Tesla-afhopper vil bygge gigantisk batterifabrik i Sverige
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tesla-afhopper vil bygge gigantisk batterifabrik i Sverige

Indtil nu har moderne batteriproduktion primært foregået i Østen - og efter etableringen af Teslas første gigafabrik også i USA. Men nu vil Sverige med i kampen om at bygge en batterifabrik på europæisk jord.

Det kom frem på et pressemøde tirsdag, som flere svenske medier, (NyTeknik og Breakit), refererer.

Bag fabrikken står først og fremmest Peter Carlsson, der sidste år kvittede sit job som indkøbs- og logistikschef hos Tesla, hvor han var en del af topledelsen. Nu er han administrerende direktør i SGF Energy, som han også selv ejer 45 procent af.

Læs også: Verdens batteriproduktion stiger og stiger

Da der naturligvis ikke eksisterer noget billede af den kommende svenske batterifabrik, kommer her en rendering af Teslas gigafabrik i Nevada. Sådan forventes det, at den kommer til at se ud, når den er helt færdig i 2019. Det samlede grundareal svarer nogenlunde til planerne for den svenske fabrik. Illustration: Tesla

Målet med virksomheden er at få bygget en batterifabrik, som kan forsyne det europæiske marked med moderne lithium-ion-batterier. Her bliver SGF Energy ikke alene: flere store producenter, blandt andet koreanske LG Chem og bilproducenterne VW og Daimler, har allerede annonceret, at de er på vej med batterifabrikker på europæisk jord.

Det har dog ikke afholdt Peter Carlsson fra at satse på en fabrik i Sverige, som skal beskæftige 3.000 medarbejdere og dække et areal på en halv million kvadratmeter (50 hektar).

Privat og offentlig kapital

Foruden Peter Carlsson selv har flere svenske finansfolk investeret i virksomheden. Det samme har virksomheder som Stena og Vattenfall.

Men også fra EU, de svenske energimyndigheder og innovationsfonden Innova er der kommet penge til fabrikken, som endnu ikke har fået en konkret fysisk placering i Sverige. I alt har de indtil videre investeret 94 mio. kroner.

Læs også: Elbiler driver ekstrem udvikling af batterier

Men hvis drømmen om en kæmpefabrik på svensk grund skal blive til virkelighed, så skal der meget mere til: helt op imod 40 mia. svenske kroner, eller cirka 31 mia. danske kroner.

Selvom flere store virksomheder sysler med gigantiske batterifabrikker, så er Peter Carlsson ikke bange for, at den svenske fabrik kommer til at lide under konkurrencen. På en pressekonference tirsdag sagde han blandt andet:

»Hvis hele bilindustrien skal omstilles til el, så er der brug for enormt mange batterier. Der er brug for 100-150 gigafabrikker,« sagde han.

Læs også: Mega-batterier skyder op i Californien

Derfor er det også målet, at fabrikken får samme produktionskapacitet som Teslas gigafabrik i Nevada, hvilket vil sige cirka 32 GWh årlig eller mere end alle verdens lithium-ion-batterifabrikker producerede i 2013. De første batterier skal produceres i 2020, og fuld kapacitet skal være klar i 2023.

Minedrift og vandkraft

Peter Carlsson peger på flere årsager til at lægge batterifabrikken i Sverige. Det handler for eksempel om adgang til vedvarende energi og råstoffer:

»Ud fra et energiperspektiv er det kun i Sverige, Norge og Island, du kan hævde, at du fremstiller et helt grønt batteri,« siger Peter Carlsson.

Læs også: Nordhavn har tilsluttet kæmpebatteri

Fabrikken kommer til at fremstille to typer af lithium-ion-batterier: NCA og NMC. Foruden lithium indeholde batterierne kobolt, nikkel, aluminium og for NMC’s vedkommende også mangan.

Derfor ser Peter Carlsson det også som en fordel at placere fabrikken i Sverige, hvor der er let adgang til de fleste af råstofferne. For eksempel producerer svenske miner allerede grafit, nikkel og mangan, mens der kan importeres kobolt, nikkel og lithium fra Finland.

Læs også: Siemens-analyse: Syv af ti danske små-færger kan sejle på el

Nu vil SGF Energy etablere et projektkontor og gå i gang med at skaffe finansiering til resten af projektet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fint foredrag, men jeg håber at potentielle investorer interesserer sig lidt for årsagen til at Peter Carlsson ikke ville være med i Tesla-eventyret mere?

Nu er små akkumulatorceller hverken hangarskibe eller jetjagere, så investorerne bør vel også overbevises ved at se en fornuftig forretning ved en fabrik som fylder noget mindre, fx. en fabrik på 1-2 hektar!

Det bliver i øvrigt interessant at se økonomien for en produktion af akkumulatorceller i et Kina med hurtigt stigende produktionsomkostninger og om Nevada-projektet nogensinde bliver realiseret.

John Larsson

  • 0
  • 0