Taxabranchen: Busbaner bør være forbeholdt rene elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Taxabranchen: Busbaner bør være forbeholdt rene elbiler

Illustration: Photocritical/Bigstock

Med symbolet hvid bil på en grøn baggrund inviteres udvalgte biler til at benytte busbaner. Det er i hvert fald, hvad der er lagt op til i et udkast til ændring af vejafmærkningsbekendtgørelserne, der netop har været i høring.

Men trods den grønne baggrund må både såkaldt lav- og nulemissionsbiler benytte sig af denne fordel. Og det er problematisk, fordi man ikke kan være sikker på, at lav-emissionsbiler nu også er grønne biler i praksis. Sådan lyder det i flere høringssvar.

Michael Rask, der i en årrække har været projektleder i Energistyrelsens transportteam og i dag er selvstændig konsulent med speciale i grøn transport, anbefaler i sit høringssvar, at der indføres en vejafmærkning, der afspejler de to niveauer for klimavenlige biler, som regeringen selv har defineret i sit udspil.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Elbilforeningen FDEL.dk mener ikke, at privatbilisme bør indfinde sig i busbanerne med risiko for at forsinke den offentlige transport.
Det virker fint i Norge, men deres busbaner er helt anderledes end i Danmark. I Norge findes busbanerne på indfaldsvejene til bl.a. Oslo og buserne holder ind til siden, når de stopper, så andre køretøjer kan passere.
I København findes busbanerne primært inde i selve byen, og busserne stopper i selve busbanen, så andre ikke kan passere. Biler i busbanerne kan ikke undgå at genere den offentlige trafik i Danmark.
Skulle man tillade taxaer i busbanerne, skal det naturligvis kune være de rene elbiler, idet ingen ved om opladningshybrider faktisk kører rent.
I det hele taget går Elbilforeningen ind for kun at give holdbare incitamenter for at køre elbil og dermed undgå evt folkelig modstand mod elbiler pga "uretfærdige" fordele.

  • 13
  • 0

Med de trafikchikaner der bliver lavet hele tiden, og ALLE de parkerede biler i busbanerne, så har det ingen gavnlig effekt. Det skader bare køretiderne for busserne YDERLIGE.

  • 3
  • 0

Der kommer hurtigt rigtigt mange hybridbiler på vejene, og dermed går fidusen ved busbanerne fløjten. Derfor bør man gå efter rene el biler da der ikke er så mange endnu!

  • 2
  • 1