Techtopia #188: Mobilspil malker børns data
Klik her for at abonnere på podcasten. Podcasten er lavet i samarbejde mellem IDA og Ingeniøren. Den er sponsoreret af en række partnere: IBM, KMD, DI Digital, MCH Messecenter Herning og IDA Forsikring.Abonnér på Techtopia
Spil på smartphones samler data om spillerne, ligesom sociale medier gør det nettet. Men spillenes datahøst er mindre gennemskuelig, og desuden går det i høj grad ud over børn, som er storforbrugere af spil.
Ifølge rapporten ‘Onlinespil gambler med børns data’ udgivet af IDAs Ekspertgruppe for Etik & Teknologi og DataEthics.eu, er spillene ofte baseret på forretningsmodeller, der ikke tager højde for, at børn har andre behov for og krav på beskyttelse af deres data, end voksne har.
Rapporten vurderer, at der var cirka 2,7 milliarder gamere i 2020, og at 2,6 milliarder af dem spiller på mobile enheder. Angiveligt betaler kun 38 procent af dem for at spille spil på deres mobil. Forretningsmodellen er målrettede reklamer baseret på datahøst og salg af ekstra udstyr i spil for at kunne fuldføre.
Techtopia taler med rapportens forfatter og får flere nuancer fra direktøren for firmaet bag verdens mest populære mobilspil: Subway Surfers, der netop har reduceret mængden af data, som de deler eksternt i forretningsmæssigt øjemed.
Medvirkende:
Mie Oehlenschläger, External Lecturer, Independent Consultant, Critic & Writer
Mathias Gredal Nørvig, CEO, Sybo
Links:
Læs også: Techtopia #187: Kampen om sikkerhed på nettet
Kom gerne med dine bud på, hvilke emner vi skal tage op.
Du kan finde alle episoder af Techtopia HER.
