Teleoperatører advarer: Ingen mobildækning i Københavns nye metro
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Teleoperatører advarer: Ingen mobildækning i Københavns nye metro

Illustration: Metroselskabet

Det er ikke muligt at ringe 112 på store dele af de nye 15,5 kilometer lange Cityringen. Sådan lyder det i et opsigtsvækkende brev fra de fire store danske teleoperatører TDC, 3, Telia og Telenor til Metroselskabets ejerkreds - transportministeren, Københavns og Frederiksberg Kommune.

De fire teleoperatører driver de tre landsdækkende mobilnetværk som bruges til mobiltelefoni i Danmark.

Ved åbningen forventes der at være etableret mobildækning enkelte steder i Cityringen, men der vil ikke være tale om sammenhængende dækning, og metropassagerne vil derfor opleve ustabile forbindelser med udfald og nogle steder en melding om ’ingen tjeneste’ i displayet på deres mobiltelefoner.

Det kan give problemer med både dataforbindelsen, sms og opkald, herunder også opkald til 112.

Læs også: Metrocityringen indsætter vagter efter hærværk

Først klar til nytår

Ifølge teleoperatørerne har de ikke kunne få adgang til Cityringen og installere det aktive udstyr, der skal forbinde metropassagernes mobiltelefoner med teleoperatørernes netværk. Årsagen er, ifølge teleoperatørerne, forsinkelser i forbindelse med metrobyggeriet.

»Vi har forståelse for, at der i et byggeri af denne størrelse kan forekomme forsinkelser. Men forsinkelserne betyder desværre, at vi ikke kan nå at sikre en målrettet og sammenhængende mobildækning i Cityringen til åbningen den 29. september. Det er vi selvfølgelig rigtig ærgerlige over, da vi gerne ville have leveret den gode mobildækning, som kunderne er vant til og forventer i Cityringen,« udtaler Jakob Willer, direktør i brancheorganisationen Teleindustrien ifølge en pressemeddelelse.

Teleoperatørerne investerer samlet set ca. 50 millioner kroner i etableringen af mobildækningen i Cityringen. En væsentlig del af de midler går til Metroselskabet, der selv står for at etablere den passive del af infrastrukturen, som bl.a. omfatter fibersystem, antenner samt teknikrum. Teleoperatørerne står herefter for at etablere det aktive udstyr, der kobles til operatørernes respektive netværk. Det sker i en fælles operatørløsning på tværs af teleselskaberne.

»Vi har både mandskab og udstyr klar, og arbejder tæt sammen med Metroselskabet for at få en samlet plan for etablering af mobildækningen på plads. I takt med at Metroselskabet færdiggør deres leverancer, vil vi over de kommende måneder kunne udbygge mobildækningen på metroens enkelte stationer og strækninger. På den måde vil brugerne løbende opleve forbedret dækning i den kommende tid. Vi håber, at vi senest ved årsskiftet vil kunne have indhentet forsinkelserne og sikret den samlede mobildækning i Cityringen, siger Jakob Willer.

Læs også: Stationspladser og fodgængertunneller forsinkes for at holde metro-åbning på sporet

Har udtrykt bekymring flere gange

Ifølge teleoperatørerne skulle Metroselskabet i februar 2018 have leveret en færdigtestet installation af mobilnettets grundlæggende, passive infrastruktur. Fristen blev på grund af forsinkelserne af metrobyggeriet udsat til februar 2019, men også denne frist er, ifølge selskaberne, blevet udsat. Det skriver Politiken, som har læst hele brevet fra teleoperatørerne til Metroselskabets ejerkreds.

I brevet skriver teleoperatørerne, at de »gentagne gange inden for det seneste år har udtrykt bekymringer i forhold til tidsplanen overfor Metroselskabet, hvilket Metroselskabet har anerkendt over for os«.

I en pressemeddelelse svarer Metroselskabet på kritikken og siger at det siden 2011 har været aftalt, at Cityringens stationer og skinner kom i første række, og at nettet herefter skulle installeres. Aftalen mellem parterne indebærer, at Metroselskabet og entreprenøren skal levere den grundlæggende infrastruktur, og at teleoperatørerne, TDC, 3, Telia og Telenor, efterfølgende skal installere den aktive del af mobilnettet, lyder det.

Metroselskabet: Teleoperatører har ikke sendt en plan

Mens Metroselskabet har prioriteret færdiggørelsen af selve Cityringen, har selskabet dog givet teleoperatørerne "fuld adgang" til systemet, bl.a. ved at stoppe prøvedriften i Cityringen i en periode.

»Metroselskabet har sammen med vores entreprenør, Hitachi Rail STS, sat stærkt ind for hurtigst muligt at kunne sikre vores fælles kunder netadgang under deres rejse. Vi vil meget gerne hjælpe TDC, 3, Telia og Telenor med at få installeret en optimal netværksdækning, som kunderne kender det. Rammerne er klar, så teleoperatørerne kan gå i gang. Men vi mangler desværre en plan for, hvornår de vil gøre det, og hvornår de er færdige,« siger Rebekka Nymark, direktør i Metroselskabet.

Det er Trafikstyrelsen der giver den endelige tilladelse til at sætte den nye Cityring i drift og det er derfor også styrelsen som skal afgøre om det er forsvarligt at tage de nye strækninger i brug uden pålidelig mobildækning. Metroselskabet har selv tidligere oplyst at netværks- og mobildækning i Cityringen ikke indgår i den samlede sikkerhedsgodkendelse.

»Det er vigtigt at understrege, at netværksforbindelserne ikke har nogen betydning for kundernes sikkerhed eller mulighed for at få hjælp under rejsen, da der på alle stationer og i tog er opkaldspunkter til metroens døgnbemandede kontrolrum. Der er derfor ingen grund til bekymring – man skal blot trykke på en knap, og så er der hjælp. Vi har desuden stewards ude i systemet både nat og dag, og alle stationer og tog i Cityringen er desuden videoovervåget døgnet rundt,« forklarer Rebekka Nymark.

Læs også: Efter otte års arbejde og ni måneders forsinkelser: Københavns Cityring åbner 29. september

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det gør du ved at gøre som du skal gøre. Købe din billet, inden du stiger på toget.
Tag evt et screenshot.
Modtager du en afgift, så kan det jo stadig dokumenteres at du har købt, inden du steg på toget.

  • 6
  • 4

Nu er det jo ikke et lovkrav at man skal have en mobiltelefon. Så jeg tænker metroen er designet sikkert nok til manglende mobildækning ikke udgør en sikkerhedsrisiko.

Ude på havet er der jo heller ikke mobildækning. Så hvis Oslobåden går ned og man sidder i en redningsbåd, kan man jo heller ikke ringe 112. Det er næppe heller nødvendigt.

Når det er sagt, må man forvente mobildækning i tog i dag, hvilket så også kommer omkring årsskiftet i Metrocityringen. Noget som har manglet i årevis i DSBs tog.

  • 11
  • 1

Det er jo nærliggende at spørge, så, hvad der egentlig er omfattet af en billet ?
- rejsegarantien har med forsinkelse at gøre

Men er der andre ting, som er inkluderet ? Og hvor er disse vilkår beskrevet ?
Muligvis er mobildækning i tog, metro og busser ikke en del af ydelsen ?

  • 0
  • 2

Gad vide om man så udsætter indførelsen af kvalitetstillægget til der er mobildækning, eller om man i virkeligheden skal betale tillægget for at kunne søge tilflugt et sted hvor ens mobil med garanti ikke virker..!? 🤔

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten