Teleindustriens frygt: 4G får skyld for alle tv-forstyrrelser

Pixelering og sort skærm midt i tv-nyhederne kan skyldes mange forhold.

I teleselskabernes branchesamarbejde Teleindustrien frygter direktør Jakob Willer, at teleselskabernes mobile bredbåndsnet, 4G ved 800 MHz, ofte vil få skylden.

Det skyldes blandt andet den seneste tids debat omkring mulige forstyrrelser af tv-signalet fra 4G ved 800 MHz.

»Jeg kan godt være nervøs for, at man vil bruge den forklaring, og det er også derfor, det er vigtigt for mig, at vi holder et stringent regnskab med de konkrete forstyrrelser,« siger han.

Forleden udsendte Expert, der blandt andre står bag radio- og tv-kæden 2tal, en pressemeddelelse, hvoraf det fremgik, at flere forstyrrelser af tv-signalet rundt omkring skyldtes 4G.

Det fik Jakob Willer til at undre sig, da 4G ved 800 MHz endnu ikke er taget i brug til andet end forsøg.

Læs også: Ups! Tv-kæde advarer mod 4G-forstyrrelser - på ubrugt frekvens

Senere erkendte Expert, at man havde været for hurtigt ude med meldingen om, at 4G var årsag til alle forstyrrelserne.

Jakob Willer nævner pressemeddelelsen i forbindelse med, hvordan forstyrrelser af tv-billedet uretmæssigt kan blive påklistret et fælles prædikat, hvor 4G ved 800 MHz bliver taget til generel indtægt for forstyrrelserne.

Ved mistanke om 4G-forstyrrelser af tv-signalet opfordrer Jakob Willer til at bruge det værktøj til at identificere forstyrrelser med, som Erhvervsstyrelsen har lagt ud på styrelsens hjemmeside her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan kun give Jakob Willer ret. Var her i weekenden på Bolig- og Fritidsmesse og blev nærmest overfaldet af kunde. Kunden beklagede sig over den politiske beslutning omkring inddragelse af 800 MHz.

Kunden havde derfor nu mange udfald på sine tv programmer. Jeg måtte så oplyse, at der ikke p.t. blev sendt LTE bredbånd på 800 MHz. Dette nægtede han nærmest at tro på, idet det fremgik af mange medier og skulle starte pr. 1/1-13.

Ved efterfølgende snak erkendte kunden dog, at tv signalet siden efteråret 12 havde givet problemer, men de problemer var nu tiltaget i det nye år.

Foreslog ham et eftersyn på hans antenneanlæg, men NEJ. Han var som mange andre godt informeret om kompasretninger og grønne dækningskort på Erhvervsstyrelsens, Digi-TV og Boxer hjemmesider. Hans antenner vendte derfor rigtigt.

Dette betvivlede jeg ikke og angav, at bortset fra alm. nedslidning på et ældre anlæg, så havde han formentlig genbrugt hele anlægsopbygningen med forstærkere og filtre fra analog tiden. Dette kunne også være problemet.

Dette nægtede han selvfølgelig også at tro på, da alle "kloge" siden 2007 ved overgang til digital antennesignal jo havde oplyst, at man blot skulle koble boks eller sit nye tv på det gamle anlæg og så virkede det hele. Han ville nu gå hjem og læse videre på de "fine" sider.

Ellers skal jeg da lige love for, at forbrugeren har problemer med deres digitale tv signal på mange platforme!

Ja, modtagelse af digitalt tv signal er bl.a. gjort til kompasretning, dækningskort og direkte salg/vejledning fra udbydere kombineret med indkøb i supermarkederne.

Alt kan således kun gå galt!

  • 0
  • 0

Hvis marketing folk lærte, at fakta og sandheder er det eneste brugbare grundlag for alle meddelelser, så ville meget være vundet.

Hvorfor skal det være OK, at tyndt uddannede mennesker, der måske end ikke kan opskrive end sige løse blot en andengradsligning -. gør sig til eksperter på dybt tekniske emner - eller eksterter på noget i det hele taget.

De er marketinggøjer - dybt foragtelige rygtespredere.

Man behøver jo ikke have en mastergrad i noget fint, for at kunne samle rimelige og rigtige informationer [B]før[/B] man bræger til alverden. Det kræver kun lidt alm flid.

Det er ikke meget bedre med uvidende og udygtige kunder, der hellere vil tro på spøgelser end indse, at deres coax installation skal være i orden.

Lars :)

PS! Når 4G/LTE800 komme i drift, så kan der opstå problemer for enkelte.

  • 0
  • 0

Lidt stof til eftertanke. Jeg har nu igennem et stykke tid lånt en spectrumanalyzer, som desværre nu er afleveret. Den har logget i al den tid jeg har set TV, og der har i små 5 dages tid ikke været noget der kunne ligne LTE. Jeg har i denne periode heller ikke haft så meget som en enkelt pixel fejl. Det kan man så undre sig over. PS: jeg har før skrevet om emnet her, og undret mig meget over den voldsomme feltstyrke jeg har målt, men igen hvis det bare er forsøg, så er der måske en grund til man sender alt hvad udstyret kan, for at se hvad det kan holde til. Så bliver det måske bedre i fremtiden. mvh, Erik.

  • 0
  • 0

Her er en fornuftig løsning for især brugere af det jordbaseret transmissionsnet (DTT) DVB-T(2) modtagere - denne løsning har vi bare ikke i Danmark. [b]Det er tyndt, at der skal leges blindebuk i denne sammenhæng:[/b]

Emne: SV: Konsekvenser af indføring af mobilt bredbånd i Sverige: http://taenk.dk/sites/taenk.dk/files/konse... Citat: "... I Sverige finns en ’kundtjänst’ som drivs gemensamt av operatörerna i 800 MHz bandet. Vid rapportering av TV-störning gör man där en första undersökning av tänkbar orsak och vid behov skickar man inledningsvis ett filter som utestänger signalerna från bredbandssändarna. Det bör lösa de flesta av störproblemen. Ansvaret att lösa störningar, om det är en störning enligt tillståndsvillkoret, ligger på bredbandsoperatören. ... Lars Eklund Enhetschef PTS – kommunikationsmyndigheten ..."

Hur påverkar mobilt bredband på 800 MHz-bandet TV-tittandet?: http://antech.nu/wp-content/uploads/2011/0... Citat: "... Gemensam ”helpdesk” för att hantera störningar Alla inblandade inser att det förändrade användningssättet av 800 MHz-bandet kan medföra störningar för TV-konsumenterna. Därför har PTS redan från början ställt kravet att ”800MHz- operatörerna” ska inrätta en gemensam ”helpdesk”. Den ska hantera störärenden och säkerställa att åtgärder vidtas för att avhjälpa de svårigheter som efterhand uppstår. Denna organisation ska finnas på plats innan sändarna tas i bruk. ... Störningshantering i praktiken [b]Störda TV-konsumenter kan inte förväntas inse sambandet mellan störningar och mobilt bredband inom 800 MHz-bandet. De kommer enbart konstatera att något är fel. Felen kan yppa sig i totalt avbrott under kortare eller längre stunder, ”blockade” och/eller frysta bilder eller på annat sätt.[/b] ..."

Com Hems nödrop till ministrarna: http://www.idg.se/2.1085/1.359302/com-hems... Citat: "... Bredbands- och kabel tv-operatören Com Hem kräver i ett brev till flera ministrar garantier för att deras kabel tv-distribution inte ska drabbas av störningar när mobiloperatörerna börjar använda 800 MHz-frekvenserna till mobilt 4g-bredband. ..."

2012-03-19, 4G/LTE breder ut sig – kan störa digital-TV: http://blogg.tkj.se/digital-tv-4g-lte-stor... Citat: "... Men vad som inte skrivit så mycket om, är att det nya mobilnätet kan orsaka störningar på det befintliga digital-TV-nätet.

[b]Det har kommit rapporter om att kunder som, efter att 4G blivit tillgängligt i området, fått stora problem med digital-TV. Störningar gör att man ibland inte ens får in vissa kanaler. Det finns dock hjälp att få genom att skaffa speciella adaptrar.[/b] ... I helgen hörde jag om en konsument i Skåne som, tillsammans med grannarna, fått rejäla problem med sin digital-TV efter att 4G lanserats i området. ..."

27 mars 2012, Ämne: Tips ! Du kan få gratis filter om 4G-sändarna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ind... Citat: "... Få verkar ha fått denna info, det är nu ganska välbekant att de nya LTE-sändarna för 4G-bandet som startar i uhf-bandet på kanal 60-69 slår ut folks boxermottagare. ... Alla boxar störs oavsett märke, och oavsett om det är en inbyggd modul i platt-tv:n eller fristående box. Problemet är i huvudrag av 2 typer: 1: LTE - sändaren ligger mellan mottagaren och tv-sändaren på en rak linje där tv-antennen direkt plockar in LTE:n. 2: LTE ligger i någon av tv-antennens sidlober och strålar så mycket att den också stör.

De som störs mest blir alltså personer som bor nära en mobilmast med dessa LTE:er. ..."

Vad gör jag vid störning på marksänd TV? : http://telekomradgivarna.se/Dina-rattighet... Citat: "... Om du upplever störningar på TV-mottagningen bör du i första hand kontakta den operatör som du har abonnemang hos. Om ärendet inte blir avhjälpt efter denna kontakt kan Telekområdgivarna försöka bidra till en lösning. Läs mer om hur du bäst gör när du kontaktar din operatör (under "Dina rättigheter"). http://telekomradgivarna.se/Dina-rattighet... ... Om det inte finns kända problem med din TV-sändare bör du rapportera ditt mottagningsproblem till Teracom: Här rapporterar du mottagningsproblem på Teracoms webbplats. http://www.teracom.se/Sandarinformation/Mo... ..."

-

800MHz-båndet: http://da.wikipedia.org/wiki/800MHz-b%C3%A...

  • 0
  • 0

Selvfølgelig opfylder alle nye DTT-tunere ( http://da.wikipedia.org/wiki/DTT-modtager ) følgende krav? Selvfølgelig reklamerer sælgere af DTT-udstyr med det - og det skrives på kvitteringen/garantien?:

Krav til en god DTT-tuner: http://da.wikipedia.org/wiki/DTT_i_Danmark... Citat: "... Ovenstående (1. juli 2020 anbefaling) bør man stille som krav til forretningen ved køb. "Fra nu og til 30. juni 2020"-anbefalingen, er blot overgangskrav, som bliver forældede 1. juli 2020.

Kravene er ingen garanti mod 800MHz-bredbåndsforstyrrelser, men kravene minsker muligheden. ..."

itst.dk, Erhvervsstyrelsen: Anbefalinger til en god antenne tv-tuner: http://www.itst.dk/frekvenser-og-udstyr/fr... (Backup: http://web.archive.org/web/20120801114552/... )

  1. jun 2012, ing.dk: Endelig: Sådan klarer din tv-tuner 4G-støj: http://ing.dk/artikel/129737

ECC REPORT 148, Marseille, June 2010: Measurements on the performance of DVB-T receivers in the presence of interference from the mobile service (especially from LTE): http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/official... (Backup: http://web.archive.org/web/20120801114742/... ) Citat: "... CONCLUSION ... In total, 81 DVB-T receivers...tested against LTE interference ... Amongst the most noticeable results is the wide range of performance of individual receiver depending on the nature of the LTE uplink [fra 800MHz-bredbåndsmodemet ] signal. Some preliminary indications show that, amongst other, it may be related to the way the Automatic Gain Control of the DVB-T receiver is designed in some specific receivers. Industry is investigating further this matter ..."

  • 0
  • 0

Ved efterfølgende snak erkendte kunden dog, at tv signalet siden efteråret 12 havde givet problemer, men de problemer var nu tiltaget i det nye år.

Jeg har præcis samme problem. Jeg har set mpeg2 og mpeg4 i nogle år med stueantenne uden forstærker uden problemer, men fra efteråret 2012 har jeg haft og har stadig en del tilfældigt forekommende meget kortvarige udfald samtidig med at computeren knaser i lyden. Afstanden til nærmeste mobilmast er ca 200 meter.

Er der nogen der har en ide om, hvad årsagen kan være?

  • 0
  • 0

Hej Glenn. Fin underholdning med alle disse links. Problemet er blot, at "måske" forstår du det hele?, MEN, kan du og jeg forvente, at den almindelige forbruger gider læse og samtidig forstår det?

Muligvis misforstår jeg dig....... Du vil i en digital verden gøre slutbruger og andre eksterne partnere til fuldgyldige installatører/eksperter på antennesignal. Dette uden nogle former for måleudstyr samtidig med, at samme slutbruger gennem de sidste ca. 10 år udelukkende har fokuseret på én eneste ting: nyheder, forums, links og køb af produkter til billigste pris.

Såfremt du læser og forstår Lars F Jensens.s indlæg om "marketinggøj", vil du måske forstå?

