TDC's kunder kan kun ringe 112
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

TDC's kunder kan kun ringe 112

Illustration: Lars Bertelsen

450.000 TDC-kunder er ramt af et nedbrud på mobilnetværket.

Det oplyser TDC på Facebook.

Dele af netværket er ikke ramt, så både data og sms burde stadig fungere for de ramte kunder.

Finans skriver, at telegiganten på sin hjemmeside oplyser, at:

»Vi har en meget kritisk fejl afledt af en fejl på vores HSS, der berører en meget stor andel af vores IMS-kunder.«

Opdateret

TDC har løbende på facebook lavet opdateringer, så kunderne kunne følge med (forudsat de ikke havde mistet adgang til facebook, da mobildata også har været ramt):

Efter at nedbruddet havde været kendt et par timer fortalte TDC, at de har sat alle ressourcer ind på at få løst problemet hurtigst muligt.

12:45 opdaterede TDC igen profilen - denne gang for at fortælle, at de ikke kan oplyse, hvornår fejlen er rettet.

13:40 TDC konstaterer, at fejlen ikke kun rammer opkald til og fra mobil, men også mobildata og mobilt bredbånd.

14:35 TDC oplyser, at selvom mobilkunder ikke har netværk, så burde de stadig kunne ringe 112. Det samme gør sig dog ikke gældende for kunder, der bruger IP-telefoni.

Telmore er også ramt

Nedbruddet rammer også andre leverandører, der benytter TDCs netværk.

På Telmores twitterprofil har man i dag kunnet se beskeder som følgende:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har Telmore som køre på TDC's netværk. Og her fungere både data, sms og telefonen.
Telmore skulle ifl en anden pressemeddelelse også være ramt.

Spørgsmålet er om det er bestemte kunder eller bestemte områder der er ramt.

  • 0
  • 0

En abonnent-database, såvidt jeg lige kan google mig til.

HSS (Home Subscriber Server): The HSS is a central database that contains user-related and subscription-related information. The functions of the HSS include functionalities such as mobility management, call and session establishment support, user authentication and access authorization.

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/System_Archi...

Kører selv på Plenti (TDC-net), hvor der har været mindre dataudfald. De forekommer dog med mellemrum, så om det relaterer til fejlen her, ved jeg ikke med sikkerhed.

  • 2
  • 0

Grunden er at mobiltelefonen ikke behøver at være registreret på et netværk for at ringe 112.
Selv en pinkode-låst telefon eller uden simkort kan bruges til at ringe 112.

Så det er en dårlig ide at give et barn en telefon uden simkort til at spille spil på.

  • 2
  • 0

Der sad i routeren (fra Plenti). Indsat i en fon virkede det som mobilt hotspot- en tid.

Det er så meget mere ærgerligt, da Telmore mente vores fatnet (også her en router) ikke skulle virke siden kl. 00.10 1/3. Mens Kviknet mente, den skulle ned 2/3- så vi kunne skifte til dem.

Der kom så godtnok en montør ud fra TDC, i fredags, men min mand troede han skulle skifte stik, og montøren var meget i tvivl om, om han skulle komme med et modem. (Hvad han så kom med).

Så virkede det! ;-) (Lige indtil nørdemanden absolut skulle pille).

Men i dag ( 5/3) har vi godt nok haft meget svingende opkobling. Plenti har dog været mest stabil. Men ikke i routeren..?

Så deet...

Mvh
Tine- jeg sad og ventede på nogle pakkers track & trace, så det var lidt generende...
På den anden side: I det her vejr, kan vi kun tage DR1 og TV2 Syd via luftantennen, det er også irriterende! Når man ikke kan have nettet som back-up.

  • 0
  • 0