To teknologier kan sikre gnidningsfri betalingsring omkring København

Partierne S og SF har nu offentliggjort konkrete planer for en betalingsring om hovedstaden. Ringen skal løbe langs Ring 2 og vil få 33 kontrolpunkter. Men hvordan betalingen for at køre ind og ud af byen skal foregå, ved de to partier endnu ikke.

»Vi har ikke lagt os fast på om det skal være en brobizz-model som i Oslo, eller om det skal være et nummerplade-genkendelsessystem som i London. Men vi vil gerne have den nyeste teknologi med minimal administration,« siger Pia Olsen Dyhr, SF.

Ingen grund til frygt for kø

Formanden for Intelligente Transport Systemer (ITS), Jens Peder Kristensen, forklarer, at netop de to forskellige systemer fra Oslo og London, vil være velegnet til betalingsringen. Han beroliger med, at uanset hvilken type man vælger, bliver det en såkaldt free flow-løsning, til forskel fra den, vi kender ved eksempelvis Storebæltsbroen.

»Der bliver helt sikkert frit flow, hvor man sagtens kan skifte vognbane, uden at bilisterne fysisk lægger mærke til det - ingen kunne drømme om en egentlig bom. Du kan sagtens registrere bilerne, uden at det kommer til at danne køer,« siger Jens Peder Kristensen.

Selvom Pia Olsen Dyhr er bekendt med begge systemer, synes hun ikke, at de tekniske detaljer skal besluttes politisk. Derfor ser hun helst projektet bliver til som et offentligt-privat samarbejde, hvor man kan håbe, at de deltagende firmaer har mere erfaringer med lignende systemer end politikere. Det vigtigste er, at man får et velfungerende system med minimal administration, forklarer hun.

Kamera eller Brobizz

Det første af de to systemer, der er på tale, er et videosystem, der filmer bilernes nummerplader. Billedet af nummerpladen sammenholdes med motorregisteret, og der sendes en regning til ejeren af bilen. Det er dette system, man bruger i eksempelvis London.

Ulempen er, at det automatiske system ikke får læst alle nummerplader, enten fordi de simpelthen mangler eller er meget beskidte. Så det er stadig nødvendigt, at have medarbejdere til at behandle de knap tre-fire procent som computeren ikke genkender. Og det bliver til mange biler, hvis der passerer 200.000 biler på en dag, forklarer Jens Peder Kristensen.

Det andet system kender de fleste danskere som Brobizzen. Den er baseret på DSRC eller Dedicated short-range communications. Kort fortalt sender en lille boks et signal til et toldsystem, der registrerer bilen. Fordelen ved dette system er, at rigtig mange kender systemet, og at det er bygget på en fælles europæisk standard. Man skal dog stadig have kameraer opstillet til at fange dem, der ikke har brobizz eller forsøger at snyde. Sammenlignet med kamerasystemet skal der dog fysisk behandles langt færre billeder.

»Det er to gode teknologier, så jeg vil ikke sige, den ene er bedre en den anden. Det er jo en luksus, at skulle vælge mellem to så gode systemer,« forklarer Jens Peder Kristensen.

Han vurderer, at systemerne vil koste nogenlunde det samme. Den største udgift er at føre strøm og datakabler til kontrolposterne, der er nødvendig for begge systemer.

Emner : Roadpricing
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det fremføres af modstandere af roadpricing at Købehavn vil blive til en soveby hvis systemet indføres og medføre omfattende butiksdød. Nu er spørgsmålet om hvor praktiskt det egentligt er; at have butikkerne koncentreret i byens centrum og således medføre tæt trafikemission.

Jeg har arbejdet i Singapore i mange år. Der var også, men kun i begyndelsen, modstand mod roadpricing. I dag kan man næppe forestille sig tidligere tiders jam inde i byen. Singapore blev på ingen måde en soveby og London virker stadigvæk også rimeligt levende. Hvad venter de dog på i Københavnstrup?

  • 0
  • 0

Udvid Oslos betalingsring til også at gælde fra Oslobåden til grænsen for den nye ring. Derved skal der ikke udvikles nye systemer, ja der skal ikke engang implementeres et kendt system. Der skal “bare” kobles 33 nye kontrolpunkter til et eksisterende system.

  • 0
  • 0

Hvis den kommer vil mange butikker miste salg - måske ikke dø men miste salg. Og med de dyre hyrepriser butikkerne betaler i KBH vil en del ikke kunne overleve, hvis døds-ringen kommer. Jeg er i hvert fald færdig med at handle i KBH (inde for ringen) og mit faste sæde i Cinemaxx (Fisketorvet) kommer til at være tomt fremover. Det vil blive en realitet, ikke bare for mig. Og ja, der vil komme færre biler i KBH - men ved en handling kommer der også en konsekvens og den bliver af økonomisk karakter. Så butikker uden for ringen kan godt se frem til at få besøg af mig...

PS: Hvordan kommer udenlandske biler i øvrigt til at betale? Skal de betale?

  • 0
  • 0

køb for guds skyld?? den norske teknologi, den passer sgu også til broerne,(ja den gør sgu) lad nu være med at opfinde det dybe vand og den varme tallerken igen igen igen igen......................................

  • 0
  • 0

.....en betalingsring omkring S og SF samt at forhøje skatten for deres medlemmer. Det kunne være at eksemplets magt ville forhøje forståelsen for at man betaler skat i Danmark og ikke leaser sin bil til lavere moms i udlandet, samt at man anvender kommuneskolerne til sine børn.

Hvis der skulle være en betalingsring så skulle det være rundt om Musikbyen på Østerbro :o)

  • 0
  • 0

Mon dog - der er alternertiver til bilen. Prøv det - det er utroligt nemt. Vil du foretrække at tage bilen ind til Harrods i London eller Canary Dwarf i Singapore? Det er uendeligt lettere - og billigere at tage public transport ind til centrum. Der skal etableres nogle terminaler med stor kapacitet i nærheden af Metro og busforbindelser. .

  • 0
  • 0

Hvordan stoppes en bil der ikke har Brobizz i den norske model? Registrerer den så nummerpladen i stedet så der kan sendes en regning (og evt. gebyr) til bilens ejer?

  • 0
  • 0

Nu er det desværre ikke roadpricing vi taler om, men om en stærk øgning af en allerede meget dyr befordring.

Jeg er enig i, at dels ville roadpricing kunne løse mange problemer, og dels vil en forbedret offentlig trafik være et godt træk i enhver storby.

Jeg går ind for at der etableres ordentlige parker-og-rejs systemer i forbindelse med offentlige traffikpunkter. Det burde kunne udbydes som en OPP løsning hvor man køber parkering sammen med billet til offentlig transport.

Parkeringsanlæggene kan også tjene penge på at have service værksteder og evt. bilforhandlere tilknyttet, så man parkerer, går på arbejde, og kommer hjem til en fikset automobil.

  • 0
  • 0

De scanner nummerpladerne på dem der ikke har brobizz. Jeg har fået et brev med en regning fra Oslo fordi jeg ikke havde brobizzen pakket ud. Det er ret dyrt at betale på den måde.

  • 0
  • 0

Hvis den kommer vil mange butikker miste salg - måske ikke dø men miste salg. Og med de dyre hyrepriser butikkerne betaler i KBH vil en del ikke kunne overleve, hvis døds-ringen kommer.

Er det sket for Oslo, Stockholm, London eller Singapore? Og skete det med Strøget, dengang det samme argument blev rettet imod at gøre den gade til gågade?

PS: Hvordan kommer udenlandske biler i øvrigt til at betale? Skal de betale?

Det fungerer udemærket i Oslo...

  • 0
  • 0

Jeg er i hvert fald færdig med at handle i KBH (inde for ringen) og mit faste sæde i Cinemaxx (Fisketorvet) kommer til at være tomt fremover. Det vil blive en realitet, ikke bare for mig. Og ja, der vil komme færre biler i KBH - men ved en handling kommer der også en konsekvens og den bliver af økonomisk karakter. Så butikker uden for ringen kan godt se frem til at få besøg af mig...

Hvor vil du så tage hen? Er der andre biografer med store lærreder som ikke er enten Cinemaxx eller Imperial?

Rødovre centrum? yaaay, har været der, det er da meget hyggeligt, men det er så også det. Herlev Centrum? Lyngby centrum? Fields?

  • 0
  • 0

"De scanner nummerpladerne på dem der ikke har brobizz."

Det vil så sige, at i Oslo har de både brobizz og kamera. Så hele historien om valg mellem 2 teknoligier er irelevant. Begge 2 skal etableres for at dække alle, så prisen skal lægges sammen.

  • 0
  • 0

Ja det står der faktisk i artiklen.

Man skal dog stadig have kameraer opstillet til at fange dem, der ikke har brobizz eller forsøger at snyde. Sammenlignet med kamerasystemet skal der dog fysisk behandles langt færre billeder.

  • 0
  • 0

[quote]Hvis den kommer vil mange butikker miste salg - måske ikke dø men miste salg. Og med de dyre hyrepriser butikkerne betaler i KBH vil en del ikke kunne overleve, hvis døds-ringen kommer.

Er det sket for Oslo, Stockholm, London eller Singapore? Og skete det med Strøget, dengang det samme argument blev rettet imod at gøre den gade til gågade? [/quote]

Nææ.. men tror da nok Nørrebrogade lider en DEL under cykel-helvedet!

Problemmet med dette er, at det ikke vil mindske trafikken. Det tror jeg ihvertfald ikke på! 1: Man har i 40+ år BEDT folk om at pendle fra yderdistrikter (kørselsfradrag!) 2: Dem der kører i bil kan ikke få tiden til at hænge sammen med det offentlige - ellers ville de jo For Længst have skiftet. 3: Prisen og kvaliteten på den offentlige transport er alt for dårlig 4: Der er bare en hel del af folket, som bruger bilen i løbet af dagen - de kan jo ikke bare tage offentlig transport eller cykle...!

Og hvorfor har man ikke indført car-pool lanes, så yderbanen er til dem med mere end én i bilen? Det virker i USA! Hvorfor er det KBH midt der skal koste - og ikke Motorvejen??? Hvorfor skal man straffes for at kydse Ring 2, og ikke f.eks. ring 3? Hvorfor er der 8+ kontrolpunkter på Amager? I stedet for 2 og så tage HELE Amager med???

Jeg væmmes over så snæversynet og penge fikseret dette er! Desuden vil dette koste 200 MILL om året at driver, efter anlægningen.. der er jo Sindsygt mange penge for at holde en smule folk fra vores smukke by!

Og endeligt, hvorfor ikke sænke afgifter på energi-rigtige biler så vi for en sund luft i stedet? Næææ-nej - de der 'jeg vil være landmand i midtbyen' folk syntes åbenbart vi skal have bilerne ud af byen... SÅ FLYT DOG PÅ LANDET - og bliv der... ;-)

  • 0
  • 0

Nææ.. men tror da nok Nørrebrogade lider en DEL under cykel-helvedet!

Det er nok mest pga. alt vejarbejdet som de laver lige for tiden. Når det er færdigt så bliver det sikkert anderledes.

Problemmet med dette er, at det ikke vil mindske trafikken. Det tror jeg ihvertfald ikke på! 1: Man har i 40+ år BEDT folk om at pendle fra yderdistrikter (kørselsfradrag!)

Det fradrag får du jo stadig selvom der er en betalingsring. FDM har bekræftet Movias beregninger om at en familie bil koster 3,- kroner pr. kørt kilometer http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE5430... så kommer du langvejsfra så betyder betalingsringen ikke så meget som dem som bor tæt på. Og dem der bor tæt på, de har alternativer.

2: Dem der kører i bil kan ikke få tiden til at hænge sammen med det offentlige - ellers ville de jo For Længst have skiftet.

Vrøvl, selvfølgelig kan de få det til at hænge sammen - hvis de vil, men de kommer nok til at lave nogle ændringer, måske ikke se så meget TV?

Og også vrøvl til at de ville have skiftet selvom at det offentlige fungerer. Det er altså mageligere at rejse i sin egen bil. Det koster bare noget mere.

3: Prisen og kvaliteten på den offentlige transport er alt for dårlig

Det er jo så også det som de vil ændre på ved at flytte penge fra billister til offentlig transport.

4: Der er bare en hel del af folket, som bruger bilen i løbet af dagen - de kan jo ikke bare tage offentlig transport eller cykle...!

Det ved jeg nu ikke. Jeg cykler da rundt imellem mine kunder. Og jeg kender masser af mennesker som kører på arbejde i bil, hvor den så holder stille og parkeret i 8,5 timer før de kører hjem igen.

Og hvorfor har man ikke indført car-pool lanes, så yderbanen er til dem med mere end én i bilen? Det virker i USA! Hvorfor er det KBH midt der skal koste - og ikke Motorvejen???

Måske fordi den største trængsel er i centrum og ikke på motorvejen?

Hvorfor skal man straffes for at kydse Ring 2, og ikke f.eks. ring 3?

Nok fordi beregninger siger at den største effekt findes ved at lægge den langs Ring 2. Måske fordi det er langt mere realistisk at lokke folk der bor imellem Ring 2 og Ring 3 til at cykle ind til byen i stedet for at få folk uden for Ring 3 til at cykle til centrum?

Hvorfor er der 8+ kontrolpunkter på Amager? I stedet for 2 og så tage HELE Amager med???

Måske fordi store dele af amager ikke er by men "provins". Måske for at få folk til at bruge Metroen?

Jeg væmmes over så snæversynet og penge fikseret dette er! Desuden vil dette koste 200 MILL om året at driver, efter anlægningen.. der er jo Sindsygt mange penge for at holde en smule folk fra vores smukke by!

Det er jo ikke en smule folk, der er for mange biler i centrum af Kbh, og en betalingsring har virket i andre storbyer, så mon ikke også at det virker i vores?

Jeg væmmes over folk som ikke bare ser det her som endnu et eksempel på at kapitalisme er en god måde at fordele samfundets resurser og ja, arealet inden for betalingens ringen er en resurse. Hvorfor er det at strandvejs villaerne er så meget dyrer? eller lejlighederne med havudsigt i Hellerup? Det er fordi nogen vil betale extra for det. Der er også nogen som vil betale extra for at køre ind til Centrum af København

Og endeligt, hvorfor ikke sænke afgifter på energi-rigtige biler så vi for en sund luft i stedet? Næææ-nej - de der 'jeg vil være landmand i midtbyen' folk syntes åbenbart vi skal have bilerne ud af byen... SÅ FLYT DOG PÅ LANDET - og bliv der... ;-)

Hvorfor det? Jeg bor herinde, så må jeg vel også være med til at bestemme hvilke regler der gælder for besøg?

  • 0
  • 0

Dejligt hvis fattigrøvene bliver tvunget til at holde sig væk fra centrum ligesom in London og Singapore!

Ja, det var IRONI, men desværre er det fakta at centrum nu bliver forbeholdt de rige bilister selvom det vel mere er familierne der har behov for en bil i centrum.

Hvis formålet er at mindske trafikken i centrum, kunne man så ikke istedetfor give hver dansker en quote for hvor mange gange de kan køre ind i København?!

Den simpleste måde er IMHO at bruge nummerpladerne ligesom i London. Hvis man bruger chipkort skal man jo alligevel læse nummerpladen på dem som ikke betaler med chip! Det virker også for turister.

Nu må vi håbe at man også snart kan tagge individuelle personer så vi kan holde rakket væk fra de seje kvarterer i indre by. ;-) Big brother er dejlig!

Jeg synes ikke at den slags systemer gavner danskerne; det er vel også derfor at de primært implementeres efter pres fra de firmaer som tjerner penge på disse dyre systemer.

Mvh Steen

  • 0
  • 0

Det ville være meget bedre hvis man kunne lave et mere dynamisk system, med flere zoner. Men en hård ring langs Ring 2, bliver der et spring fra den ene side af gaden til den anden. Huse og lejligheder lige indenfor "Berlinmuren" vil blive favoriseret, i forhold til den der ligger lige udenfor.

Kan det virkeligt være så svært med road pricing? Og hvorfor er det lige København alene - der er vel også trængsel i andre byer i Danmark?

En satellit tracking i hver eneste bil, hvor man betaler præcist efter hvilke veje man kører på, og hvornår ... når man har kunne sende mennesker til månen, så må man squ også kunne lave et ordentligt road pricing system, som virker mere retfærdigt end en hård grænse.

Personligt er jeg ligeglad, jeg kører kun meget sjældent ind i København ... men jeg ærgrer mig lidt på Storkøbenhavns vegne, at man skal til at bygge mure, hvor andre rives ned.

  • 0
  • 0

Hvis formålet er at mindske trafikken i centrum, kunne man så ikke istedetfor give hver dansker en quote for hvor mange gange de kan køre ind i København?!

Ideen er vist god nok, men jeg ser et mega problem: Politikerne får ikke penge og det går slet ikke.

I london får beboere 90% rabat på congestion charge. Det er slet ikke blevet nævnt hvilket undrer mig en del. Hvad er jeres tanker mht det?

  • 0
  • 0

Jeg kan snarere forestille mig en succesrig model, hvor bilisterne betales for at køre ind i København og lægge deres arbejde og penge. Det omvendte er perverst. København bag nye volde vil fremkalde økonomisk pest og kolera.

  • 0
  • 0

Huse og lejligheder lige indenfor "Berlinmuren" vil blive favoriseret, i forhold til den der ligger lige udenfor.

Øh - dem inden for "Berlinmuren" skal altså også betale for passage! Det er kun Amagerkanere, der er undtaget i følge forslaget (hvis de kan krydse ringen på under 30 minutter).

  • 0
  • 0

Jeg kan snarere forestille mig en succesrig model, hvor bilisterne betales for at køre ind i København og lægge deres arbejde og penge. Det omvendte er perverst. København bag nye volde vil fremkalde økonomisk pest og kolera.

forklar lige hvorfor Kbh er anderledes når det nu virker i andre storbyer?

  • 0
  • 0

[quote]Jeg kan snarere forestille mig en succesrig model, hvor bilisterne betales for at køre ind i København og lægge deres arbejde og penge. Det omvendte er perverst. København bag nye volde vil fremkalde økonomisk pest og kolera.

forklar lige hvorfor Kbh er anderledes når det nu virker i andre storbyer?[/quote]

Mine informationer går på at det i Stockholm og London kun er 'inner city' svarende til Middelalderbyen, mens det i DK er hele Storkøbenhavn inkl. Vanløse Bio og Utterslev Moses fugle.

Men din præmis på at 'det fungerer andre steder' har du ikke underbygget. Kun et bredt postulat Måske synes arbejderbefolkningen ikke, at det fungerer, og måske er Londons Subway gennem 100 års tilpasning mere funktionel end Københavns socialistiske flertals våde drøm om individets udslettelse til fordel for en grå myrearbejders anonyme masse, der blot er til for at blive malket for afgifter. Herremandsmentalitet.

  • 0
  • 0

Dejligt hvis fattigrøvene bliver tvunget til at holde sig væk fra centrum ligesom in London og Singapore!

Ja, det var IRONI, men desværre er det fakta at centrum nu bliver forbeholdt de rige bilister selvom det vel mere er familierne der har behov for en bil i centrum.

Steen, med 3 kroner per kørt kilometer i bil kommer 25 kroner ekstra for et besøg i byen ikke til at kunne mærkes nævneværdigt økonomisk for dem, der allerede ejer en bil og betaler både vægtafgift, forsikring og 280% skat af den. Det svarer til blot 8 kørte kilometer ekstra, eller en forøget distance på 4 km. For dem, der kører ind til byen hver dag, beløber det sig til 500,- ekstra om måneden. Mener du seriøst, at det beløb vil skille rig fra fattig i den arbejdende del af den danske befolkning?

  • 0
  • 0

nummerpladen bliver aflæst, og der blir sendt et girokort. i stavanger ved jeg, at du kan køre ind i en betalings-sluse. i oslo har jeg en bizz i ruden. kan heller ikk huske hvad det koster, det ryger til kontoret.

  • 0
  • 0

Dejligt hvis fattigrøvene bliver tvunget til at holde sig væk fra centrum ligesom in London og Singapore,

Tjah, en øde indre by, som de kompenserede top-ansatte har forladt til fordel for Whiskey-bæltets nye fristelser, er bestemt et realistisk scenarie. Kun nogle få kvitteringer blæser omkring i vinden og cafe'er og kulturlivet bukker under for nogle få stædige cyklister, som ikke kan betale huslejen med deres SU.

København City vil ende på niveau med landbrugets tiggere.

  • 0
  • 0

... ville være at flytte arbejdspladserne ud af København. Det vil helt automagisk fjerne behovet for en stor mængde daglig transport.

I det digitale og "papirløse samfund", som jo er foreslået indført allerede i 2015, burde det være muligt at flytte f.eks. alle statslige arbejdspladser væk fra Københavns centrum.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Jeg kan snarere forestille mig en succesrig model, hvor bilisterne betales for at køre ind i København og lægge deres arbejde og penge. Det omvendte er perverst. København bag nye volde vil fremkalde økonomisk pest og kolera.

forklar lige hvorfor Kbh er anderledes når det nu virker i andre storbyer?[/quote]

Mine informationer går på at det i Stockholm og London kun er 'inner city' svarende til Middelalderbyen, mens det i DK er hele Storkøbenhavn inkl. Vanløse Bio og Utterslev Moses fugle.[/quote]

Ikke korrekt. Sammenlign http://www.stockholmsforsoket.se/upload/Tr... med http://maps.google.dk/?ll=55.674487,12.596...

  • 0
  • 0

Mener du seriøst, at det beløb vil skille rig fra fattig i den arbejdende del af den danske befolkning?

Det kommer an på hvem man er.

Til at starte med skriver SF "25 kr per passage". Så gang op med to. http://www.sf.dk/uploads/media_items/s-sf-...

For en københavner som arbejder uden for KBH er regnstykket altså: 210 + 50 kr. 10500kr. Så lad os sige man tager ud af KBH 1 gang/uge (kun) ud over arbejde. 2500kr.

I alt 13000kr.

(Tjener man omkring en halv million om året så er det vel omrking 4% af lønnen).

Totalt guestimate. Der er omkring 20000 københavnere i den situation. Ganget med de 13000kr. Altså 260.000.000 mio kr. som kunne være brugt i butikker er nu flyttet i lommen på staten.

  • 0
  • 0

Allerede nu har beboerne i Birkerød med tilhørende opland fundet ud af, at man meget hurtigere kommer ind til byen ved at tage toget. Men parkeringspladserne ved stationen er optaget allerede inden kl 8, så de omkringliggende villaveje proppes totalt til med biler i begge sider. Min kone kan knap kante sig ud af vores lille stikvej på vej til Allerød de dage, hendes gøremål kræver bil mellem tilsyn til byens handicappede borgere. (ellers ta'r hun sæføli' selv toget nordpå.) Gad vide om de lovede milliardinvesteringer i forbedret offentlig transport også indbefatter bedre parkeringsforhold så langt væk som her? Ellers går det da helt galt, hvis flere satser på s-toget! Gætter på det samme gælder ved de andre S-stationer i oplandet.

  • 0
  • 0

@Daniel Schultze

Totalt guestimate. Der er omkring 20000 københavnere i den situation. Ganget med de 13000kr. Altså 260.000.000 mio kr. som kunne være brugt i butikker er nu flyttet i lommen på staten.

Mon dog! ;-)

  • 0
  • 0

[quote][quote]Jeg kan snarere forestille mig en succesrig model, hvor bilisterne betales for at køre ind i København og lægge deres arbejde og penge. Det omvendte er perverst. København bag nye volde vil fremkalde økonomisk pest og kolera.

forklar lige hvorfor Kbh er anderledes når det nu virker i andre storbyer?[/quote]

Mine informationer går på at det i Stockholm og London kun er 'inner city' svarende til Middelalderbyen, mens det i DK er hele Storkøbenhavn inkl. Vanløse Bio og Utterslev Moses fugle.[/quote] Storkøbenhavn går meget længere ud, og Ring 2 ligger inden for Utterslev mose. Londons ring er 18,5 km i omkreds. Det oplæg som ligger på SF's hjemmeside giver en ring på 28 km, og betalingsgrænsen ligger ikke ved Ring 2, men inden for Ring 2. Jeg synes ikke der er så stor forskel i mellem London og den foreslåede for København.

Men din præmis på at 'det fungerer andre steder' har du ikke underbygget. Kun et bredt postulat Måske synes arbejderbefolkningen ikke, at det fungerer, og måske er Londons Subway gennem 100 års tilpasning mere funktionel end Københavns socialistiske flertals våde drøm om individets udslettelse til fordel for en grå myrearbejders anonyme masse, der blot er til for at blive malket for afgifter. Herremandsmentalitet.

Måske du skulle bruge færre følelses- og nedladende ord?

Men jo, jeg skal da dokumentere det. Læser man http://en.wikipedia.org/wiki/London_conges... så skriver den bla. "TfL's report in June 2007 found that the level of traffic of all vehicle types entering the central Congestion Charge Zone was now consistently 16% lower in 2006 than the pre-charge levels in 2002."

Derfor vil jeg mene at den virker i London.

  • 0
  • 0

[quote]2: Dem der kører i bil kan ikke få tiden til at hænge sammen med det offentlige - ellers ville de jo For Længst have skiftet.

Vrøvl, selvfølgelig kan de få det til at hænge sammen - hvis de vil, men de kommer nok til at lave nogle ændringer, måske ikke se så meget TV?

Og også vrøvl til at de ville have skiftet selvom at det offentlige fungerer. Det er altså mageligere at rejse i sin egen bil. Det koster bare noget mere.[/quote]

Vrøvl skriver du, nå arbejder jeg godt nok i Måløv og ikke inden for en evt. betalingsring, men prøv at regne lidt på denne.

