Tesla i bekneb: Misser mål for produktion
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla i bekneb: Misser mål for produktion

Teslas nye batterifabrik, der skal producere bilbatterier fra 2017, dækket af solceller på taget. Illustration: TeslaMotors

Tesla har netop misset sit delmål for distribuerede elbiler i første halvår af 2016. Selskabet ville levere bestilte elbiler til 17.000 kunder, men nåede kun at få 14.700 biler ud til de forventningsfulde købere, skriver BBC.

Ikke desto mindre skruer Tesla markant op for forventningerne til det sidste halvår af 2016. I løbet af de næste seks måneder agter selskabet at producere 50.000 elbiler, og op mod nytår regner Tesla med at kunne køre 2.400 biler ud fra deres fabrikker – om ugen.

Læs også: VW lancerer kæmpeplan for elbiler

Men der skal også fart på nu.

For Teslas mål for 2016 lyder på 80-90.000 elbiler, og det tal skal endda nås uden hjælp fra Teslas nye batterifabrik, ‘Gigafactory’, der først forventes at begynde at producere i 2017.

Bliver svært at distribuere dem alle

Men selv hvis Tesla skulle få skruet markant op for produktionen af elbiler og nå virksomhedens produktionsmål, har selskabet allerede problemer med at få bilerne ud til kunderne.

Læs også: England først med forsikringer til selvkørende bil

Lige nu står hele 5.150 luksuriøse elbiler og venter på at blive transporteret til deres købere.

Det er dobbelt så mange ventende leveringsklare biler, som virksomheden lå inde med ved indgangen til 2016.

Tesla arbejder derfor ikke kun på at opskalere sin produktion markant, men også på at opgradere virksomhedens infrastruktur, så de stadigt flere købere ikke skal trille tommelfingre i månedsvis, når pengene er betalt, og bilen bestilt.

Tesla-aktier falder støt

Udfordringen med at imødekomme efterspørgslen på bilerne afspejles i en Tesla-aktie, der i løbet af de sidste tre måneder er faldet med 13 procent. Godt hjulpet på vej af et fatalt sammenstød, hvor Teslas autopilot ikke formåede at skelne mellem en hvid lastbil og en skyet himmel.

Episoden efterforskes i øjeblikket af de amerikanske myndigheder.

Læs også: Efter første dødsulykke: Endnu en Tesla kan være kørt galt med autopilot

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Førerløse biler er et af de mest debatterede emner her på ing.dk, med rigtig mange forudsigelser om hvor hurtigt de kommer. Det er endda et fokus emne.

I sidste uge var der så desværre en dødsulykke hvor denne teknologi fejlede. Og fejlen var i det tilsyneladende mest simple tilfælde. Det valgte ingeniøren ikke at dække.

Men Teslas lagerstatus og problemer med at ringe til et transportfirma,... ?

(jeg fandt kun en reference til et andet medies dækning, måske har jeg overset det).

  • 3
  • 12

Uheldet skete ved at en lastbil trækker ind mod Teslaen. Men på grund af solens blændende virkning opdagede hverken automatikken eller føreren denne lastbil. Ærgerligt at den hjælpende funktion i Teslaen ikke kunne forhindre ulykken. Men det var ikke automatikken der fejlede, føreren så heller intet, så uheldet skyldes ikke automatikken.
Uheldet var således ikke noget simpelt tilfælde, som du påstår.
En bedre udgave af automatikken med radar eller ultralyd og ikke blot en primitiv video, som hos Tesla, ville forhindre en sådan ulykke.

  • 11
  • 1

I sidste uge var der så desværre en dødsulykke hvor denne teknologi fejlede. Og fejlen var i det tilsyneladende mest simple tilfælde. Det valgte ingeniøren ikke at dække.

Det var jo ikke en førerløs bil. Det var en ført bil med drive assist, altså hjælp til at blive på vejen og bremse, hvis man ikke ser hvad der sker. At så en lastbil ikke overholder sin vigepligt og kører lige ud foran er jo uheldigt. Havde teknikken forhindret det mens føreren pillede ved sin iPhone, så havde det nok været en fantastisk historie, som han igen havde lagt på youtube, men ja - denne gang fejlede den desværre. Det kan jeg virkelig ikke se er Teslas skyld. Uheldigt fordi folk er så irrationelle, men det burde i hvert fald ikke gælde her på ing.dk

  • 8
  • 1

Jeg tror ikke der er nogen der mener det er Teslas skyld.

Uanset hvad årsagen var til det tragiske uheld, så må det stadig være det mest simple tilfælde en førerløs bil kan komme ud for i fremtiden. Et meget meget stort objekt på vejen foran bilen.

Når debatten falder på førerløse biler, nævnes Tesla som en af dem der er længst fremme. Så er det vel interessant at undersøge hvordan dette simple tilfælde kunne fejle, og hvor utroligt langt vi er fra målet.

Problemet med modlys er velkendt. Jeg så video af en Volvo for lang tid siden, der slingrede hver gang den kørte ud fra en mørk tunnel. Og alligevel er der tilsyneladende ikke fundet en løsning på det problem endnu.

Teslaen havde en radar.

  • 1
  • 1

Teslaen havde en radar

Ja, men Truckens trailer var uden sideskørt(som kræves i Europa) og nok derfor "så" radaren ikke traileren - måske kan softwaren opgraderes til at se den slags objekter. Derudover skal man lige holde for øje, at Tesla biler har kørt mere end 210 mio kilometre med AP på, så selve "hændelsen" er statistisk under normalt.
"og hvor utroligt langt vi er fra målet" - det vil jeg kalde en helt forkert konklusion.

  • 7
  • 1

Tesla biler har kørt mere end 210 mio kilometre med AP på, så selve "hændelsen" er statistisk under normalt.

tallet virker umiddelbart imponerende med 210 mio. KM. men hvis man ser på et ca. tal med lad os sige 80.000 solgte tesla med auto pilot så det trods alt kun noget der ligner +2600 km. pr. bil.

Så det jo ikke umiddelbart særlig meget der er kørt, før chancen for at en bil kan køre galt når autopilot er slået til.

men nu ved jeg ikke om tesla har rundet mere end 100.000 solgte tesla s, for så vil km. tallet pr. bil jo være betydelig mindre trods alt.

  • 0
  • 7

Uheldet skete ved at en lastbil trækker ind mod Teslaen

Nej det var en venstresvingsulykke. Lastbilen overholder ikke vigepligten og drejer til venstre tværs over de modkørendes bane. Teslaen er modkørende, kamera og bilist bliver blændet og radaren skyder under traileren. Teslaen når derfor ikke at nødbremse, men slylden ligger 100% hos lastbilen.

Jeg kender ikke amerikansk ret, men i Danmark vil lastbilschaufføren nok stå anklaget for uagtsomt mandrab.

Kilde: http://www.nytimes.com/interactive/2016/07...

  • 8
  • 0

Citat: The Florida Highway Patrol is leading the criminal investigation into the crash, which is expected to take several months to complete. A FHP spokesperson told The Verge that criminal charges are pending the completion of the investigation. Those charges are expected to be filed against the truck driver who turned left in front of the Tesla.

  • 5
  • 0

Den automatiske bil brager ind i en sættevogn, får taget skrællet af, fortsætter ind under hængeren (mens førerens hoved vel ligner en splattet vandmelon), accelererer videre og kommer så endelig efter flere hundrede meter til et stop mod et træ efter at have gennembrudt et par hegn. Har bilen da ingen bremser?

Åbenbart mangler der også et par følere i taget.

Det er ikke min næste bil, jeg kører hellere selv, tak.

http://electrek.co/2016/07/01/understandin...

Bent

  • 0
  • 17

Det handler jo ikke om juridisk skyld men om at Tesla's system ikke kan levere en sikker vare. Hvordan kan man sende software ud der end ikke kan se en lastbil? undskyldninger med modlys og radaren så under lastbilen er jo bare elendige bortforklaringer. Fakta er at Tesla's AP ikke kan se noget så stort og typisk som en lastbil hvilket jo giver alvorlig tvivl om sikkerheden, når den kan overse en lastbil hvad skal der så egentlig til før den ser det?

  • 5
  • 14

Fakta er at Tesla's AP ikke kan se noget så stort og typisk som en lastbil hvilket jo giver alvorlig tvivl om sikkerheden, når den kan overse en lastbil hvad skal der så egentlig til før den ser det?

Nej, fakta er, at kører man med Teslas AP, så sker der meget færre ulykker inkl. dødsulykker. Fordi en sikkerhedssele brister og føreren dør, så holder du vel ikke op med at bruge sikkerhedssele - det handler om sikkerhed og statistik!
Teslas AP er endvidere en sikkerhedssele der lærer hen ad vejen og bliver bedre og bedre.

  • 10
  • 0

Det der skal til er Lateral Turn Across Path (LTAP) detektion. Det kommer i 2017 eller 2018 i næste generation af den machine vision chip, som Tesla bruger.

Ikke helt korrekt, Tesla bruger Mobileye samt andre delkomponenter og har selv bygget den ovenstående software. Tesla kan i dag ændre softwaren til at genkende den slags anhængere.
"“Tesla’s autopilot system was designed in-house and uses a fusion of dozens of internally- and externally-developed component technologies to determine the proper course of action in a given scenario. Since January 2016, Autopilot activates automatic emergency braking in response to any interruption of the ground plane in the path of the vehicle that cross-checks against a consistent radar signature. In the case of this accident, the high, white side of the box truck, combined with a radar signature that would have looked very similar to an overhead sign, caused automatic braking not to fire.”". http://electrek.co/2016/07/01/tesla-autopi...

  • 1
  • 0

Du ved ikke om VW ville have stoppet, du refererer til markedsføringsmateriale!


På lige fod med ABS og ESP.

De skal ikke stoppe, men Teslaen ville nok have "opdaget" Truck-anhængeren, hvis der havde været skørt på.


Det vil sikkert have hjulpet, hvis skørtet havde været der.
Sideskørtet kom til før Autopilot og radar i biler. Formålet har således været at stoppe biler/personer fra at komme utilsigtet under en trailer. Dog aldrig med vinkelrette påkørsler i høj fart.
Bommen bagpå en trailer er dog ment til at undgå netop fatale ulykker ved påkørsel. Her er ulykkesfrekvensen til gengæld også markant højere.

/Martin

  • 3
  • 2

Man kan jo ikke have at bilerne nødbremser hver gang man kører under et overhængsskilt.

Nu er der ret langt fra et skilt i fem meters højde til en trailer i en meters højde - - -

Der er vel ingen i denne tråd, der reelt ved, hvad "synsfelt" Teslas radar har - men det man kanse er, at der er plads til forbedring. Selvfølgelig ville systemet på et tidspunkt (direkte eller indirekte) føre til dødsfald - alt andet er statistisk usandsynligt, og selvfølgelig skal det undersøges til bunds og medføre de nødvendige opdateringer, men mon ikke, der er mere kompetente folk på den sag end os? ;o)

  • og lad os nu ikke se bort fra, Tesla bashing er blevet en folkesport (ligesom det modsatte)

mvh Flemming

  • 3
  • 0

> Du ved ikke om VW ville have stoppet, du refererer til markedsføringsmateriale!

På lige fod med ABS og ESP.

VWs system er baseret på en radar ligesom den Teslaen har. Den ville sandsynligvis have fejlet på samme måde. Man kan jo ikke have at bilerne nødbremser hver gang man kører under et overhængsskilt.


Pærer og bananer! Du blander to forskellige funktioner, som end ikke er baseret på samme stykke værktøj.
Multikollisionsbremsen aktiveres hvis bilen registrere en ulykke. I det her tilfælde en kollision. Funktionen beskrives således at bilen holder bremserne aktiveret for at undgå yderligere ulykker.
Når det er sagt, så burde radaren selvfølgelig gribe ind først, og stoppe bilen. Hvis denne fejler og ulykken sker, bør nødbremsen aktivere for at stoppe bilen hurtigst muligt. Heraf navnet, Multi-kollisions-bremse.

/Martin

  • 0
  • 0

Suk, igen uden link.

Jeg har ikke længere linket. Du kan ligeså vel som mig google teksten og finde den The Verge artikel der bliver citeret fra. Medmindre du beskylder The Verge for at lyve, så er der nogen fra politiet der har udtalt at der er en kriminel undersøgelse i gang og ja, den går naturligvis på chaufføren da han åbenlyst ikke har overholdt sin vigepligt og man plejer at blive dømt for uagtsomt manddrab i sådanne sager. I Danmark og naturligvis også i USA.

Tesla har ikke gjort noget kriminelt. De risikerer højest at blive sagsøgt for erstatning til de efterladte.

  • 2
  • 0

Hvor et køretøj er svinget til venstre og dermed krydset modgående vognbane.
Har vi har en hel del af i lille Danmark de første 6 mdr i år, og flere var med fatal udgang.

Før indtil midterlinien er overskredet vil ulykken ikke ske!
For den svingende VENTER jo med at svinge til man er passeret.

INGEN vil begynde at bremse før midterlinien er overskredet.
Selv hvis der kan nås at reagere, så er det fysisk umuligt at standse på de få meters varsel man har når først det svingende køretøj krydser over i ens egen kørebane.

Selv hvis man er nervøst anlagt og sætter en fod klar ved bremsepedalen, vil man ikke kunne nå at stoppe i tide.

  • 1
  • 0

Skal vi ikke lige slå fast at Tesla ikke sælger førerløse biler.
De sælger biler med ”Driver Assist”.

Nu har der så været et tragisk uheld hvor føreren døde da ”Driver Assist” ikke reagerede på en lastbil.
Ud fra hvad der er kommet frem, så ser det ud til at lastbilchaufføren ikke overholdte sin vigepligt, og kørte lige ud foran Teslaen.
Og at chaufføren i Teslaen intet gjorde for at undgå ulykken.

At lastbilchaufføren er hovedansvarlig er der nok ret sandsynlig.
At Teslas ”Driver Assist” ikke fungerede hensigtsmæssig, det er der heller ikke så meget tvivl om. Men det er jo netop derfor at chaufføren skal være opmærksom og klar til selv at reager i lige netop denne slags situationer. Det er, som jeg forstår det, et krav for at måtte bruge ”Driver Assist”.
At chaufføren i Teslaen har heller ikke opført sig fornuftig, det er der vist heller ikke så meget tvivl om.

Derudover kan man så også bebrejde de politikere der ikke har indført love om sidebeskyttelse på lastbiler i USA.

  • 2
  • 0

Ja, det er et helt andet aspekt:
Selv hvis chaufføren af Teslaen var opmærksom, og havde forsøgt at bremse selv er det ikke sikkert at han havde undgået lastbilen.
Men nok mere sandsynlig at han havde overlevet.
Lige som det er mere sandsynlig, men ikke sikkert, han havde overlevet hvis der var sidebeskyttelse på lastbilen.

  • 1
  • 0

Jeg er spænd på at se om det vil løkkes Tesla at nå deres mål.
Det er en meget voldsom opskalering de har gang i.
Men det er nok også det der skal til for at gøre firmaet profitable.

  • 0
  • 0

"Post in house validation, the team will install - in a logging fashion - an inert feature over the air on all of their vehicles worldwide, today 70,000 vehicles. What that allows them to do is watch how that feature performs over tens of thousands of miles. They can see how the feature has behaved, and within weeks to months they can then activate the feature on the vehicles once they confirm it’s fundamentally safer both in simulation, in house validation and in the field - from the empirical data collected from customers’ cars - if this in fact a feature that is better on the net than what’s in production today. Finally this feature gets tested and approved for over the air update. That lead to rapid roll-out for several features both safety and convenience focused."

  • 0
  • 0