Teleselskab afviser at have sænket roaming-hastighed

Illustration: Apple

Teleselskabet 3 har fået besked af myndighederne på at standse deres ulovlige begrænsninger af brugernes datahastighed i udlandet. Problemet er bare, at 3 slet ikke har begrænset hastigheden i første omgang.

Det oplyser 3 nu til Energistyrelsen, der af samme årsag har udsendt en rettelse til sin rapport, der gør status på netneutraliteten hos danske teleselskaber.

Læs også: Begrænsede data og fri streaming: Fire danske teleselskaber brød netneutraliteten

Rapporten baserede sig på indberetninger fra de danske teleselskaber. Om 3 skrev Energistyrelsen:

‘Et enkelt selskab har i en længere periode tilbudt mobilt internet, som også kan anvendes i andre lande uden meromkostninger (”roam like at home”). Dette selskab har anført, at de benytter trafikstyring, og at kunderne ikke kan forvente hastigheder på over 0,5 Mbit/s, når de roamer på netværk, som ikke tilhører den pågældende koncern.’

‘Energistyrelsen vurderer, at dette strider mod forordningens krav om, at trafikstyring ikke må være baseret på kommercielle overvejelser. Energistyrelsen har derfor rettet henvendelse til det pågældende selskab, som har oplyst, at de ændrer praksis og ophører med den omtalte trafikstyring.’

Da rapporten blev offentliggjort for en måned siden, gjorde 3 ikke indsigelser over for den formulering. Det gjorde selskabet imidlertid, da Ingeniøren tirsdag skrev om sagen. Det oplyser Energistyrelsen til Ingeniøren

Læs også: Styrelse fjerner 3’s hastighedsgrænser for roaming

3: Vores svar var misvisende

I Energistyrelsens såkaldte addendum til rapporten hedder det derfor:

‘Det pågældende selskab har ved brev af 12. juli 2017 oplyst, at de er blevet opmærksomme på, at de har afgivet misvisende svar til Energistyrelsen i deres besvarelse af styrelsens spørgeskema. Det korrekte svar på de relevante spørgsmål i spørgeskemaet er, at det pågældende selskab ikke anvender trafikstyring,’

Hos 3 bekræfter kommunikationschef Rikke Juul Hansen, at der var en fejl i selskabets oprindelige indberetning til Energistyrelsen.

»Det var ikke intentionen at indberette brug af trafikstyring til at begrænse datahastigheder. Men vi må erkende, at vi har formuleret os upræcist i vores indberetning, idet vi i forlængelse af svaret har nævnt, at vi i vores vilkår tidligere har beskrevet, at kunderne ikke kan forvente over ca. 0,5 Mbit/s i de mobilnet, som ikke er ejet af 3-koncernen. Denne sidste del af svaret har ikke noget med trafikstyring at gøre, men handler ene og alene om at forventningsafstemme i forhold til, at netværkskvaliteten i udlandet generelt ikke er på niveau med vores herhjemme. Denne sammenblanding af svarene var misvisende. Det erkender vi blankt,« skriver hun i en mail til Ingeniøren.

Rapport baseret på 3's egne udsagn

Hos Energistyrelsen understreger chefkonsulent i styrelsens Center for Tele, Peter Hjørnager Pedersen, som er ansvarlig for rapporten, at styrelsens vurdering af, at 3’s praksis ‘strider mod forordningens krav’ udelukkende var baseret på 3’s egne udsagn om det – udsagn som i første omgang ikke blev ændret af selskabet.

»Vores tilsyn baserer sig i vidt omfang på dette her spørgeskema, som selskaberne er forpligtede til at svare på. Det går vi ud fra, at de gør på bedste og mest ansvarlige vis. Når de retter de svar, må vi jo også ændre vores konklusioner,« konstaterer han.

Trods styrelsens konklusion mener 3, at der er tale om en misforståelse i medierne:

‘Vi har haft en god og positiv dialog med Energistyrelsen, og vi er glade for, at de med deres tillæg til rapporten nu konstaterer, at vi ikke bruger trafikstyring til at begrænse datahastigheder i udlandet. Vi kan dermed slå fast, at der blot er tale om en misforståelse i medierne, og at vi ikke har modtaget noget påbud,’ skriver Rikke Juul Hansen videre i mailen.

Hos Energistyrelsen understreger Peter Hjørnager Pedersen imidlertid, at styrelsen ikke vil tage stilling til, om 3 har benyttet sig af trafikstyring eller ej.

»Vi har ikke sagt, at de har brudt reglen. Selskabet skrev selv i deres høringssvar, at de bruger trafikstyring. Det konstaterer vi, og spørger, hvordan det hænger sammen,« opsummerer han.

Da 3 ifølge styrelsen havde oplyst, at de ophørte med trafikstyringen, undersøgte styrelsen ikke sagen yderligere.

Hastigheden kan begrænses uden trafikstyring

At ingen danske selskaber oplyser at bruge trafikstyring er dog ikke ensbetydende med, at der ikke er selskaber, der benytter andre metoder til at begrænse hurtige roaming-hastigheder. Styrelsen vil derfor ikke tages til indtægt for at have sagt, at datahastigheden ikke er begrænset af 3 eller andre teleselskaber.

»En ting er, at de nu angiver, at de ikke anvender trafikstyring, men der er ikke regler for hastigheder, når man roamer. Hvert selskab kan frit indgå aftaler rundt om i Europa om, at deres kunder kun skal have adgang til 3G eller lignende, konstaterer Peter Hjørnager Pedersen.

Dermed kan ethvert selskab, som Ingeniøren tidligere har skrevet, trods de nye EU-regler tilbyde roaming i EU-landene uden at tilbyde en god datahastighed.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Energistyrelsen kommer med så mange spørgsmål, at man nærmest skal have ansat en person til at give korrekt svar.

Men hvad er det egentligt værd, så det er selskabet selv som skal svare på om de overholder reglerne?

  • 2
  • 2

Hvis man begrænser hastigheden efter et vist maksimum af overført data er nået er også "Trafikstyring" (det gør stort set samtlige selskaber)... hvis man kikker på hvad der overføres og justerer hastigheden efter det er det også "Trafikstyring"... hvis man prioriterer noget over noget andet i datastrømmen er også "Trafikstyring"... det kaldes i øvrigt QoS

  • 0
  • 0

Hvis man begrænser hastigheden efter et vist maksimum af overført data er nået er også "Trafikstyring"

Det er indlysende lovligt, at man kun 'begrænser hastigheden' og ikke slukker helt for data, når den aftalte og betalte datatraffik er nået. Det er klart at man skal betale for at bruge selskabernes dataleverance - efter forbrug eller fx indenfor en pakke.

Det man ikke vil have er ekstra og højere betaling for en anderledes og bedre dataservice.

Lars :)

  • 0
  • 0

Jeg arbejder i Tyskland og på mit arbejde har vi tysk mobil internetadgang via Deutsche Telekom. Og den kører altid "4G".

På selvsamme adresse bruger jeg også mit private "3-like-home" abonnement på min iPad og min telefon. Det går også via Deutsche Telekom og samme mast og jeg har aldrig "4G". Atid kun "3G".

Så come on, 3, og påstå engang til, at I ikke har købt en roaming-aftale hos Deutsche Telekom med en (billig og) dårligere hastighed!

Mvh Peter Riis Kaptajn i Northern Offshore Services

  • 1
  • 0

Hmm, er det bare mig, der ikke kan slette mit navn m.m., når man har opdaget, at man er komme til at skrive i en forkert tråd. ?Jeg har forsøgt at slette mit navn .

Jeg vil sige undskyld til jer andre med denne forstyrelse.

  • 0
  • 0

Der må jeg give dig helt ret Peter.

Har selv arbejdet i Tyskland i en længere periode. På min firma telefon med TDC abonnement var der fund skrald på 4G. På min egen med 3, var det elendigt.

Jeg endte med at skifte grundet det. Også selv om det var dyrere.

  • 0
  • 0

Hej Martin.

Jeg har oplevet følgende flere gange. Jeg kan - ved hjælp af funktionen Redigering med begrænset tid - slette teksterne i de indlæg, som jeg ved en fejl er kommet til at sætte ind i en anden tråd. Men jeg kan ikke slette mit navn og få indlægget helt væk fra debat-tråden. Af og til bliver jeg derfor nødt til at skrive undskyld m.m.

Jeg ved ikke, hvad jeg gør forkert ?

  • 0
  • 0

Hej Johnny!

Tak for dit input, men jeg kører faktisk allerede manuel roaming. Det ser ud til, at 3-telefonen helst vil vælge "e-plus" netværket, når den står til automatisk roaming, og det er sikkert af den grund, du nævner.

Men Telekom har det bedste - og i noget af vores arbejdsområde: Det eneste - netværk. Så derfor kører vi på det. I adstadigt tempo... ;-)

mvh Peter

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten