Tekniske fejl udelukket i polsk præsident-flystyrt

I samarbejde med sine polske kolleger har Den russiske havarikommission netop offentliggjort en foreløbig rapport med de nuværende resultater af undersøgelsen af flyulykken i Smolensk, hvor den polske præsident sammen med 95 andre blev dræbt den 10. april.

Undersøgelsen har ikke afsløret tekniske nedbrud i flyet, brand eller mekaniske svigt inden flyet, et Tupolev TU-154M ramte træer 1.100 meter før landingsbanen, skriver Aviation Herald, der har oversat og fortolket rapporten.

I rapporten står blandt andet, at flyvelederne i Smolensk angav sigtbarheden til kun 400 m, samtidig med at en polsk Yak-40, der var landet 90 minutter inden med journalister og lyttede med på konversationen, mente, at sigtbarheden var helt nede på 200 meter og meddelte dette via radioen til det præsidentielle fly.

Inspektioner foretaget kort tid inden og efter styrtet viser, at landingsbanens lys fungerede korrekt.

Det er også kommet frem, at der var fire personer i cockpittet: kaptajn, styrmand, navigatør og flight engineer, hvilket kan have bidraget til en uklar fordeling af arbejdsopgaverne, da alle procedurer er lagt an på, at der ikke er navigatør i cockpittet.

Endvidere oplyser rapporten, at der lød alarmer i cockpittet inden flyet ramte jorden. Således lød alarmen "PULL UP - PULL UP" 18 sekunder inden styrtet, men de sorte bokse viser, at det tog kaptajnen, der fløj flyet, 13 sekunder at frigøre autopiloten og give fuld gas, hvilket kan tyde på, at besætningen ikke var fuldt opmærksom på, at en ny runde inden landing - en såkaldt "go around" kunne blive nødvendig.

Endelig fremgår det også af rapporten, at der var fremmed besøg i cockpittet kort før indflyvningen, men det er endnu ikke med sikkerhed lykkedes at identificere stemmerne.

Dokumentation

Link til Aviation Herald: Crash: Polish Air Force T154 at Smolensk on Apr 10th 2010, impacted trees on first approach

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så fik man da bekræftet, at der var GPWS i en TU-154. At den så ikke blev brugt til noget er en anden sag...

  • 0
  • 0

I overskriften står: "Tekniske fejl udelukket i polsk præsident-flystyrt"

I teksten står: "Undersøgelsen har ikke afsløret tekniske nedbrud i flyet, brand eller mekaniske svigt inden flyet"

En korrekt konklusion i teksten om ikke afslørede tekniske nedbrud, kan under ingen omstændigheder tolkes som fravær af alle mulige tekniske fejl på dette fly.

Min argumentering bør dog ikke opfattes som et argument mod KK i Danmark; men som et argument for logik i ing. deb, hilser Tyge

  • 0
  • 0

En korrekt konklusion i teksten om ikke afslørede tekniske nedbrud, kan under ingen omstændigheder tolkes som fravær af alle mulige tekniske fejl på dette fly

  • dét har du ret i. Et mere rimeligt udsagn findes i selve artiklens tekst:

Undersøgelsen har ikke afsløret tekniske nedbrud i flyet, brand eller mekaniske svigt inden flyet...

  • som sandsynligvis indebærer, at de videre undersøgelser hovedsageligt vil blive rettet mod ikke-tekniske årsagsfaktorer.
  • 0
  • 0

Mit tidligere indlæg er blevet bortcensureret...

Mon jeg så kan sprøge om det kan bevises at det ikke var præsidenten selv der var bag rorpinden?

Jævnførende: Endelig fremgår det også af rapporten, at der var fremmed besøg i cockpittet kort før indflyvningen, men det er endnu ikke med sikkerhed lykkedes at identificere stemmerne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten