Teleselskab bryder netneutralitet: Nu ændres abonnementet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Teleselskab bryder netneutralitet: Nu ændres abonnementet

Det gik lige lovligt stærkt, da mobilselskabet Oister i sidste uge lancerede et nyt abonnement i forsøget på at kapre kunder fra konkurrenten Plenti, der i denne uge bliver indlemmet i Telmore.

Et nyt abonnement blev lanceret som fri tale og fri data for 129 kroner om måneden.

Først lovede firmaet, at fri data betød ubegrænset data, men da Ekstra Bladet spurgte ind til abonnementet, rettede Oister sit løfte om ubegrænset data til '1000 gigabyte data' i månedligt forbrug.

Efterfølgende har flere af Ingeniørens læsere henvendt sig og påpeget, at Oisters begrænsninger på mængden af data, der må deles med såkaldt tethering, kendt som internetdeling, er i strid med de europæiske netneutralitetsregler. Oister havde sat en begrænsning på 60 GB data til datadeling på en måned.

De fælleseuropæiske netneutralitetsregler tilsiger, at brugerne skal have frit valg af udstyr, hvilket man ikke har, hvis fri data er bundet til mobiltelefonen. Det bekræfter Energistyrelsen overfor Ingeniøren.

»Energistyrelsen er opmærksom på Oisters nye abonnement med fri data/1000 GB. Vi er i dialog med Oister / Hi3G om abonnementet. Vi har noteret os, at begrænsningen på dataforbrug til datadeling, som var en del af vilkårene ved produktets lancering, er fjernet igen,« skriver Peter Hjørnager Pedersen, chefkonsulent i center for Tele i Energistyrelsen, i en mail til Ingeniøren.

Forordningen om netneutralitet skal sikre, at forbrugerne har adgang til et frit og åbent internet. Netneutralitetsreglerne trådte i kraft i 2015.

Overfor Ekstra Bladet erkender Oister fejlen.

»Vi er blevet gjort opmærksomme på, at internetdeling skal foregå uden begrænsning. Derfor har vi med det samme ændret betingelserne, så man frit kan dele data fra sin mobiltelefon med andre enheder,« siger Oisters direktør, Jesper Bennike, til Ekstra Bladet.

Det er ikke første gang, at et danske teleselskab har fået påbud om at stoppe den type abonnementer.

Læs også: Begrænsede data og fri streaming: Fire danske teleselskaber brød netneutraliteten

Peter Hjørnager Pedersen fortæller at styrelsen tidligere har bremset abonnementer med begrænsning for datadeling.

»Det er korrekt, at Energistyrelsen i efteråret 2017 har været i dialog med Plenti om en lignende sag. Denne sag blev afsluttet med et påbud fra styrelsen til Plenti om at ophøre med at markedsføre abonnementer med begrænsninger på datadeling. Plenti efterkom styrelsens påbud og har ikke siden markedsført abonnementer med denne type af begrænsning,« skriver Peter Hjørnager Pedersen.

Emner : Mobil
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og nu er det så jeg tænker: Oister har mobilt bredbånds abonnementer, der koster kassen for relativt få gb data. Er det muligt at sætte et sådanne simkort fra et mobil abonnement i en 4G Router, og have fri 4g data til huset for 129 kr? Og hvis ikke umiddelbart, hvordan kan man så lave en teknisk løsning, så det er muligt? Hvis denne netneutralitetslov siger, at brugeren skal have frit valg til at bruge udstyr, så må en mobiltelefon, der deler data og en 4g router vel være under samme kategori? Eller?

  • 0
  • 0

Net neutralitet er når man giver online services lige adgang til telefonen.
Tethering giver ikke Netflix bedre adgang end HBO eller Youtube.

Tethering giver derimod brugeren adgang til at ødelægge teleselskabets forbrugskalkuler, og tvinger dermed selskabet til at sætte prisen op og i øvrigt forringe abonnementet.
At EU ikke tillader begrænsning af Tethering betyder højere priser for maren i kæret, mens nørderne kan få billigt internet.

  • 0
  • 8

Tethering giver derimod brugeren adgang til at ødelægge teleselskabets forbrugskalkuler, og tvinger dermed selskabet til at sætte prisen op og i øvrigt forringe abonnementet.
At EU ikke tillader begrænsning af Tethering betyder højere priser for maren i kæret, mens nørderne kan få billigt internet.

Det er simpelthen noget vrøvl.

Maren i kæret har næppe brug for frit internet på mobilen. Ergo køber hun en at de små abonnementer under alle omstændigheder. Det kan teleselskabet så prissætte som de vil. Abonnementet med fri data kan de så også prissætte som de vil. De eneste der bliver ramt er nørderne, som du kalder det.

Humlen i det her er at teleselskaberne gerne vil markedsføre "Fri internet" til ingen penge, men ikke bryder sig om det, når folk rent faktisk tager dem på ordet. Salgsgas med andre ord. Teleselskaberne tjener styrtende med penge på at sælge folk mere end de har brug for og bryder sig ikke om de folk der rent faktisk bruger noget.

Hvorfor er det flatrate på kablede løsninger, mens vi stadig betaler per forbrug på de mobile løsninger?

  • 6
  • 2

I det hele taget kan Oisters prispolitik undre.

Et 80G dataabonnement koster 159 kr, mens et telefonabonnement som ud over fri (1000G) data sågar også indbefatter fri knævren, kun koster 129 kr.

Det giver ikke rigtig nogen mening.

  • 4
  • 0

Humlen i det her er at teleselskaberne gerne vil markedsføre "Fri internet" til ingen penge, men ikke bryder sig om det, når folk rent faktisk tager dem på ordet. Salgsgas med andre ord.


Det er frit internet til een telefon. Du betaler 129 Kr./md og så behøver du ikke tænke mere over det. Det er produktet.
Forventer du virkeligt at I kan sidde 10 mennesker og spille counterstrike med eet abonnement.

Et 80G dataabonnement koster 159 kr, mens et telefonabonnement som ud over fri (1000G) data sågar også indbefatter fri knævren, kun koster 129 kr.

Det giver ikke rigtig nogen mening.


Prøv at sætte kortet i en 4G router og kobl et 4K fjernsyn til. Så er de 1.000 G væk i løbet af no time. 4G er hurtigere end de fleste ADSL løsninger.

Hvorfor er det flatrate på kablede løsninger, mens vi stadig betaler per forbrug på de mobile løsninger?


Fordi kablerne har så meget mere kapacitet. Bemærk dog, at på kablerne er der oftest en speed limit på.
En løsning på ovenstående problem kunne være at båndbreddebegrænse abonnementet.

Maren i kæret har næppe brug for frit internet på mobilen.


Hvorfor ikke. Hun kan da både streame TV og radio.
Hun kan bare ikke finde ud af at få det over på sin computer, som alle de egoistiske nørder!

  • 2
  • 6

Det er frit internet til een telefon. Du betaler 129 Kr./md og så behøver du ikke tænke mere over det. Det er produktet.
Forventer du virkeligt at I kan sidde 10 mennesker og spille counterstrike med eet abonnement.

Det er jo sådan set underordnet - Oister sælger et produkt med i praksis op til 1TB data, og hvis ikke de vil have at folk reelt bruger så meget, så kan de jo bare lade være med at påstå at der er fri data.

Men nu har de jo så også rettet ind, så det er reelt ret ligegyldigt hvad folk forventer, det er blevet sådan.

Prøv at sætte kortet i en 4G router og kobl et 4K fjernsyn til. Så er de 1.000 G væk i løbet af no time. 4G er hurtigere end de fleste ADSL løsninger.

Og?

Det fleste telefoner er jo også 4G telefoner nu om dage.

Og bortset fra det det - ja 4G er nogen gange hurtigere end aDSL, men mange gange kan kvalitet og forudsigelighed være meget svingende, og hvis der er mange på masten, så kan det være et helt andet billede.

Hun kan bare ikke finde ud af at få det over på sin computer, som alle de egoistiske nørder!

Er der nogen der har tisset på din sukkermad?

Men bortset fra det, selskaberne betaler altså for peering, så det er rimeligt nok at der er databegrænsning på (det burde der faktisk også være for kablede forbindelser, men der skulle være ræson i afregningen) - det jeg bare anser for problematisk er at Oister er inkonsekvente i deres produktudbud.

Men helt enig i, at det har intet med netneutralitet at gøre, Oister blander sig ikke i bitsne fsva. selve indholdet.

  • 3
  • 0

Det er jo sådan set underordnet - Oister sælger et produkt med i praksis op til 1TB data, og hvis ikke de vil have at folk reelt bruger så meget, så kan de jo bare lade være med at påstå at der er fri data.


Fri data for en telefon.

Men nu har de jo så også rettet ind, så det er reelt ret ligegyldigt hvad folk forventer, det er blevet sådan.


Og forringet abonnementet ved at begrænse det til 1.000 GB

Og?

Det fleste telefoner er jo også 4G telefoner nu om dage.


Det er de færreste telefoner som streamer 4K, fordi det ikke giver mening på en 5-6" skærm
Men derfor kan man nok godt komme op omkring 1.000 GB streaming, hvorefter der bliver lukket fordi EU kræver at tethering skal være tilladt!

Er der nogen der har tisset på din sukkermad?


Jeg siger bare fakta. Nogle få egoister kan ødelægge det for de mange.

  • 0
  • 6

Fri data for en telefon.

Det er forældet at se sådan på et telefonabonnement, og hvis vi lige fraser 4G routeren i første omgang, så må folk jo bruge deres telefon og tilhørende abonnement som de vil, herunder også som modem eller router.

Og forringet abonnementet ved at begrænse det til 1.000 GB

Kom lige ind i kampen - 1TB, hvis telefonen ikke laver tethering er meget svært at komme op på, så at tale om et forringet produkt til 129 kr er noget vrøvl.
Der er ingen andre der bare kommer tilnærmelsesvis i nærheden.

Det er de færreste telefoner som streamer 4K, fordi det ikke giver mening på en 5-6" skærm
Men derfor kan man nok godt komme op omkring 1.000 GB streaming, hvorefter der bliver lukket fordi EU kræver at tethering skal være tilladt!

Prøv lige at komme ned på jorden.

HD tv, eksempelvis DR streames med ca. 2,2Mbps - det svarer i runde tal til 1GB per time.

Og der er ca 720 timer på en måned!

Nogle få egoister kan ødelægge det for de mange.

Reelt, hvad er det der er ødelagt - 1TB for 129 kr, hvad er problemet?

  • 4
  • 0

Det er forældet at se sådan på et telefonabonnement, og hvis vi lige fraser 4G routeren i første omgang, så må folk jo bruge deres telefon og tilhørende abonnement som de vil, herunder også som modem eller router.


Så må man jo køb et abonnement der understøtter thethering

1TB for 129 kr, hvad er problemet?


Problemet for teleselskabet er at en TB ca. koster dem 5.000 Kr i indkøb.
Hvis der er for mange som finder ud af at udnytte det her, så sætter de grænsen ned, eller prisen op.

  • 0
  • 7

1TB for 129 kr, hvad er problemet?

Problemet for teleselskabet er at en TB ca. koster dem 5.000 Kr i indkøb.
Hvis der er for mange som finder ud af at udnytte det her, så sætter de grænsen ned, eller prisen op.

Jamen så skal de jo lade være med at sælge det til 129 kr, hvis de ikke mener det.
Hvis de reelt ikke vil tillade folk at benytte de lovede 1TB, så er det jo intet værd og reelt fusk.
1 TB svarer nogenlunde til at du streamer HD-video 24/7 i en måned. Jeg har selv overvejet at bruge den løsning til et TV, der skal køre stort set 24/7, da jeg i forvejen har StofaNet hjemme, og derfor uden omkostninger kan streame alle de hjemlige kanaler på en mobiltelefon som jeg så spejler til TV-et. Så kommer jeg til at bruge 1TB hver måned helt uden tethering. Er det synd for Oister så?

  • 3
  • 1

Jamen så skal de jo lade være med at sælge det til 129 kr, hvis de ikke mener det.
Hvis de reelt ikke vil tillade folk at benytte de lovede 1TB, så er det jo intet værd og reelt fusk.


Vi du da gerne betale 2-300 Kr. for en 10GB pakke?
I dag kan du ikke lave et mobilprodukt uden at sælge det hele for det halve, fordi det er det forbrugerne vil have. Alle tror de bruger mere end de faktisk gør.
Hvis du vidste hvor meget du brugte, kunne du købe et optimalt abonnement, men det ved du heller ikke, fordi dit forbrug skifter fra måned til måned.

Derfor er det faktisk ikke fusk at love en 1TB. Teleselskabet sætter blot en bremse på hvor meget abonnementet kan løbe løbsk og påføre dem tab.
For kunden derimod er det en praktisk handel. Man har en mobiltelefon, og den koster 129Kr/md at bruge.

  • 0
  • 5

Nu er der en verden til forskel på et forsikringsprodukt designet til at hjælpe folk i tilfælde af en situation INGEN håber de nogensinde befinder sig i, og et mobilprodukt som ALLE har brug for på daglig basis og nyder at bruge (måske undtagen når svigermor ringer).
Selvfølgelig skal der være et vist overhead på faste pakker så man ikke rammer hovedet mod loftet, men skal man tro på dine tal, så er der råd til indkøb af 20 Gb for 100 kroner, og så er det dæleme falsk markedsføring at sælge produktet som “op til 1000 Gb pr måned”.
Hvis nu en kunde har et normalt forbrug på 10 Gb/måned, og een enkelt måned bruger 1000 Gb, skal der jo efterfølgende gå over 7 år med 10 Gb/måned før det igen giver overskud......?!?!
Det er dæleme ikke en forretningsmodel der er i nærheden af gennemtænkt.

  • 0
  • 0

Nu er der en verden til forskel på et forsikringsprodukt designet til at hjælpe folk i tilfælde af en situation INGEN håber de nogensinde befinder sig i, og et mobilprodukt som ALLE har brug for på daglig basis og nyder at bruge


Princippet med at købe datapakker opstod faktisk som en forsikring mod dataregninger som løb løbsk. Herefter har mobilbranchen skamløst solgt pakker som folk ikke har brug for.

Hvis nu en kunde har et normalt forbrug på 10 Gb/måned, og een enkelt måned bruger 1000 Gb, skal der jo efterfølgende gå over 7 år med 10 Gb/måned før det igen giver overskud......?!?!


Jeg er helt enig i din beregning. Den lavede vi også da jeg var ansat hos Viptel. Der hvor regnestykket går i skoven er at vi ikke blot taler om en abonnent, men måske om 100.000. Så betyder de 7 år ikke noget mere.

En normal forsikring tager måske 20-40 år før den tjener sig ind. Så 7 år er kort tid. Forskellen er dog at det er forsikringssvig at brænde huset ned, men helt lovligt at købe det abonnement for at bruge 1TB.

Det er dæleme ikke en forretningsmodel der er i nærheden af gennemtænkt.


Jeg er ret sikker på at de har gennemtænkt den med de store tals lov.
Men det er set, at teleselskaber er gået konkurs.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten