Tesla anklages for dårlig arbejdsmiljø
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla anklages for dårlig arbejdsmiljø

tesla fremont

Udadtil har Tesla sat et meget konkret mærke på verdensmarkedet for elbiler: Model S har høstet en enorm opmærksomhed, og selvom virksomheden i sig selv år efter år kommer ud med underskud, så er aktieværdien nået op på et niveau svarende til giganter som Ford og GM.

Men den enorme ekspansion er tilsyneladende ikke opbygget uden omkostninger for medarbejderne. Det skriver den britiske avis The Gaurdian, der er kommet i besiddelse af en rapport, som de amerikanske myndigheder har udarbejdet.

Læs også: Tesla sagsøgt af kvindelig ingeniør: Firmaet har pervers og skadelig kultur

The Gaurdian har været i kontakt med Teslas administrerende direktør Elon Musk, og i et telefoninterview erkender han, at medarbejderne på fabrikken har været udsat for “en hård tid, arbejdet mange timer med hårdt arbejde”.

En anden arbejder beskriver, at når produktion går for langsom, så bliver forsinkelsen omsat til et pengebeløb. Han husker en hændelse, hvor en robot gik ned og en mellemleder skreg af arbejderne: “$18.000, $20.000, $30.000, $50.000 koster det, fordi I ikke kan blive færdig”.

Andre arbejdere taler om kollegaer, som besvimer på grund af arbejdspres. I alt har avisen opgjort, at der siden 2014 har været 100 tilfælde, hvor ambulancer blev tilkaldt for at behandle arbejdere, der besvimede, led af smerter i brystet og fik krampeanfald. Dertil kommer cirka 100 tilfælde, hvor arbejdere er blevet skadet eller har lidt af andre medicinske problemer.

Læs også: Elon Musk er energiens og transportens Steve Jobs

Elon Musk siger til The Gaurdian, at sikkerhed er særdeles vigtig for virksomheden og beskriver det som “smertefuldt”, hvis folk tror, at han ikke bekymre sig om sikkerhed.

Men han siger også, at Tesla er en virksomheder, der taber penge, og at man ikke er grådige kapitalister, som bare dropper sikkerhed for at have højere profit og dividende til aktionærerne:

»Det er et spørgsmål om, hvor mange penge vi taber, og hvordan vi overlever. Hvordan undgår vi at dø, så alle mister deres job?«

Tesla har ikke selv ønsket selv at frigive data for skader og uheld blandt medarbejderne.

Kommentarer (19)

Nu har jeg selv hørt flere andenhåndsberetninger om hvordan det er at være ansat for Tesla på forskellige niveauer, ingeniør og mekaniker, som passe fint med artiklen. Egenligt er det meget interessant når nu den er så historisk den fabrik og præcis en af de ting GM ikke helt havde styr på var konsekvenserne af måden de behandlede deres medarbejdere på.

https://hbr.org/2009/09/nummi-what-toyota-...

Kan anbefale den gode podcast om fabrikken:
https://m.thisamericanlife.org/radio-archi...

  • 3
  • 0

Artiklen i The Guardian er ligesom her blevet ukritisk citeret mange steder.

Desværre, for den er noget ensidig.

For det første sammenligner den ikke hyppigheden af arbejdslykker i lignende industrier, hvilket ellers ville vise at Tesla ikke var væsentligt værre end andre.

Mere graverende er det, at artiklen ikke nævner at Tesla sidste år gik fra to- til tre-holdsskift, hvilket reducerede deres hyppighed af arbejdsulykker og sygemeldinger betragteligt, således at Tesla nu er væsentlig bedre end lignende arbejdsgivere, ifølge denne sædvanligtvis velorienterede kilde:

https://electrek.co/2017/05/14/tesla-safet...

Hvad er det forresten for et horn The Guardian har i siden på Tesla? Den anden dag gjorde de et stort nummer ud af at en bus, fra et selskab som Tesla havde hyret til at transportere deres ansatte, var kørt galt og havde dræbt føreren af en personbil. The Guardian gik så vidt som til at sammenkæde dødsfaldet med Tesla's autopilot i deres historie,

https://www.theguardian.com/technology/201...

Dybt usagligt. Omtrent ligesom at deres historie bag denne artikel mener at Musk er "inhuman" fordi han planlægger at mangedoble produktionskapaciteten ved at bruge (endnu) flere robotter. Som betalende abonnent på the Guardian finder jeg perspektivet dybt useriøst.

  • 9
  • 2

Jeg læste også guardian artiklen før den her fra ingeniøren. Den nævner begge de ting du kritiserer den for ikke at nævne: sammenligningen med lignende virksomheder, og at de reducerede antallet af arbejdsulykker ved at nedsætte arbejdstiden.

Det jeg mest for ud af guardian artiklen er vidnesbyrdene fra tidligere medarbejdere om en arbejdskultur der er langt ude, hvor Elon Musk sover på kontoret for at 'retfærdiggøre' at medarbejderne arbejder indtil de nærmest falder om...

  • 1
  • 0