Jeg kan tidligst aflevere min søn i børnehave kl.06:00 og senest hente igen kl.17:00 Jeg skal møde i måløv kl.07:00 og har fri 15:00-15:30 afhænig af ugedag, jeg har ca. 15 min gang fra nærmeste station (Kildedal) Kan du give mig en løsning hvor jeg kan tage det offentlige helt eller delvist? for jeg kan ikke finde en løsning, ej heller ved ændret mødetider.

PS. kommer kun inden for ring 2 ca. 5-10 gange årligt så ringen får ikke meget betydning for mig. men syntes at der burde kunne finde en smartere måde at begrænse trafikken ind til city. evt. med store p-pladser v. ring 3 og så gratis offentlig transport.

Mvh Thomas

  • 0
  • 0

I 2011 er kørselsfradraget 3,67 pr km. De rå udgifter er beregnet til et sted mellem 3,02 / km (Peugeot 307) til 5,69/km (Volvo V 70). Alt efter hvor langt fra København man bor, bliver der penge at spare ved ikke at bruge bilen. Et månedskort til tog / bus vil formentligt være billigere.

Til dem der mener at København vil dø pga. en betalingsring, vil der ifølge markedsøkonomisk optik, opstå nye alternative metropoler - hvis der er et behov. Så vær ikke nervøs, markedet vil regulere sig selv. I øvrigt sker der ikke noget i København som ikke kunne lade sig gøre et andet sted i landet.

Det er vel også på tide at overveje om det er smart at bo langt fra jobbet?

  • 0
  • 0

I 2011 er kørselsfradraget 3,67 pr km. De rå udgifter er beregnet til et sted mellem 3,02 / km (Peugeot 307) til 5,69/km (Volvo V 70). Alt efter hvor langt fra København man bor, bliver der penge at spare ved ikke at bruge bilen. Et månedskort til tog / bus vil formentligt være billigere.

Til dem der mener at København vil dø pga. en betalingsring, vil der ifølge markedsøkonomisk optik, opstå nye alternative metropoler - hvis der er et behov. Så vær ikke nervøs, markedet vil regulere sig selv. I øvrigt sker der ikke noget i København som ikke kunne lade sig gøre et andet sted i landet.

Det er vel også på tide at overveje om det er smart at bo langt fra jobbet?

i følge Skat er kørselsfradraget i 2011 ikke 3.67 pr km, men 1.90 (24-100 km) og 0.95 (over 100 km) http://cms.skat.dk/SKAT.aspx?oId=130748

  • 0
  • 0

i følge Skat er kørselsfradraget i 2011 ikke 3.67 pr km, men 1.90 (24-100 km) og 0.95 (over 100 km)

Dine takster er kørsel til og fra arbejde. Dvs. den takst man kan trække fra på selvangivelsen. De 3,67 er skattefri kørselsgodtgørelse hvis man benytter privatbilen til arbejdskørsel og gælder for de første 20.000 km, derefter får man omkring 2 kr/km...

  • 0
  • 0

Vrøvl skriver du, nå arbejder jeg godt nok i Måløv og ikke inden for en evt. betalingsring, men prøv at regne lidt på denne.

Jeg kan tidligst aflevere min søn i børnehave kl.06:00 og senest hente igen kl.17:00 Jeg skal møde i måløv kl.07:00 og har fri 15:00-15:30 afhænig af ugedag, jeg har ca. 15 min gang fra nærmeste station (Kildedal) Kan du give mig en løsning hvor jeg kan tage det offentlige helt eller delvist? for jeg kan ikke finde en løsning, ej heller ved ændret mødetider.

Hvorfor er det kun dig der skal hente? Hvad med din kone? Du har heller ikke skrevet hvor du bor.

husk også at jeg i mit oprindelige indlæg skrev

selvfølgelig kan de få det til at hænge sammen - hvis de vil, men de kommer nok til at lave nogle ændringer

De ændringer kunne fx. være at skifte arbejde, flytte, ...

PS. kommer kun inden for ring 2 ca. 5-10 gange årligt så ringen får ikke meget betydning for mig. men syntes at der burde kunne finde en smartere måde at begrænse trafikken ind til city. evt. med store p-pladser v. ring 3 og så gratis offentlig transport.

Jeg har ikke set nogle eksempler på at park'n'ride virker.

  • 0
  • 0

[quote]Jeg er i hvert fald færdig med at handle i KBH (inde for ringen) og mit faste sæde i Cinemaxx (Fisketorvet) kommer til at være tomt fremover. Det vil blive en realitet, ikke bare for mig. Og ja, der vil komme færre biler i KBH - men ved en handling kommer der også en konsekvens og den bliver af økonomisk karakter. Så butikker uden for ringen kan godt se frem til at få besøg af mig...

Hvor vil du så tage hen? Er der andre biografer med store lærreder som ikke er enten Cinemaxx eller Imperial?

Rødovre centrum? yaaay, har været der, det er da meget hyggeligt, men det er så også det. Herlev Centrum? Lyngby centrum? Fields?[/quote]

Torrent ...

  • 0
  • 0

Hvor vil du så tage hen? Er der andre biografer med store lærreder som ikke er enten Cinemaxx eller Imperial?

Rødovre centrum? yaaay, har været der, det er da meget hyggeligt, men det er så også det. Herlev Centrum? Lyngby centrum? Fields?

Torrent ...[/quote] det er jo ulovligt, og kan slet ikke sammenlignes med biograf oplevelsen.

  • 0
  • 0

[quote]i følge Skat er kørselsfradraget i 2011 ikke 3.67 pr km, men 1.90 (24-100 km) og 0.95 (over 100 km)

Dine takster er kørsel til og fra arbejde. Dvs. den takst man kan trække fra på selvangivelsen. De 3,67 er skattefri kørselsgodtgørelse hvis man benytter privatbilen til arbejdskørsel og gælder for de første 20.000 km, derefter får man omkring 2 kr/km...[/quote]

Jeps, men der blev skrevet kørselsfradrag og ikke kørselgodtgørelse, kender godt forskellen, men til og fra arbejde er i fleste tilfælde er ikke arbejdskørsel i privat bil.

  • 0
  • 0

[quote] Jeg kan tidligst aflevere min søn i børnehave kl.06:00 og senest hente igen kl.17:00 Jeg skal møde i måløv kl.07:00 og har fri 15:00-15:30 afhænig af ugedag, jeg har ca. 15 min gang fra nærmeste station (Kildedal) Kan du give mig en løsning hvor jeg kan tage det offentlige helt eller delvist? for jeg kan ikke finde en løsning, ej heller ved ændret mødetider.

Hvorfor er det kun dig der skal hente? Hvad med din kone? Du har heller ikke skrevet hvor du bor.

husk også at jeg i mit oprindelige indlæg skrev

selvfølgelig kan de få det til at hænge sammen - hvis de vil, men de kommer nok til at lave nogle ændringer

De ændringer kunne fx. være at skifte arbejde, flytte, ...

PS. kommer kun inden for ring 2 ca. 5-10 gange årligt så ringen får ikke meget betydning for mig. men syntes at der burde kunne finde en smartere måde at begrænse trafikken ind til city. evt. med store p-pladser v. ring 3 og så gratis offentlig transport.

Jeg har ikke set nogle eksempler på at park'n'ride virker.[/quote]

Sorry, glemta at skrive at jeg bor i hundested, min kone har samme arb. tider, og arbejder i bagsværd.

  • 0
  • 0

Mon dog - der er alternertiver til bilen. Prøv det - det er utroligt nemt. Vil du foretrække at tage bilen ind til Harrods i London eller Canary Dwarf i Singapore? Det er uendeligt lettere - og billigere at tage public transport ind til centrum. Der skal etableres nogle terminaler med stor kapacitet i nærheden af Metro og busforbindelser. .

Nu bor jeg ikke i London eller Singapore. Nu taler vi København. Og problemet med offentligt er kapacitet. Når jeg tager toget til og fra arbejdet er der ofte kun ståpladser. Det næste er så at offentligt transport ikke er fleksibelt som en bil. Jeg synes ikke det er sjovt at skulle bruge 1,5 time på at komme hjem efter en tur i bio, hvor det kun tager 30 min i bil Men igen, kommer der en døds-ring om Kbh så må det blive biffen i Malmö eller Torrent (heraf mindre indtægt til biografen i Kbh.)

Men sådan kan vi jo blive ved med at diskutere. Jeg siger bare at mine penge forsvinder fra Kbh hvis ringen kommer.

  • 0
  • 0

[quote]Hvorfor er det kun dig der skal hente? Hvad med din kone? Du har heller ikke skrevet hvor du bor.

Sorry, glemta at skrive at jeg bor i hundested, min kone har samme arb. tider, og arbejder i bagsværd.[/quote] Har i ikke selv valgt at bosætte jer i Hundested og have arbejde så langt væk?

  • 0
  • 0

[quote][quote][quote]En cykel ville gøre det lettere.

40 km er langt på cykel .. hver vej.[/quote] Du har selv valgt at bringe dig i en situation hvor du skal pendle så langt.[/quote] Nej - det gjorde huspriserne ...[/quote] Vrøvl vrøvl og vrøvl. Du kunne have købt et mindre hus, en lille lejlighed, ... men næh nej, du skulle have din Patricia villa.

Du kunne også have valgt at finde et job som var tættere på din bopæl.

  • 0
  • 0

[quote]Jeg er i hvert fald færdig med at handle i KBH (inde for ringen) og mit faste sæde i Cinemaxx (Fisketorvet) kommer til at være tomt fremover. Det vil blive en realitet, ikke bare for mig. Og ja, der vil komme færre biler i KBH - men ved en handling kommer der også en konsekvens og den bliver af økonomisk karakter. Så butikker uden for ringen kan godt se frem til at få besøg af mig...

Hvor vil du så tage hen? Er der andre biografer med store lærreder som ikke er enten Cinemaxx eller Imperial?

Rødovre centrum? yaaay, har været der, det er da meget hyggeligt, men det er så også det. Herlev Centrum? Lyngby centrum? Fields?[/quote] Man kan tage til Kbh M (Malmø) eller Torrent .. Men jeg håber da at de store biografer skyder op uden for ringen - eller flytter ud af ringen (nok ikke realistisk). Men vi ser .. nu skal ringen vel godkendes først i folketinget?

  • 0
  • 0

Men igen, kommer der en døds-ring om Kbh så må det blive biffen i Malmö eller Torrent (heraf mindre indtægt til biografen i Kbh.)

Men sådan kan vi jo blive ved med at diskutere. Jeg siger bare at mine penge forsvinder fra Kbh hvis ringen kommer.

Vi slipper så også for de udgifter som din kørsel vil påvirke os med.

  • 0
  • 0

Når jeg nævner Singapore og London er det fordi at der har været betalingsringe gennemn flere år - med stor succes. Begge byer lever i bedste velgående, især Singapore har stor økonomisk vækst. Jeg var fornyligt i London og det virker som altid som om der ikke kan være flere på fortovene. Men man kan næsten trække vejret i gaderne - luften er blevet tydeligt renere.

Skulle København dø opstår der sikkert et dueligt alternativ - der er masser af plads andre steder. Det er et spændende perspektiv - dynamik i tilværelsen er sundt.

  • 0
  • 0

[quote][quote][quote][quote]En cykel ville gøre det lettere.

40 km er langt på cykel .. hver vej.[/quote] Du har selv valgt at bringe dig i en situation hvor du skal pendle så langt.[/quote] Nej - det gjorde huspriserne ...[/quote] Vrøvl vrøvl og vrøvl. Du kunne have købt et mindre hus, en lille lejlighed, ... men næh nej, du skulle have din Patricia villa.

Du kunne også have valgt at finde et job som var tættere på din bopæl.[/quote] Kære bilhader. Jeg bor i lejlighed da jeg ikke have råd til at købe hus i Kbh egnen. Og jobbet fik jeg efter jeg var flyttet, da der ikke var job at finde i byen hvor jeg bor. Der er jo en grund til at folk pendler ikke sandt? Ellers havde alle boet 50 meter fra deres job hvis det var muligt.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Hvorfor er det kun dig der skal hente? Hvad med din kone? Du har heller ikke skrevet hvor du bor.

Sorry, glemta at skrive at jeg bor i hundested, min kone har samme arb. tider, og arbejder i bagsværd.[/quote] Har i ikke selv valgt at bosætte jer i Hundested og have arbejde så langt væk?[/quote]

Jo til en vis grad, bo tættere på mit job kræver dyrer bolig(har hus på 84m2), arbejde tættere på Hundested, ikke nogen jobs med løn som kan bi beholde hus, børnepenge og andre udgifter og samtidig også have det lidt sjovt i ny og næ, selv uden bil.

  • 0
  • 0

Man kan tage til Kbh M (Malmø) eller Torrent .. Men jeg håber da at de store biografer skyder op uden for ringen - eller flytter ud af ringen (nok ikke realistisk). Men vi ser .. nu skal ringen vel godkendes først i folketinget?

Så du vil hellere betale endnu mere for at køre hen over broen i stedet for at betale lidt for at køre inden for betalingsringen? Heh, du er altså sjov. Og bor du allerede i Sverige, hvorfor går du så ikke i biografen i Sverige?

Det er da ikke umuligt at der vil komme store biografer uden for betalingsringen.

  • 0
  • 0

[quote]Men igen, kommer der en døds-ring om Kbh så må det blive biffen i Malmö eller Torrent (heraf mindre indtægt til biografen i Kbh.)

Men sådan kan vi jo blive ved med at diskutere. Jeg siger bare at mine penge forsvinder fra Kbh hvis ringen kommer.

Vi slipper så også for de udgifter som din kørsel vil påvirke os med.[/quote]

Hvilke udgifter?

  • 0
  • 0

[quote]Man kan tage til Kbh M (Malmø) eller Torrent .. Men jeg håber da at de store biografer skyder op uden for ringen - eller flytter ud af ringen (nok ikke realistisk). Men vi ser .. nu skal ringen vel godkendes først i folketinget?

Så du vil hellere betale endnu mere for at køre hen over broen i stedet for at betale lidt for at køre inden for betalingsringen? Heh, du er altså sjov. Og bor du allerede i Sverige, hvorfor går du så ikke i biografen i Sverige?

Det er da ikke umuligt at der vil komme store biografer uden for betalingsringen.[/quote] Jeg går i biffen i forbindelse med at jeg er i Kbh. Jeg synes Cinemaxx er en god biograf og derfor kommer jeg gerne der. Så jeg har ingen ekstra omk. ved at gå i biffen - andet end billetten altså...

  • 0
  • 0

Kære bilhader.

Jeg elsker biler, jeg vil bare ikke være afhængig af den.

Jeg bor i lejlighed da jeg ikke have råd til at købe hus i Kbh egnen. Og jobbet fik jeg efter jeg var flyttet, da der ikke var job at finde i byen hvor jeg bor. Der er jo en grund til at folk pendler ikke sandt? Ellers havde alle boet 50 meter fra deres job hvis det var muligt.

Rigtig mange mennesker vælger at pendle for at få råd til en større og bedre bolig. Tilgengæld så bliver de "nødt" til at have 2 (store) biler.

Men er det økonomisk smart? en bil er og bliver et værdi tab. Man skal betale for at anskaffe den, for at have den, for at køre i den, for at parkere i den, nærmest også for at slippe af med den.

Jeg har mødt nogen som regnede på hvad det kostede at købe et hus tættere på i en afstand hvor de kan cykle, og så spare bilerne. På langt sigt vil de spare flere penge op fordi huset ikke taber værdien lige som en bil gør.

  • 0
  • 0

.. så står bilhaderne vel på den ene side (for ringen) og bilelskerne på den anden (imod ringen)?

Men i sidste ende handler det kun om at flå flere penge ud af borgerne .. at aspekter som "bedre miljø", "færre biler i Kbh" osv., er jo bare en slags bonus som bruges som salgsargument.

Men vi ser sikkert forskelligt på det - afhængig af om man er for eller imod.

:o)

  • 0
  • 0

[quote]Har i ikke selv valgt at bosætte jer i Hundested og have arbejde så langt væk?

Jo til en vis grad, bo tættere på mit job kræver dyrer bolig(har hus på 84m2), arbejde tættere på Hundested, ikke nogen jobs med løn som kan bi beholde hus, børnepenge og andre udgifter og samtidig også have det lidt sjovt i ny og næ, selv uden bil.[/quote] Hus? så har i jo nok også have, hvor stor er den så?

Det er jo altid et valg at få økonomien til at række. Jeg vil fx. gerne have have og egen strand, men jeg har ikke råd til at bo op af strandvejen. Eller jeg vil i hvert fald ikke betale de penge som det koster.

Hvor boede i før i flyttede, og hvorfor kunne i ikke blive boende der?

Har i ikke også selv valgt at få børn? de er dyre.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Men igen, kommer der en døds-ring om Kbh så må det blive biffen i Malmö eller Torrent (heraf mindre indtægt til biografen i Kbh.)

Men sådan kan vi jo blive ved med at diskutere. Jeg siger bare at mine penge forsvinder fra Kbh hvis ringen kommer.

Vi slipper så også for de udgifter som din kørsel vil påvirke os med.[/quote]

Hvilke udgifter?[/quote] Slid på vejen, parkeringspladser, forurening, støj, mindre plads, ...

  • 0
  • 0

[quote][quote]Men igen, kommer der en døds-ring om Kbh så må det blive biffen i Malmö eller Torrent (heraf mindre indtægt til biografen i Kbh.)

Men sådan kan vi jo blive ved med at diskutere. Jeg siger bare at mine penge forsvinder fra Kbh hvis ringen kommer.

Vi slipper så også for de udgifter som din kørsel vil påvirke os med.[/quote]

Hvilke udgifter?[/quote] Slid på vejen, parkeringspladser, forurening, støj, mindre plads, ...

  • 0
  • 0

I stort set alle indlæg brokkes der alene og rimeligt patetisk over at det bliver dyrere / besværligere at komme ind til KBH for at arbejde.

Hvad med at tænke på hensynet til de voksne og børn som bor derinde. Tæt trafikemission er ikke et sundt miljø for levende mennesker. Hvad skal prioriteres højst; besøg i byens butikker og biografer eller beboernes trivlsel?

Det er dyrt at have firmadresse i KBH og masser af arbejdspladser kan sagtens flytte ud af byen.

  • 0
  • 0

.. så står bilhaderne vel på den ene side (for ringen) og bilelskerne på den anden (imod ringen)?

Men i sidste ende handler det kun om at flå flere penge ud af borgerne .. at aspekter som "bedre miljø", "færre biler i Kbh" osv., er jo bare en slags bonus som bruges som salgsargument.

Men vi ser sikkert forskelligt på det - afhængig af om man er for eller imod.

Ja, jeg er helt uenig med dig i at det kun skulle handle om at få flere penge ud af borgerne. Det handler om trængsel og at der er for mange biler i centrum af Kbh. Det vil man så løse ved brug af kapitalisme, præcis lige som at man løser adgangen til andre begrænsede resurser.

  • 0
  • 0

[quote]Kære bilhader.

Jeg elsker biler, jeg vil bare ikke være afhængig af den.

Jeg bor i lejlighed da jeg ikke have råd til at købe hus i Kbh egnen. Og jobbet fik jeg efter jeg var flyttet, da der ikke var job at finde i byen hvor jeg bor. Der er jo en grund til at folk pendler ikke sandt? Ellers havde alle boet 50 meter fra deres job hvis det var muligt.

Rigtig mange mennesker vælger at pendle for at få råd til en større og bedre bolig. Tilgengæld så bliver de "nødt" til at have 2 (store) biler.

Men er det økonomisk smart? en bil er og bliver et værdi tab. Man skal betale for at anskaffe den, for at have den, for at køre i den, for at parkere i den, nærmest også for at slippe af med den.

Jeg har mødt nogen som regnede på hvad det kostede at købe et hus tættere på i en afstand hvor de kan cykle, og så spare bilerne. På langt sigt vil de spare flere penge op fordi huset ikke taber værdien lige som en bil gør. [/quote] Nu er der også forskel på at bruge en bil eller en "Berlingo" (whatever that is) for kun at køre fra A til B. Så er der dem der er tvunget til at have bil, da de ikke bor i en storby og hvor offentlig transport er nærmest lig nul. Så findes der mennesker der har bil fordi de elsker at have friheden til at kunne vælge og selv bestemme. Men igen, sådan er vi alle forskellige...

Men mit argument i denne sag er stadig, at det vil have konsekvenser at lave en betalingsring - lige såvel som positive set med miljø-øjne.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Har i ikke selv valgt at bosætte jer i Hundested og have arbejde så langt væk?

Jo til en vis grad, bo tættere på mit job kræver dyrer bolig(har hus på 84m2), arbejde tættere på Hundested, ikke nogen jobs med løn som kan bi beholde hus, børnepenge og andre udgifter og samtidig også have det lidt sjovt i ny og næ, selv uden bil.[/quote] Hus? så har i jo nok også have, hvor stor er den så?

Det er jo altid et valg at få økonomien til at række. Jeg vil fx. gerne have have og egen strand, men jeg har ikke råd til at bo op af strandvejen. Eller jeg vil i hvert fald ikke betale de penge som det koster.

Hvor boede i før i flyttede, og hvorfor kunne i ikke blive boende der?

Har i ikke også selv valgt at få børn? de er dyre.[/quote]

Nu syntes jeg godt nok at dine argumenter bliver lidt platte, men ja vi valgte at få et barn, grunden er ca. 450m2, og jeg har ikke egen strand, men ja det handler om valg når økonomien skal hænge sammen og derfor bor jeg hvor jeg gør og arbejder hvor jeg gør, jeg ville også gerne have mit gamle 189m2 hus tilbage, men det er der ikke penge til, ej heller til en nyere bil.

  • 0
  • 0

[quote].. så står bilhaderne vel på den ene side (for ringen) og bilelskerne på den anden (imod ringen)?

Men i sidste ende handler det kun om at flå flere penge ud af borgerne .. at aspekter som "bedre miljø", "færre biler i Kbh" osv., er jo bare en slags bonus som bruges som salgsargument.

Men vi ser sikkert forskelligt på det - afhængig af om man er for eller imod.

Ja, jeg er helt uenig med dig i at det kun skulle handle om at få flere penge ud af borgerne. Det handler om trængsel og at der er for mange biler i centrum af Kbh. Det vil man så løse ved brug af kapitalisme, præcis lige som at man løser adgangen til andre begrænsede resurser.[/quote]

Ja trængslen er jo et godt argument for at få flere penge i kassen - det vil jeg give dig ret i...

  • 0
  • 0

I stort set alle indlæg brokkes der alene og rimeligt patetisk over at det bliver dyrere / besværligere at komme ind til KBH for at arbejde.

Hvad med at tænke på hensynet til de voksne og børn som bor derinde. Tæt trafikemission er ikke et sundt miljø for levende mennesker. Hvad skal prioriteres højst; besøg i byens butikker og biografer eller beboernes trivlsel?

Det er dyrt at have firmadresse i KBH og masser af arbejdspladser kan sagtens flytte ud af byen.

Jeps, det er ikke sundt, og måske kunne de 2 mia årligt bruges til at flytte arbejdspladser ud af kbh, i stedet for bedre offentlig trafik.

  • 0
  • 0

Måske skulle politikerne overveje at fritage el-drevne køretøjer for betalingsordningen. De udleder jo ikke partikler i bymiljøet. Det kunne være med til at stimulere udbredelsen af ikke forurenende køretøjer i bymiljøet.

Bare en tanke.

  • 0
  • 0

Nu er der også forskel på at bruge en bil eller en "Berlingo" (whatever that is) for kun at køre fra A til B. Så er der dem der er tvunget til at have bil, da de ikke bor i en storby og hvor offentlig transport er nærmest lig nul.

De har selv valgt at bo der ude, de har selv valgt at have et job så langt væk, og de har også selv valgt at få børn. Så skal de ikke komme og tude fordi verden ændrer sig.

Så findes der mennesker der har bil fordi de elsker at have friheden til at kunne vælge og selv bestemme.

Det skal de skam også have ret til. Men vi andre der bor i Kbh vil også have lov til selv at bestemme hvor mange biler der skal være i vores by.

  • 0
  • 0

Måske skulle politikerne overveje at fritage el-drevne køretøjer for betalingsordningen. De udleder jo ikke partikler i bymiljøet. Det kunne være med til at stimulere udbredelsen af ikke forurenende køretøjer i bymiljøet.

De fylder stadig på veje og parkeringspladser.

  • 0
  • 0

[quoteDet er dyrt at have firmadresse i KBH og masser af arbejdspladser kan sagtens flytte ud af byen.

Jeps, det er ikke sundt, og måske kunne de 2 mia årligt bruges til at flytte arbejdspladser ud af kbh, i stedet for bedre offentlig trafik.[/quote] Man kan ikke tvangsforflytte private virksomheder. Det valg må de selv træffe. og indtil da skal der bruges mere offentlig traffik.

  • 0
  • 0

Nu syntes jeg godt nok at dine argumenter bliver lidt platte, men ja vi valgte at få et barn, grunden er ca. 450m2, og jeg har ikke egen strand, men ja det handler om valg når økonomien skal hænge sammen og derfor bor jeg hvor jeg gør og arbejder hvor jeg gør, jeg ville også gerne have mit gamle 189m2 hus tilbage, men det er der ikke penge til, ej heller til en nyere bil.

Så glæd dig over at i ikke skal inden for betalingsringen hver dag.

  • 0
  • 0

[quote]Måske skulle politikerne overveje at fritage el-drevne køretøjer for betalingsordningen. De udleder jo ikke partikler i bymiljøet. Det kunne være med til at stimulere udbredelsen af ikke forurenende køretøjer i bymiljøet.

De fylder stadig på veje og parkeringspladser.[/quote] For ikke at nævne selve opladningen af en elbil. En stor del af strømmen kommer jo ikke fra "forureningsfrie" kilder. Kulforbrænding, atomreaktorer osv. Og bygge en elbil er heller ikke forureningsfrit. Men det sker jo ikke i KBH - kun globalt ...

  • 0
  • 0

Enig - men en stor - måske en større del af ladestrømmen kommer fra vind-og hydrokraft. Det er mest et spørgsmål om udviklingstakten for det inteligente elnet.

Men i alle tilfælde vil det forbedre bymiljøet og det er jo et af de primære formål med betalingsringen.

  • 0
  • 0

Ja, jeg er helt uenig med dig i at det kun skulle handle om at få flere penge ud af borgerne. Det handler om trængsel og at der er for mange biler i centrum af Kbh. Det vil man så løse ved brug af kapitalisme, præcis lige som at man løser adgangen til andre begrænsede resurser.

Du skal vist læse lidt op på kapitalisme. "Kapitalismen bygger på et laissez faire-princip om et frit marked, hvor individerne kan udveksle varer og serviceydelser uden statens indblanding." Hvordan hulen hænger det sammen med din sætning?

  • 0
  • 0

Du skal vist læse lidt op på kapitalisme. "Kapitalismen bygger på et laissez faire-princip om et frit marked, hvor individerne kan udveksle varer og serviceydelser uden statens indblanding." Hvordan hulen hænger det sammen med din sætning?

Adgang til det fælles område kaldet København er en service ydelse som du nu kan købe. Men da området er fælles, så bruger vi den fælles sammeslutning kendt under navnet "Danmark" til at sælge adgangen.

  • 0
  • 0

[quote]Nu er der også forskel på at bruge en bil eller en "Berlingo" (whatever that is) for kun at køre fra A til B. Så er der dem der er tvunget til at have bil, da de ikke bor i en storby og hvor offentlig transport er nærmest lig nul.

De har selv valgt at bo der ude, de har selv valgt at have et job så langt væk, og de har også selv valgt at få børn. Så skal de ikke komme og tude fordi verden ændrer sig.

Så findes der mennesker der har bil fordi de elsker at have friheden til at kunne vælge og selv bestemme.

Det skal de skam også have ret til. Men vi andre der bor i Kbh vil også have lov til selv at bestemme hvor mange biler der skal være i vores by.[/quote]

Du har vel selv valgt at bo i KBH? hvis du ville bo i en by med mindre trafik så var du vel flyttet?

  • 0
  • 0

Det må da være beboerne der skal styre præmissen og ikke de besøgende. Man vælger at bo udfra mnange kriterier her i bl.a. faciliteter som universiteter og ikke mindst netværket man er opvokset med. Dem der vil arbejde derinde samt turister må indrette sig på værtens præmisser. De er trods alt kun besøgende.

  • 0
  • 0

Jeg kan godt lide det billede/den illustration, som ing.dk benytter i forbindelse med artiklen :-)

Hvad viser den? Tja, den sølvfarvede Volvo 850 i forgrunden bliver videofilmet (link til kameralinsen), og herefter bliver info vidresendt til den lille røde bil i baggrunden (link til antennen).

Er det en fejl, eller kan nogen forklare sammenhængen? Det giver jo ingen mening!

Mvh Rune

  • 0
  • 0

De har selv valgt at bo der ude, de har selv valgt at have et job så langt væk, og de har også selv valgt at få børn. Så skal de ikke komme og tude fordi verden ændrer sig.

Jon Bendtsen: Jeg har ikke rigtig aktier i den her debat, al den stund jeg bor i en lille by lidt nord for Frederikshavn - og arbejder i Aalborg. MEN jeg synes oprigtig talt, at du i din jagt efter billige pointer er ved at miste grebet.

For nu at tage den første først: Ja, jeg har selv valgt at bo "helt herude" - omkring 72 km. fra min arbejdsplads. Men sådan var det ikke ind til for knap 2 år siden, da løb eller cyklede jeg på arbejde; en sparerunde i firmaet ændrede mit arbejdssted fra Frederikshavn City til Aalborg Ø. Jeg tuder ikke over det, men kombineret med arbejdstider, der betyder, at jeg for cirka halvdelen af arbejdsdagene slet og ret ikke kan benytte offentlig transport, fordi jeg enten ikke kan møde til tiden eller komme hjem, fordi det sidste tog er kørt, når jeg har fri (hvis vi ser bort fra, at det tager omkring 2½ time hver vej), så synes jeg måske nok, at det er lige stort nok af dig bare at sige, at det er sådan nogle som mig sq selv ude om.

Kunne jeg være flyttet for to år siden? Joooh, men så skulle min daværende kone have pendlet den anden vej, og ville noget så være vundet ved det? Næppe.

Kan jeg flytte nu? For så vidt, men så skal jeg sige farvel til mine børn, der af helt naturlige årsager så ville blive nødt til at bo hos deres mor så godt som hele tiden. Og så er der det med omkostningerne med at flytte - hvis man skal flytte, hver gang man får et nyt job, så kan man sq hurtigt blive fattig ...

Tuder jeg over det? Nej. Jeg overlever med at bruge knap 2 timer daglig transport, hvilket vel i øvrigt ikke er meget mere end så mange i Tjøwenhawn gør, og det er fint.

Men igen: Det er ikke alle, der bare kan vælge frit fra alle hylder, hvordan tilværelsen skal sammensættes. Nogle parametre kan der bare ikke justeres på, og det giver nogle bindinger; det er muligt, at du ikke er stødt ind i dem endnu på din vej her i livet, men jeg vil tro, at det kommer.

Lad os snakkes ved til den tid.

mvh

  • 0
  • 0

For nu at tage den første først: Ja, jeg har selv valgt at bo "helt herude" - omkring 72 km. fra min arbejdsplads. Men sådan var det ikke ind til for knap 2 år siden, da løb eller cyklede jeg på arbejde; en sparerunde i firmaet ændrede min arbejdssted fra Frederikshavn City til Aalborg Ø.

Det er jo ikke din skyld at din arbejdsplads er flyttet, dem jeg angriber er folk som har et arbejde i "centrum", men for at få et hus i den størrelse de ønsker flytter langt væk og så brokker sig over at deres tid ikke hænger sammen i stedet for at skære ned på ønskerne til husets størrelse.

Det er ikke alle, der bare kan vælge frit fra alle hylder, hvordan tilværelsen skal sammensættes. Nogle parametre kan der bare ikke justeres på, og det giver nogle bindinger; det er muligt, at du ikke er stødt ind i dem endnu på din vej her i livet, men jeg vil tro, at det kommer.

Jeg kan heller ikke vælge frit. Jeg er bare træt af billister som ikke bor i København, men som vil bestemme hvor mange biler der skal være i byen. Det må være et valg som os der bor her træffer.

  • 0
  • 0

Det vigtigste jeg fik ud af artiklen var

... Men vi vil gerne have den nyeste teknologi med minimal administration, siger Pia Olsen Dyhr, SF.

Selvom Pia Olsen Dyhr er bekendt med begge systemer, synes hun [b]ikke, at de tekniske detaljer skal besluttes politisk[/b]. Derfor ser hun helst projektet bliver til som et offentligt-privat samarbejde, hvor man kan håbe, at de deltagende firmaer har mere erfaringer med lignende systemer end politikere. Det vigtigste er, at man får et velfungerende system med minimal administration, forklarer hun.

Hun siger i hvert fald de rigtige ting flere gange, hvis hun kan holde det så lyder som om der måske er en fremtid for Dansk politik.

  • 0
  • 0

11000 kroner svare til ca. 22000 før skat hvilket for mange er en næsten en månedsløn. Måske betyder det ikke at mange butikker dør, eller ja der vil nok komme mindre biler i byen. MEN for den enlige forældre med 2 børn på Nørrebro der selv arbejder i Ballerup og ikke kan nå på arbejde uden bil. Han / hun vil ikke have råd til det og må rykke væk fra byen. Er det rød politik?

  • 0
  • 0

11000 kroner svare til ca. 22000 før skat hvilket for mange er en næsten en månedsløn. Måske betyder det ikke at mange butikker dør, eller ja der vil nok komme mindre biler i byen. MEN for den enlige forældre med 2 børn på Nørrebro der selv arbejder i Ballerup og ikke kan nå på arbejde uden bil. Han / hun vil ikke have råd til det og må rykke væk fra byen. Er det rød politik?

Rejseplanen siger at det tager 44 minutter med 350S fra Nørrebros runddel til Ballerup station, og hvis man gør det med s-tog og skift undervejs kan man komme helt ned på 35 minutter. Jeg synes at det er så kort tid at dit argument om at man på den rejse skal have bil for at nå det hele falder til jorden.

  • 0
  • 0

Det kommer da helt an på hvor ungerne skal afleveres og ens arbejdspålads. For sådan som det er nu er der allerede mange der har ploblemer med at nå det da daginstitioutionerne først åbner kl. 0700. Uden bil kan det ikke nås.

  • 0
  • 0

[quote]For nu at tage den første først: Ja, jeg har selv valgt at bo "helt herude" - omkring 72 km. fra min arbejdsplads. Men sådan var det ikke ind til for knap 2 år siden, da løb eller cyklede jeg på arbejde; en sparerunde i firmaet ændrede min arbejdssted fra Frederikshavn City til Aalborg Ø.

Det er jo ikke din skyld at din arbejdsplads er flyttet, dem jeg angriber er folk som har et arbejde i "centrum", men for at få et hus i den størrelse de ønsker flytter langt væk og så brokker sig over at deres tid ikke hænger sammen i stedet for at skære ned på ønskerne til husets størrelse.

Det er ikke alle, der bare kan vælge frit fra alle hylder, hvordan tilværelsen skal sammensættes. Nogle parametre kan der bare ikke justeres på, og det giver nogle bindinger; det er muligt, at du ikke er stødt ind i dem endnu på din vej her i livet, men jeg vil tro, at det kommer.

Jeg kan heller ikke vælge frit. Jeg er bare træt af billister som ikke bor i København, men som vil bestemme hvor mange biler der skal være i byen. Det må være et valg som os der bor her træffer.[/quote]

Hmmm, hvornår er københavn blevet en privat by? På den vej hvor jeg bor, kan vi forbyde andet trafik end til beboere, men det er en privat vej, hvor vi betaler for vedligehold, snerydning, belysning osv. Offentlig vej kan private personer ikke bestemme over, men komme med ønsker til byråd og div. udvalg i kommunen.

  • 0
  • 0

Det kommer da helt an på hvor ungerne skal afleveres og ens arbejdspålads. For sådan som det er nu er der allerede mange der har ploblemer med at nå det da daginstitioutionerne først åbner kl. 0700. Uden bil kan det ikke nås.

Jeg tror det er et fortænkt tilfælde du har opfundet. Der findes børnehaver som åbner allerede klokken 06:30, fx. Hermodsgade 23, http://www.kk.dk/Borger/BoligOgByggeri/Byf... men ja, nogle åbner først klokken 7.

Og selvom at det - måske - går ud over nogen, så vil en masse andre mennesker spare tid fordi der vil være færre biler i trafikken i København og derved bliver køerne færre og forløber hurtigere.

  • 0
  • 0

Hmmm, hvornår er københavn blevet en privat by? På den vej hvor jeg bor, kan vi forbyde andet trafik end til beboere, men det er en privat vej, hvor vi betaler for vedligehold, snerydning, belysning osv. Offentlig vej kan private personer ikke bestemme over, men komme med ønsker til byråd og div. udvalg i kommunen.

Det er selvfølgelig også Københavns kommune som skal bestemme om der skal være en betalingsring og ikke mig som privat person. Men folk som hverken bor i København eller pendler hen over betalingsringen skal ikke have nogen indflydelse.

Jeg synes egentlig at de Radikales forslag om at lave en folkeafstemning for København og omengskommunerne angående betalingsringen er en meget god demokratisk ide. http://politiken.dk/politik/article1371576...

  • 0
  • 0

Rejseplanen siger at det tager 44 minutter med 350S fra Nørrebros runddel til Ballerup station, og hvis man gør det med s-tog og skift undervejs kan man komme helt ned på 35 minutter. Jeg synes at det er så kort tid at dit argument om at man på den rejse skal have bil for at nå det hele falder til jorden.

Endnu bedre mulighed med det offentlige, rejseplanen siger 29 minutter, den valgte en anden bus end min første søgning.

Endelig så kunne det også tænkes at hvis der var færre biler på vejen pga. en betalingsring, så ville busserne også kunne komme hurtigere frem så folk godt kan nå det.

  • 0
  • 0

@ Michael Rangård;

Trafikintensiteten i København er steget voldsomt op gennem både 90'erne og 2000-tallet, uden at der er sket en egentlig direkte regulering (eller politisk beslutning) på området.

Den nuværende regulering beror alene på kapacitet: Vej og p-pladser. Hvor der er nedlagt nogle offentlige p-pladser, er der derimod etableret en lang række private - især ved nybyggeri.

Med det argument du fremfører: "Du har vel selv valgt at bo i KBH?" - lukker du retorisk af for al form for stillingtagen. Mit gæt er, at du ville blive ganske harm over at se din egen lokalgade optaget af mere eller mindre lovligt parkerede biler og en voldsomt stigende trafik op mod din egen hoveddør.

@Kenneth Ansbjerg: Det står mig bekendt ikke noget sted i grundloven, at det er en guds given ret at eje og bruge en bil frit. Som alt andet må det i bedste liberale tankesæt prissættes, så omkostningen står mål med udgiften. Nogen vil hævde de betaler rigeligt i forvejen, andre at det er meget ulige fordelt.

Sikkert er det dog, at hvis målet er at få færre biler ind i de centrale områder af København, må der en eller anden form for regulering til. Og økonomiske incitamenter virker ;-)

HVIS det så opfattes som unfair, kan afgiften jo blot sættes som en passende promille af sidste års A-indkomst.

PS! Jeg har boet i +20 år på brokvarterene i København og har selv oplevet stigningen i trafik og manglen på p-pladser (og set hvor hæsligt en brænd i en lejlighed udviklede sig pga ulovlig parkering).

NU er jeg blevet ligusterfacist, ejer 6 (ja!) biler og tager ofte alligevel toget. Når jeg ser mig omkring er det mit klare indtryk, at langt de fleste "på vejen" tager bilen af princip - det er en luksus, man vil have - og ynder at udstille. Også selv om den reelt for en god dels vedkommende er unødvendig. Det er naturligvis helt uvidenskabeligt, men siger lidt om hvad man er oppe imod.

  • 0
  • 0

JH

Det står mig bekendt ikke noget sted i grundloven, at det er en guds given ret at eje og bruge en bil frit.

Jamen der står heller intet om en grundlovsgiven ret til at undgå at der er parkeret biler foran ens ejendom. ;-)

Selvfølgelig er det en indgriben i en en alm menneskeret at forhindre andre i kunne eje, køre og parkere en bil efter fornuftige regler, der gavner samfundet. Et sådant forbud hører individundertrykkende socialisme og kommunisme til.

  • 0
  • 0

der lige har præsteret ugens selvmodsigelse.

Bemærk det lille ord "frit".

Men det er måske blevet den rene skinbarlige individundertrykkende socialisme og kommunisme at bede ejere af køretøjer overholde lokale færdselsregler?

Hvis du ikke TROR på dem, kan du starte med færdselslovens § 92, stk. 1.

Hvis du altså ikke er helt uden for pædagogisk rækkevidde.

  • 0
  • 0

Der er kun et lille skridt fra lovlydighed til facisme, Ofte kommer skråremmen i vejen for det første og gavner det sidste.

  • 0
  • 0

Der er kun et lille skridt fra lovlydighed til facisme, Ofte kommer skråremmen i vejen for det første og gavner det sidste.

Tja. Det må gøre ondt i din skulder med alle de remme.

Men hvis du derimod ser dig som den store anarkist, synes jeg du burde være den første til at stå frem og fortælle den familie, hvis indbo, kat og personlig ejendom gik tabt, at frihed ikke er under ansvar. Blot fordi 3-4 selvbestaltede frihedsliberale bilister mente der var fri parkering foran deres lejlighed!

  • 0
  • 0

Jeg pendler selv dagligt fra Amager (skiftevis på én af mine to (!) jernheste) mod Lyngby og studiet (en tur på knap 20km) eller på arbejde ved Kongens Nytorv (ca. 5 km). Specielt turen over Christianshavn giver anledning til at drøne forbi bilkøen der strækker sig et godt stykke ude på Amager. Enhver der kører i bil på den strækning må da selv være trætte af det. Når turen går mod Lyngby af H.C. Andersens Boulevard og siden Tagensvej ser det ligeledes ud; lange bilkøer.

Enten skal vi have flere vejspor (og det bliver nok svært at overtale nogen som helst om at Rådhuspladsen skal asfalteres) eller færre biler.

  • 0
  • 0

jeg forstår ikke helt hvorfor dem der boer på amager skal fritages hvis de smutter ud igen inden for 30 min. jeg er sikker på at mange andre også vil komme ind og ud af ringen inden for 30 min. fragtmænd/taxi....

der næste er det vel en speciel dansk ting som skal laves til København, med hvad det koster i forsinkelser og ekstra omkostninger. jvf rejse kort,IC3/4/IR4 etc etc

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten