Tankvogn i Kolding brænder videre

»Vi er holdt op med at gætte«.

Sådan siger vicepolitikommissær fra Sydøstjyllands Politi, Lars Christian Thomsen, om udsigten til, hvornår flammerne går ud på den brændende tankvogn i et industrikvarter i Kolding.

Politi og brandfolk forventede ellers, at flammerne ville gå ud tidligt her til morgen, men i øjeblikket står meterlange flammer stadig ud af bagenden på bilen.

»Vi kan ikke se ændring med det blotte øje, og vi kan ikke gøre andet end at vente. Det svarer jo til at tænde en engangslighter og spørge sig selv, hvornår den holder op med at brænde,« siger Lars Christian Thomsen.

Forøget risiko for eksplosion når ilden går ud
Hele natten har to ubemandede brandslukningskøretøjer hældt vand på tankvognen for at køle den ned, og brandfolk står nu klar til at nedkøle bagenden af bilen i det øjeblik flammen går ud.

I det øjeblik er der nemlig øget risko for en eksplosion.

»I den sidste del af indsatsfasen er der en lille forøget risiko for eksplosion, fordi ilt måske kan komme ind i tankvognen, når forbrændingen tager af i styrke,« oplyser Sydøstjyllands Politi.

Sikkerhedszonen i en radius af 500 meter omkring tankvognen er fortsat opretholdt og bliver først ophævet, når flammerne går ud, og tankvognen er kølet ned.

Tankvognen indeholdt cirka fire ton ethylen, og vognen er ejet af firmaet Air Liquide Danmark. Politiet afhører i øjeblikket chaufføren og eksperter fra firmaet for at finde årsagen til ulykken.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man skal nu i gang med at undersøge hvad årsagen til branden kan være. Man skal selvfølgelig ikke udelukke nogle muligheder - og alle muligheder og forklaringer på sagsforløbet op til antændelsesøjeblikket skal undersøges og vurderes.

Min umiddelbare vurdering er at chaufføren ikke har fået ordentlig jordforbundet den udblæsningsventil, hvor fordampet gas blæses ud inden man påbegynder kørslen. Er der ikke jordforbundet danner den udstrømmende gas statisk elektricitet (van der Graaf generator), og i det øjeblik chaufføren så igen vil røre ved ventilen, er han jordforbindelsen, og der springer en gnist mellem lladningerne på udblæsningsventil/lastvogn og chaufføren. Den gnist kan meget vel have tilstrækkelig energi til at antænde gassen, der på det tidspunkt stadig blæser ud i det fri.

Det med at man jævnligt skal blæse fordampet gas ud af kryogene beholdere (altså beholdere der indeholder nedkølet, flydende gas) er ganske normal procedure. Det er i og for sig også normal procedure at vogne med brandfarlige stoffer jordforbindes - i hvert fald når man begynder at pumpe af til modtager. I og for sig vil jeg tro chaufføren har fulgt en procedure som forlanger denne jording - men hvis han har forbundet jordklemmen til noget som ikke har ordentlig jordforbindelse, vil problemet kunnne opstå.

Venlig hilsen

Kristian Lund Jepsen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten