Tesla afviser beskyldninger om ny autopilot-ulykke

En Tesla-ulykke i Minnesota søndag vakte opsigt efter føreren af bilen hævdede, at bilens autopilot var aktiveret under ulykken.

De første beretninger fra ulykken lød, at Teslaen selv havde accelereret ind i et sving mens autopiloten var aktiveret. Nu trækker føreren af bilen den udlægning tilbage, hjulpet på vej af Tesla. Det skriver blandt andre New York Times på baggrund af oplysninger fra nyhedsbureauet Reuters.

‘Det var ikke min mening at give skylden til Tesla eller autopilotsystemet, da jeg er klar over, at jeg skal have styr på køretøjet ligegyldig, om autopiloten er aktiveret eller ej,’ skriver føreren af bilen, David Clark i en e-mail til det lokale politi.

Læs også: Misbrug af Teslas autopilot: Ejerne sætter sig på bagsædet og læser avis

I e-mailen trækker han sin oprindelige forklaring tilbage. Det er Tesla, der siden har frigivet hans e-mail, men han har over for flere medier bekræftet, at det er ham, der har sendt mailen.

Samme e-mail er også blevet tweetet af Tesla-ejer Elon Musk:

Ifølge den nye forklaring har David Clark selv deaktiveret autopiloten ved at trykke på speederen umiddelbart, inden han opdagede det sving, som fik bilen til at skride ud og køre af vejen, hvor den endte med at rulle rundt og ligge på hovedet på en mark.

Læs også: Sådan er det at køre med Tesla Autopilot

Tesla har normalt data om en ulykke umiddelbart efter den er sket, men selskabet har i dette tilfælde ikke oplyst noget om ulykken på baggrund af data fra bilen. Det fremgår heller ikke, om den nye forklaring er kommet frem på opfordring af selskabet.

Ulykken skete søndag i Kandiyohi County i Minnesota og det er uklart, om der var tale om en Tesla model X eller en model S. Politiet har dog oplyst, at der var tale om en model fra 2016.

Som flere medier skriver er det ikke første gang, at Teslaer er blevet beskyldt for pludselige accelerationer mens autopiloten er slået til.

Mest bemærkelsesværdigt er det dog, at en Tesla sidste år overså en sættevogn, der krydsede vejen, hvorfor den kørte ind i den. Føreren blev i det tilfælde dræbt på stedet.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når jeg kører i min Tesla med første generation af autopilot så tager den selv farten af i sving.

Så sandsynligheden for at det er bilens kontrol der skabte en triller er ret lille

  • 5
  • 4

Undskyld... det er godt nok en naiv tilgangsvinkel til verden, hvis min ikke fejler virker det da usandsynligt at andres skulle fejle.. ;-) Nu ved jeg ikke hvor mange Teslaer der er produceret, men fordi én(din) ud af X ikke fejler så gør alle de andre nok heller ikke.. Gennem mit arbejde skal vi normalt bevise at mindst! 1000 enheder ikke fejler for at kunne tillade os at sige at fejlraten er under en given fejlrate.. vi kan aldrig garantere et produkt er fejlfrit selv efter 1.000.000 enheder uden fejl, men det begynder give en fornemmelse af at der er mindre risiko.

Hvis jeg skal sætte mig ind i din tanke gang: Min kone har ikke været utro, så kan andres koner jo heller ikke have været. (ironi kan forekomme)

Der er jo ALTID en chance for hw forskelle, eller forkert software i forhold til hvad man troede..

  • 7
  • 0

Pressen render naturligvis rundt med næsen helt oppe i røven på Elon Musk: Hvis en Tesla kører galt med sin autopilot, skal det smøres ud over hver eneste avis i verden, hvor farligt dette nymodens pjat er.

https://pbs.twimg.com/media/DExbjDBUMAAQIU...

Det eneste der kan bruges til noget er den rene statistik: Hvor mange Teslaer med autopilot kører galt i forhold til menneskeførte køretøjer? Flere eller færre? (Naturligvis skal der kompenseres for alle mulige forstyrrende faktorer)

Men alene det faktum, at når en Tesla kører galt så trækker det overskrifter, mens almindelige biluheld nærmest hører til dagens orden, burde være nok til at overbevise enhver. Vi ser trods alt heller ikke forsideartikler om at et fly er landet sikkert i lufthavnen, efter en flyvetur der er gået lige efter bogen.

  • 4
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten