Tesla bygger gigantisk batterifabrik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Tesla bygger gigantisk batterifabrik

Elon Musk, grundlægger af Tesla Motors, har travlt. Om bare tre år skal elbilproducentens fjerde model, med tilnavnet E, stå klar til en pris omkring 35.000 dollars på det amerikanske marked. I år 2020 forventer Tesla at sælge 500.000 elbiler om året.

Se Teslas egen præsentation af projektet her.

Sådan forventer Tesla, at den kommende gigafabrik til lithiumion-batterier kommer til at se ud. Illustration: tesla

Til det skal der bruges batterier - rigtig mange batterier. Derfor har Tesla Motors og Elon Musk netop annonceret, at man vil opføre en gigantisk batterifabrik. Når den fulde kapacitet nås i 2020, vil den spytte flere lithiumion-batterier ud end verdens samlede produktion i dag.

Læs også: Tesla undersøger brand i endnu en bil

Det bliver ikke kun nye batterier, der skal produceres på fabrikken, som får til huse på et 500-1.000 hektar stort område, sandsynligvis i New Mexico. Fabrikken skal også genanvende brugte batterier, så materialerne kan indgå i nye batterier.

Ifølge Elon Musk vil Tesla investere omkring to milliarder dollars i fabrikken. Tesla har i et stykke tid samarbejdet med japanske Panasonic om produktion og køb af batterier, og det forventes, at Panasonic bliver partner på projektet. Med mindst endnu en partner kommer den samlede investering op på cirka fem milliarder dollars eller godt 27 milliarder danske kroner.

Tesla kommer selv til at stå som hovedaftager af batterierne til sine elbiler. Men Elon Musk har andre tanker med de mange batterier. Han er nemlig også involveret i solcelleproduktion, og i USA er det meget attraktivt at lagre sin solcellestrøm lokalt. Især i Californien, hvor sommeren ofte giver store problemer for forsyningsnettet på grund af et enormt forbrug af aircondition. Derfor køber folk batterisystemer i kombination med solceller for at slippe for ubehagelige strømafbrydelser og høje sommerpriser på el.

Læs også: Alarm: Halvdelen af de danske solcelleanlæg kan give livsfarlige stød

Ved at opføre en kæmpe batterifabrik håber Elon Musk at kunne presse batteriprisen ned med 30 procent allerede i 2017, når Tesla E gerne skulle være klar til kunderne.

Der er dog analytikere, som tvivler på, at Tesla, selv med den nye fabrik, kan levere varen. Prisen for en Tesla S, den billigste model i programmet lige nu, ligger i dag på 71.000 dollars.

Selv ved at indregne alle de besparelser, som Tesla E kan opnå ved at være en mindre bil, samt en lavere pris for batterierne nås kun 48.000 dollars, altså stadig et stykke fra de 35.000 dollars, som Elon Musk har annonceret som prisen på Telsa E.

Vil kaste Tesla ud i et økonomisk mareridt. En bilfabrik bør bruge underleverandører / gerne flere. Vover dem påstand at brint, som har været nævnt over de sidste 20 år, kan blive en game changer. Hvis kapitalen er lagt i en batterifabrik, kan det hurtigt blive et økonomisk mareridt.

  • 0
  • 7

Vil kaste Tesla ud i et økonomisk mareridt. En bilfabrik bør bruge underleverandører / gerne flere.


Nu er det bare sådan at Tesla & SpaceX har dårlige erfaringer med underleverandører, der er alt for dyre. De har derimod gode erfaringer med at gøre det selv.
Desuden vil de ikke være eneste ejer af denne fabrik, Tesla vil "kun" eje ca. 1/3, og de har desuden pt. ingen problemer med at skaffe kapital.

Vover dem påstand at brint, som har været nævnt over de sidste 20 år, kan blive en game changer.


Jeg har meget svært ved at se brint som nogen game changer.
Man snakker om at brint biler måske kan konkurrere med batteri biler mht. pris omkring 2020. Til den tid vil der allerede kører rigtig mange batteri biler rundt på vejene og batteri teknologien vil desuden have rykket sig betydeligt.

  • 10
  • 0

Der sælges jo stadig Iphones selv om man kan få mere til den halve pris, så er der vel også kunder til en luxsus-elbil med batterier.

  • 1
  • 0

Ja, jeg tænker bare at selv Tesla må da investere i en udviklingsafdeling og mon ikke der kan ske teknologiske fremskridt indenfor batterier?

Måske der er nogle eksperter der kan fortælle at vi har nået højdepunktet for kapacitet i batterier men når jeg ser på batterierne til mine mobiltelefoner over de sidste 20 år tror jeg nu nok at der skal komme mindre batterier, med mere kapacitet og til en billigere pris.

Hvis vi fortsætter med lithium batterier er der måske alligevel nok lithium til at holde os kørende et par år?!

http://blogs.ft.com/beyond-brics/2013/01/0...

Jeg tror også at de store bilfabrikanter tager Tesla alvorligt nu:

http://news.cnet.com/8301-1001_3-57594456-...

Men hvad ved jeg.... jeg er jo økonom. :-)

  • 2
  • 0