Teknikborgmester om bycykler: Vi kunne ikke finde en hyldevare

Illustration: Gobike

Det var en kamplysten københavnsk teknik- og miljøborgmester, Enhedslistens Morten Kabell, Ingeniøren torsdag eftermiddag fik i røret til at forsvare kommunens beslutning om at droppe by- og pendlercyklerne.

Nedlukningen af projektet kommer, fordi leverandøren, Gobike, ikke har leveret 1.860 cykler til København, som firmaet var forpligtet til. Kun godt 400 er kommet på gaden.

Morten Kabell vil i stedet bruge de 40 millioner, som kommunen havde sat af, på hvad han kalder 'bedre cykelinfrastruktur i København'.

Det ligger i tråd med anbefalingerne fra en af Danmarks mest erfarne rådgivere inden for cyklisme, Erik Kjærgaard, som slår til lyd for at investere i flere parkeringspladser til cyklerne ved stationerne.

Læs også: Erfaren rådgiver: København skulle hellere bruge pengene på ordentlig cykelparkering

Dernæst fastslår Morten Kabell, at heller ikke de cykler, som er leveret, bliver ved med at være på gaden. De tilhører Gobike eller det kommende konkursbo.

»Når firmaet, som står bag systemet, lukker ned – og det må man formode, at de gør, eftersom ingen tror, at de er er i stand til at få 1.400 cykler på gaden inden 30. juni – så lukker systemet, og så er der ikke 427 cykler rundt omkring i hovedstaden,« siger teknikborgmesteren.

Odense, Aarhus og Randers har entreret med et privat firma, som leverer gratis by/pendlercykler mod til gengæld at få mulighed for at reklamere. I har i København besluttet, at det vil I ikke. Hvad var baggrunden for det?

»Vi ønsker en gennemsigtighed i den kommunale økonomi. Den gennemsigtighed har man ikke, når man laver den model, som andre har. Den har vi haft i København. Den havde vi indtil for nogle år siden. Den afskaffede vi. Vi ønsker, at det, som borgerrepræsentationen måtte ønske at bruge penge til på bycykler eller på andre løsninger, det skal borgerne kunne vide. De indtægter, der kommer fra at kommercialisere det offentlige rum, de skal også fremgå fuldstændig klart, så man ved, hvilke penge man har at gøre godt med. Det kaldes gennemsigtighed i den offentlige ledelse, og det har vi ønsket som model i Københavns Kommune.«

Læs også: Hvad København ikke kan: Aarhus, Odense og Randers skaffer gratis by- og pendlercykler

I har fået nogle tæsk for at have valgt en meget speciel cykel, som også er relativt dyr i indkøb, i stedet for at købe et standardprodukt.

»Nej, det er den ikke. Det produkt, der var valgt, lå udgiftsmæssigt cirka på halvdelen af det, som for eksempel en by som London har ligget på i forhold til bycykelsystem, så det må jeg afvise. Det kræver kun en lille-bitte smule research at vide det.«

Jeg synes ikke, at det er let at finde ud af. Jeg har f.eks. prøvet at spørge leverandøren af bycykler i andre danske byer om priser, men de vil ikke oplyse dem. De vil dog gerne sige, at det er billigere end de 18.500 kroner, som I har betalt i indkøb per cykel.

»Når man udregner udgifterne til et bycykelsystem, så bliver man nødt til at tælle alle udgifterne med og ikke kun en del af dem. Tingene hænger jo i denne her verden sammen. Man anskaffer jo ikke cykler, som man ikke drifter. Så skal tingene af gode grunde hænge sammen. Det gør de også. Det gjorde de også. Det, vi bare må konstatere, og som er grunden til, at vi lukker projektet ned, er, at firmaet, der var sat til det, ikke var i stand til at levere, ikke var i stand til at leve op til sin kontrakt og derfor nu bliver sat fra bestillingen.«

Læs også: Hver bycykel kører mindre end én tur om dagen

Men hvis det blot var firmaets skyld, kunne I bare holde et nyt udbud og finde et andet firma?

»Det kunne vi sagtens, ja. Der er min melding, at det er omsonst, eftersom at sådan et udbud tager omkring tre år. Jeg mener, at forudsætningerne ender med at løbe fra et sådant system, og derfor er der ikke nogen grund til at afholde den udgift til et nyt by- og pendlercykelsystem, blandt andet fordi et firma som DSB, som er dem, der har sat gang i hele by- og pendlercykelsystemet, trækker sig, fordi de ændrer forretningskoncept. De vil ikke have noget med et by- og pendlersystem at gøre. Når et af de tre ben i et system, som skal være regionalt baseret – det er borgerrepræsentationens vedtagelse – trækker sig, så ryger forudsætningerne også for at lave et alternativt system.«

De andre byer, jeg har talt med, klarer sig ganske udmærket alene. De har hverken DSB eller andre med inde over. Hvorfor skal der andre parter med i København?

»Nu har vi målet i København, at vi godt vil arbejde sammen med vores nabokommuner. Vi ønsker at skabe regionale løsninger i stedet for bare at skabe løsninger, der passer i et enkelt brokvarter. Det klæder en storby som København at se tingene i et regionalt perspektiv, så de forskellige kommuners systemer passer sammen. Derfor gennemførte vi også et rammeudbud, så andre kommuner kunne tiltræde det. Det er klart, at man sagtens kan lave løsrevne løsninger, som kun virker i en enkelt kommune. Det vil jeg overlade til andre at vurdere klogskaben i.«

Læs også: Politikere: Vi vælger ny bycykel med bind for øjnene

Så I vil ikke lave noget alene, de andre vil ikke være med, og så bliver der slet ikke noget. Er det et bedre alternativ end at lave noget alene?

»Ja.«

Og mht. cyklen, som jeg kom lidt hurtigt fra, så mener du, at den har været billigere at drive end tilsvarende systemer i andre storbyer.

»Ja.«

Så hvis du skulle gøre det hele om, så ville du stadig vælge sådan en cykel.

»Jamen, man kan selvfølgelig godt vælge at sige, at vi blot skal anskaffe samme cykler, som vi havde i 1900 eller 1910. Nu er det jo sådan, at der sker en teknologisk udvikling – det må ikke mindst læserne af Ingeniøren jo vide – inden for alle andre transportformer. Det er kun naturligt, at det selvfølgelig også sker inden for cykeltransporten – ikke mindst, når vi snakker om opbygningen af et system, som skal kunne håndtere rigtigt mange brugere, turister og pendlere, som måske ikke lige kender til alle former for vejvisning.«

»Det er jo ikke kun til københavnerne, at vi ønsker at skabe dette system. Her adskiller København sig grundlæggende fra andre byer, der har et bycykelsystem. Københavnerne har cykler. Der er faktisk flere cykler i Københavns Kommune, end der er mennesker. Vores system har været indrettet på pendlere og på turister. Derfor har cyklen selvfølgelig været mere avanceret for at kunne leve op til de krav, som man med rimelighed kan stille i et moderne samfund.«

Og derfor er det nødvendigt med en særlig cykel?

»Ja, det er jo det, som udviklingsarbejdet viste. Man kunne ikke bare gå ud og finde en hyldevare, som kunne leve op til de krav, som passede i det storkøbenhavnske område. Men nu er det jo DSB, der har gennemført udbuddet, så de spørgsmål må du rette til DSB.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citar: "Nej, det er den ikke. Det produkt, der var valgt, lå udgiftsmæssigt cirka på halvdelen af det, som for eksempel en by som London har ligget på i forhold til bycykelsystem, så det må jeg afvise"

Hvad forskel gør det, når de ikke kan leveres, Morten Kabell?

Bare det ser godt ud på papiret, så afviser den ansvarlige borgmester sit ansvar. Symbolpolitiken når nye højder med Enhedslisten.

  • 20
  • 3

Citat: "Det kunne vi sagtens, ja. Der er min melding, at det er omsonst, eftersom at sådan et udbud tager omkring tre år. Jeg mener, at forudsætningerne ender med at løbe fra et sådant system"

Ja, hvem ved. Vi har cyklet i århundreder, men om tre år kan det jo være gået helt af mode.

(Sarkasme forekommer)

  • 21
  • 2

Citat: "Nu har vi målet i København, at vi godt vil arbejde sammen med vores nabokommuner. Vi ønsker at skabe regionale løsninger i stedet for bare at skabe løsninger"

"Regionale løsninger" som ikke virker. Ja, der stiles højt inde på Københavns rådhus.

Et samarbejde som ikke fører et positivt resultat med sig, roser man normaltvis ikke. Men af mangel på bedre, må Morten Kabell bryde den regel, klart klart!

  • 9
  • 2

Hvem vil benytte en cykel der IKKE står ved gadedøren, og skal afleveres i ladestandere. Kun Enhedslisten fatter ikke denne problematik. At Kabel på denne måde misbruger Københavnernes penge bør få konsekvenser. Det glædelige i denne ulykkelige sag, er at firmaet bag er gået konkurs.

Lykken står åbenbart Københavnerne bi!

  • 15
  • 1

Der har i de sidste 100 år været en Darvinistisk udvælgelse af cykler og uden undtagelse går trenden imod lettere og stivere konstruktioner. Hvordan endte man så op med en "ideel" der (set med cyklistbriller) ligner noget der er løgn og vejer som en mellemstor familliebil? Var der overhovedet cyklister involveret i processen?

Hvem blev egentlig taget med på råd da kravspec til københavnercyklerne blev sat op? Hvis kravspec bare er forkerte nok, så kan man ende op med at en Russisk T-34 er den "ideelle" løsning (på hvad som helst).

Lur mig, om den "idelle" bycykel, set med bruger-øjne, ikke er noget helt andet end den ideelle cykel set med arkitekt-øjne.

  • 13
  • 0

Leverandørens konkurs ligner en bekvem anledning for Morten Kabell m.fl. til at få lukket det vanvittige projekt uden selv at skulle indrømme fejl.

  • 15
  • 0

Kommunen har allerede smidt 5 af de 40 millioner kroner, som BR bevilgede, væk på et projekt, der var håbløst fra starten. Så det er Kabells sædvanlige spin at tale om, "hvad vi i stedet skal bruge de 40 millioner til". De 5 millioner får skatteborgerne aldrig igen - de går tabt i konkursboet på grund af endnu et af Kabells fantasiideologiske projekter.

  • 11
  • 1

Kunne man ikke i stedet have indgået nogle aftaler med eksisterende cykeludlejere ?

Nu har man så lagt deres forretning i graven og læsset en kæmpeudgift over på skatteborgerne..

  • 5
  • 1

Var der overhovedet cyklister involveret i processen

@ Kristian Glejbøl

Nej, det har der ikke. Morten Kabell overvejende kraftigt om han skulle have en borgmesterbil stillet til rådighed da han blev teknikborgmester. Det var selvfølgelig rent skuespil, for det endte selvfølgelig med han valgte en bil.

En fin mand som er borgmester i det offentlige kan selvfølgelig ikke køre på cykel, det må overlades til pøblen, bestående af ligegyldige SOSU-assistenter, pædagoger, og rengøringsfolk der ikke har et vigtigt arbejde at udføre (grov ironi forekommer, undskyld).

Kilde: http://denkorteavis.dk/2013/revolutionaer-...

Glemte jeg at nævne Johanne Schmidt-Nielsens iPhone? Produceret af det kapitalistiske USAs store mastodont, Apple, ved grov udnyttelse af kinesiske arbejdere. Forholdene på Apples fabrik er så dårlige de har spændt et net ud fra taget, for at undgå arbejderne begår selvmord ved at kaste sig ud fra taget. Men hvad rager social dumpning og udnyttelse af arbejderklassen socialister?

Kilde: http://www.bloomberg.com/slideshow/2012-03...

  • 7
  • 3

Leverandørens konkurs ligner en bekvem anledning for Morten Kabell m.fl. til at få lukket det vanvittige projekt uden selv at skulle indrømme fejl.

Gobikes konkurs, skyldes ikke gobike, men deres leverandør. De er erklæret insolvent. Indtil videre, er ikke lykkedes at rede virksomheden. Det er ikke gobike, som ikke kan levere, men producenten MIFA.

Hvis MIFA har fået pengene, opnås intet ved en konkurs af gobike - pengene som MIFA har fået, kommer jo ikke retur, da virksomheden er insolvent.

Måske er ligefrem en fordel for tyskerne, at gobike går konkurs, så de undgår at skulle levere cyklerne - hvis de har fået pengene for dem.

  • 1
  • 0

som jeg forstår det har mange hoteller anskaffet cykler til gæsterne. Hvorfor ikke overlade det til hotellerne og cykelhandlerne i samarbejde at udleje cykler og i stedet bruge de 40 mio.kr. til at opsætte cykelstativer alle mulige steder, så det bliver attraktivt at parkere foran cafeer osv. !? (Det ville naturligvis være elegant hvis udlejningscykler altid var gule ligesom "Yellow Cabs" men det er kun en beslutning på rådhuset og koster ellers intet).

Risikoen er naturligvis, at rådhuset får øjnene op for de "spændende" muligheder der er for solcelleopladede selvlåsende cykelstativer, der også har egen app osv. osv. således at der helt uforudset kun bliver råd til 40 cykelstativer, der sikkert heller ikke kan tåle vand.

  • 7
  • 3

Et måske vanvittigt forslag, men man kunne også blot give de 40 mio. kr tilbage til skatteyderne i erkendelse af at det ikke var nødvendigt at inddrive dem til at starte med.

  • 8
  • 0

Jeg tror, de overhales indenom af en ny løsning, "Din Bycykel": https://www.facebook.com/dinbycykel

  • De er gratis for alle
  • Kræver ikke kreditkort
  • Ingen tilmelding via den besværlige touch-skærm
  • Kan frastilles direkte ved din destination fremfor kun i ladestandere
  • Nemmere at låse op.. hov, de skal faktisk ikke engang låses op!

Glemte jeg at nævne, at de kun koster 10.000 kr. pr. stk. fremfor 79.000 som de nuværende?

Nej nej, hov jeg får at vide i min øresnegl, at der var et 0 for meget. De koster kun 1.000 kr pr stk!

  • 4
  • 1

Frederiksberg rullede allerede bycyklerne ud sidste år. Hvor stiller det Frederiksberg i det samarbejde om bycykler, som København efter nogen tøven i Borgerrepræsentationen gik ind i?

  • 1
  • 0

Det er velkendt at arter som ræve og diverse fugle kan tilpasse sig livet i storbyen, men for landsbytossen var det ikke umiddelbart en mulighed. Problemet var at landsbytossen levede i virkeligheden, godt nok kun landsbyens virkelighed, men for at migrere tilstorbyen måtte der en mutations til for ca en generation siden der gjorde det muligt at leve i en utopi og derved opstod storbytossen. Det besværlige ved virkeligheden er netop at den er virkelig, den er aldrig helt ren eller helt grøn eller helt ideel, det kan kun en utopi være, så utopien blev storbytossens verden. En anden forbedring var at mens landsbytossen var bundet af helheden, omend måske kun landsbyens, så evner storbytossen at se bort fra helheden og fokusere fuldstændig på netop det der optager ham og ikke lade sig forstyrre af uvedkommende fakta. Vi må jo heller ikke glemme at mens landsbytossen har en vis reservation overfor fremmede, så kan storbytossen ikke få fremmede nok og jo mere fremmede jo bedre.

Dette emne kan forekomme at være uinteressant men når man alligevel bør ofre det en vis opmærksomhed så er det fordi der både i landspolitik og lokalpolitik findes nogle pragteksemplarer af fænomenet, og kunne man slippe for disse ville vort land være et betydeligt bedre sted at opholde sig.

Dog må vi ikke frakende fænomenet en vis underholdningsværdi selvom billetprisen som regel er enorm, og den københavnske bycykelfarce er et glimrende eksempel på dette!

  • 6
  • 3

Det er unfair at sammenligne et bycykelsystem i København med et i andre storbyer som fx Paris eller London. Her tjener bycyklen et helt andet formål, nemlig som nem transport til de tusindvis af indbyggere der i forvejen IKKE ejer en cykel! Dette er på ingen måde tilffældet i Kbh, hvor der som Kabell siger, er flere cykler end indbyggere.

Formålet med Kbh's bycykler er at hovedsageligt at tjene turister og give dem en nem og sjov måde at se byen på - ligesom de lokale! Og de fungerer faktisk rigtig godt (til dem som udtaler sig uden at have prøvet dem!) Til trods for deres høje vægt så giver et lavt tyngdepunkt og elmotor fin fremgang og manøvren. De robuste cykler sænker også driftomkostninger, ift. Paris hvor jeg tit har oplevet ødelagte cykler.

Derudover er tabletten genial for en turist med kort og gps og vejledninger mv. Og kan blive en super guide rundt i byen.

Hvis alle cykler var leveret, så der ville være nem adgang over hele byen, så er jeg sikker på at det langsomt ville blive en succes også for pendlere. Systemer og vanetænkning tager tid at bryde.

Dermed ikke sagt at hele forløbet ikke virker amatøragtigt og der må være røde ører inde på rådhuset. Det er dog svært at vide hvad der er sket bag murerne.

  • 1
  • 4

https://instagram.com/p/3GGYN2SKmX/

Nicolaj Kirk on Instagram:

Mødte en folk unge franskgutter her til morgen, de havde i går løbet marathon og ville nu cykle byen rundt....hey du glade gut råbte de!kan du ikke hjælpe vi vil gerne bruge disse bycykler men kan ikke hitte rundt i dem. Efter 20 minutter måtte jeg opgive og sige, ja det vidst noget politikerne har tvunget ned over byen uden at borgerne forstår det ( men smarte er de med comdore 64 computer) jamen mester sagde de, vi har jo alle gps i vores telefoner.... Kunne i ikke bare have en by cykel hvor man smed en 20 i og så kørte man? Tjaaaa måske kunne vi det! Men de cykler koster faktisk mere ind Contados cykel i Giro. Ingen køre på den men vi har i tusindevis, i må undskylde jeg tror vi københavner ser dem som en slags moderne kunst - ses i Paris gode franskemend i må undskylde jeg kan ikke hjælpe her

Gobikes direktør Torben Aagaard er straks ude i bortforklaringer.

  • 2
  • 0

Stakkels mennesker, de er jo fuldstændigt kastet af IT samfundet. trist trist trist. Jeg kan godt huske fornemmelsen dengang jeg skulle leje bycykel i Nice. Noget med en mobil telefon, taste numre, aflevere visa kort numre etc etc. jeg udskød det et par dage jeg orkede heller ikke sætte mig ind flere systemer, bruger navne, password..rend mig røven det er trættende, men da jeg fik det gjort var jeg glad, og kunne cykle rundt, havde den været elektrisk var jeg kørt til Monaco Jeg har ikke prøvet at registrere mig på cyklen, jeg brugte hjemme siden og det fungere præcis som alle andre steder, der efter ned og hive cyklen ud af stativet. Det var nemt.

20 kroner for at beskytte en dyr cykel, det fungere ingen steder. Måske man skulle trykke en speciel 5000 kroners mønt som turister kunne købe og bruge til bycyklen.

  • 0
  • 0

...mit navn er Morten Kabel som bruger millioner af dyrt beskattede kroner. Denne bycykel er et futuristisk digitalt molboprojekt, alene med det formål, at undgå at lønne et antal personer til, at forestå en traditionel udlejningsforretning.

Andre steder i verden kan man leje standardcykler, både med og uden el, fra udlejningssteder som turisterne sagtes kan finde hvis det er cykle de vil.

  • 2
  • 0

Jeg syntes det største problem er at softwaren er besværligt at bruge. Jeg tror at besværet er det som holder brugerne fra at bruge den - og ikke prisen.

Idéen med en bycykel er som jeg ser det, at det skal være nemt - noget man kan låne/leje, når man behøver det. Uden at skulle nærlæse og udfylde en bunke papirer, og indgå komplekse lejeaftaler for halve dage eller mere.

Men softwaren gør det så besværligt, at jeg tror de fleste vil syntes det er nemmere at leje en cykel fra et sædvanligt udlejningssted. Det i sig selv er en katastrofe, og ødelægger helt idéen ved en bycykel.

  • 1
  • 0

"Torben Aagaard er straks ude i bortforklaringer". en af disse bortforklaringer går ud på at man har forenklet den første registreringen (på cyklen). Dejligt de reagere på kritikken. på videoen kan man se hvor nemt det efterfølgende er at leje en bycykel. Rejsekorts kunder kan gøre det ligeså hurtigt som det tager at proppe en 20ér i et mønt indkast. https://www.youtube.com/watch?v=8YbkvD1qfcI Mulighed for at låse cyklen er e-n-d-e-l-i-g-t blevet fikset. Så skal de manglende cykler bare leveres og flere afleverings stationer opstilles så køre det på skinner.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten