Techtopia #19: Cyklen er den sande disruption – ikke Tesla
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Techtopia #19: Cyklen er den sande disruption – ikke Tesla

‘We-Economy’ er titlen på en ny dansk bog, som prøver at binde det samfund sammen, som teknologi splitter. Hvad er der på den anden side af robotter og Uber-modellen?

Informationsteknologi har introduceret en ny samfundsøkonomi, som også betyder et nyt sæt spilleregler for den måde, vores samfund er indrettet på. Det handler om nye teknologier som 3D-printer, robotter og kunstig intelligens. Og det handler om den dominans, som digitale platforme som FB, Uber, Airbnb, Google og mange andre har fået. Det handler også om deleøkonomi og borgerløn, som en del af svaret på en forestående krise i velkendte samfundsmodeller. Peter Hesseldahl har i sin nye bog samlet det hele i begrebet We-Economy – Vi-økonomi – men hvad betyder det egentlig?

3D-print en af de teknologier, der forandrer vores verden hastigt. Peter Hesseldahl nævner, at vi i princippet alle sammen kan have en fabrik i form af en 3D-printer på vores skrivebord, men sådan lød budskabet også i 2009, da jeg første gang besøgte et amerikansk hackerværksted, som lavede de første 3D-printere til almindelige mennesker. Men hvor er de 3D-printere henne? Jeg kender stadig ingen, som har én på skrivebordet derhjemme. Men de er derude. Det ved Märtha Rehnberg alt om. Hun er partner i firmaet DareDisrupt og ekspert i 3D-print, som hun har arbejdet med blandt andet hos Mærsk.

Medvirkende:

  • Peter Hesseldahl, forfatter

  • Märtha Rehnberg, partner DareDisrupt

Links:

Næste episode af Techtopia kommer mandag den 25. september.

Kom gerne med dine bud på, hvilke emner vi skal tage op.

Du kan finde alle episoder af Techtopia og Ingeniørens øvrige podcasts HER

Der produceres 70 000 elbiler fra Tesla i år, og måske,vil der komme 120 000 næste år!

Til sammenligning: I Houston blev der ødelagt 500 000 fossildrevne automobiler i forbindelse med Harveys hærgen!

Der er 10000 cykler i New York! Det stilles op over for de 16 millioner, som man har valgt at stille til rådighed for sine borgere over et år i kina (det er led i et eksperiment, som skal minimere forurening i storbyer og fremme mobiliteten)

På en halv time kommer man gennemsnitligt længere på en cykel, end via noget andet transportmiddel inde fra og ud i en amerikansk storby! Via en lovlig elcykel kan man gange distancen med 1,5.

Indslaget er sympatisk, og nævnte oplysninger sammen med flere taler sit tydelige sprog.

Den retning, som der argumenteres for, forpligter nok i en grad, som udfordrer vore retsbegreber:
http://arbejdsforskning.dk/visartikel.asp?...

https://ing.dk/artikel/kronik-min-elcykel-...

  • 3
  • 0

El-cyklen er 10 x bedre til alt end den gammeldags "træde only" cykel. Det er en meget stor forskel. De fleste kender en trædecykel og får helt bestemte billeder i deres hoveder når de tænker cykel.
Den gammeldags trædecykel er stoppet i sin udvikling og samtidigt er el-cykler skudt frem med raketfart. Bare se at komme med på toget, på trods af at det vil altid være for sent, men det forstår man først når man har el-cyklen ,og prøvet på egen krop hvad den og dig selv er i stand til.
Bedre end et exoskelet.

  • 5
  • 1

I alle de år, der er lavet biler, er der hvert år produceret endnu flere cykler.
Hvor er infrastrukturen henne, Ja, Cykeltrafik-infrastrukturen naturligvis, hvor er den henne,
Cykel-Metro'en, hel-års-cykel-gaderne, de klimatilpassede cykel-veje/ruter/stier.

I 91. oplevede Jeg at være en cykel-dråbe i en cykel-flod i Peking, det var stort, motorvejs-lignende cykelinfrastruktur.
En politimand fortalte mig, at 40 km. på cykel til arbejde var lige i overkanten. (før el-)
For nogle år siden, skrev Jeg til Kejseren af Kina, at glastage på cykelgaderne giver tørre og glade cyklister,
men hvor langt mit brev nåede, aner Jeg ikke.
Der er langt over 100 mil. el-cykler i Kina.
Siden Storebæltsbroen, (galimatias at cykle over St.bælt. Sonja.M.) har US. skabt cykelstier på hvad der samlet svarer til 10 Storebæltsbroer.
Cykeltrafikinfrastruktur er faktisk blevet en milliard-industri, dog venter Vi stadig på 'Den Moderne Transport-struktur'.
Tidl. DCF nu Cyklistforbundet, har faktisk været en kæp i hjulet på klimatilpasningen af cykelinfrastrukturen.

  • 0
  • 0

Ja, de 40 'km.' skulle have været 40 min. (ca 15 km.)
Om en måneds tid tager Jeg cyklen med til Indien, der nyligt har åbnet en 200 km cykel-highway mellem to større byer, og inkluderer 92 landsbyer på vejen.
en hollænder var med ved indvielsen af ruten, der bl.a er inspireret af Holland,
men, den er kun 2,0 m. bred
(10 kg cykel, 7 kg bagage, og 62 kg legeme, og så afsted)

  • 2
  • 0

...at levere den samme eller bedre vare på en ny og bedre måde, det leverer cyklen absolut ikke.

Cyklen gør ikke nej, men el-cyklen gør. Gælder for alle der skal transportere en person i en storby eller ind/ud af denne 10-15 km, og i særdeleshed i myldretiden.

Dog må man undvære den triste og fornedrende fornemmelse at køre i kø i sit ekstremt dyre og slemt forurenende køretøj. Ikke at kunne køre ægte A-B men må spilde tid på at finde parkeringsmulighed langt fra destinationen.
Det lære man dog hurtigt at leve med.

Har du nogen erfaring med el-cykler ?

  • 5
  • 1

Elcyklen er en game changer for "storby-nærtransport" fra 2-15 km (formentlig for rigtig mange).

JEG evner ikke at BESKRIVE det på en dækkende måde.
Det skal simpelthen prøves.
Den "fjerner" stigninger, modvind og starter.
Det føles som konstant medvind.

Ved de større, danske byer skønner jeg, at det kan være relevant for flere hundredetusinde personer.

  • 4
  • 1

Da vores datter i 5 klasse blev nødt til at skifte skole, stod vi med et transport problem, fordi der var langt hjem. Løsningen blev en EL cykel.

Nu nærmer hun sig snart den alder hvor hun må køre knallert, men det vælger hun måske fra til fordel for en ny EL cykel. Hvorfor bruge penge på et kørekort, knallert og benzin, når EL cyklen løser problemet ligeså godt.

Med udviklingen på batteriområdet, kunne jeg godt forestille mig at EL cykler kunne helt erstatte knallerter og små scootere. Specielt hvis der kunne komme en kørekort krævende version, som kan opnå højere hastighed, så ville cyklens aktionsradius kunne nå 30-40 Km.

  • 4
  • 1

Hvorfor bruge penge på et kørekort, knallert og benzin

Et rigtig godt spørgsmål!
Især hvis man ser på forbrugstal:

"På en PGO Hot 50 kører man ca. 15-20 km/l, hvis det er en mellemting mellem by- og landevejskørsel"
http://scooterblog.dk/2017/07/13/hvad-kost...

(15-20 km/l er faktisk mindre end en micro-/minibil, som f.eks. VW UP!
En scooter er altså ikke benzineffektiv!)

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2...
Der ligger mange artikler "derude"! :-)

  • 0
  • 0

Nu nærmer hun sig snart den alder hvor hun må køre knallert, men det vælger hun måske fra til fordel for en ny EL cykel. Hvorfor bruge penge på et kørekort, knallert og benzin, når EL cyklen løser problemet ligeså godt.

Husk at advare imod den enerverende larm fra en motor der køre i det samme konstante omdrejningstal. Det skal også prøves før man forstår hvor irriterende det er, men der har man som regel købt knallerten.
Jeg købte for 3 år siden en 30 scooter i håbet om at den kunne køre mig længere-hurtigere-mere komfortabelt end el-cyklen.
Jeg valgte en 4 takt som ikke larmede særligt meget syntes jeg, men allerede på vejen hjem blev jeg klar over at det nok var mit livs forbrugs fejltagelse. Det værste var at den var mindre komfortabel og vanvittigt uinspirerende at køre på. Man sad bare der på et utroligt dårligt sæde og så den larm. Det føltes som om jeg kørte langsommere end cyklen på trods af at jeg beviseligt kørte 33 km/t. Jeg kom heldigvis af med den i en fart uden tab udover min stolthed.
Jeg blev også ganske pludseligt opmærksom på at der mange steder en knallert slet ikke må køre, hvilket var et uacceptabelt tab af frihed.

Indfør gerne en skrotpræmie til de resterende larme og stink knallerter ved køb af en el-cykel.
Gamle vintage knallerter med gear undtaget.

  • 4
  • 0

Den "fjerner" stigninger, modvind og starter.
Det føles som konstant medvind.

Og oven i det løser el-cyklen samtidigt 3 af træde cyklens helt store problemer.

1:Hvordan beskytter jeg mod regn men samtidigt gerne vil opretholde en høj fart....løst.
2:Hvordan beskytter jeg mig mod kulde helt fra starten af køreturen, og undgår at koge over længere fremme i køreturen fordi jeg gerne vil opretholde en høj fart...løst.
3:Hvordan kan jeg indstille/designe min el-cykel til den mest komfortable siddestilling / køre komfort uden at skulle give afkald på høj fart...løst.

  • 2
  • 1

Det værste var at den var mindre komfortabel og vanvittigt uinspirerende at køre på.


Nu var jeg så af en årgang, hvor vi kunne få en Yamaha eller Kreidler, som reelt var neddroslede motorcykler. Da kunne man tale om køreglæde, men det første man gjorde når man fik sådan en var selvfølgelig også at fjerne plomben.

"På en PGO Hot 50 kører man ca. 15-20 km/l, hvis det er en mellemting mellem by- og landevejskørsel"


Jeg har så set bedre tal på knallerter. Jeg har også set kommentarer om, at de kører længere på literen når de gøres ulovlige.

Det ændrer dog næppe ved at EL cykler snart vil kunne tilbyde mere end en knallert kan på alle områder.

Jeg blev også ganske pludseligt opmærksom på at der mange steder en knallert slet ikke må køre, hvilket var et uacceptabelt tab af frihed.


Det er så noget der måske kommer til at ændre sig. Når det bliver almindeligt at EL cykler kører 30-40 km/t så har de heller ikke noget at gøre disse steder.
Jeg var bekymret nok for at sende min datter afsted på EL cyklen, og gav hende MANGE formaninger om at hun skulle passe på, for hun kommer altså stærkt på sådan en.

  • 1
  • 1

Med udviklingen på batteriområdet, kunne jeg godt forestille mig at EL cykler kunne helt erstatte knallerter og små scootere. Specielt hvis der kunne komme en kørekort krævende version, som kan opnå højere hastighed, så ville cyklens aktionsradius kunne nå 30-40 Km.

De batterier er der allerede. Og "i princippet" så er cyklerne der også, dem der "i princippet" kunne indregistreres til fx 30 eller 45 knallerter.

45 knallerten har den klare ulempe, at den ikke kan komme på cykelstierne.

Cykler, indregistreret som 30 knallert, og som kan køre 30 i sig selv, er en mulighed, som findes.

Jeg har kørt rundt på en cykel, som kan køre 45 i sig selv, og holde de ca. 55 med lidt hjælp over 30 kilometers afstand.

Det skal siges, at med mine ca. 16 000 kilometer på bagen nu, så kan jeg oplyse, at man meget sjældent kører mere end 40 km/t. Det er ganske enkelt ikke behageligt, fordi man bevæger sig på en cykel, træder ned og op, hvilket meget hurtigt gør det ubekvemt at køre hurtigere.

På landevejen og på cykelstier uden medtrafikanter og fuldt udsyn på vejen er der ingen grund til at lade omstændighederne forhindre udnyttelsen af sådan en elcykel. Man vil heller ikke her køre mere end 40 km/t, hvis man skal langt.

I byområder, der kører man noget hurtigere end almindelige cykler, men igen aldrig mere end de 40 km/t. Og, i mødet med andre, overhalinger, hundeluftere, børn, frøer, lange rækker af parkerede biler (noget af det farligste, da en dør kan gå op uden varsel), og mange andre situationer, der er man helt nede i fart!

I det hele taget, så er der ikke nogen grund til at forbyde el-cyklen i at have et uudnyttet overskud af energi, mulighed for acceleration. Dvs. begrænsningen i motorkraft og den automatiske udfasning af motoren allerede ved de 25km/t er overflødig.

I stedet så skulle der være krav til cyklisten. Vi skal kræve kørekort, vi skal forlange at cyklen ikke kører for hurtigt på cykelsti, og så skal cyklen i øvrigt være i orden hvad bremser og indretning angår.

De udfordringer, som menneskeheden har skabt for sig selv med det, som for især liberalister fortsat er rent tabu, altså klima og miljøproblematik, er så store, så det i sig selv burde diskvalificere bilen som transportmulighed i rigtig mange situationer.

Bilismen skal ned, decimeres, fordi den smadrer jordens klima.

Lovgiverne støtter bilismen i det skjulte men også officielt, se på statsstøtten og den tyske regerings samarbejde/seen mellem fingrende med de store tyske bilproducenters falske opgørelser over især dieselbilernes forurening. Det er indlysende, at de helt store økonomiske interesser står sammen med især de liberale kræfter om at fremme den destruktive bilisme.

Lovgivningen for el-cyklerne skal ses i det lys.

Både i USA og i EU er lovgivningen for el-cykler skabt med det formål, at forhindre el-cyklen i at blive udnyttet.

De helt store økonomiske interesser, dvs. finanssektoren, producenter af fossilt brændsel, bilproducenter, opperatører på infrastrukturområdet er helt 100 % afhængige af, at folk transporterer sig rundt i forældede fossilbrændende stålmonumenter over den økonomiske rationalitets selvdestruktion.

Vi andre har ikke brug for at smadre hverken os selv eller miljøet.

Den argumentation, som liberalisterne bruger over for cyklen, kunne bruges over for dem selv og deres fossildrevne motore. Hvorfor må en bil eller mc over hovedet kunne køre så stærkt, som de fleste af dem kan?

Citat fra andet steds: " Hvor var vi henne, hvis der blev indført snævre begrænsninger for, hvor meget motorkraft der må være på almindelige biler, motorcykler osv. Samtlige individuelle individer udstyret med sådanne fremføringsmidler ville øjeblikkeligt kunne se statens fuldstændigt illegitime indskrænkning af deres personlige frihedsrettigheder her."

Liberalister har glemt, at vi andre også kan se nødvendigheden af at være selvstændige og frie. Vi kan også se, at det er os, der repræsenterer den sande frihed under ansvar for klimaet. Derfor bør vi forlange elcykler med nosser. Det er fremtiden. Det som vi og andre så til gengæld skal forlange af os, det er kørekort og ansvarlig adfærd på cykelstierne.

Det her opgør mellem biler og cyklister er ikke politisk neutralt. Det handler om, at en selvforståelse blandt rigtig mange bilister må konfronteres, sættes i et korrekt billede på sig selv, som det de er, destruktive og overflødige!

Det er ikke nogen neutral teknisk for alle ønsket udvikling, disruption nede fra, som der er brug for. Men åben konflikt om ideologi kombineret med saglige referencer til den højere nødvendighed, de tekniske muligheder i cyklen. Bilisterne står til at tabe, og de kan kendes på deres sure tomler.

  • 4
  • 2