Techtopia #105: Er dataetik god forretning?

 

Dataetik handler om at få virksomheder til at sikre og respektere deres kunder, brugere og ansattes privatliv. Og mange mener, at dataetik er på vej til at blive et konkurrenceparameter for virksomheder, fordi det handler om at styrke forbrugernes tillid til den digitale økonomi ved at udvise støre respekt for deres privatliv.

Det nye ord var på dagsordenen, da Ingeniørforeningen IDA afholdt Teknologiens Årsdag.

Tre talere gav deres bud på, hvordan vi realiserer datapotentialet med respekt for privatlivets fred. Du kan møde Marc Al-Hames fra den tyske virksomhed Cliqz, der har lavet en dataetisk browser og søgemaskine. Den er EU’s konkurrencekommisær Margrethe Vestager rigtigt glad for – og hun kommer med en kort kommentar om bæredygtig dataetik.

Vi slutter af med investoren Shomit Ghose fra Silicon Valley. Han er meget kritisk over for sine techkollegaer i Californien og deres lemfældige omgang med brugernes private data.

Medvirkende:

  • Marc Al-Hames, CEO, Cliqz

  • Margrethe Vestager, EU’s konkurrencekommisær

  • Shomit Ghose, investor, Onset Ventures og Berkeley University

Links:

Næste Techtopia udkommer mandag d. 27. maj 2019.

Du kan finde alle episoder af Techtopia og Ingeniørens øvrige podcasts HER.

Hør også: Techtopia #104: Astronaut Andreas tror på Danmark som rumfartsnation