Taxabranchen: Busbaner bør være forbeholdt rene elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Taxabranchen: Busbaner bør være forbeholdt rene elbiler

Illustration: Photocritical/Bigstock

Med symbolet hvid bil på en grøn baggrund inviteres udvalgte biler til at benytte busbaner. Det er i hvert fald, hvad der er lagt op til i et udkast til ændring af vejafmærkningsbekendtgørelserne, der netop har været i høring.

Men trods den grønne baggrund må både såkaldt lav- og nulemissionsbiler benytte sig af denne fordel. Og det er problematisk, fordi man ikke kan være sikker på, at lav-emissionsbiler nu også er grønne biler i praksis. Sådan lyder det i flere høringssvar.

Michael Rask, der i en årrække har været projektleder i Energistyrelsens transportteam og i dag er selvstændig konsulent med speciale i grøn transport, anbefaler i sit høringssvar, at der indføres en vejafmærkning, der afspejler de to niveauer for klimavenlige biler, som regeringen selv har defineret i sit udspil.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Elbilforeningen FDEL.dk mener ikke, at privatbilisme bør indfinde sig i busbanerne med risiko for at forsinke den offentlige transport.
Det virker fint i Norge, men deres busbaner er helt anderledes end i Danmark. I Norge findes busbanerne på indfaldsvejene til bl.a. Oslo og buserne holder ind til siden, når de stopper, så andre køretøjer kan passere.
I København findes busbanerne primært inde i selve byen, og busserne stopper i selve busbanen, så andre ikke kan passere. Biler i busbanerne kan ikke undgå at genere den offentlige trafik i Danmark.
Skulle man tillade taxaer i busbanerne, skal det naturligvis kune være de rene elbiler, idet ingen ved om opladningshybrider faktisk kører rent.
I det hele taget går Elbilforeningen ind for kun at give holdbare incitamenter for at køre elbil og dermed undgå evt folkelig modstand mod elbiler pga "uretfærdige" fordele.

  • 13
  • 0

Med de trafikchikaner der bliver lavet hele tiden, og ALLE de parkerede biler i busbanerne, så har det ingen gavnlig effekt. Det skader bare køretiderne for busserne YDERLIGE.

  • 3
  • 0

Der kommer hurtigt rigtigt mange hybridbiler på vejene, og dermed går fidusen ved busbanerne fløjten. Derfor bør man gå efter rene el biler da der ikke er så mange endnu!

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten