Teleselskaber: Planloven blokerer for god 5G-dækning på landet

Illustration: Telenor

Alle skal have adgang til en stabil mobilforbindelse, uanset hvor du bor henne. Sådan lyder det politiske krav fra regeringen og Folketinget, da en række eftertragtede 5G-frekvenser blev sat på auktion i foråret.

Derfor er der udpeget 334 geografiske områder i Danmark, som teleselskaberne skal garantere god dækning over de næste år, hvis de vil have adgang til eftertragtede 5G-frekvenser. Nu oplever de samme teleselskaber så udfordringer med lange sagsbehandlingstider og afslag, når de søger om at opsætte mobilmaster i de områder, hvor de er forpligtet til at sikre god mobildækning.

Læs også: Teleselskaber køber 5G-frekvenser for to milliarder

Sådan lyder kritikken fra brancheorganisationerne Teleindustrien og Dansk Erhverv, og udpeger planloven som den centrale udfordring.

»De nuværende regler sætter nogle meget snævre rammer for udstedelse af landzonetilladelser til nye mobilmaster og er en barriere for mobilselskabernes udbygning i landområderne. Resultatet er lange sagsbehandlingstider, afvisninger, indsigelser og klagesager, og i praksis hindrer det udbygningen med mobildækning, selv i områder, hvor der er stillet dækningskrav,« siger Jakob Willer, direktør i brancheforeningen Teleindustrien.

Folketinget skal over efteråret revidere planloven, og her er der altså behov for at kaste et kritisk blik på landzonetilladelser, lyder det fra de danske teleselskaber.

Ifølge Teleindustrien kræver det opsætning af mellem 400 og 500 nye mobilmaster, hvis de tre operatører af danske mobilnetværk, TDC NET, Telia/Telenor og 3 skal kunne leve op til de dækningskrav, der er stillet i de 334 områder i forbindelse med den seneste frekvensauktion, der blev afholdt i foråret.

Senest har TDC fået afslag på at opsætte en 48 meter høj mobilmast i et naturområde ved Esrum i Nordsjælland. Det afgjorde byrådspolitikerne i Gribskov Kommune i juni.

»De snævre rammer i planloven gør det vanskeligt for mobilselskaberne og kommunerne at finde egnede placeringer til masterne. Det skaber store forsinkelser i sagsbehandlingen, og gør det vanskeligt at få udstedt landzonetilladelser. Det kan også være vanskeligt at finde interesserede lodsejere, når master efter reglerne primært skal placeres i bymæssig bebyggelse eller i tilknytning til eksisterende høje konstrukt­ioner. Det skaber naboklager og indsigelser. Der er her behov for at lempe reglerne, så der i landområder også kan tillades telemaster fx op ad et læbælte eller ved en gruppe af træer,« siger Jakob Willer.

Han foreslår konkret, at kravet om landzonetilladelse fjernes, eller at der fastsættes lempeligere vilkår for udstedelse af landzonetilladelse i områder, hvor der er stillet dækningskrav.

Læs også: Analyse: Teleselskaber bevarer eneret på mobilteknologi næste 20 år

Kan reducere naboklager

Mens teleselskaber rundt om i Europa har kæmpet med ildspåsættelser af mobilmaster fra aktivister der frygter for strålingsfare ved 5G, så er der så vidt vides ingen danske tilfælde. Det er dog alligevel gået ud over tre forskellige mobilmaster i Nordsjælland i Helsinge, Vejby og Esrum den seneste tid. De er enten forsøgt sat ild til eller blevet overhældt med beton.

Læs også: Konspirationsteorierne trives, når skyerne trækker sammen: Fra glasfrygt til 5G-stråling og QAnon

En del af forklaringen på, at flere borgere klager over opsætningen, kan være at teleselskaberne må ty til byzoner, fordi de får afslag på landzonetilladelser. Det fortæller Dansk Erhverv.

»Det er ærgerligt, at teleselskaber må placere master tæt op ad huse i byzoner, fordi de får afslag på landzonetilladelser, som ellers radioteknisk ofte giver bedre dækning. Hvis samfundet stiller krav om god mobildækning, så skal der også være en rimelig mulighed for faktisk at leve op til kravene,« siger Poul Noer, fagchef for telepolitik i Dansk Erhverv.

Han peger samtidig på et behov for at få reguleret prisen på masteleje, når teleselskaberne vil opsætte mobilmaster på offentlige ejendomme.

Læs også: Kommuner kræver bredbåndsstøtte: Men få gør det lettere at grave fiberkabler ned

»Det har desværre lange udsigter til, at det nye offentlige ejendomsvurderingssystem fungerer, og indtil da skal vi se på løsningen, så man undgår overpriser, som vi har set flere eksempler på,« siger Poul Noer.

Udrulningen af 5G handler langt fra kun om at give teleselskaberne bedre arbejdsvilkår. Mange virksomheder og borgere er afhængige af en god mobilforbindelse, især i yderområder.

»Jeg har set mange gode eksempler på virksomheder, der virkelig sætter pris på gode 5G-forbindelser i det danske sommerland - også i vandkantsdanmark, hvor netværksforbindelsen er afgørende for eksempelvis turisterhvervet,« fortæller Poul Noer.

Ifølge Teleindustrien er der lige nu mere end 40 områder i Danmark, hvor mobiloperatører har den type problemer, som falder tilbage på planlovens krav om landzonetilladelser for opstilling af mobilmaster på landet, og det er uden, at de nye dækningskrav til 3,5 GHz-båndet er medregnet.

Læs også: Dårlig datadækning hos politi og beredskab vækker politisk forargelse

Gentager fejlen fra 4G

De danske teleselskaber er ikke alene om at udpege regulatoriske benspænd som den største begrænsning for hurtig udrulning af 5G. Sådan lyder det også fra svenske Ericsson, der leverer 5G-udstyr i hele verden.

Arun Bansal er Ericssons topchef i Europa, og han advarer nu om, at Europa er på vej til at gentage den situation, der opstod i kølvandet på udrulning af 4G 10-15 år siden, hvor Europa haltede bagefter USA og Asien. Det kostede ifølge Ericsson arbejdspladser og eksport i andre teknologisektorer, fordi de europæiske it- og udviklingsvirksomheder kom alt for sent i gang med udvikling af apps til mobile platforme med behov for konstant netværksforbindelse.

»Med 4G var Europa tre til fire år bagefter USA og Asien, og det er en væsentlig forklaring på, at der i dag findes meget få unicorns (virksomheder værdisat til over 1 milliard dollars, red.) inden for platforms- og appindustrien i Europa. Den samme trussel ser vi med 5G i dag,« fortæller Arun Bansal, executive vice president med ansvar for Europa og Latinamerika i Ericsson på et internationalt pressemøde om det europæiske 5G-efterslæb.

Han nævner, at 5G-brugere i dag oplever meget forskellige hastigheder, alt efter hvor i verden de befinder sig. I kinesiske Beijing eller sydkoreanske Seoul er downloadhastigheden i gennemsnit 300 Mbit/s, mens de fleste europæiske storbyer ligger på 150 Mbit/s.

Udover langsom og besværlig sagsbehandling for opsættelse af mobilmaster peger han på to andre barrierer.

For det første har mange europæiske myndigheder meget sent åbnet for adgangen til de mest attraktive 5G-frekvenser, der er placeret omkring 3,5 GHz.

»3,5 GHz er det mest optimale 5G-frekvensbånd lige nu, for det er et nyt spektrum med store kanaler, og derfor bliver 5G-oplevelsen meget bedre og mere effektiv,« siger Arun Bansal.

I Danmark er netop de frekvenser først frigivet i juni i år efter en langstrakt og forsinket frekvensauktion. Andre europæiske lande som Holland og Belgien har endnu ikke frigivet de frekvenser. Senest har en hollandsk domstol yderligere forsinket 5G-udrulningen, fordi satellitselskabet Inmarsat anvender 3,5 GHz-frekvensbåndet til alarmopkald over 112, og derfor har satellitvirksomheden klaget over udsigten til at miste tilladelsen til 5G.

Sådan er det ikke i Sydkorea, hvor 95 procent af landet i dag er dækket af 5G med 3,5 GHz-frekvenser. I Europa er det kun omkring 10 procent.

Læs også: Ericsson: »Det svarer til at lukke veje for offentligheden, hvis vi giver industrien 5G-frekvenser.«

Omvendt spektrumstrategi

Ericsson ærgrer sig også over den spektrum-strategi, som de danske telemyndigheder har valgt, hvor der først er frigivet spektrum i lavere frekvensbånd - i Danmark i 700 MHz - og så først efterfølgende åbnet for det højere 3,5 GHz.

Det betyder, at de første 5G-oplevelser har været skuffende for mange brugere, der har oplevet hastigheder der ikke kommer meget over 100 Mbit/s - der minder om 4G i dag - og ikke de høje hastigheder som leverandører og operatører har stillet kunderne i udsigt.

»Mange er simpelthen blevet skuffede, fordi oplevelsen ikke lever op til forventningerne,« siger Arun Bansal.

Læs også: Sløvt upload: Private 5G-net dårligt fra start

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kunne man ikke starte med at få alm telefon dækning i hele landet ? Det er jo fint at man kan downloade en film på 40sek men man kan ikke føre en samtale uden den falder ud og halvdelen af samtalen mangler .... Det kunne man jo lige starte med at få styr på

  • 15
  • 1

Det problem skulle en løsere planlov også gerne løse.

Det basale problem er at netværksselskaberne gerne vil sætte flere master op, men de fleste kommuner gør det svært at få lov til at sætte masterne op. Samtidig vil borgerne gerne have bedre dækning (bl.a. bedre og mere stabil kvalitet), men de færreste borgere vil have en mast i nærheden af deres bopæl.

  • 4
  • 0

Ja, hvad er egentlig behovet?

Men alle må da nok efterhånden kunne se hvor besværligt det er for teleselskaberne, og så forstår vi nok også alle sammen, at priserne på abonnementerne skal stige 50-100%.

  • 2
  • 2

Ja bedre dækning men IKKE højre data hastighed... Få nu styr på 4G først og så se om behovet for 5G virkelig er så stort som alle de teknik ( og penge) liderlige folk påstår.. Att de skulle have tilladelser og at kommunerne ikke er glade for at give dem er jo intet nyt så det vidste teleselskaberne jo INDEN de bød ind på licenserne.. så hvad klynker de over? at verden ikke er som i deres regneark? at de ikke kan malke kunder og samfundet uhæmmet?

  • 7
  • 8

Han nævner, at 5G-brugere i dag oplever meget forskellige hastigheder, alt efter hvor i verden de befinder sig. I kinesiske Beijing eller sydkoreanske Seoul er downloadhastigheden i gennemsnit 300 Mbit/s, mens de fleste europæiske storbyer ligger på 150 Mbit/s.

Tja, der findes endnu ikke nogen tjenester på Internet der har behov for at levere data til dig med over 100 Mbit/s. Og slet ikke på en mobiltelefon.

Så måske skulle der ligges kræfter i at opfinde den der killer app, der har behov for så hurtig en forbindelse, hvis efterspørgslen skal være der...

  • 6
  • 1

Da der alt andet lige, er en endelig kapacitet på en mast, så er der behov for flere master der hvor brugerne efterspørger kapacitet, hvilket også fører til bedre indendørs dækning.

Det handler ikke kun om bedre dækning. Det er også et spørgsmål om båndbredde pr. bruger.

Ikke fordi der skal kunne downloades en film på 40 sekunder, men fordi det vil være rart at få lidt mere end 100-200 kbit/s i et almindeligt sommerhusområde i Nordsjælland i sommerferien.

Jeg har perfekt dækning (signalstyrke), men ingen kapacitet, på de celler der dækker ind over sommerhusområdet. Kører jeg væk fra sommerhusområdet til det åbne landbrugsland (den celle hvor der næsten ingen brugere er) så får jeg et tocifret antal Mbit/s.

Introduktion af 5G giver en forøgelse af kapaciteten på en sendemast, dels ved at der introduceres helt nye frekvensbånd, og dels ved at frekvensbånd med gammel (langsommere) teknologi opgraderes til 5G. Så 5G har også en berettigelse. Selv for dem der ikke køber nyt grej, hjælper 5G lidt på problemerne med kapacitet, da dem der opgraderer flyttes væk fra 4G frekvenserne.

  • 6
  • 0

Det tager, som du ved, nogle år at bygge og optimere et mobilnet med ny teknologi. Så hvis nettet skal være klart når efterspørgslen er der, så skal man begynde at bygge mindst etpar år inden efterspørgslen er der. Og de som investerer i udvikling af apps til 5G vil nok af økonomiske årsager heller fokusere på Sør-Korea og Kina og andre markeder som er langt fremme med 5G net og 5G terminaler. Dermed er ikke den praktiske politik i overensstemmelse med visionen i den telepolitiske aftale fra 2018: "Danmark skal have den bedste europæiske udrulning af og de bedste telepolitiske rammer for anvendelse af digital infrastruktur."

På den anden side må vi som arbejder i branchen acceptere at politikerne og befolkningen generelt måske prioriterer andre forhold end mobildækning og gerne vil undgå at få en mobilmast i deres boligområde. Det er fuldt forståelig. Men den uigennemskuelighed og sendrægtighed som man oplever hos mange kommuner i forbindelse med sagsbehandling for nye mobilpositioner bør det uanset være mulig at gøre noget med.

  • 1
  • 0

Kunne man ikke starte med at få alm telefon dækning i hele landet ?

Jo, og det kræver netop 4G eller 5G dækning. I disse år udfases både 2G og 3G (3g ryger først), og derfor bliver netiop 4G og 5G dækningen pludselig meget vigtig.

Men når teleselskaberne ikke kan få lov til opsætte nye master, så får du ikke ønske opfyldt. Når det er sagt, så er det efterhånden meget svært at finde områder af landet, hvor man ikke kan gennemføre en telefonsamtale udendørs, såfrem man bruger en telefon uden æble-logo.

  • 6
  • 1

Man kunne se problemet her i Humlebæk. Et selskab havde brug for en mast i nærheden af Lousianna - og straks var det halve af strandvejen mobiliseret og argumenterne var som sædvanligt tynde men kunne koges ned til at folk var bekymrede for friværdien... Ved faktisk ikke hvor den endte.

  • 3
  • 0

I sidste ende er det da op til kommunerne om de ønsker en 5G dækning. Selvfølgelig skal de også overholde lanloven, men i sidste ende er det kommunerne som skal være villige til at servicere deres borgere.

Det kan de så lade være med. Meld endelig ud inden 16. november!

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten