Techtopia #19: Cyklen er den sande disruption – ikke Tesla
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Techtopia #19: Cyklen er den sande disruption – ikke Tesla

‘We-Economy’ er titlen på en ny dansk bog, som prøver at binde det samfund sammen, som teknologi splitter. Hvad er der på den anden side af robotter og Uber-modellen?

Informationsteknologi har introduceret en ny samfundsøkonomi, som også betyder et nyt sæt spilleregler for den måde, vores samfund er indrettet på. Det handler om nye teknologier som 3D-printer, robotter og kunstig intelligens. Og det handler om den dominans, som digitale platforme som FB, Uber, Airbnb, Google og mange andre har fået. Det handler også om deleøkonomi og borgerløn, som en del af svaret på en forestående krise i velkendte samfundsmodeller. Peter Hesseldahl har i sin nye bog samlet det hele i begrebet We-Economy – Vi-økonomi – men hvad betyder det egentlig?

3D-print en af de teknologier, der forandrer vores verden hastigt. Peter Hesseldahl nævner, at vi i princippet alle sammen kan have en fabrik i form af en 3D-printer på vores skrivebord, men sådan lød budskabet også i 2009, da jeg første gang besøgte et amerikansk hackerværksted, som lavede de første 3D-printere til almindelige mennesker. Men hvor er de 3D-printere henne? Jeg kender stadig ingen, som har én på skrivebordet derhjemme. Men de er derude. Det ved Märtha Rehnberg alt om. Hun er partner i firmaet DareDisrupt og ekspert i 3D-print, som hun har arbejdet med blandt andet hos Mærsk.

Medvirkende:

  • Peter Hesseldahl, forfatter

  • Märtha Rehnberg, partner DareDisrupt

Links:

Næste episode af Techtopia kommer mandag den 25. september.

Kom gerne med dine bud på, hvilke emner vi skal tage op.

Du kan finde alle episoder af Techtopia og Ingeniørens øvrige podcasts HER

Der produceres 70 000 elbiler fra Tesla i år, og måske,vil der komme 120 000 næste år!

Til sammenligning: I Houston blev der ødelagt 500 000 fossildrevne automobiler i forbindelse med Harveys hærgen!

Der er 10000 cykler i New York! Det stilles op over for de 16 millioner, som man har valgt at stille til rådighed for sine borgere over et år i kina (det er led i et eksperiment, som skal minimere forurening i storbyer og fremme mobiliteten)

På en halv time kommer man gennemsnitligt længere på en cykel, end via noget andet transportmiddel inde fra og ud i en amerikansk storby! Via en lovlig elcykel kan man gange distancen med 1,5.

Indslaget er sympatisk, og nævnte oplysninger sammen med flere taler sit tydelige sprog.

Den retning, som der argumenteres for, forpligter nok i en grad, som udfordrer vore retsbegreber:
http://arbejdsforskning.dk/visartikel.asp?...

https://ing.dk/artikel/kronik-min-elcykel-...

  • 3
  • 0

El-cyklen er 10 x bedre til alt end den gammeldags "træde only" cykel. Det er en meget stor forskel. De fleste kender en trædecykel og får helt bestemte billeder i deres hoveder når de tænker cykel.
Den gammeldags trædecykel er stoppet i sin udvikling og samtidigt er el-cykler skudt frem med raketfart. Bare se at komme med på toget, på trods af at det vil altid være for sent, men det forstår man først når man har el-cyklen ,og prøvet på egen krop hvad den og dig selv er i stand til.
Bedre end et exoskelet.

  • 5
  • 1

I alle de år, der er lavet biler, er der hvert år produceret endnu flere cykler.
Hvor er infrastrukturen henne, Ja, Cykeltrafik-infrastrukturen naturligvis, hvor er den henne,
Cykel-Metro'en, hel-års-cykel-gaderne, de klimatilpassede cykel-veje/ruter/stier.

I 91. oplevede Jeg at være en cykel-dråbe i en cykel-flod i Peking, det var stort, motorvejs-lignende cykelinfrastruktur.
En politimand fortalte mig, at 40 km. på cykel til arbejde var lige i overkanten. (før el-)
For nogle år siden, skrev Jeg til Kejseren af Kina, at glastage på cykelgaderne giver tørre og glade cyklister,
men hvor langt mit brev nåede, aner Jeg ikke.
Der er langt over 100 mil. el-cykler i Kina.
Siden Storebæltsbroen, (galimatias at cykle over St.bælt. Sonja.M.) har US. skabt cykelstier på hvad der samlet svarer til 10 Storebæltsbroer.
Cykeltrafikinfrastruktur er faktisk blevet en milliard-industri, dog venter Vi stadig på 'Den Moderne Transport-struktur'.
Tidl. DCF nu Cyklistforbundet, har faktisk været en kæp i hjulet på klimatilpasningen af cykelinfrastrukturen.

  • 0
  • 0