Teleselskaber: Alle advarede EU om mobilpriser for roaming
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Teleselskaber: Alle advarede EU om mobilpriser for roaming

Illustration: Rambøll Tele

Efter en ophedet debat i medierne i slutningen af sidste uge, hvor danske teleselskabers prisstigninger blev kaldt en dårlig undskyldning og beskyldt for at være i strid med den nye EU-lovgivning om roaming, tog Teleindustrien i går til genmæle til et møde i København.

Her havde de inviteret repræsentanter for EU-Kommissionen og medlem af Europa-Parlamentet Jens Rohde, der var blandt de skarpeste kritikere af teleselskabernes prisstigninger.

Læs også: Klar besked til danske teleselskaber: Roaming er en dårlig undskyldning for jeres prisstigninger

Debatten handler om, hvorvidt danske teleselskaber må hæve deres generelle priser, fordi EU har nedlagt forbud mod særskilt betaling for roaming. Kritikken fra selskaberne har lydt, at de fortsat skal betale høje engrospriser til udenlandske teleselskaber, når deres kunder er ude at rejse. Når teleselskabet ikke længere må sende den regning videre til kunden, må de generelle priser hæves, eller udlandstelefoni må helt fjernes fra abonnementerne, lyder argumentet fra teleselskaberne.

»Når vi ikke må fakturere omkostningerne, hvem betaler så for det? Det gør de andre kunder. Det er ikke en udvikling, som vi har ønsket eller finder rimelig. Det giver en skævhed i markedet, og det bifalder eller forsvarer vi ikke,« understregede direktør i Teleindustrien Jakob Willer.

For at understrege, at EU-systemet var advaret allerede inden reglerne blev vedtaget, henviser han til flere eksempler:

Læs også: Roaming: Du har intet krav på at kunne se Netflix på den franske terrasse

1: Regeringens advarsel

Ud over teleselskabernes klagesang har den danske regering allerede inden vedtagelsen påpeget, at de nye roamingregler ville komme til at koste mobilkunderne i abonnementsprisen.

I et såkaldt samlenotat fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet advarede regeringen allerede i oktober mod prisstigningerne:

‘Forslaget vurderes at påvirke udbydernes indtjening som følge af de sænkede engrosprislofter. Indførelsen af lavere engrosprislofter kan således på kort sigt reducere selskabernes engrosindtægter på roaming. Imidlertid reduceres samtidig selskabets engrosomkostning, når selskabet køber roaming på engrosniveau for at kunne levere roamingtjenester til deres egne kunder,’ hedder det i dokumentet med henvisning til, at der indføres en makspris pr. MB, som selskaberne må opkræve af hinanden.

Læs også: Nej, det bliver ikke gratis at bruge løs af mobildata i udlandet

‘Grundet de lave danske mobilpriser kan indførelsen af RLAH (Roam Like At Home, red.) fra midten af 2017 gøre det særligt dyrt for de danske selskaber, såfremt engrosprislofterne ikke nedsættes tilstrækkeligt. Således kan for høje engrosprislofter indebære en risiko for at underminere rentabiliteten i selskabernes roamingforretning. Konsekvensen heraf kan være, at de danske mobilselskaber ophører med at tilbyde disse tjenester – især i de billige abonnementer – eller at de hæver de hjemlige priser væsentligt,’ konkluderer dokumentet.

2: Kommissionens advarsel

En lignende advarsel er også set internt i EU-systemet. Formand for EU-Kommissionens vicepræsident for det indre digitale marked Andrus Ansip advarede i januar mod netop det over for den cypriotiske avis Cyprus Mail.

»Vi bliver nødt til at forstå de nordiske folk, for i skandinaviske lande leverer mobiloperatørerne generøse tilbud med meget lave priser,« påpegede han over for avisen og fortsatte:

»Hvis vi ikke beskytter disse nordiske lande, bliver operatørerne nødt til at mindske mængden af GB de leverer til deres kunder i dag. De må mindske de generøse tilbud eller øge de nationale priser,« sagde han.

3: Forbrugerrådet og Dansk Industris advarsel

Også en noget usædvanlig alliance mellem forbrugerråd og industrirepræsentanter fra en række lande advarede mod lovgivningens konsekvenser.

I et åbent brev rettet mod de relevante kommitémedlemmer og kommissærer advarede industri- og forbrugerrepræsentanter fra Danmark, Estland, Letland, Litauen, Finland og Sverige i november samstemmende mod lovens konsekvenser.

Læs også: Ministerløfte: Nu er det som hovedregel slut med at betale dataroaming i EU

‘De nuværende omstændigheder i innovative og konkurrenceorienterede nationale markeder må ikke undermineres af høje engros-roaming-priser, som kan skade forbrugere, begrænse adgang til internettjenester over EU’s grænser og reducere investeringer, hvilket kunne sænke digitaliseringsprocessen i Europa,' vurderede organisationerne dengang.

Fra dansk side var brevet underskrevet af DI’s direktør Tine Roed og vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe.

Lignende advarsler indløb fra den europæiske forbrugerorganisation BEUC.

4: Europa-Parlamentets egen advarsel

Endelig har også Europa-Parlamentet advaret mod problemerne. Her advarer man blandt andet mod prisstigninger og imod, at det kan blive slutningen for ‘ubegrænset’ data’ i abonnementer.

EU-Kommissionen har bebudet et modsvar til industriens eksempler ved et møde tirsdag.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er vel rimelig logisk, at hvis de skal sænke indtægten et sted, så skal de hæve den et andet sted, hvis de skal beholde samme total indtægt..? (og den er jeg ret sikker på at de ikke går på kompromis med)..

Mit gæt er, at det hovedsageligt er erhvervs abonnenter der tidligere, har haft store udgifter, til roaming.. Den udgift har man nu flyttet over på de private forbrugere, som ikke roamer så meget..!

,,, så derfor er min udgift lige steget 20%..

  • 5
  • 0

,,, så derfor er min udgift lige steget 20%..

Oister ser ud til at have tacklet det rimeligt elegant med deres fair-use regler:

https://www.oister.dk/eu

Og teleselskaberne har jo stadig deres gode malkeko, nemlig udlandsamtalerne, hvor det grotesk nok nu med de nye regler betyder at man kan ringe fra Tyskland til Grækenland inkluderet i de gratis minutter der er i pakken, hvorimod det koster ca. en femmer i minuttet at ringe fra Danmark til Grækenland.

Imo er det uhyre dumt at Willers klakører sætter prisen op på abonnementerne, og dermed jager kunderne væk, i stedet for lige at se tiden an, og lave en saglig vurdering af "problemets" omfang.

  • 2
  • 1

Mit gæt er, at det hovedsageligt er erhvervs abonnenter der tidligere, har haft store udgifter, til roaming


Ja - men erhverv har typisk godt styr på det og sikrer at regler for brug er afstemte.

Vedtagelsen i EU er hovedsageligt forbrugerbeskyttelse - da det er de private brugere som ofte fanges helt uforberedte på kæmpe regninger fordi de ikke er opmærksomme... Som det gode socialistiske eksperiment EU nu er, så hjælper vi så alle solidarisk hinanden med at undgå disse grimme ferieoverraskelser. Det ER da smukt.

  • 2
  • 4

Sjovt så enige teleselskaberne (de danske i hvert fald) er om niveauet på justeringen af priserne - på Danmark only pakkerne.

Jeg havde indtil for kort tid siden et 10tt/40GBd hos CBB til kr. 109. Det blev så fra selskabets side ændret til 20tt/20GBd til kr. 99.

Så jeg returnerede fluks til OiSTER til en 10tt/30GBd til kr. 99.

Det virker lidt kartelagtigt, at alle selskaberne tilsyneladende er enige om, at kunderne, som kun bruger deres telefon indenlands, skal betale en stor del af gildet for globetrotterne.

  • 5
  • 2

Er problemet, og derfor har det været dyrt at roame data.

Med 55 kr / GB så skulle det jo have været der EU satte ind og ikke kun på viderfakturereringen af denne.

Med andre ord det er endnu engang lykkedes teleindustrien at køre om hjørner med EU ved at få EU til at fokusere på reglerne for viderfakturering frem for engrosprisen.

Så fik selskaberne lige forhalet processen for rimelige priser med de 10 år det vil tage for EU at rette op på denne fadæse.

Hatten af for tele industriens lobbyister, de gør det godt. (for tele selskaberne altså)

  • 6
  • 0

Glad for at jeg nu kan gå på nettet i hele EU. Det øger min glæde og min produktivitet og dermed gavner den europæiske økonomi og skaber vækst til glæde for alle. Det er jo ikke overraskende at i en branche der er presset på indtjeningen at priserne stiger og dem betaler jeg gerne.

Hovedproblemet er at Jens Rohde og co. ikke har været dygtige nok og er blevet presset til at lade os være malkeko for sydeuropæiske teleselskaber som vinder stort på aftalen.

Undrer mig over at fokus ikke ligger her på de 55 kr/GB som jo er hovedproblemet. Markedsmekanismerne skal nok justere abbonnementsprisen ind så det passer.

Det er en ommer Rohde. Få den pris ned til 5kr/GB

  • 6
  • 0

Telebranchen har tjent stort på, at priser for udlandstelefoni var komplet uigennemskuelige og aldrig indgik i prissammenligningsværktøjerne på nettet. Kunden optimerede måske ud fra værktøjerne og sparede 10 kroner om måneden i "normale udgifter", men når de var i udlandet, så vankede der lige en regning på 200-600 kroner ekstra. Det her SKULLE stoppes. Med de priser for udlandstelefoni har branchen selv bedt om indgrebet. Nu kan man reelt sammenligne priserne uden at blive fuppet.

Hvorfor skulle indtjeningen være uændret i al fremtid? Hvis en mere effektiv konkurrence presser branchens indtjening ned, er det jo ikke dårligt for kunderne.

I realiteten har branchen alternativer for at forbedre indtjeningen: Det er ikke en naturlov, at engrospriser og -prisstrukturer bliver ved med at være, som de er. Måske skal der bedre forhandlinger og bedre koncepter til?

  • 1
  • 0

Kedeligt, men er der andre årsager til dette tiltag, end det skal være nemmere for den enkelte stats myndigheder, at følge med?

Før du svarer, så tænk dig godt og grundigt om...!

  • 0
  • 3

Indtil den 15 juni kører det internationale GSM/mobil kartel efter det gamle princip " jeg plukker din kunde, du plukker min kunde og vi deler i porten" Alle siger til kunderne med store blå øjne at "vi er nødt til at viderefakturere udefra kommende omkostninger".. EU har blandet sig i denne bonanza med tvungen nedsættelse af afregingspriserne indtil en ny ordning blev udarbejdet. Nu skal selskaberne plukke direkte hinanden, mens kunderne holdes delvis skadesløse. Pga. asymmetrien i rejse- og brugsmønstret mellem Nord og Syd skal nogle punge ud med et større beløb end de kan modtage som "udefra kommende omkostning". Så starter branchens hylekor i DK. Der kommer "kun i DK" pakkker som er i sig selv en handelshindring.
Hvorfor har man ikke indført en kupon-ordning som koster det samme i hele EU, man køber X GB datatrafik til rejser i EU, som kan bruges uden tidsbegrænsning indil saldoen er nul? Min nuværende basis-pakke hos udbyderen lukkes for brug i udlandet, som er stik imod hensigten med "fri roaming". Jeg vil ikke betale for andres brug a data og det sparede udgift finansierer et lokalt data-SIM-kort når jeg rejser.
Er der nogen dokumentation for at 1 GB udenlandsk dataforbrug virkelig koster kartelmedlemmerne 55 kr i engros produktion?

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten