Teknologisk bombe: Maersks megaskibe skal sejle med to propeller

Teknologisk bombe: Maersks megaskibe skal sejle med to propeller

Dansk skibsekspert er overrasket over, at Maersk tager et stort teknologisk spring og installerer to propeller i den nye serie af enorme containerskibe, der bliver større end Emma Maersk.

»Den havde jeg ikke forventet. Det er simpelt hen en teknologisk bombe og noget, som vil give dønninger i skibsdesignverdenen.«

Sådan siger seniorforsker og ekspert i skibsdesign ved DTU Hans Otto Kristensen om Maersks beslutning om at installere to propeller i sin nye serie af skibe. I dag offentliggjorde Mærsk købet af ti nye containerskibe samt option på endnu 20 styk. Hvert skib bliver i stand til at transportere 18.000 stk. 20-fodscontainere:

»Vi har vidst, at man på et eller andet tidspunkt ikke længere kunne nøjes med en propeller på de helt store skibe, men jeg havde ikke troet, at Maersk allerede ville tage springet med denne nye serie.«

Læs også: Nye energieffektive Maersk-skibe får to propeller

Én motor og en propeller har hidtil været det bedste design, da det kombinerer høj effektivitet, simpelt design og lave omkostninger. Men i takt med at containerskibene er blevet større og større, er de teknologiske grænser blevet udfordret. I den sidste serie af store containerskibe, den som populært går under "Emma Mærsk"-serien, var propelleren kommet op i en diameter på 9,6 meter og en vægt på 130 ton. Dertil kom en over 100 meter lang aksel:

»Ved at fordele trykket på to propellere kan man øge propellereffektiviteten. Alle har troet, at vi lige kunne køre endnu en generation af megaskibe med en enkelt propeller, men Mærsk har altså valgt at tage springet nu,« siger Hans Otto Kristensen.

Hans Otto Kristensen hæfter sig også ved anvendelsen af såkaldt twin-skeg skrogform, dvs. en skrogform, hvor hver af de to propellere og deres aksler er placeret inde i to mindre delskrog under vandet. Denne konstruktion medfører, at man får plads til at placere skibets hovedmotorer længere agter, med korte akselledninger til følge. Samtidig får man en bedre udnyttelse af skroget foran maskinrummet, da den del af skibet har en meget regulær facon der giver en god og effektiv stuvning af de mange containere.

Masser af rekorder med nye skibe

Den nye serie af containerskibe kommer dermed til at slå en hel del rekorder. Målet for Maersk er at reducere CO2-udledningen pr. container med 20 procent i forhold til Emma Mærsk og med 50 procent i forhold til den gennemsnitlige udledning i dag.

Selv om Maersk pr. tradition er temmelig restriktive med de tekniske informationer, vil Hans Otto Kristensen gerne komme med et par bud på, hvordan især de store miljøreduktioner kan opnås:

»I forhold til selve skrogets udformning er mange af de ting, som blev introduceret på Emma Maersk, blevet ført videre. For eksempel er der tale om et endnu bredere design, end vi hidtil har set. Et bredere skib er faktisk en fordel i forhold til bølgemodstanden, hvis farten bliver sat ned,« siger han. De nye skibe skal kun sejle 23 knob i forhold til Emma Maersks 25 knob.

Dertil kommer, at det varmegenindvindingssystem, som blev installeret på Emma Maersk, muligvis var designet til en højere ydelse, end skibet i virkeligheden kørte med.

Mere skrogdesign

»Jeg vil også tro, at man kan forbedre skrogets design ved at ændre på placeringen af bulben. Der har været en tradition for at placere den i forhold til den maksimale dybgang, men jeg vil tro, at de i højere grad vil placere den i forhold til en gennemsnitlig dybgang,« siger Hans Otto Kristensen.

Nye typer af maling vil yderligere kunne reducere brændselsforbruget med nogle procent.

Fremtidens miljøkrav er indregnet

I de nye skibe er der også taget hensyn til fremtidens miljøkrav. For NOx vedkommende er det reguleret af de kommende Tier III-krav, hvilket vil sige, at NOx-udledningen reduceres med 80 procent i forhold til i dag. For at nå derned vil man temmelig sikkert bruge en teknik, som i korte træk går ud på, at udstødningsgassen recirkuleres og blandes op med vanddamp. Den teknik er allerede i brug flere steder i dag.

For at kunne leve op til krav om svovlrensning, som især har betydning i de særlige miljøbeskyttelseszoner, er der foreløbig to oplagte løsninger: Enten at bruge fuelolie med lavt svovlindhold i zonerne eller at udstyre skibene med et afsvovlingsanlæg på røggassen. Hans Otto Kristensen forventer ikke, at Mærsk vil kaste sig over ny motorteknologi, hvor den samme motor er i stand til at bruge både gas og olie.

Skibene er ikke begrænset af breddekrav fra hverken den gamle og den kommende panamakanal og derfor vil de vil komme til at sejle med mindre ballastvand end eksempelvis dagens såkaldte Panamax containerskibe.

»Når de ikke længere er bundet af breddebegrænsningen i Panamakanalen, så kan man designe dem mere optimale i forhold til stabilitet. Med kommende strenge krav til ballastvandsrensning vil det være en stor fordel at reducere den nødvendige vandballastmængde,« forklarer han.

Maerks har meldt følgende tal ud:

Længde: 400 meter (Emma Maersk 398 meter)
Bredde: 59 meter (Emma Maersk 56 meter)
Højde: 73 meter (Emma Maersk 57,5)
De ti første skibe skal leveres fra 2014 og kommer til at koste cirka én milliard kroner stykket.

Kommentarer (78)

Med den størrelse, så er skibet for stort til at gå igennem de nye sluser i Panama, men det er Emma-klassen tilsyneladende også.

Jeg synes ellers det fremgik af diverse medier at Mærsk havde været med til at fastlægge de nye dimensioner på sluserne.

  • 0
  • 0

Men når skibene uanset hvad er for store til effektivt at blive benyttet i havne udenfor Europa/Asien, kan det jo være ligegyldigt med Panamakanalen.

NB: Håber Mærsk Line sender en enkelt til København, så vi almindelige dødelige kan besøge den!

  • 0
  • 0

@ Martin Højriis Kristensen

Med den størrelse, så er skibet for stort til at gå igennem de nye sluser i Panama, men det er Emma-klassen tilsyneladende også.

Jeg synes ellers det fremgik af diverse medier at Mærsk havde været med til at fastlægge de nye dimensioner på sluserne.

Tilsyneladende er havnene mod syd og øst alligevel for små til de helt store Maersk skibe

http://epn.dk/brancher/transport/skib/arti...

  • 0
  • 0