Teglværksbroen funderes 10 meter nede i Københavnerkalken
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Teglværksbroen funderes 10 meter nede i Københavnerkalken

Om et år bliver det lettere at komme frem og tilbage mellem Sluseholmen og Teglholmen. Så kan københavnerne tage deres nye bro tværs over Teglværksløbet i anvendelse.

Den 97 meter lange og tre meter høje bro får, udover gang- og cykelsti, også to kørebaner og forventes trafikeret af 8.000-10.000 biler dagligt.

På onsdag kl. 16.30 bevæger projektet sig officielt fra projekterings- til anlægsfasen. Det bliver markeret med en skulptur af vand og lys.

CG Jensen er hovedentreprenør på broen, der omfatter fire sidefag i beton og en 20 meter lang broklap i centerfaget, som består af en hydraulisk styret stålkonstruktion og et treetagers manøvrehus på en isoleret bropille ved siden af broen.

»På mandag går vi i gang med en prøvestøbning på land af en ekstra bropille, der skal testes for bæreevne. Men de otte store piller, der bærer broen, bliver støbt på stedet,« fortæller projektchef Karsten Væde fra CG Jensen.

»Vi arbejder på ret stor vanddybde. På syv meters vand vil en stor boremaskine på en platform, forankret på havbunden, bore sig godt 10 meter ned i kalken. Dér, i kote -20, støbes betonsøjlerne. Det sker ved først at bore et stålrør ned og etablerer i en casing, som pumpes tør for vand. Derefter sænkes armeringskurven ned i casingen og støber stålsøjlen ud med beton,« forklarer Karsten Væde.

»Indeni den store stålsøjle sidder en mindre stålsøjle, som stikker tre meter op af pillen. Det er den del af pillen, der bliver synlig. Så når broen er færdig, fremstår den som båret af stålsøjler,« tilføjer han.

For enderne bliver broens vederlag støbt på en ny spuns- og ankerkonstruktion. Fire 20 meter brede tilkørselsfag bliver støbt i beton på en midlertidig stålforskalling, båret på bropillerne.

Stålklappen bliver fremstillet på et polsk værksted og i ét 20x20 meter stort stykke sejlet til broen, hvor den til september bliver monteret med en flydekran.

Broklappen bliver indstøbt i betonen og forbundet med hydraulik og styring samt tilsluttet diverse varslingsudstyr, så broen regulerer trafik til lands og til vands.

Den 97 meter lange Teglværksbro er udformet af Hvidt Arkitekter, der står bag så prominente projekter som Lillebæltsbroen og Vejle Fjord Broen. ISC har projektansvaret.

Hovedentreprisens kontraktsum er på 42.746.000 kroner. Dertil kommer rådgiverhonorar og etableringsomkostninger. Det er lokale beboere, grundejerforeninger og Københavns Kommune, der jævnt fordelt betaler broen.

For at den ikke skal blive en ekstra smutvej fra Sjællandsbroen ind til byen, bliver broen hastighedsbegrænset og rigeligt udstyret med fartdæmpere, ud over det faktum, at den formentlig skal åbne hvert 20. minut, når havnebussens rute bliver forlænget.

Broen er en del af større plan, der omfatter de næste par halvøer hen imod Fisketorvet. Der er allerede projekteret en bro mere hen til den næste halvø.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

>For at den ikke skal blive en ekstra smutvej fra Sjællandsbroen ind til byen, bliver broen hastighedsbegrænset og rigeligt udstyret med fartdæmpere, ud over det faktum, at den formentlig skal åbne hvert 20. minut, når havnebussens rute bliver forlænget.<

Hvor lav er den bro de vil bygge ?? De både havnebussen sejler med til sydhavnen er af samme højde som nettobådenes havnerundfartsbåde og de kan da så vidt jeg ved komme under de fleste broer ved Christianshavn, Nyhavn og Slotsholmen. Kan det passe at man har designet en bro hvor den planlagte daglige trafik ikke kan sejle under, uden at genere trafikken over broen ??
Og hvor er det lige at havnebussen skal forlænges hen ?? Den sejler til Teglholmen og Sluseholmen og kan vel dårlig komme længere.....

  • 0
  • 0

Det lader ikke til, at det er havnebussen, som bliver problemet.

Dette er sakset fra Movias hjemmeside:

"Den nye havnebus er tænkt som en midlertidig løsning. Københavns Kommune har planer om at opføre en bro mellem Sluseholmen og Teglholmen. Når den bro står klar om halvandet år vil det være muligt at betjene området med bus"

  • 0
  • 0