Techtopia #63 – sommerMIX: El-cyklens indtog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Techtopia #63 – sommerMIX: El-cyklens indtog

Den 1. juli trådte en ny bekendtgørelse i kraft her i Danmark, som gør det lovligt at benytte en elektrisk 45-cykel på cykelstierne. Samtidig har små el-løbehjul oversvømmet en række amerikanske byer, hvor de kan lejes ligesom en bycykel. Ikke ulig de mange millioner helt almindelige cykler, som udlejningsfirmaer har oversvømmet kinesiske byer med.

Cykler - med eller uden el - vinder frem i storbyer over hele verden.

På Techfestivalen 2017 i København kørte den amerikanske dataanalytiker Horace Dediu et otte timer langt summit om mikromobiliet - dvs. fremtidens trafik i storbyen. Samme aften lavede Techtopia et live-interview med ham foran et publikum på cirka 100 mennesker på Space 10 i Kødbyen. Horace Dediu siger, at cyklen er den ægte disruption i storbyen - ikke en Tesla. Det kan du høre eller genhøre nu.

Medvirkende:

  • Horace Dediu, dataanalytiker, Asymco

Links:

Næste episode af Techtopia kommer mandag den 6. august.

Du kan finde alle episoder af Techtopia og Ingeniørens øvrige podcasts HER.

Hør også: Techtopia #62 – sommerMIX: Hvad skal vi med kryptovaluta og blockchain?

Emner : cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

meget længere! potentialet i el-cyklerne som løsning af de problemer den "gamle" transport teknologi har skabt.
Lad os komme videre til næste evolutions level. Super komfortable cykel motorveje 15 km ind/ud af samtlige storbyer.
København starter.

  • 2
  • 0

...overdækkede :)

Gerne med solpaneler !

Nej fy føj da, så begynder jeg at køre i bil med det samme.En ganske frygtelig tanke ikke at kunne se himlen eller bygningerne på den by man køre igennem. Brrrrr jeg får helt kuldegysninger ved tanken om sådan et tab af kvalitet.

En superkomfortabel cykelsti kan man køre på med en helt almindelig cykel og det vil føles som om man svæver hen over cykelstien. Ingen buler,huller, revner, knald eller bump i varierende størrelser. Ingen brutale niveauforskelle ved vejkryds.
Det vil få mange flere til at nyde at cykle, uden at skulle investere i en fuldt affjedret cykel for at opnå denne komfort og øge sikkerheden da cyklisterne ikke skal bruge uforholdsmæssigt meget koncentration på at scanne cykelstien for ubehageligheder.
Med den moderne el-cykel vil det ikke være noget problem at køre en lille omvej for at komme til sådan en komfort korridor.

  • 0
  • 0

Vi har begge en alder, der ikke nødvendigør, at vi skal ud og køre i al slags vejr.

Jeg har heller ikke brug for et tag over cykelstierne, for jeg undgår såvidt muligt at at køre i regnvejr....detil bruger jeg bilen.

Men skal elcyklen tage en del af slæbet af pendlertraffikken så skal man også nærmere den komfort en bil kan give og her er regntøj en vederstyggelighed som de fleste tror jeg kun anvendes som sidste udvej.....jeg afskyer det i alle tilfælde.

  • 0
  • 1

Vi har begge en alder, der ikke nødvendigør, at vi skal ud og køre i al slags vejr.

Jeg har ikke helt nået din alder :-) men syntes egentligt ikke det har noget med alder at gøre ,mere om andre transportmuligheder.
Vi har begge en privat bil til rådighed, og ville desuden kunne vælge offentligt transport som anden mulighed.
Mit nuværende arbejde ligger inde i Kbh centrum jeg har 5-6 kilometer. Hverken motorcykel,bil eller bus er mere noget alternativ til sådan en lille tur, det tager 20-25 minutter og alt andet vil være en komfortmæssig nedgradering.
For bilens vedkommende er det hovedsageligt parkerings og start/stop kø kørsel der degradere det til en ganske trist køreoplevelse.
Sommer-efterår-vinter-forår.

Jeg bør nok lige nævne at min el-cykel er ombygget til superkomfortabel. og jeg har en termodragt der gør at jeg IKKE kan fryse om vinteren. Den bruger jeg hele vinteren uanset om jeg cykler eller ej. Det tager under 20 sekunder at tage den på og den har egenhændigt gjort at jeg har meget mere lyst til at være udenfor om vinteren i Danmark. = mere lys = gladere René. Den er i øvrigt i stand til at klare let regn. Længerevarende tungere regn, så skal den hænge til tørre.

  • 0
  • 0

Men skal elcyklen tage en del af slæbet af pendlertraffikken så skal man også nærmere den komfort en bil kan give og her er regntøj en vederstyggelighed som de fleste tror jeg kun anvendes som sidste udvej.....jeg afskyer det i alle tilfælde.

Jeg tror du har ret i at frygten for muligt regnvejr/regntøj er den egenhændige kraftigste formørkelse af sindet når ordet cykel nævnes.
Det efterhånden lang tid siden (6 år) men jeg husker også noget med modvind og bakker. Ankomme svedig og punkteringer. Ukomfortable siddestillinger og tyveri/hærværk af cyklen. Kulde og varme problemer. Rækkevidde Angst og den alt for hårde/ukomfortable kørsel på de smalle hårdt pumpede dæk. Dårlig acceleration og konstant tab af moment.

Har jeg glemt nogen af de klassiske ufordele ved den "gamle" træde cykel ??

De uovertrufne fordele så som økonomi (gratis parkering-indkøb-vedligehold) og Ægte A-B transport gør den fortsat brugbar på de små ture under 2,5 km frem og 2,5 km tilbage.

Hvad sker der når alle finder ud af og forstår at alle ufordelene undtaget tyveri/hærværk er elimineret med dagens teknologiske stadie. Og det bliver kun bedre og billigere, samt udvikler sig hurtigere end nogen anden kendt transportteknologi.

Derfor kan man ligeså godt forberede sig på at dele af infrastrukturen skal nytænkes, så dan at pendler ture på 10-15 km hver vej på el-cykel ikke er noget man der formørker ens sind.
Er man bilist eller offentlig transport bruger der køre disse distancer kan man ovenikøbet vælge at køre når man har lyst.
Så er man fri for at finde ud af at den regnvejrs/regntøjs oplevelse man kendte fra den gammeldags trædecykel er helt anderledes på el-cyklen.

Potentialet er mere end enormt og alternativet er ikke eksisterende.

  • 0
  • 0