Mht. "dine" mange links så fremgår det, hvis eller du har læst alt, at der flere steder tages forbehold i forhold til udstyr, standarder, testmetoder, LTE-filtre osv.

At den svenske stat har valgt et andet udgangspunkt end DK betyder bestemt ikke, at slutbruger får løst sine problemer.

Problemfrit digital TV og antennemodtagelse, ligesom alle andre digitale platforme, beror udelukkende på helt andre forhold end dem som du anviser!

Kære Glenn: din verden findes ikke!

  • 0
  • 0

Hej Vagn.

Du efterlyser en viden, der langt hen ad vejen helt beror på målestyr og kompetance indenfor et specifikt område. Mange forsøger, at gøre bl.a. TV området til almindelig viden.

I forhold til dit problem: 1. Stueantennemodtagelse har/er uanset anlog eller digital modtagelse ALTID været en YDERST usikker modtageform (og nej - i digitalverdenen kan du ikke bruge de indbyggede målere i boks eller tv udstyr - de fortæller intet om fejl i selve signalet). 2. Digitalt antennesignal er i princippet dækningsmæssigt via sendemaster, i lighed med analog tiden, som udgangspúnkt beregnet/målt i 10 m højde/frit sigte - uden brug af forstærker - og "solgt herefter". 3. Uanset analog eller digital modtagelse har produkt og tuner altid haft en afgørende betydning for modtagelsen. 4. I digital verdenen er antenneforhold, tuner, produkt og software (de fleste af disse parametre gælder alle steder i dag) den helt afgørende betydning - alternativet er: "kontant afregning = fejl"!

Måske er der nogle som har overset alt dette - forbrugeren?

Bare rolig Vagn - såfremt du også er kunde hos Boxer, så vil de indenfor de næste uger formentlig komme med helt nye tiltag. Her vil de således løse alle dine problemer for næsten ingen penge!

Så er vi igen tilbage til "Marketinggøj" og her er medierne ikke mindst med og lader sig "misbruge"!

  • 0
  • 0

Hej Steen

Jeg bliver ikke klogere af dit svar. Signalet på boksen står konstant på ca 75%, lige pludselig viser det 0%. Jeg har to forskellige bokse, problemet det samme på begge. Udfaldene varer ikke meget mere end et par sekunder, jeg havde flere udfald i eftermiddag, både på TV2 og DR3.

Hvorfor havde jeg ikke problemet før efteråret 2012? Det er i hvert fald ikke stueantennens skyld, når computeren samtidig knaser, det gør den dog ikke altid.

Jeg har selv ledt efter støjtjenesten uden held, tak til Ingeniøren for linket til erhvervsstyrelsen.

  • 0
  • 0

... Problemfrit digital TV og antennemodtagelse, ligesom alle andre digitale platforme, beror udelukkende på helt andre forhold end dem som du anviser!

Kære Glenn: din verden findes ikke!

Hej Steen

Jo da - i Sverige!

Pointen er, at svenskere har et fælles sted at kontakte og få afklaring og hjælp til afhjælpning af problemet, uanset om det kabelfejl, mobilbredbånd over 800MHz-bånds overstyring.

Hvorfor man først kontakter telebranchen slår op i deres log og kan se om en given husstand er blevet ramt af et: * 800MHz-bredbåndsmodem * 800MHz-bredbåndsmast eller ej

Og så er vi nået til noget som ikke har noget med telebranchen at gøre og husstanden må få hjælp et andet sted.

Det er sådan sagen burde være grebet an i Danmark.

Hurtigst mulig afklaring til gavn for telebranchen og forbrugerne!

-

Ikke noget med at lege blindebuk - dog hvem er det forstyrrer min DTT-tuner?

  • 0
  • 0

Telebranchen har værktøjer som kan forudsige feltstyrke som funktion af: * frekvens * lokation

både ved modem og mast.

Det er simpelthen en guldgrube ved afklaring af om det er et 800MHz-bredbåndsproblem (eller ej).

Det er ekstremt vanskeligt - faktisk umuligt - for en forbruger eller en tv-mand at finde ud af om det var 800MHz-bredbåndsoverstyring eller ej.

Og hvorfor skal man betale en tv-mand for det når han alligevel ikke har historiske 800MHz-bredbåndsdata i i given lokation.

F.eks. kan du forstille dig en teenager som besøger sine bedsteforældre om søndagen med sit tændte 800MHz-bredbåndsmodem.

Forestil dig at et ældre ægtepar som vil nyde Borgen Søndag aftener, men der er stort skærm i perioder grundet 800MHz-bredbåndsmodemet.

Tv-manden kommer resten af ugen, men der ingen problemer!

Hvorfor skal det ældre ægtepar betale tv-manden for et problem han ikke ved hvad forårsages af?

Det er simpelthen forrykt!

Der er mange der kommer i denne situation.

  • 0
  • 0

Hej Vagn.

Du bliver ikke klogere af mit svar!

Måske er det her hele humlen ligger. Kan du og jeg være klog på alting? Er der nogle som foregiver, at alt er "lige ud ad landevejen"?

Læs lige min tidligere indledning igen og evt. pkt. 1 - 4.

Dit problem kan måles med brug af en korrekt feltstyrkemåler med fornuftigt spektrum. Ved stueantenne modtagelse bevæger man sig konstant på et knivsæg og enhver "påvirkning" er = kontant afregning i en digital verden (det anskueliggør igen andre dækningskort). Alternativt kan din tuner i udstyr være defekt.

Håber du giver returmelding her efter at du har kontaktet Støjtjenesten/Erhvervsstyrelsen?

  • 0
  • 0

Hej Glenn.

Du og jeg har vidt forskellige udgangspunkter.

Du mener, at dagens dagsorden skal sættes og løses via såvel markeds som politiske tilkendegivelser, dette igen kombineret med links og kundeservice. Det gør jeg så ikke.

Dine links påviser intet, ej heller om den svenske stat har valgt rigtigt eller teleudbyderes kundeservice her kan afhælpe evt. LTE problemer hos slutbruger.

Derimod er dine links kun et udtryk for kommercielle hjælpesider, der igen "lever" af dig og mig, eller politiske tilkendegivelser, der skal foregive "gode intentioner". I et af disse forums fremgår det faktisk, at det filter som er udleveret IKKE hjælper!!!!!! (Netop disse LTE filtre er så billige og dårlige, at de ikke gør arbejdet korrekt - dette igen kombineret med kundens anlægsopbygning/viden til antenneforhold/måleudstyr osv. - disse erkendelser kan du faktisk igen finde andre steder, læs bl.a.: 800MHz høring).

Jeg forstår udemærket, at mange ønsker at give aben (ansvaret) videre pga. forkert salg/vejledning, markedsføring og dårlige produkter!

Så er vi igen tilbage til Marketinggøj, såvel politisk som kommercielt!

Ingen af os bliver nogensinde ekspert på alle områder - som borger bør vi dog forsøge at gennemskue "Marketinggøj" uanset om det er i DK eller SV?

  • 0
  • 0

Hej Steen

Jeg er åbenbart ret alene med mit problem, jeg kontakter støjtjenesten, hvis problemet bliver større, udfald er ret sjældne om aftenen.

Et eller andet gør at begge mine bokse falder ud samtidig, jeg tror ikke det hjælper og jeg agter under ingen omstændigheder at sætte en udendørs antenne op i en 10 meter høj mast!

  • 0
  • 0

Hej Vagn. 10 m er nok lige lidt drastisk nok, meget mindre kan helt sikkert gøre det. De 10 m/frit sigte er en teoretisk anskueliggørelse i forhold til dækning.

Når nu du absolut ikke kan finde på at ringe efter én med korrekt måleudstyr, så kunne du evt. selv lege antennemand. Forlæng evt. dit nuværende kabel til din stue antenne og placer den som forsøg udenfor i retning mod ønskede sendemast. Evt. nogle meter over terræn. Du kunne jo blive overrasket. Hold dig i øvrigt til normal UHF antenne af type Yagi eller Gitter i god kvalitet.

  • 0
  • 0

Hej Glenn.

Du og jeg har vidt forskellige udgangspunkter.

Du mener, at dagens dagsorden skal sættes og løses via såvel markeds som politiske tilkendegivelser, dette igen kombineret med links og kundeservice. Det gør jeg så ikke.

Dine links påviser intet, ej heller om den svenske stat har valgt rigtigt eller teleudbyderes kundeservice her kan afhælpe evt. LTE problemer hos slutbruger.

Derimod er dine links kun et udtryk for kommercielle hjælpesider, der igen "lever" af dig og mig, eller politiske tilkendegivelser, der skal foregive "gode intentioner". I et af disse forums fremgår det faktisk, at det filter som er udleveret IKKE hjælper!!!!!! (Netop disse LTE filtre er så billige og dårlige, at de ikke gør arbejdet korrekt - dette igen kombineret med kundens anlægsopbygning/viden til antenneforhold/måleudstyr osv. - disse erkendelser kan du faktisk igen finde andre steder, læs bl.a.: 800MHz høring).

Jeg forstår udemærket, at mange ønsker at give aben (ansvaret) videre pga. forkert salg/vejledning, markedsføring og dårlige produkter!

Så er vi igen tilbage til Marketinggøj, såvel politisk som kommercielt!

Ingen af os bliver nogensinde ekspert på alle områder - som borger bør vi dog forsøge at gennemskue "Marketinggøj" uanset om det er i DK eller SV?

Svar til Steen:

Den fulde forklaring:

Det besluttes relativt pludselig at rydde kanal 61-69 til LTE/4G-formål.

Konsekvens: Alle nuværende tv, bokse, og antenner, antenneforstærkere bliver med et slag utidssvarende - hele tv-modtagelses-"fødekæden". Denne overgang bør forgå over 30 år - eller dem der vinder på ændringen, skal betale for den "forhastede" overgang.

Det er en (forhastet) politisk beslutning, der er den egentlige årsag til problemet!

Overgangen er gået så hurtigt at selv forholdsvist nye fjernsyn fra 2012, ikke er LTE/4G-800MHz robuste. (ca. 10%)

  • 0
  • 0

Det besluttes relativt pludselig at rydde kanal 61-69 til LTE/4G-formål.

Konsekvens: Alle nuværende tv, bokse, og antenner, antenneforstærkere bliver med et slag utidssvarende - hele tv-modtagelses-"fødekæden". Denne overgang bør forgå over 30 år - eller dem der vinder på ændringen, skal betale for den "forhastede" overgang.

Det er en (forhastet) politisk beslutning, der er den egentlige årsag til problemet!

Overgangen er gået så hurtigt at selv forholdsvist nye fjernsyn fra 2012, ikke er LTE/4G-800MHz robuste. (ca. 10%)

Havde man valgt at bruge frekvenserne til at sende DVB-T eller UHF TV signaler ville problemerne have vaeret noejagtig lige store eller lige saa smaa.

Hvis der bliver sendt paa UHF kanal 69 og kabel-TV bruger frekvensen kan det give interferens. Tilsvarende kan det sendte paa kanal 69 vaere saa kraftigt at en modtager paa kanal 48 ikke har dynamik nok til at dekode kanal 48 korrekt. Det er ikke afgoerende om TV apparatet er bygget til at dekode det forstyrrende signal.

Naar man omlaegger frekvensplaner vil det give problemer i enkelte installationer men om frekvenserne bliver brugt til at sende Ingrid og lillebror i sort hvid paa UHF eller DVB-T eller LTE er ikke relevant. Hvis man skulle have haft 30 aars varsling burde al DVB-T trafik jo ikke have vaeret indfoert endnu. Tilsvarende burde TV2 ikke have haft lov at sende til at begynde med.

  • 0
  • 0

Oluf du våser:

.30. maj 2013, 4G-signaler har forstyrret tv-billedet hos hundredvis af Yousee-kunder. Kabel-tv-kunder er begyndt at mærke konsekvensen af, at der er blevet tændt for 4G ved 800 MHz. Som regel kan et nyt kabel dog forhindre forstyrrelser af tv-billedet. http://ing.dk/artikel/4g-signaler-har-fors... Citat: "... Uden at kende det eksakte tal vurderer han, at det i under 100 tilfælde har været nødvendigt at sende en tekniker ud for at komme tv-forstyrrelser til livs som følge af LTE800. Hos Yousee er det en tommelfingerregel, at ca. hver tiende henvendelse resulterer i en teknikerkørsel. Så formentlig er der tale om nogle hundrede supporthenvendelser som følge af LTE800. ... Forstyrrelserne som følge af 4G ved 800 MHz bliver dog formentlig noget værre, end det i dag er tilfældet. »Den rigtige udfordring bliver, når kunderne tager en terminal ind i lejligheden,« siger Mads Arnbjørn Rasmussen. ... Det kan også vise sig, at dem, der bor tættest på en LTE800-mast, faktisk får færrest problemer med en LTE800-terminal. Jo længere terminalen befinder sig fra masten, des kraftigere sender den nemlig. ..."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten