TDC trækker stikket: Telefonsvarer blokerer nødkaldeanlæg
343.000 af de TDC-kunder, der har en almindelig fastnettelefon, mister i dag adgangen til deres automatiske telefonsvarer. Det skyldes, at svareren angiveligt skaber fejl i det nødkaldeanlæg som nogle af TDC-kunderne har fået udleveret af deres kommune.
Nødkaldeanlægget er, ligesom de berørte TDC-kunders telefoner, koblet op via fastnetforbindelse, og det kan altså betyde, at anlægget ikke fungerer ordentligt sammen med telefonsvareren, skriver Jyllands Posten.
»Hvis der er lagt en besked til kunden, er det første som kunden hører, at nu ligger der altså en besked. Derfor kommer der ikke en klartone. Og så virker nødkaldeanlægget ikke,« siger afdelingschef i TDC's fastnetforretning Frederik Sjørsle Søgaard til avisen.
TDC har ikke noget overblik over, hvor mange nødkaldeanlæg, der volder problemer, hvilket skyldes at kommunerne ikke har kunnet oplyse, hvor mange nødkaldeanlæg, der er i omløb. Alligevel har TDC for at være på den sikre side valgt at lukke for den automatiske telefonsvarer ved alle fastnetkunder.
Advarsel til alle med nødkaldeanlæg
Det er dog muligt at reaktivere telefonsvarerne med et enkelt gratis opkald, oplyser TDC. Men telegiganten advarer kunder med nødkaldeanlæg mod at gøre det, indtil der er fundet en løsning på problemet.
»Du må ikke genaktivere telefonsvareren, hvis du har nødkaldeanlæg. Konsekvensen vil i så fald være, at dit nødkaldeanlæg ikke virker. Derfor fraråder TDC dette på det kraftigste,« skriver TDC i et brev til de berørte kunder.
Selv om nødkaldeanlæg og fastnettelefonsvarerne har eksisteret i flere år, har TDC ikke tidligere hørt, at der skulle være problemer med kombinationen. Men efter TDC er blevet gjort opmærksom på problemet af en enkelt kommune, så har virksomheden valgt at lukke for den automatiske telefonsvarer for alle fastnetkunder.
Dokumentation
