Teknikken driller i Nordhavn: Blind vinkel tvinger Autonomous Mobility til at have en operatør til at overvåge kørslen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Teknikken driller i Nordhavn: Blind vinkel tvinger Autonomous Mobility til at have en operatør til at overvåge kørslen

Planen er, at beboerne i Århusgadekvarteret ved Nordhavn i København skal kunne stige om bord på Navya-bussen efter sommerferien. Projektet gennemføres af Autonomous Mobility i samarbejde med By & Havn, Grundejerforeningen Århusgadekvarteret, Københavns Kommune, Movia og Metroselskabet. I området er der netop en række nye metrostationer på vej. Illustration: Autonomous Mobility

Artiklen er forkortet. Se den fulde version hos Ingeniørens PRO-medie Mobilitytech.

Ambitionerne var store. Men nu, hvor operatøren Autonomous Mobility har søgt om tilladelse til at sende sine selvkørende busser ud på vejene i den københavnske bydel Nordhavn, står det klart, at forsøget kun kan gennemføres med personale om bord på bussen.

Det nye boligkvarter i Nordhavn i København skal efter planen lægge ramme til busserne. Illustration: Autonomous Mobility

Selskabet har fået godkendt den sikkerhedsmæssige del af sin ansøgning, men har selv vurderet, at kørsel uden en operatør ikke er muligt. Når bussen kører, står en medarbejder med et joystick klar til at overtage styringen, hvis noget skulle gå galt.

Det samme gjorde sig gældende, da busserne fra franske Navya fragtede konferencedeltagere fra en metrostation på Amager til indgangen ved Bella Center i forbindelse med ITS Konferencen i København forrige år.

Cowi har som ekstern part foretaget en assessorvurdering af de selvkørende bussers sikkerhedsmæssige omstændigheder. Ifølge afdelingsleder for kollektiv trafik hos Cowi Jens Groth Lorentzen er de selvkørende busser endnu ikke klar til at køre på et såkaldt SAE4-niveau, hvor bussen kan køre uden et menneske om bord, der står klar til indgreb.

»Autonomous Mobility har oplyst, at der er nogle tekniske udfordringer, der gør, at man ikke kan starte på SAE4-niveau,« siger Jens Groth Lorentzen.
Artiklen er forkortet. Se den fulde version hos Ingeniørens PRO-medie Mobilitytech.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Selvom det lyder som en historie frit efter Holberg (den med træskoene), så er det måske en hensigtsmæssig pilot idriftsætning ?
- alternativet kunne være en ulykke, og så blev det hele lukket ned.
Nu er der mulighed for at indhente real-time erfaring .....

Konceptet er tiltalende - altså små, lette, fleksible feeder-linier omkring backbone infrastruktur (metro).

Bilisternes respekt for bytoget i Århus (undskyld: letbanen) har jo ikke været imponerende, og cyklister er jo ikke kendt for deres oprksomhed og overholdelse af god skik, for ikke at nævne færdselslov, så ....

  • 4
  • 0