Taxibranche: Politikernes diesel-støtte gør el-taxier til en død sild i Danmark

Med Teslas nye luksusmodel er der endelig mulighed for, at elbiler kan slå igennem som taxi.

Men i Danmark har elbilerne ikke en chance for at slå dieselbilerne af pinden.

Sådan lyder det fra en mand, som ellers lige har bestilt 50 eldrevne Tesla Model S-køretøjer, som netop skal indsættes som taxier i fire danske byer i 2013.

482 kilometer på en opladning kan Teslas nyeste elbil, Model S, præstere. (Foto: Tesla) Illustration: Tesla

Men der er langt fra 50 biler til et gennembrud for el-taxier:

»Vi er i den lidt absurde situation, at vi nu for første gang har fået en elbil, som matcher den typiske dieseltaxi, Mercedes E-klasse. Men alligevel er der ingen udsigt til, at elbilerne bliver særligt udbredte i taxibranchen,« siger direktør i Clear Drive, Carl Nielsen.

På det almindelige bilmarked ville de to biltyper være nogenlunde ligeværdige på prisen på grund af elbilernes afgiftsfritagelse.

Men i taxibranchen er elbilernes afgiftsfritagelse ikke meget værd i konkurrencen med de klassiske dieseldrevne Mercedes-modeller - for i taxibranchen kan også Mercedesbilen indkøbes uden afgift via den såkaldte frikørselsordning.

»Frikørselsordningen er dermed en erhvervsstøtte, som favoriserer den klassiske, dieseldrevne Mercedes-taxi. En sådan statsstøtte kan elbilerne ikke konkurrere med, så længe politikerne ikke etablerer en tilsvarende erhvervsstøtte for el-taxier,« siger Carl Nielsen.

Dieselstøtte på 350.000 kr. pr. bil

Han peger på, at en taxivognmand vil kunne købe en afgiftsfritaget Tesla S for ca. 700.000 kr. For nogenlunde samme pris ville han kunne købe hele to Mercedes E-klasse-biler. Der kræver blot, at Mercedes-bilerne kører over 200.000 kilometer på mindre end to år.

Forskellen i pris bygger naturligvis på, at Mercedesbilen er masseproduceret 'hyldevareteknologi', mens elbilen bliver produceret i relativt få eksemplarer på en helt ny produktionslinje.

»I runde tal svarer frikørselsordningen til en statsstøtte på ca. 350.000 kr., som er bundet i halen på en Mercedes-dieselbil. På den baggrund kan man nok roligt konkludere, at dieselbilen også vil være vognmandens førstevalg i fremtiden,« siger Carl Nielsen.

Han understreger, at han som sådan ikke er modstander af frikørselsordningen for taxibranchen.

»Politikerne skal bare være opmærksomme på, at der ikke vil komme elbiler i større antal i taxibranchen, så længe afgiftsfritagelsen for den typiske dieseltaxa ikke bliver modsvaret af en form for kompensation for el-taxier,« siger Carl Nielsen.

Tager et tab for at teste

Den elbil, som ifølge Carl Nielsen er som skræddersyet til taxibranchen er Teslas nye Model S, som netop er blevet præsenteret i USA.

Læs også: Fire års ventetid er slut: Tesla er klar med luksus-sedan

Clear Drive har været i USA for at teste bilen og vurderede komfort og driftsikkerhed som værende så god, at virksomheden nu har bestilt 50 eksemplarer af bilen i samarbejde med taxiselskaberne TaxiNord i København, Odense Taxa og Aarhus Taxa, som alle vil sende Tesla-taxier på gaden i deres respektive hjembyer i løbet af 2013. Desuden er Clear Drive i dialog med Dantaxi i Aalborg.

Men introduktionen af 50 spritnye el-taxier i Danmark kan ifølge Carl Nielsen kun lade sig gøre, fordi der blandt taxiselskaberne er en vilje til at købe relativt dyre elbiler i USA for at få testet, om elbilerne er tilstrækkeligt driftssikre, og om det er muligt at opbygge en infrastruktur af ladestandere, som gør det muligt at drive el-taxierne lige så effektivt som de klassiske taxier.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»I runde tal svarer frikørselsordningen til en statsstøtte på ca. 350.000 kr., som er bundet i halen på en Mercedes-dieselbil. På den baggrund kan man nok roligt konkludere, at dieselbilen også vil være vognmandens førstevalg i fremtiden,«

Når begge biler er afgift fritagne, skal der vel en speciel logik til at påstå at der er bundet 350.000 i halen på kun Mercedes bilen, eller ?

/Henrik

  • 0
  • 0

Det har vel noget med brugtværdien at gøre. En brugt Tesla er ikke mere værd når den har kørt 200.000 km. efter "frikørsel", mens en Mercedes der har kørt 200.000 km, pludseligt er meget værd som brugtbil, når man ser den op imod en anden brugt Mercedes som er købt med afgift.

  • 0
  • 0

Hvis elbilen ligeledes kun var afgiftsfritaget for taxier, så ville el-taxierne kunne sælges når de har kørt de 200.000 km på lige fod med afgiftsplaget el-biler hos private og derved ville taxi-selskabet kunne få mere for den brugte bil... Hvis alle dieselbiler blev afgiftsfritaget, så ville dielse-taxierne også begynde at pive, for så får de ikke noget for deres brugte bil...

  • 0
  • 0

Jo, hvis de ønsker at købe et dyrere - men stadig afgiftsfritaget - produkt så kan de vel ikke forlanger at vi andre skal betale ("Staten" har jo kun de midler de opkræver fra borgerne). Det næste bliver vel en Bentley forhandler som mener at Mercedes bliver favoritiseret fordi de kan sælge biler billigere!

  • 0
  • 0

Elbil som taxa det er ikke en moden ide

For eksemple varme i bilen efter en times ventetid i lufthavnen. Så er bilen en isblock, og bruger du strøm til varme kan den ikke køre nogen steder hård bytrafik med start stop , køre den ikke langt, hvad med at løbe tør for strøm, midt på motorvejen

Dem der prøver dette, beder om seriøse øretæver

  • 0
  • 0

Jo, men man kunne differentiere betingelserne efter vogntypen.

1) kørsel i busbaner.

2) egen bane ved lufthavnen som går forud for dieselbanen, dvs kun diesel når der ikke er flere el-taxi, eller turene er over en vis længde.

3) kvoter hvor en vognmand skal have mindst 33% el-taxi.

4) Det offentlige og grønne firmaer altid bestiller el-taxi, hvis andelen af el-taxi ture er højere ved et andet selskab, så skal der skiftes.

5) Fritagelse for el-afgifter til el-taxi´s energistationer, uanset tidspunkt på dagen, lavere driftsomkostninger, må give mulighed for lavere priser på taxametret.

6) Miljø zoner uden dispensation for diesel taxi.

Der er sikkert mange flere muligheder, hvis der er rift om el-taxi og dieselbilerne holder uden at tjene penge, i de store kan det hurtigt skifte til at være diesel-taxi der er en død sild, der skal bare justeres lidt på lovgivningen.

  • 0
  • 0

Elbil som taxa det er ikke en moden ide

For eksemple varme i bilen efter en times ventetid i lufthavnen. Så er bilen en isblock, og bruger du strøm til varme kan den ikke køre nogen steder

hård bytrafik med start stop , køre den ikke langt, hvad med at løbe tør for strøm, midt på motorvejen

Dem der prøver dette, beder om seriøse øretæver

De gamle dårlige undskyldninger igen... - Der er ikke noget problem ved at være tilsluttet en lader, når man holder i en lufthavn. Dette sikre samtidig at bilen er fuld tanket når næste tur beegynder (og med en rækkevide på 300 km, så er der vist ikke mange ture den ikke kan klare). Ligeledes er der ikke det store varmeproblem, hvis bilen er dimensioneret og isoleret efter forholdene.

  • En elbil (i denne klasse) kan opsamle bremseenergien og anvende denne til at accelrerer efterfølgende, dvs. den har et meget bedre forbrugsregnskab end en tilsvarende dieselbil der først brænder diesel af på at komme op i fart og derefter varmer bremserne op på at bremse ned igen...
  • 0
  • 0

Jo, men man kunne differentiere betingelserne efter vogntypen.

1) kørsel i busbaner.

2) egen bane ved lufthavnen som går forud for dieselbanen, dvs kun diesel når der ikke er flere el-taxi, eller turene er over en vis længde.

3) kvoter hvor en vognmand skal have mindst 33% el-taxi.

4) Det offentlige og grønne firmaer altid bestiller el-taxi, hvis andelen af el-taxi ture er højere ved et andet selskab, så skal der skiftes.

5) Fritagelse for el-afgifter til el-taxi´s energistationer, uanset tidspunkt på dagen, lavere driftsomkostninger, må give mulighed for lavere priser på taxametret.

6) Miljø zoner uden dispensation for diesel taxi.

Der er sikkert mange flere muligheder, hvis der er rift om el-taxi og dieselbilerne holder uden at tjene penge, i de store kan det hurtigt skifte til at være diesel-taxi der er en død sild, der skal bare justeres lidt på lovgivningen.

Hvis et produkt i den grad skal udstyres med fordele for at kunne klare sig i konkurrence med et alternativt produkt, kunne det så ikke være produktet burde udvikles lidt mere så det kunne klare sig i fair konkurrence?

  • 0
  • 0

Med el-taxi mener jeg rene el-taxi, det er også hvad jeg tror artiklen mener med udtrykket, diesel-taxi skal naturligvis omstilles til el-hybrid med automatisk stop af motoren under en bestemt hastighed, om det så skal være 10kmt eller 50kmt må være op til hvad der kommer på markedet, det bør under alle omstændigheder være styret af lokale forhold og licenser, ikke national lovgivning.

  • 0
  • 0

Hvis et produkt i den grad skal udstyres med fordele for at kunne klare sig i konkurrence med et alternativt produkt, kunne det så ikke være produktet burde udvikles lidt mere så det kunne klare sig i fair konkurrence?

Der er jo netop ikke lige konkurence på nuværende tidspunkt. Diesel-taxien er afgiftsfri, men kan sælges på et afgiftsbelastet marked. Dvs. staten betaler den værdiforringelse der er på bilen. El-taxien er afgiftsfri, men kan sælges på et afgiftsfrit marked. Dvs. ejeren skal betale for den værdiforringelse der er på bilen.

  • 0
  • 0

Elbil som taxa det er ikke en moden ide

Jeg tog en Prius taxa i Oslo for en uge siden, og det var en kæmpe skuffelse i.f.t. komfort, affjedring, finish, materialevalg og lydbillede. Det er tydeligt de er gået på kompromisser, sandsynligvis fordi el-delen indskrænker designernes frihed i plads, vægt og udgifter.

Batteri-drevne biler er et teknologisk sidespor, det er simpelthen en dum idé. Bortset fra seniorer, handicappede og golf-spillere - og så til legetøjsbiler selvfølgelig.

  • 0
  • 0

Hvis et produkt i den grad skal udstyres med fordele for at kunne klare sig i konkurrence med et alternativt produkt, kunne det så ikke være produktet burde udvikles lidt mere så det kunne klare sig i fair konkurrence?

Hvis ikke frikørsel til en værdi af 350.000kr er at udstyre et produkt med fordele, så ved jeg ikke hvad du mener med det, i øvrigt er det taxi turen der er produktet, og hvem siger at det er nødvendigt at bruge hele paletten af muligheder, afgiftsfri strøm er måske nok til at give el-taxi lavere driftsomkostninger, og lavere takster, nemt at overskue og administrere.

  • 0
  • 0

Derfor vil det nok være fornuftigt, hvis der kan monteres oliefyr i Tesla'en, hvis man ikke har mulighed for at holde ved siden af en ladestand. Jeg har dog ikke kunnet finde information om dette.

hård bytrafik med start stop

Givet dens mange kræfter og brugen af regenerativ bremsning og ingen energiforbrug, når den holder stille, har Teslaen stort set samme rækkevidde ved bykørsel, som ved landevejskørsel:

88 MPGe ved bykørsel og 90 MPGe ved landevejskørsel.

Det er iøvrigt bemærkelsesværdigt, at det er kun 10% mere energiforbrug end for Nissan Leaf, der har kun 30% af hestekræfterne.

Spørgsmålet er så, om man kan nå at køre 4-500 km på en dag ved bykørsel, hvilket jeg læser mig frem til, at man godt kan, så det er jo lidt spændende.

hvad med at løbe tør for strøm, midt på motorvejen

Effekten er her ikke meget anderledes end for dieseltaxaer: Bilen går i stå.

Derfor plejer det at være smart at planlægge sit energiforbrug, og kigge på brændstof- eller energimåleren med jævne mellemrum.

  • 0
  • 0

482 kilometer på en opladning kan Teslas nyeste elbil, Model S, præstere...Der er tre forskellige batteristørrelser; hhv. 40, 60 og 85 KwH

På en 482km vinter-tur med HVAC, lys, radio, opladning af iPhone og ungernes videoer, kan man let bruge 60kWh bare hertil. Og batteriet HAR slet ikke 60kWh i sig i kulden.

Hvad er dagsordenen bag at ing.dk systematisk bringer artikler som er i modstrid med almindelig gymnasie-fysik? Er det for at tale el-biler op? Eller får de bidrag fra producenten?

  • 0
  • 0

Jeg tog en Prius taxa i Oslo for en uge siden, og det var en kæmpe skuffelse i.f.t. komfort, affjedring, finish, materialevalg og lydbillede. Det er tydeligt de er gået på kompromisser, sandsynligvis fordi el-delen indskrænker designernes frihed i plads, vægt og udgifter.

Batteri-drevne biler er et teknologisk sidespor, det er simpelthen en dum idé.

En Prius er en hybrid og er ikke sammenlignelig med en Telsa Model S.

El-delen er underdimensioneret:

[i]The production version was unveiled at the September 2011 Frankfurt Motor Show with a lithium-ion battery pack that stores 4.4 kWh.[/i]

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_...

Det er et batteri, som er 19 gange mindre end i Tesla'en.

El-motoren i Prius'en har 67 hk, mens Tesla'ens mindste motor har 362 hk.

  • 0
  • 0

På en 482km vinter-tur med HVAC, lys, radio, opladning af iPhone og ungernes videoer, kan man let bruge 60kWh bare hertil. Og batteriet HAR slet ikke 60kWh i sig i kulden.

Prøv at blive bare en smule realistisk. En gennemsnits husstand bruger 10 kWh om dagen derhjemme. Altså inklusiv madlavning, TV, og alle de ting du nævner.

En Tesla Model S kan forsyne dit hus med strøm i over en uge!

Batteriet har i øvrigt præcis den samme mængde energi uanset temperaturen. Det er klimastyret (opvarmet/kølet).

  • 0
  • 0

Tesla Model S er testet efter den nye amerikanske 5 cyklus test. Man kan læse mere om testen her: http://www.greenercars.org/guide_epameas.htm

Bilen bliver testet i 5 forskellige miljøer. Den bliver testet ved 35 grader sommervejr med aircondition tændt. Den bliver testet ved -7 grader vintervejr med varmen på. Og den bliver testet ved 24 grader "normalt" vejr med langsom, hurtig og aggressiv kørsel.

Gennemsnittet af alle disse test har givet Tesla Model S en officiel rækkevidde på 425 km.

Der er altså ingen grund til at frygte, at bilen ikke kan klare sig i vintervejr eller at man skal køre med AC-anlægget slået fra på en varm sommerdag.

  • 0
  • 0

Underligt som I alle samen er så skråsikre med Jeres påstande om dit og dat, nu kommer der 50 Tesla'er ud at køre allerede efter nytår, mon ikke vi får nogle saglige artikler i Ingeniøren om det eksperiment.

LAD NU TAXABRANCHEN PRØVE DET AF OG LAD OS SÅ SE RESULTATET AF DET.

  • 0
  • 0

[quote]Elbil som taxa det er ikke en moden ide

Jeg tog en Prius taxa i Oslo for en uge siden, og det var en kæmpe skuffelse i.f.t. komfort, affjedring, finish, materialevalg og lydbillede. Det er tydeligt de er gået på kompromisser, sandsynligvis fordi el-delen indskrænker designernes frihed i plads, vægt og udgifter.

Batteri-drevne biler er et teknologisk sidespor, det er simpelthen en dum idé. Bortset fra seniorer, handicappede og golf-spillere - og så til legetøjsbiler selvfølgelig.[/quote]

Man kan da ikke sammenligne verdens måske mest "latterlig gjordte" bil, med sprit ny teknologi til henved den 4-dobbelte pris... Jeg kørte prius flere gange i USA sidste år, som taxi, og nej. Det er ikke nogen fornøjelse, men det kan heller ikke være meningen, at luksusbiler( i danske øjne), skal præge vognparken i den danske taxabranche. At Tesla kommer til Danmark passer mig ganske fint, men den skal ikke stilles dårligere end biler på konventionel brændstof...

  • 0
  • 0

Basis modellen i USA koster §57.600.

Køber du 50, så får du nok en ret fin rabat.

Katastrofalt at Tesla's importør har valgt at score hele afgiftsfritagelsen selv.

Det er den høje pris på det danske marked, der afgør at Tesla S ikke udkonkurrerer Mercedes som den foretrukne taxa.

  • 0
  • 0

Det er den store model med 85 kWh batteri de vil bruge som Taxa. Den koster USD 77.400 = DKK 473.000

Læg dertil dansk moms så er vi oppe på DKK 591.000.

De sidste 100.000 kommer nok af at biler i Europa helt generelt sælges til en højere pris end i USA. Ja hvis man køber 50 så har de nok fået en god deal der.

  • 0
  • 0

Ham Carl Nielsen er vist betalt for at komme med sine udtalelser. 1. En Tesla er som skræddersyet til taxibranchen. Sludder! 2. Taler stort og flot om at bruge en bil, som aldrig har prøvet "det hårde liv" som taxi. 3. Hvorfor i himlens navn skulle skatteyderne betale for at vognmænd kan købe dyre biler, når de penge kan bruges mere fornuftigt. F.eks på udretning af de "skader" en dieselbiler fåresager. 4. Det der egentlig hentydes til er vel, at der skal sættes afgifter på elbiler i DK. Så kan vognmanden få sin afgiftfritagelse som på dieseltaxien, og elbilen kan konkurrere på lige fod med andre teknikker. 5. Hvis taxivognmanden gerne vil køre i elbil, så køb en Better Place Renault eller en Nissan Leaf. De er laaangt billigere end den luksusslæde fra Tesla, som prismæssigt svarer sig til en bil på over 2 mill.

  • 0
  • 0
  1. Hvis taxivognmanden gerne vil køre i elbil, så køb en Better Place Renault eller en Nissan Leaf. De er laaangt billigere end den luksusslæde fra Tesla, som prismæssigt svarer sig til en bil på over 2 mill.

Du misser pointen, hvis vi skal udrulle big time i 2016-18, så skal vi høste erfaringer nu, og der er Tesla Model S, det bedste bud på en fabriksproduceret el-bil med rimelig rækkevidde, som kan accepteres af vognmænd kunder og chauffører.

Den NV200 som de er i gang med at rulle ud i New York må siges at være egnet, så i begyndelsen af 2014 når den elektriske udgave går i masseproduktion ved Barcelona i Spanien, skulle vi gerne være klar så vi kan få skiftet hele flåden inden 2020.

http://www.nyc.gov/html/media/totweb/taxio...

http://www.env200.com/

Se filmen: http://www.env200.com/REPORTS/index04.html

  • 0
  • 0

Det forstår jeg ikke. Ja, nogle vognmænd har 2020 som mål for eltaxi, men hvordan hænger det sammen med introduktionen af en Tesla Model S i 2012? Og, skal vi gå på kompromis med prisen blot for at få nogle erfaringer med pt "det bedste bud" aka. Tesla Model S? Jeg mener bestemt at Better Place og Nissan Leaf kan give disse erfaringer - om nødvendingt. Alternativt kunne man vente et par år til NV200 kommer i en eludgave. Man kan spørge hvorfor vognmanden ikke indkøber elhybrider i stedet for sine diesel Mercedes? De er gennemtestet, kan fås i egnede størrelser og til en fjerdedel af prisen.

  • 0
  • 0

Batteri-drevne biler er et teknologisk sidespor, det er simpelthen en dum idé. Bortset fra seniorer, handicappede og golf-spillere - og så til legetøjsbiler selvfølgelig.

Og USA får aldrig brug for mere end 3 computere! Dine evner til at kigge i krystalkuglen er ærlig talt ikke særligt impornerende. Sandheden er, at om 30-40 kører vi alle i el-biler, inklusive dig. Og det kommer til at ske uanset hvor meget du hopper og danser.

  • 0
  • 0

[quote]

Batteri-drevne biler er et teknologisk sidespor, det er simpelthen en dum idé. Bortset fra seniorer, handicappede og golf-spillere - og så til legetøjsbiler selvfølgelig.

Og USA får aldrig brug for mere end 3 computere! Dine evner til at kigge i krystalkuglen er ærlig talt ikke særligt impornerende. Sandheden er, at om 30-40 kører vi alle i el-biler, inklusive dig. Og det kommer til at ske uanset hvor meget du hopper og danser.[/quote]

Og [b]din[/b] krystalkugle er af [b]så[/b] meget bedre kvalitet ? ;o)

  • spørgsmålet må vel være om der udvikles batterier, der dur eller syntetisk brændstof - præstationskurven for batterier imponerer altså ikke undertegnede.

God weekend fra Flemming

  • 0
  • 0

spørgsmålet må vel være om der udvikles batterier, der dur eller syntetisk brændstof - præstationskurven for batterier imponerer altså ikke undertegnede.

Måske er det værd at nævne superkondensatorer også. Elon Musk mener der kommer til at ske noget her:

http://gigaom.com/cleantech/tesla-ceo-id-b...

Men der er ingen tvivl om, at der sker en "rivende" udvikling på alle 3 områder, og vi nok får at se resultater inden de næste 10-25 år.

Der sker ikke så meget med hverken benzin eller diesel, og det er begrænset, hvor meget renere forbrændingsmotorer kan blive, eller hvor meget billigere, de kan blive at køre i.

  • 0
  • 0

Alternativt kunne man vente et par år til NV200 kommer i en eludgave.

Der kommer altid noget bedre om et par år, en ny vindmølle, en billigere og bedre solcelle, og en hurtigere computer til samme pris, en tunnel under Femernbælt, eller en etværelses med låg, vi skal bare vente længe nok.

Nej, det er ganske fornuftigt at teste mulighederne af, lad os sige at teknologien er moden i 2016 så det rent faktisk burde kunne betale sig, hvis ikke lige det var fordi vi ikke vil bryde med traditionerne, og derfor heller ikke har viden om den infrastruktur der når den mangler forhindre os i at udnytte de nye muligheder.

50 eller 100 testbiler er en lille pris at betale, i forhold til det vi kan gå glip af, endda helt uden at vide det.

  • 0
  • 0

Jeg troede at ingeniører var nysgerrige af natur, have lyst til at eksperimentere og afprøve nye muligheder, finde løsninger på dagens og morgendagens udfordringer. Det er tilsyneladende ikke tilfældet for en hel del af ingeniøren.dk´s læsere. Hver eneste gang nogen prøver noget nyt bliver kommentarsiderne fyldt med stærkt negative "kloge" og "bedrevidende" personer som tilsyneladende mangler noget passion for et eller andet. Jeg håber sgu for landets udvikling at det ikke er flertallet af vores veluddannet ingeniørstab der skriver på disse sider. Vi skal komme med nogle løsninger på den enorme udfordring vores klode er i, vi skal ikke bare acceptere klimaforandringer og gøre som vi gjorde i går, vi skylder de kommende generationer at prøve alle mulige ting og hver eneste tiltag er velkommen. Derfor Carl Nielsen, super godt tiltag. Jeg håber at der kommer gode resultater ud af anstrengelserne, og løsninger vi kan bruge i fremtiden, og ja der mangler statsstøtte, støttekroner som er peanuts i forhold til hvad det kommer til at koste hvis vi ingenting gør. Til alle konstruktive, fremsynet og løsningsorienteret ingeniør, klø på, vi har brug for det.

  • 0
  • 0

-Og svaret er NEJ

-En "normal Taxi" købes til 20% afgift!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Der er ikke givet rabat eller eller støtte!!!!!!!!!!!! I Danmark SKAL en Taxi sælges som brugt bil! så skal den brugt bil når den er frikørt skal "checken" kunne bruges til udbetaling til den næste!!!!! Hvis en Taxi skal købes til "normal afgift" altså til over 200% afgift skal kunderne betale noget mere på Taxa metret og jaaaaa så er der ingen kunder tilbage!!! Hvis en TELSA koster 700.000 kr er den for dyr til en Taxa brug -DEN IKKE TJENE SIG SELV IND -ER DET SÅ SVÆRT AT FORSTÅ????? -Det er TELSAN'en der har problem!! selv uden afgifter, så det er teknikken er ikke er klar og MB? -de kommer med brint/brændsel celler biler inden for de næste år. Hvad med Huyndia -næste år kan man købe en I35 med brændsel celler til hvilken pris ved jeg ikke i nu, men forstå lige Taxi frikørsel regler først og at de købes til 20% afgift med moms uden støtte! -Det er det Dansk afgift system der er et problem -og TELSAN er en luksus bil der ikke er egnet som standard Taxi. Jaa og er overhovedet bygget i samme kvalitet som en Mercedes Benz? ,det ved vi ikke i nu de skal først ud og køre og hvem er skal købe den som brugt bil med 250.000 km på bagen efter 3 år? til 350.000 -Sorry en Mercedes holder den dens værdi!!!! -Jeg har selv været Taxa Vogmand..... Så undskyld jeg ville aldrig købe noget opreklameret Amerikansk l... du bliver ruineret!!!! Prøve lige at tænke på de afdrag et lån på 700.000,- hvis man ikke har en brugt MB'er der kan indgå i en handle.

  • 0
  • 0

Mht. klodens problemer er jeg helt enig med dig Jan. Vi løser dem bare ikke ved at give støttekroner til enormt dyre biler. Penge som i sidste instans ender i lommerne på virksomheder i andre lande. Dertil kommer at elbilen ikke nødvendigvis er fremtidens løsning. En del af at være ingeniør er, at man forholder sig kritisk. Medierne er med god grund dygtige til at glorificere alt hvad som er grøn energi - og det er her ingeniørerne skal bevare deres kritiske og objektive blik. Elbiler indeholder en stor mængde Rare Earth Elements. Dem er der få af. De er meget dyre og Kina sidder på noget nær 95% af dem. Elbilene er en del af fremtiden, men den er der ikke helt endnu. Danmark har ingen afgift på elbiler. Det er et rigtigt godt rygskub for et stykke transportmiddel, som normalt beskattes med 180%. Det giver ingen mening at støtte det yderligere.

  • 0
  • 0

Hvor uviden kan man være og så alligevel baldre op?

Elbiler indeholder en stor mængde Rare Earth Elements. Dem er der få af. De er meget dyre og Kina sidder på noget nær 95% af dem.

http://www.teslamotors.com/forum/forums/no... Kort sagt, REE er non-issue og bliver ikke brugt i de fleste el-biler

Mht. klodens problemer er jeg helt enig med dig Jan. Vi løser dem bare ikke ved at give støttekroner til enormt dyre biler

Tesla's sidste model kostede over det dobbelte og blev produceret i meget få antal. Prisen er altså halveret fordi de kan producerer dem i større antal. Til det kræver det at større efterspørgsel efter dem som igen er funktion af prisen. Ved at give statstøtte øger de derfor efterspørgslen hvilken gerne skulle sætte en positiv cyklus igang.

  • 0
  • 0

Elbiler indeholder en stor mængde Rare Earth Elements. Dem er der få af. De er meget dyre og Kina sidder på noget nær 95% af dem.

Elbiler som Tesla Roadster og Tesla Model S indeholder ikke et eneste gram metal fra Kina.

Nissan, Renault og Tesla har alle valgt at benytte elmotorer uden brug af sjældne jordarter.

Det store batteri på 85 kWh i Tesla Model S indeholder ca. 17 kg lithium. Du kan finde en liste over lithium producerende lande her: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium#Terre.... Her ses det at Kina kun står for 15% af verdensproduktionen.

Ud over lithium bruges der ikke eksotiske materialer, herunder sjældne jordarter, i elbiler.

Myten er opstået fordi Toyota har valgt elmotorer med sjældne jordarter i deres hybridbiler (Prius et al). De kan dog bare løse ethvert mangelproblem ved at skifte teknologi til det samme som de andre bruger.

  • 0
  • 0

Hvad med Huyndia -næste år kan man købe en I35 med brændsel celler til hvilken pris ved jeg ikke i nu, men forstå lige Taxi frikørsel regler først og at de købes til 20% afgift med moms uden støtte!

Støtten består i at vognmændene får lov til at sælge den brugte taxa videre uden at betale fuld registreringsafgift af den brugte bil.

Hvis du omregistrerer andre typer køretøjer, for eksempel gulpladebil til hvide plader, så kommer du til at "opgradere" registreringsafgiften også.

Hvis denne støtte ikke var tilstede, vil taxabranchen reagere på to måder: 1) behold bilerne længere og kør dem helt ned, 2) køb billigere biler.

Der er allerede vognmænd der idag vælger at køre Taxa i Skoda. I en verden uden støtte vil Mercedes være død som Taxa. Det er min opfattelse at man har dette støttesystem fordi vores politikere godt kan lide at køre i Mercedes-Taxa.

Umiddelbart kan jeg dog ikke se at det vil hjælpe Tesla hvis man afskaffede støtteordningen. Lige nu er problemet at Tesla ikke kan konkurrere med Mercedes så længe at Mercedes får støtte. Uden støtteordning så ændres dette blot til at Tesla ikke kan konkurrere med Skoda og andre billigmærker.

  • 0
  • 0

Har aldrig helt forstået hvorfor det kun er i DK at der køres i de helt store stjerne. 1: Hvad skal man bruge top fart til på 250km/h når man ikke må køre mere end 130 nogle stedder i DK. Hvorfor er det ikke begrænset til 130km/h kunne rede folk fra en del ulykker. 2: El taxer må være da være supper. De skal jo kun kære ca 20-30km/h i gennemsnit. Det meste er tiden holde de for rødt eller i kø i lufthavnen over heller diesel os ud. 3: Det må da giver bedst ud af el biler at bruge dem som taxaer. De er jo varme hele tiden. Hvis de lades holdes de jo også varme. Så hvad er problemmet? 300-400kg batteri bliver altså ikke -20C på et par timer...det tager lang tid, og vil aldrig ske for en taxa. 4: Hvad med at sætte HK begrænsning på taxa'er. Max 0-100km/h på 12 sec..så vil dem der køre dem heller ikke blive så stresset! og kunden vil få en mere stille kørsel og ikke stopcar som det jo er idag.

  • 0
  • 0

@ Bo 1: Med de nye miljøregler, der gælder for taxaer, er der et fåtal der kan komme op på 250. 2: Nærmeste lyskryds fra min bopæl, er 8 km herfra, og det næste 13. Den nærmeste lufthavn er 75 km herfra! Vi bor ikke alle i CPH! 3: Herude på landet, kører taxaerne ikke uafbrudt. 4: Go ide, lad os indføre det på alle køretøjer, sammen med dit punkt 1, så ville det give resultat.

Hvis du kørte 100.000 km i året, ville du sikkert også have et ordentligt køretøj at gøre det i. Der er jo ikke kun kunder der opholder sig i en taxa. Ville du nøjes med at sidde på et par ølkasser henne på kontoret??

  • 0
  • 0

Afgift på hyrevogne er: 0 - 230.000 = 0% Beløb over 230.000 kr. betales der 70% af. Det vil sige at det er slut med de store brændstofforbrugene biler, helt efter regeringens intentioner da de omlagde registreringsafgiften. Grunden til at jeg køber de "dyre" dieselbiler er: Alene Mercedes er i stand til at udføre reparationer 24 timer i døgnet 365 dage om året. Kan reparationen udføres inden for 2 timer, bliver den lavet med det samme. Mercedes er i stand til at levere en bil der kan medtage op til 8 personer. I mit tilfælde MB Vito. Vito laves også som elbil, men kun i en kort udgave og som varevogn. Flere af mine kollegaer, der har forsøgt sig med andre bilmærker, er igen gået tilbage til Mercedes. De øvrige bilmærker, såvel som deres service er simpelthen for ringe. Chaufførerne skal have deres løn uanset om bilen står på værksted eller kører. Taxavognmand - Region Hovedstaden

  • 0
  • 0

Batteriet har i øvrigt præcis den samme mængde energi uanset temperaturen. Det er klimastyret (opvarmet/kølet).

Baldur, hvor kommer energien til at varme batteriet fra?

  • 0
  • 0

Baldur, hvor kommer energien til at varme batteriet fra?

Når den sider til laderen (det er det meste af tiden), fra elnettet.

Når du er ude at køre benyttes spildvarme fra batteriet selv og fra motoren.

Hvis den holder parkeret uden at være tilsluttet elnettet bruger den en smule strøm på at holde temperaturen indenfor acceptable grænser. Det handler nu mest om at holde det koldt på varme dage for at forlænge levetiden på batteriet.

  • 0
  • 0

andre mærker vil nok kunne lave 24/7 service hvis de have 2000 taxa'er i Kbh. I øvrigt så er det jo ike alt service der forgå hos mercedes,,har da set et par kbh taxer på gør det selv værkstedet i sydhavnen. Så alle vognmænd bruger vel ikke mercedes værksted. Forstå så ikke hvorfor jeg tit har kørt en taxa hvor lyset ikke virker, bagakslen lyder som den er ved at falde af mv.

  • 0
  • 0

For det første, er manden med de bombastiske udtalelser Carl Nielsen IKKE manden der bestiller el-taxier. Carl Nielsen er manden der vil SÆLGE el-taxier og mener at taxibranchen får "dieselstøtte" selvom det ingenlunde er tilfældet. En hyrevogn indregistreres på flg afgifter: alt over 230.000,- pålægges 70% afgift plus moms. Hvori består "støtten? En busvognmand betaler ikke afgifter af busserne og til forskel fra taxaerhvervet, kan busvognmanden trække momsen fra i regnskabet. Taxabranchen er, godt hjulpet på vej af fattesvage politikere, på vej i graven da flere og flere licitationer lægges over i selvbestaltede regionale trafikselskaber der ikke har samme udgifter og krav som taxabranchen. F.eks skal taxabranchen være døgnåben, der er krav til biler og udstyr og til chaufførenes uddannelse. Busserne kører på ulige vilkår og så træder Carl Nielsen frem og påstår, at taxaerhvervet får støtte!? Utroligt, at en person der er så dum kunne blive direktør!

  • 0
  • 0

og så træder Carl Nielsen frem og påstår, at taxaerhvervet får støtte!? Utroligt, at en person der er så dum kunne blive direktør!

Øhh, jeg kan nu ikke finde noget dumt i det han er citeret for, citat fra artiklen:

»Politikerne skal bare være opmærksomme på, at der ikke vil komme elbiler i større antal i taxibranchen, så længe afgiftsfritagelsen for den typiske dieseltaxa ikke bliver modsvaret af en form for kompensation for el-taxier,« siger Carl Nielsen.

En kompensation kunne være refusion af punktafgiften for strøm, det vil hovedsaglig foregå fra lynladere ved de centrale placeringer, hvis det koster 50øre for en kWh og 12kr for en liter diesel, og taksten for turen i el-bilen er lavere, og el-taxi får førsteret til kunderne, så kommer resten af sig selv.

Jeg vil mene at politiker tilskud til el-taxi giver mest mening hvis det målrettes infrastrukturen så der på de centrale placeringer kan lynlades uden at skulle afskrive lynladeren og uden punktafgifter, ved de fra 350-525øre per kWh vi har set fra Clever, kommer der ikke el-biler til erhvervs brug af betydning i Danmark. http://www.clever.dk/produkter/abonnement/...

Alternativt er løsningen at hæve dieselafgiften så den modsvarer de høje afgifter på strøm, en dieselpris 2-3 gange så høj som nu vil også undergrave tilskuddet ved frikørselsordningen, den reelle dieselpris vil få brugtprisen for den ikke energieffektive Mercedes til at falde.

  • 0
  • 0

Afgiftfritagelsen på dieselbiler??? Såvidt jeg forstår er netop el-biler afgiftsfritaget i modsætning til de gængse diesel taxaer. Hvis en diesel bil koster 300.000,- så blir prisen som taxa: 230.000 + 1,7 x 70.000 plus moms ialt: 436.000 dvs staten scorer 136.000 i afgifter og moms. Hvorfor skal en umoden el-bil teknologi have et direkte tilskud?

  • 0
  • 0

Koster 200 tusind kr. Batteriet kan udskiftes paa under 5 minutter. Raekkevidde er cirka som Tesla. Prisen er bare 3.5x billigere end Tesla fordi Renault masse producere elbilen, elbilen er Renaults top-prioritet og Renault er en af verdens top bil producenter, og baseret i Frankrig, mens at Tesla produceres langsomt det er en startup i USA.

  • 0
  • 0

Raekkevidde er cirka som Tesla.

Du joker. Renault Fluence Z.E. har et batteri på 22 kWh. Tesla Model S med det store batteri har 85 kWh. Naturligvis er der en smule forskel på effektivitet, vindmodstand etc, men vi kan alligevel gå ud fra at Tesla Model S har ca. 4 gange længere rækkevidde.

Det er klart at Better Place konceptet til gengæld kan skifte batteri. Hvilket koncept (stort batteri eller batteribyt) der er bedst til Taxa vil blive testet: http://ing.dk/artikel/126519-trafikforlig-...

Taxa 4x35 prøver Renault Fluence Z.E. og Nissan Leaf. Clear Drive tester Tesla Model S.

  • 0
  • 0

Hvis en diesel bil koster 300.000,- så blir prisen som taxa: 230.000 + 1,7 x 70.000 plus moms ialt: 436.000

Det er ca. det samme som Tesla Model S med det lille batteri. Forskellen er blot at det ikke giver mening at "frikøre" en elbil da alle kan købe den afgiftsfritaget.

  • 0
  • 0

Better Place taxaer er blevet testet i Kyoto Japan over de sidste 3 aar. Det fungere meget bedre med Renault model end en eller anden Western US startup Tesla bil, jeg er stor fan af Tesla, men Renault og Better Place er den rigtige maade at goere tingene paa. Tesla's 85KW batteri er super dyrt. Better Place's batteri udskiftnings system goer modellen brugbart idag. 100% af alle nye biler i Danmark burde fungere paa Better Place modellen, naar nye bedre batterier kommer kan de ogsaa bruges i Better Place, man kan have forskellige kapaciteter og simpelthen skifte batterier automatisk.

  • 0
  • 0

Jeg bliver bekymret for Better Places fremtid når man tænker på at Tesla lige har annonceret en 90 kW lynlader til Model S. Opladning på en time og så er du god igen for 400+ km.

Til Taxa-brug vil et netværk af lynladere betyde at Taxa'en i praksis altid er fuldt opladet.

Til at starte med er den mere betalige model med 40 kWh batteri formodentlig god nok til Taxa-brug.

  • 0
  • 0

Opladning på en time og så er du god igen for 400+ km.

Nej, men hvis batteriet som udgangspunkt har den optimale temperatur kan du superlade til en ladestand på 50% på 30 minutter, og så er du god igen for lige over 200 km.

Til at starte med er den mere betalige model med 40 kWh batteri formodentlig god nok til Taxa-brug.

Supercharging is not available for the 40 kW·h battery model.

  • 0
  • 0

Når man ustandeslig skal rykke frem efterhånden som det tages af køren, så er det ikke let at være tilsluttet en lader. For at en taxi skal kunne lade op i lufthavnen, så skal der laves meget om på holdepladserne, og man skal til at trække et nummer, når chaufføren skal til at trække et nummer, som så angiver hvornår man har ret til at køre frem til der hvor gæsterne skal stige på.

  • 0
  • 0

Ingen gider at vente en time. Med better place har du skiftet til ny batteri paa 1 minut. Det holder ikke at man skal koebe en elbil med batteri som man er noed til at bruge over 10 aar naar batteri teknologien konstant forbedres, dvs efter 2-3 aar er din Tesla elbil foraeldet. Mens at naar der kommer nyere batterier kan du med Better PLace bare bestille at faa skiftet til en nyere batteri naeste gang du koerer over batteri udskiftnings stationnen.

Og, du burde tjekke antal volts der er brugt til lynladere systemmer, det er meget farligt, det er oppe i klassen hvor alt kan potentielt explodere. Det er ikke en safe ting at oplade en 90KW batteri med en opladnings maskine og en kabel paa en time.

Og det giver ingen mening at folk skal koebe batteriet naar de koeber en elbil, det er ligesom at folk skal betale forud for flere aars benzin naar de koeber en bil. Det gider folk aldrig. Folk vil koebe bilen uden benzin og saa tanke op ved tank stationner i saa lang tid som de vil koere med bilen. Samme system burde laves med elbiler, du koeber din bil uden batteri, og batteriet lejer du bare i forhold til hvor meget du bruger den og at det inkludere opladning fra vind energi.

  • 0
  • 0

Jeg bliver bekymret for Better Places fremtid når man tænker på at Tesla lige har annonceret en 90 kW lynlader til Model S.

Øhh bekymret for hvad, de er strømkøbmænd, alm ladere, hjemmeladere, og lynladere, batteriskift er en lille niche som de især i Danmark er kendt for, hvis ny og bedre teknik overflødiggør batteriskifte, så tror jeg hurtigt de kommer sig over det.

Husk at det tager lige så lang til at lade fra 80% til 100% som det tager at lade fra 30% til 80%, og at batteriskifte altid er til en ladestand på 100%.

  • 0
  • 0

Ingen gider at vente en time. Med better place har du skiftet til ny batteri paa 1 minut.

Med en elbil starter du altid dagen fuldt opladet. Det eneste tidspunkt du har brug for en lynlader er hvis du har kørt 400 km på en dag. Da er det på tide med en pause. Det vil også være godt for færdselsikkerheden.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over Better Place vs lynlader-teknologi. Jeg synes det er fedt at begge principper bliver afprøvet. Lige nu tror jeg mest på lynlader.

En Tesla bliver ikke forældet på 3 år. Deres Tesla Roadster blev introduceret i 2008 og den er langt fra forældet. Den eneste elbil på marked, som slår den, er Tesla Model S med det største batteri.

  • 0
  • 0

Husk at det tager lige så lang til at lade fra 80% til 100% som det tager at lade fra 30% til 80%, og at batteriskifte altid er til en ladestand på 100%.

Jeg kan lade min mobiltelefon og min bærbare computer til 100% på en time. Hvorfor skulle jeg ikke også kunne det med en elbil?

  • 0
  • 0

hvis ny og bedre teknik overflødiggør batteriskifte

Batteriskifte bliver aldrig overfloedigt. Selvom der kom en batteri med 1000km raekkevidde og 10 minutters opladning, vil folk stadig have et system hvor de ikke behoever at eje batteriet og hvor de ved at de kan bare koebre hen og faa skiftet batteriet paa 1 minut naar der kommer endnu bedre batteriet 18 maaneder sennere eller endda skifte til en aeldre batteri med mindre raekkevidde hvis de gerne vil nedgradere til en billigere abonnement.

Det er ligesom mobil telefoni. Folk vil gerne have muligheden for at nedgradere deres mobil abonnement hvis de finder ud af at de ikke bruger den saerligt meget, og endda skifte til pre-paid systemmer.

Saa vidt jeg ved koster det ikke mere at have en elbil hvor batteriet er Better Place kompatibelt, af den simple grund burde alle elbiler vaerre Better Place kompatibelt. Biler er ikke noget folk koeber nye af hver anden aar. Teknologien forbedres for hurtigt for at folk burde laases ind i en batteri teknologi naar de investere i en ny bil. Elbilen skal bygges fremtidsikret.

Better Place taxaen er 200 tusind kr inkl moms. Staten kan fjerne moms og goere det endnu billigere og nemmere at bruge el-biler i byerne. F.eks. implementere traengselsafgift paa alle andre biler men gratis for elbiler, elbiler skal kunne parkere gratis. Elbiler skal kunne koere paa prioritets korridorer osv.

100% af alle nye biler og taxaer i Danmark kan vaerre Elbiler under Better Place inden slutningen af aaret. Ligenu er der kun en Renault model, men alle bil producenter burde bygge kompatible elbiler a alle stoerrelser, fra mere kompakte sub-100 tusind kr til luksus modeller over 400 tusind kr.

  • 0
  • 0

[quote]Ingen gider at vente en time. Med better place har du skiftet til ny batteri paa 1 minut.

En Tesla bliver ikke forældet på 3 år. Deres Tesla Roadster blev introduceret i 2008 og den er langt fra forældet. Den eneste elbil på marked, som slår den, er Tesla Model S med det største batteri.[/quote]

Du kan ikke regne med Tesla, det er en startup og deres Tesla Roadster har de maaske bygget 2300 af globalt. Man kan ikke beregne vaerdien af noget hvor man kun har produceret saa faa antal i hele verden.

Renault kan producere flere end 2300 el-biler om dagen uden problem. Det er en helt anden kategori. En helt anden infrastruktur en Tesla.

Tesla is great, og jeg er meget imponeret af Tesla, de er cool, men de burde producere deres elbiler kompatibelt med Better Place. Der er ingen grund til at Tesla ikke kan placere batteriet paa en maade saa den kan vaerre kompatibelt med Better Place. Samme for Mercedes, samme for BMW, samme for Volkswagen, samme for Fiat, samme for Audi, samme for Ford osv osv, de burde allesammen tvinges til at producere elbilerne efter samme Better Place princip.

  • 0
  • 0

Med uddannelser fra både DTU og CBS og som gammel taxa-chauffør, kan jeg kun give Vognmand Jørgen Olsen ret. Det drejer som om tre ting:

Driften, Finansieringen ... og så kan vi jo lige runde Kundeservicen - det er jo i virkeligheden dén, der betaler det hele ;)

Lad os starte med driften:

Taxa-branchen - både vognmænd og chauffører - er fuldstændig afhængig af ‘oppetid’ af bilen, altså pålidelig infrastruktur. Næsten 24/7 mekanisk service er et must, ligesom den grundlæggende kvalitet af bilen skal være i orden.

En taxa står normalt ikke stille mange timer i døgnet, og den skal også vaskes/støvsuges etc. typisk to gange i døgnet.

Der skal altid være nok på ‘tanken’ til en tur til Odense, eller mulighed for at tanke hurtigt undervejs.

Holder man en halv times tid på en obskur holdeplads midt om vinteren uden mulighed for at ‘tanke’ - men med radioer etc. kørende - skal der altså være ‘juice’ nok på ‘tanken’ til at holde varmen og holde elektronikken fungerende - også i -10 C. Og nej, selv med diesel har jeg har aldrig hørt til dem, der holder i tomgang for at holde varmen. Det er forbudt.

Men Ivar Hansens forslag om et nummersystem i lufthavnen og andre større holdepladser er ikke dumt. Så kan bilen blive ‘tanket’ og chaufføren få en rigtig pause uden at skulle flytte bilen hele tiden. Og man kunne måske få genindført det gamle system, hvor nogle chauffører på forhånd havde accepteret at køre små-ture = ingen sure miner, når kunden kun skal til Crowne Plaza eller DanHotel.

Kundeservice:

Men så vil jeg som chauffør gerne have en bil, hvor der er plads til fire fuldvoksne amerikanere + bagage, der skal køres til et krydstogtskib - selv en Mercedes E stationcar bliver trang her. Jørgen Olsen taler om en Vito - altså en 8-personers mini-bus - og den er glimrende til den tur og turen med den gamle pensionist med rollatoren og børnene, der skal køres i skole/til behandling. Men den er ikke så populær hos mange andre kunder, og den er altså også lidt mere u-handy i by-trafikken end f.eks. en Mercedes E eller S - men det kan selvfølgelig et spørgsmål om personlig smag (sorry Jørgen :)

Taxa-branchen er et serviceerhverv, og det er kunderne, der må komme først. Og kunderne er forskellige: Nogle gange er det:

• En enkel ung erhvervsmand, der synes det er flot at blive kørt i en to-personers El-Tesla fra Oslo lufthavn. • Et midaldrende par med silkekjole, høje hæle og smoking, der skal køres i Operaen. • Et ældre par, der skal køres med deres rollatorer. • En ung mor, der skal have sine barnevogn med. • To cykler. • En blind, der skal køres til tandlægen. • ... osv

Chaufføren og bilen skal kunne det hele. Og det er ikke alle transportbehov der kan løses med en cykel, bus eller S-tog. Derfor er det i øvrigt også ærgerligt at så mange gader bliver spærret for taxa-kørsel, og der kun tillades bus- og cykel-kørsel - men det er en anden debat :)

Egentlig synes jeg den engelske model med en helt dediceret bil til taxa-kørsel er den bedste. • Højt til loftet • Lav indstigningshøjde • God fører-arbejdsplads • Plads til bagage

Og en god gammeldags sort engelsk taxa accepterer de fleste kunder - både til fest og til dagligdag. Om den kører på diesel, strøm eller atomkraft er mig egentligt ligegyldigt, bare den har gode køreegenskaber og opfylder kravene ovenfor.

Tænk hvis man f.eks. på EU-niveau opstillede nogle fælles mindstekrav til en 'standard Taxi' - så var der noget for bilfabrikanterne at gå efter. Ikke at man dermed skal forbyde 'mini-taxi'er' eller storvogne á la Vito. De kan leve deres eget liv og være med til at holde konkurrencen i erhvervet skarp.

Finansieringen:

Tja, det ville jo være dejligt, hvis man kunne fjerne nogle af de mange konkurrenceforvridende afgifter og tilskud - men hvis man indtænker taxa-kørsel som en del af den kollektive trafik burde det vel nok kunne løbe rundt - også uden brugtvognshandelsdelen af den nuværende branche. Mange busvognmænd kan jo godt få det til at løbe rundt.

Altså: Ny- og gennemtænkning af hele erhvervet og afgiftsstrukturen - selvfølgelig med en seriøs overgangsperiode.

  • 0
  • 0

Men Ivar Hansens forslag om et nummersystem i lufthavnen og andre større holdepladser er ikke dumt. Så kan bilen blive ‘tanket’ og chaufføren få en rigtig pause uden at skulle flytte bilen hele tiden.

Var det så ikke smartere at lave en stor taxi ready center, med lynladning, vask, støvsugning, kaffe, gryderet, og taxi vikar, og lave nummersystemet der?

Så kan taxi kaldes til prioriterede pick-up baner ved inden og udenrigs så der er til 5 minutters forbrug, de er jo gennem nummersystemet, og der er ikke behov for vedligeholdelses ladning, diesel/hybrid banen kan jo fortsætte med det nuværende system, indtil deres st-by funktion om mange år er vokset til 100%.

Hvis systemet suppleres med opstillede terminaler med 10% på turbestilling, så kan vognen fra Roskilde eller Køge både få service og kunder med tilbage til hjemme zonen, at spare tomkørsel må være næsten lige så godt som at køre længere på kilowattén, overskuddet fra de ekstra ture, kan så gå til service centret, og vupti branchen er blevet mere effektiv uden at nogen mister noget.

  • 0
  • 0

Tesla is great, og jeg er meget imponeret af Tesla, de er cool, men de burde producere deres elbiler kompatibelt med Better Place. Der er ingen grund til at Tesla ikke kan placere batteriet paa en maade saa den kan vaerre kompatibelt med Better Place. Samme for Mercedes, samme for BMW, samme for Volkswagen, samme for Fiat, samme for Audi, samme for Ford osv osv, de burde allesammen tvinges til at producere elbilerne efter samme Better Place princip.

Better Place placering af batteri er direkte dumt, stor kasse i bagagerummet!! Tesla har et fladt batteri i hele vognbunden. Hvis nogle skal ændre sit princip, så er det Better Place.

  • 0
  • 0

[quote]Tesla is great, og jeg er meget imponeret af Tesla, de er cool, men de burde producere deres elbiler kompatibelt med Better Place. Der er ingen grund til at Tesla ikke kan placere batteriet paa en maade saa den kan vaerre kompatibelt med Better Place. Samme for Mercedes, samme for BMW, samme for Volkswagen, samme for Fiat, samme for Audi, samme for Ford osv osv, de burde allesammen tvinges til at producere elbilerne efter samme Better Place princip.

Better Place placering af batteri er direkte dumt, stor kasse i bagagerummet!! Tesla har et fladt batteri i hele vognbunden. Hvis nogle skal ændre sit princip, så er det Better Place.[/quote]

Better Place fungere med alle former for batteri. Smaa batterier, store batterier, nye batterier, gamle batterier. Her er video med udskifning af Better Place fladt batteri i hele vognbunden: http://www.youtube.com/watch?v=avNvqTvLNrA

  • 0
  • 0

Better Place fungere med alle former for batteri. Smaa batterier, store batterier, nye batterier, gamle batterier. Her er video med udskifning af Better Place fladt batteri i hele vognbunden:

Ud fra øjemål, så er et Model S batteri for stort til robotten på videoen. Her er et billede af batteriet: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/me...

Teslas batterier skulle iøvrigt være "bytbare". De er bare ikke Better Place kompatible. I stedet har Tesla snakket om at man leje det store batteri til ferien på et Tesla værksted. Så kører man forbi værkstedet og de bytter midlertidigt dit lille 40 kWh batteri ud med et stort 85 kWh.

  • 0
  • 0

[quote]Better Place fungere med alle former for batteri. Smaa batterier, store batterier, nye batterier, gamle batterier. Her er video med udskifning af Better Place fladt batteri i hele vognbunden:

Ud fra øjemål, så er et Model S batteri for stort til robotten på videoen. Her er et billede af batteriet: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/me...

Teslas batterier skulle iøvrigt være "bytbare". De er bare ikke Better Place kompatible. I stedet har Tesla snakket om at man leje det store batteri til ferien på et Tesla værksted. Så kører man forbi værkstedet og de bytter midlertidigt dit lille 40 kWh batteri ud med et stort 85 kWh.[/quote]

Det er som at foreslaa at man skal paa vaerkstedet hver gang man skal have tanket op med benzin. Det holder ikke!

Det er meget enkelt. Elbiler skal have deres batterier automatisk bytbare i bunden af bilen. Det er ikke raket videnskab. Put the battery on the bottom. Og soerg bare for at bruge samme system som better place saadan at batteriet kan automatisk frigives og fikseres af den standard batteri udskiftnings robot system.

Dette er ren logik. Helle Thorning-Schmidt forhaabenlig kommer snart til at goere det her lidt mere officielt. No more electric cars without Better Place compatibility. Saa enkelt. Hun kan soerge for at sige at hvis der er patenter paa batteri udskiftningen kan better place jo bare soerge for at sige at disse er gratis for alle bil producenter at bruge. Og at paa ingen maader har Better Place monopol paa hverken batteri udskiftnings stationnerne, opladnings stationnerne osv. OPEN SYSTEM.

Og nej, der er ingen batterier som er for store for better place. Better Place er designet for at kunne klare store batterier for store biler. Heller ingen grund til at el-busser og el-lastbiler ikke ogsaa kan bruge samme system (nok bare stoerre batteri udskiftningstationner for dem).

  • 0
  • 0

Og nej, der er ingen batterier som er for store for better place

Ikke for princippet men nu har de engang bygget en serie af bytterobot, og de ER begrænset. Hulet i jorden har simpelthen en vis størrelse. Hvis Teslas batteri er større end hullet så er det logik for burhøns at den robot aldrig kommer til at skifte det batteri.

Vi kan være helt sikre på at Better Place og Tesla har kommunikeret omkring det. Vi ved også at de ikke kunne blive enige. Mindst en af dem var ikke villig til at ændre deres design.

  • 0
  • 0

[quote]Og nej, der er ingen batterier som er for store for better place

Ikke for princippet men nu har de engang bygget en serie af bytterobot, og de ER begrænset. Hulet i jorden har simpelthen en vis størrelse. Hvis Teslas batteri er større end hullet så er det logik for burhøns at den robot aldrig kommer til at skifte det batteri.

Vi kan være helt sikre på at Better Place og Tesla har kommunikeret omkring det. Vi ved også at de ikke kunne blive enige. Mindst en af dem var ikke villig til at ændre deres design.[/quote]

Tesla er lidt for ligeglade med det for Tesla har ingen planer om at masse producere elbiler. Og Tesla saelger maaske 5 elbiler i Danmark. Tesla's market er Hollywood slagsen som gerne vil vise en image om at de gerne vil goere noget godt for naturen, for de har for mange millionner af dollars som de ikke ved hvad de skal goere med. For bare et aar eller to siden var Tesla meget taet paa bankerot. De har ikke haft tid til at overveje endnu det der med udskiftning af batterier. For i USA er der ingen bil afgifter som i Danmark, i USA er det kun for "show-off" indtil videre.

Better Place har taenkt sig at saelge 100 tusind elbiler i aar. Better Place er saadan set parat til at levere 100% elbiler for alle nye biler som bliver koebt i Danmark fra 2012, Renault kan levere tusinder per maanede idag. Selvf bliver det godt naar der er mere end kun den ene 200 tusind kr model paa Better Place, det bliver godt naar andre bil producenter end Renault annoncere at de kan levere better place kompatibelt biler.

  • 0
  • 0

Tesla har ikke været i finansielle problemer. Du må forveksle dem med nogle andre. Tesla er ejet af en milliardær (Elon Musk) som har rigeligt med penge og har derudover Mercedes (Daimler), Toyota og Panasonic som investorer.

Teslas produktionskapacitet er på 20.000 biler om året og der er udsolgt et helt år ud. Tesla har allerede solgt mindst 50 Model S til Danmark, det ville du vide hvis du gad læse den artikel som du kommenterer på her...

Tesla har købt NUMMI fabrikken, hvor de til at starte med producerer 20.000 biler om året. Men fabrikken har tidligere produceret 300.000 biler årligt og den har produceret over 8 millioner biler ialt. Tesla har altså rigeligt med mulighed for at udvide.

Renault kan ikke producere tusinder af elbiler. Det vil du finde ud af hvis du forsøger bestille en. Der er en årsag til at der indtil videre kun er leveret en håndfuld Z.E. fra dem og det er ikke mangel på købere.

Renault får batterierne fra Nissan, som producerer dem på en fabrik i Japan med en samlet kapacitet på 50.000 om året. Det antal batterier skal så fordeles på alle Nissans og Renaults modeller. Hvis Renault producerer flere Z.E. så er Nissan nødt til at producere færre Nissan Leaf elbiler. Det er iøvrigt forklaringen på hvorfor det hellere ikke er til at få fat på en Leaf. Alle batterierne går for tiden til Renault Zoe Z.E.

Situationen bliver dog snart bedre idet at Nissan åbner en ny batterifabrik i USA i efteråret og der er også en på vej i England.

Indtil videre har Nissan og Renault primært satset på biler som IKKE er kompatible med Better Place. Således er Renaults seneste og største elbilssatsning Renault Zoe Z.E. ikke kompatibel med Better Place.

  • 0
  • 0

Tesla har ikke været i finansielle problemer. Du må forveksle dem med nogle andre. Tesla er ejet af en milliardær (Elon Musk) som har rigeligt med penge og har derudover Mercedes (Daimler), Toyota og Panasonic som investorer.

Elon Must siger det selv i filmen "Revenge of the Electric Car" at Tesla var meget meget taet paa bankerot.

Teslas produktionskapacitet er på 20.000 biler om året

Tesla har leveret 2300 el-biler over 3 aar idag.

Renault får batterierne fra Nissan, som producerer dem på en fabrik i Japan med en samlet kapacitet på 50.000 om året. Det antal batterier skal så fordeles på alle Nissans og Renaults modeller.

Batteriet kan komme fra hvilken som helst batteri leverandoer i verden. Renault og Nissan har ingen lyst til at have monopol paa batterier til el-biler. De er ikke i business for at producere batterier, de producerer biler. Ligenu ramper de op med batteri produktion for der er ingen andre som leverer.

Hvis Renault producerer flere Z.E. så er Nissan nødt til at producere færre Nissan Leaf elbiler. Det er iøvrigt forklaringen på hvorfor det hellere ikke er til at få fat på en Leaf. Alle batterierne går for tiden til Renault Zoe Z.E.

Situationen bliver dog snart bedre idet at Nissan åbner en ny batterifabrik i USA i efteråret og der er også en på vej i England.

Det har som sagt ikke at goere med at de venter paa batterier men at de er ved at faerdig tune masse produktions systemmerne af elbilerne. Hvis efterspoerslen foelger med, er Renault og Nissan parat til at levere flere end 50% af deres bil produktions kapacitet som 100% elbiler indenfor 2-3 aar. Det er saa stort som Renault og Nissan er investeret i El-Bilen.

Indtil videre har Nissan og Renault primært satset på biler som IKKE er kompatible med Better Place. Således er Renaults seneste og største elbilssatsning Renault Zoe Z.E. ikke kompatibel med Better Place.

Det passer heller ikke. Baade Leaf og Zoe er kompatibelt med Better Place. Det er saadan at disse elbiler er indtil videre promuveret i lande som USA og England hvor Better Place ikke helt er igang med implementering endnu.

Mens at i Danmark, Israel, Australien og nogle andre steder, burde alle elbilerne vaerre Better Place fra start.

Dvs Zoe er klar til Better Place med leasing af batteriet for cirka 600kr om maaneden (inkl vindmoelle opladning for at koere 12500 kilometer om aaret) og bilen saelges cirka 118 tusind kr. Og yes, Renault ZOE er klart til Better Place batteri swap QuickDrop fra start naar den bliver solgt i Danmark.

  • 0
  • 0

Baade Leaf og Zoe er kompatibelt med Better Place.

Hvis du med det mener at du kan lade din Leaf fra en Better Place ladestander, så ja, DOH!. Mener du kan ikke bytte batteri i en Leaf.

Der findes kun en bil på markedet som kan bytte batteri i en Better Place byttestation. Det er Renault Fluence Z.E.

  • 0
  • 0

Teslas produktionskapacitet er på 20.000 biler om året

Tesla har leveret 2300 el-biler over 3 aar idag.

Tesla Roadster er produceret af Lotus i England. Fabrikken der kan producere 20.000 biler om året leverede de første biler for 2 uger siden.

  • 0
  • 0

[quote]Og yes, Renault ZOE er klart til Better Place batteri swap QuickDrop fra start naar den bliver solgt i Danmark.

Nix: http://www.fdm.dk/nyheder/renault-saar-tvi... [/quote]

FDM ved ikke hvad de taler om. ZOE saelges med batteriskifte i Danmark, Israel og Australien. FDM har maaske en eller anden agenda imod Better Place af en eller anden grund.

Jeg har talt med folk som arbejder hos BMW og de har ogsaa af en eller anden aandsvag grund dybt agenda imod Better Place.

Det handler om at nogle bil-producenter droemmer om lock-in, hvor de kontrollere hvilken batteri saelges i hvilken bil, og de tror det er i batterierne at de teknologisk skal udkonkurrere konkurrencen. Det er totalt forkert fokus, det er Bilproducenter der gerne vil vaerre ligesom Apple er med Smartphones, de droemmer om at kontrollere the ecosystem, for dem er Danmark og Israel smaa markeder som representere 2% af deres globale marked.

Politikere som Francois Hollande kommer forhaabentligt hurtigt til at soerge for at hele EU fungere med ONLY BETTER PLACE modellen, ikke at alt skal saelges igennem better place, det er ligesom at taenke at alle mobil brugere i EU skal bruge en samme telefoni udbyder. Nej, Better Place er bare en udbyder iblandt mange andre og de SKAL allesammen enes om batteriudskiftnings standarderne.

Og det er ikke noget der skal tage tid. Better Place kan lanceres idag som Better Place designer deres batterier, saa laenge modellen er fremtidssikret, at f.eks. alle former for batterier kan udbydes, alle stoerrelser, alle typer.

Better Place er som HSPA+ og det er Android, og alle bil producenter kan nu designe deres modems, de kan designe enhver mobil telefoner som kan kommunikere paa den samme system. Uden standarder kommer man ingen vegne.

  • 0
  • 0

FDM ved ikke hvad de taler om. ZOE saelges med batteriskifte i Danmark, Israel og Australien. FDM har maaske en eller anden agenda imod Better Place af en eller anden grund.

Så er jeg sikker på at du svarer på dette indlæg med et link til enten Better Place eller Renault, hvor der står at de kan lave batteribytte på Renault Zoe.

  • 0
  • 0

Elon Must siger det selv i filmen "Revenge of the Electric Car" at Tesla var meget meget taet paa bankerot.

Det var i 2008 samtidig med at General Motors faktisk gik bankerot.

Siden er Tesla blevet børsnoteret og de har fået solide investorer i form af Daimler, Toyota og Panasonic.

Elon Musk var løbet tør for penge i 2008. Nu er situationen nok en anden, hans anden store satsning SpaceX har lige været forbi den international rumstation og det går forrygende.

  • 0
  • 0

FDM ved ikke hvad de taler om. ZOE saelges med batteriskifte i Danmark, Israel og Australien. FDM har maaske en eller anden agenda imod Better Place af en eller anden grund.

Det var meningen at Zoe skulle sælges både med og uden quick drop, og den har en stor og flad batteripakke, så det er ikke der skoen trykker, problemet er at quick drop er dyrere, og det er små biler under firma segmentet, ikke mange vil betale ekstra for en option de ikke skal bruge til daglig, og når den endelig skal bruges, så er der alligevel ingen byttestationer i Tyskland og Sverige, og når kunderne bliver for få, så stiger prisen yderligere, og her er det Renault der skal regne på tallene, ikke Better Place.

Med Renault Fluence ZE, har Renault ikke noget i klemme, for der har Agassi bestilt 100.000 styk med quick drop til levering over 4 år, så længe Renault overholder deres kontrakt med Agassi, er det ikke Renault´s problem om de kan afsættes i markedet.

  • 0
  • 0

Hvorfor betragtes det som et problem, at elbiler ikke økonomisk kan køre som taxa? Hvis man synes der skal flere elbiler på vejene, så var det måske bedre at gøre det attraktivt for almindelige privatbilister. At det ikke er det i øjeblikket trods manglende registreringsafgift på elbiler tyder på at der er langt igen. Man må bare indse at ingen producenter kan eller ønsker at gøre elbiler til et reelt alternativ, og så skal staten afholde sig fra at forcere det med vilde støtteordninger.

  • 0
  • 0

Hvorfor betragtes det som et problem, at elbiler ikke økonomisk kan køre som taxa?

Fordi det er et kunstigt skabt problem, og fordi det er kortsigtet.

1) manglende logistik, samlefabrikkerne kan ikke sikre sig alle komponenter inden masseproduktion, nøglekomponenter som batterier kan skaffes i små styktal, men intet sikkert flow, og slet ikke til stor skala rentabel produktion, men det problem skulle gerne være løst inden 2016.

2) traditioner, så vores infrastruktur og lovgivning halter bag efter, her er den høje strømpris den største faktor, altså skæv vridende lovgivning hvor energi der købes i form af dieselolie er meget lavt beskattet i forhold til den samme mængde energi købt som elektricitet, hvis vi skulle omstille fra strøm til diesel og indføre tankstationer havde problemet været det samme, kan vi være sikre på forsyninger, og nu er det vel ikke farligt, og kan det overhovedet blive rentabelt.

Den højere indkøbspris på en taxi får mindre og mindre betydning efter hvor meget der kan spares på en time i drift, taxi og bus kan i kraft af mange drift timer betale sig længe før andre sektorer bliver rentable, det kræver bare at tilskud målrettes infrastrukturen, og at vi undlader skæv vridende beskatning af den strøm vi så gerne vil omstille til.

Vi bør lave lovgivningen mens det stadig er næsten gratis, der blev ikke solgt ret mange kWh via lynladere sidste år, dermed er der ikke noget der skal finansieres.

Når strøm til offentlige ladestationer, og ladestationer med særlige formål f.eks taxi, fritages for afgift, kan et fald i dieselforbruget blive konsekvensen, men det vil ske løbende over år, og det er en lav pris for en udvikling vi siger at vi ønsker.

  • 0
  • 0

@Svend

Så kom den dag, hvor jeg kan erklære mig enig med dig.

Klimakommissionen foreslog at fortsætte afgiftfritagelsen for elbiler => en helt ekstremt dyr udgift for at opnå en minimal begrænsning af klimagas emissioner.

Svends ordbrug "vilde støtteordninger" kunne ikke være mere præcist udtrykt. Hvad tænker man egentligt på - de mange milliarder som klimakommissionen skødesløst vil smide efter elbiler dræner jo statskassen for midler som kunne investeres med langt større miljøfordele.

Importørerne af Tesla S misbruger ovenikøbet afgiftsfritagelsen til at tage overpris til danske kunder.

Når importørerne ikke har moral til at administrere afgiftsfritagelsen, så er det et stort spørgsmål om den skal fortsætte.

Udbredelse af elbiler nu vil hverken gøre fra eller til mht. timingen af elbilers kommende status som mainstream. De væsentlige teknologiske landevindinger afgøres af udviklingen i batteriteknologi. Resten i en elbil er standard masseproduktionsteknologier.

Udviklingen af batteriteknologier drives af efterspørgsel fra mange andre krævende brancher, så lille Danmark er totalt ligegyldig mht. tilvejebringelse af marked for en svimlende dyr teknologi.

  • 0
  • 0

@Svend

Så kom den dag, hvor jeg kan erklære mig enig med dig.

Klimakommissionen foreslog at fortsætte afgiftfritagelsen for elbiler => en helt ekstremt dyr udgift for at opnå en minimal begrænsning af klimagas emissioner.

Svends ordbrug "vilde støtteordninger" kunne ikke være mere præcist udtrykt. Hvad tænker man egentligt på - de mange milliarder som klimakommissionen skødesløst vil smide efter elbiler dræner jo statskassen for midler som kunne investeres med langt større miljøfordele.

Importørerne af Tesla S misbruger ovenikøbet afgiftsfritagelsen til at tage overpris til danske kunder.

Når importørerne ikke har moral til at administrere afgiftsfritagelsen, så er det et stort spørgsmål om den skal fortsætte.

Udbredelse af elbiler nu vil hverken gøre fra eller til mht. timingen af elbilers kommende status som mainstream. De væsentlige teknologiske landevindinger afgøres af udviklingen i batteriteknologi. Resten i en elbil er standard masseproduktionsteknologier.

Udviklingen af batteriteknologier drives af efterspørgsel fra mange andre krævende brancher, så lille Danmark er totalt ligegyldig mht. tilvejebringelse af marked for en svimlende dyr teknologi.

  • 0
  • 0

Når du er ude at køre benyttes spildvarme fra batteriet selv og fra motoren

Baldur, er det din fantasi der løber af med dig, eller har du noget at henvise til? Sidder der så en kredsløb der køler motoren og leder varmen hen til batteriet? Og er det tilstrækeligt på en vinterdag?

Lever du ikke lidt i den samme drømmeverden som alle Vestas-aktionærerne, som nu sidder og har tabt de penge de kunne have investeret i Novo Nordisk?

  • 0
  • 0

Baldur, er det din fantasi der løber af med dig, eller har du noget at henvise til? Sidder der så en kredsløb der køler motoren og leder varmen hen til batteriet? Og er det tilstrækeligt på en vinterdag?

Ja der sider et kredsløb. Hvorfor er det så chokerende? Motoren har brug for kølning. Det har batterierne også. Har du nogensinde prøvet at lege med modelracerbil som barn? Har du bemærket at batterierne bliver sindsygt varme? Ja Einstein det bliver batterierne i en elbil også. Det eneste man skal bruge er en smule isolering til at holde på varmen.

  • 0
  • 0

Baldur, er det din fantasi der løber af med dig, eller har du noget at henvise til?

Der er tonsvis af information om Tesla i vintervejr. Deres Tesla Roadster er en topsælger i Norge og du mener forhåbentligt ikke at de har mildere vejr end vi har.

Der er for meget til at jeg gider at klippe ting ud af hundredevis af blogindlæg om emnet. Opsøg selv noget information. Her er lidt video og lidt tråde om emnet på Teslas eget forum:

http://www.teslamotors.com/blog/cold-weath... http://www.teslamotors.com/forum/forums/mo...

Og husk også på at der i den officielle rækkevidde på 425 km er indlagt en testcyklus ved -7 grader.

  • 0
  • 0

Peter Hansen:

Flemming, jeg er ved at anskaffe en M20 Marström, har du nogen erfaringer?

(Vinddrevet skib, ikke helt off-topic)

Jeg har ikke sejlet M20, men derimod Tornado i en årrække (på landsholdet). M20 er en endnu federe båd ! - Jeg kan kun sige: GO FOR IT ! ! - Marström leverer state of the art kulfiberarbejde - og M20 er baseret på al hans udviklingsarbejde i Tornadoklassen som - indtil M20 - var den suverænt hurtigste kat i klassen.

Hvis du køber en SKAL jeg simpelthen have en tur ! ! ! :o)

mvh Flemming

Find mig på linked in - så kan vi udveksle kontakt - vil ikke smide hverken email eller tlf. her) - og dette forum har så vidt jeg ved ikke mulighed for pb?

  • 0
  • 0

I andet kvartal 2013 er "greentomatocars", det er et taxaselskab i London med en taxaflåde på 300 biler, klar til at indsætte den første rent batteridrevne taxaflåde på 50 el-biler, det bliver BYD model e6.

Ifølge Londons borgmester er målsætningen at alt offentlige transport skal være 100% el-drevet fra 2020.

http://www.cnbc.com/id/49536823

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten