Med projektet Hyperface vil kunstneren Adam Harvey tage kampen op mod Facebook og reklamevirksomheders algoritmer til ansigtsgenkendelse og dermed sikre privatliv på internettet.
Hyperface er et stoftryk, der i en computeralgoritmes optik bliver et virvar af øjne, næser og munde. Med nøje udvalgte sammensætninger af pixels i forskellige størrelser, skal stoffet således snyde algoritmen til at se ansigter overalt på billedet, hvor tekstilet er synligt.
Læs også: Reflekterende briller lyser op i natten, mens ansigtet er skjult
På den måde er det Adam Harveys ønske, at bærere af Hyperface-tekstiler kan sikre sig anonymitet på internetbilleder. Det skriver The Guardian, til hvem privacy-kunsteren fortæller, at klædet skal »overlæsse en algoritme med det, den søger, ved at mætte et område med ansigter og dermed aflede computeralgoritmens blik«.
Læs også:Tyskland vil bruge ansigtsgenkendelse til overvågning af togstationer og lufthavne
Prototype på vej
Indtil videre arbejder Adam Harvey på en prototype af Hyperface-tekstilet, som han håber vil blive en så naturlig del af folks beklædning, så flere i fremtiden vil være beskyttet mod online genkendelse:
»Det kan bruges til at modificere dine omgivelser, uanset om det er person ved siden dig eller dig selv, som bærer klædet; måske omkring dit hoved eller på en helt ny måde,« siger Adam Harvey til The Guardian.
Læs også: Årvågne kameraer finder dig i mængden
Adam Harvey har udviklet prototypen i samarbejde med det internationale kunstnerkollektiv Hyphen-Labs. Sammen håber de på at kunne præsentere detaljerne om Hyperface i løbet af den kommende måned.
