Techtopia #128: Læringsteknologi som udviklingsbistand
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Techtopia #128: Læringsteknologi som udviklingsbistand

 

Kan avancerede teknologier som virtual reality og blockchain bruges i afrikanske landsbyskoler og flygtningelejre til undervisning af børn? Svaret er ja, når man taler om techvelopment, der er en forkortelse for teknologi og udvikling.

I mange afrikanske landsbyskoler underviser én lærer helt op til 200 elever i samme lokale med én bog. I verdens alt for mange flygtningelejre sidder tusindvis af børn og unge i årevis uden skolegang. De er den tabte generation, fordi de ikke kan bidrage til det samfund, som forhåbentlig en dag bliver deres. Uden uddannelse kan man ikke genopbygge et samfund.

Svaret kan være noget så simpelt som en mobiltelefon med internetforbindelse, der kan give adgang til fjernundervisning og undervisningsmateriale, men nogen skal skabe curriculum. Det forsøgte en gruppe mennesker til en workshop på Campus Carlsberg. Techtopias nysgerrige mikrofon var med.

Medvirkende:

  • Malthe von Sehested, IT-Didaktisk konsulent, Københavns Produktionshøjskole

  • Katja Levin, humanitær koordinator, Oxfam-Ibis

  • Helle Rotzen, leder af LearnT, DTU

  • Ditte Amskov, innovationsrådgiver, Oxfam-Ibis

Links:

Fik du hørt: Techtopia #127: Robot er bartender, og dens fætter fejer gade

Næste episode af Techtopia kommer mandag den 28. oktober. Kom gerne med dine bud på, hvilke emner vi skal tage op.

Du kan finde alle episoder af Techtopia og Ingeniørens øvrige podcasts HER.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten