...
Måske en ide til DK også ?
På den måde kan man prøvekøre EL-bilerne i en lidt længere periode.
http://e24.no/bil/halvparten-av-tesla-eier...
Citat " Lørdag kommer Elon Musk til Oslo "
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard