Teknisk uheld: Norges første elfærge ramt af hundredvis af aflysninger

Det har ikke været sejlads i smult vande for verdens første bilfærge på ren eldrift.

Færgen med det elektrisk passende navn MF Ampere har siden 2015 sejlet passagerer og biler mellem de to norske byer Lavik og Oppedal, men driftsikkerheden har ikke været på højde med konventionelle færger.

Det skriver Bergens Tidende på baggrund af tal fra Statens vegvesen.

Læs også: Startproblemer: Elfærge-fest udskudt

I 2016 blev 300 afgange aflyst. Problemerne skyldtes hovedsageligt opladningen, når færgen var i havn. Det var simpelthen svært at få koblingen mellem ladekabel og færgen til at fungere ordentligt.

Den norske færge Ampere var den første bilfærge i verden, som blev bygget til ren eldrift. Den sejler de seks kilometer på Sognefjorden mellem byerne Lavik og Oppedal. Der er 34 overfarter a 20 minutter hver dag. Færgen kan have 120 biler og 360 passagerer om bord. Den blev sat i drift i 2015. Illustration: Multi Maritime

Færgen er underdimensioneret

Siden januar i år har der været 170 aflysninger, hvilket skyldes en kombination af flere mindre problemer. Det forklarer Andre Utåker, der er regionschef for rederiet Norled, til Bergens Tidende:

»Tidligere i år fik vi for lidt strøm, når vi lå til kaj. I en kombination med for meget vind ødelagde det energibalancen, og så kunne færgen ikke afgå,« siger han.

Læs også: SF vil tvinge rederier til at vælge elfærger

Manglende køling medførte overophedning af batterierne og begroning på undersiden af færgen har øget energiforbruget. Nu bliver Ampere taget ud af drift for at få ny coatning på undersiden, som skal forhindre at begroningen gentager sig.

Sektionsleder Anders Sæternes fra Statens vegvesen mener, at det er for dårligt, at færgen ikke er mere driftssikker nu, hvor den har været i drift i flere år. Han mener, at elfærgen bør kunne levere på linje med konventionelle færger.

Men fra rederiet påpeges det, at færgen er underdimensioneret. Her vurderer man, at der havde været brug for fem procent større batterikapacitet og maskineri.

Danske rederier ombygger også til eldrift

I Danmark er der flere elektrisk færger på vej i drift.

På ruten mellem Helsingør og Helsingborg skulle HH Ferries have idriftsat elfærgen Tycho Brahe kort før sommerferien. Men indsættelsen blev udskudt på grund af tekniske problemer.

Læs også: Siemens-analyse: Syv af ti danske små-færger kan sejle på el

Dertil kommer den nye Ærøfærge, som forventes at blive sat i drift i slutningen af 2017. Færgen har fået 125 mio. kroner i tilskud fra EU og skal sejle passagerer, biler og gods rundt i det sydfynske øhav.

I en rapport fra Siemens vurderes det, at det vil være økonomisk rentabelt at udskifte syv ud af ti danske dieseldrevne småfærger med rene elfærger.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvem pokker dimensionerer en færge med de forudsætninger at der ikke kommer begroning? Har man heller ikke taget højde for høje bølger eller pludseligt opståede vindbyger ?

  • 10
  • 0

"Men fra rederiet påpeges det, at færgen er underdimensioneret. Her vurderer man, at der havde været brug for 5 procent større batterikapacitet og maskineri."

Overfarten er 6 km. lang.

5% af 6 km. er 300 meter.

Så en 300 meter lang ledning til sejlads de første 5% af overfarten kan løse problemet, og desuden gøre det så let at fange fisk 300 meter fra kysten man blot skal samle dem op af vandet :-)

  • 4
  • 7

Dem der promoverer eldrift lader til at skyde sig selv i foden gang efter gang. I mange år havde de første elbiler alt for kort rækkevidde og lignede en vittighed. Nu prøver de så med færger på eldrift og gentager succesen. De mangler 5%, det er jo latterligt. De kan ikke sætte stikket i, osv.

  • 4
  • 7

Måske problemet er overdrevet, men bliver vi ikke fortalt at eldrift er meget bedre end alt muligt andet. En elmotor kan vel holde i 50 år, og batterierne ved man hvornår de skal skiftes. Så blæste det, og der var lidt bølger, og lidt begroning, men hvem kunne vide det, når nu man ville redde verden fra denne CO2. Almindelige færger på olie løber ikke tør, og må vente på en påfyldning før de kan sejle igen. SOS vi har ikke mere strøm , så kan nogen ikke hente os. I stedet undlader de åbenbart at afgå, og aflyser afgangen.

  • 0
  • 13

Hvis der allerede nu, hvor batteriet må anses for at være nærmest nyt, mangler 5% i kapacitet. Så er fejlberegningen nærmere 30% - 50% på kapaciteten, da der jo også skal være til ældningen af batteriet såvel som til øget fremdriftmodstand på grund af begroning af skibets bund. Da jeg først læste om færgen anså jeg absolut stikforbindelser for den største udfordring.

  • 12
  • 2

Hvis bare et batteri står af er der problemer, dagligt vedligehold af batterierne er meget vigtigt, vandpåfyldning kan gøres let og automatisk med vandpåfylderne fra det danske firma Bema Elektronik. Brugt af både luftfart, jernbane og færgeselskaber samt vognmænd og entreprenører, gør de det også her.

  • 0
  • 1

Hvad med at overplastre færgen med solceller... mon ikke det kan give de 5% og hjælpe med at lade op mens færgen sejler og er i havn? De er jo så billige og lette at installere at det må kunne klares i løbet af kort tid Og kan man ikke have en magnetisk undervandsrobot i havnen, der simelthen spuler belægningerne af? Det må da næsten være "low tech" i dag...

  • 1
  • 2

Skal vi ikke nejes med at konstatere, at der har været problemer med denne (første) el-færge ? Problemer med el-driften kan skrives på erfaringskontoen.

De mere sædvanlige problemer (begroning) kan skrives på kontoen for dumhed og tåbeligheder.

At Scanlines udskyder idriftsætningen er vel rettidig omhu ? Men DET bliver da spændende - og så kommer Ærø ........

  • 2
  • 0

Det kan ske for selv den bedste:

  • de stor IC-færger krævede en ombygning før de kunne manøvrerer i blæsevejr.
  • Holberg færgerne havde store problemer med manøvrering, og med at holde fart på lavt vand.
  • Tycho Brahe bragede ind i kajen
  • anden generation Mols færger gav store driftsproblemer i starten
  • Samsøfærgen Kanhave var en ren katastrofe
  • den næste Samsøfærge har problemer med at holde fart på lavt vand
  • Faaborg lll har givet øboerne mange kvaler, men Agersø lll fra samme værft er sluppet rimeligt

  • jeg kunne fortsætte næsten uendeligt, for ikke at glemme IC3 og Q400

Det at bygge en færge og drive en færgeoverfart er en ganske kompliceret proces, fælles for alle de ovennævnte færger er at når først alting spiller, har man kunne stille urene efter færgen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten