Tag traileren når møllevingerne skal tjekkes
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tag traileren når møllevingerne skal tjekkes

Når vingerne på en vindmølle i dag skal serviceres, tager det adskillige timer bare at opstille den lift, der skal bringe teknikerne op til vingen. Det problem satte Kenneth Skovbo Lott sig for at løse, da han som nyuddannet ingeniør i 1991 kom til at arbejde med at udvikle primitive lifte til vindmøller. Og med 'SkySpider' - en trailer, der kan transporteres hen til møllen efter en firehjulstrækker og derefter selv trække sig op til møllevingerne - ser det ud til, at han nu har nået sit mål:

»En af de ting, der adskiller SkySpider fra andre lifte, er, at den kan opsættes på højst en halv time, hvor det typisk tager tre-fire timer i dag. Og tid er penge, når en mølle skal serviceres,« siger ingeniør Kenneth Skovbo Lott.

Adresserer klare kundebehov

Hos Syddansk Innovation, der har leveret startkapitalen, ser direktør Klaus Holmsberg gode muligheder i SkySpider. Han har mellem 100 og 150 forretningsplaner gennem godkendelsesproceduren årligt, og det er kun mellem 6 og 8, der får støtte.

»SkySpider adresserer nogle meget klare kundebehov. Iværksætteren har styr på teknologien, og der er en fornuftig patentdækning på produktet. Samtidig ser vi en stor interesse fra potentielle kunder på det europæiske marked,« siger direktøren.

Han sidder som formand i bestyrelsen for SkySpider ApS, hvor også Peter Madsen, direktør i Sønderborg Udviklingspark, og Poul Erik Seekjær, direktør for produktudvikling i Danfoss Solar Inverters, sidder.

Syddansk Innovation er gået ind i forprojektet på 3/4 år med 1,7 mio. kr., og herefter støtter de med 40 pct. Helge Bruuns Maskinfabrik troede så meget på ideen, at de stillede de sidste 60 pct. til rådighed, ligesom det er her, opbygning og test af SkySpider finder sted.

Mange udfordringer

Kenneth Skovbo Lott har selv stået for det meste af udviklingen af SkySpider, og en af de helt store udfordringer var netop tidskravet: at systemet skulle være klar til brug på højst en halv time.

Et andet problem er, at en så lang stålwire som den, der skal til for at nå op i toppen af et vindmølletårn, kommer til at virke som en lang fjeder, der får platformen til at hoppe.

Umiddelbart kan platformens hoppen kun undgås ved at reducere løftehastigheden. Men ved sammen med en tysk samarbejdspartner at udvikle et specielt hydraulisk løftespil og styre det på den rette måde, kan SkySpider præstere en løftehastighed på mere end det dobbelte af, hvad konkurrenterne kan præstere: op til 18 m i minuttet.

SkySpider har i dag patent på disse specielle løftespil, mens valget af styreenhed er faldet på en Plus 1 Controller fra Sauer Danfoss ApS.

»Den var som skræddersyet til dette projekt, og samtidig har Sauer Danfoss erfaring med aktiv dæmpning af deres hydrauliske ventiler, som ville kunne løse problemet med de fjedrende wirer. Vi ville ganske enkelt kunne kompensere for den hoppende platform via styringen ved at kigge på trykspidser,« siger han.

Alle hydraulikventiler er specialfremstillet, og de består af 11 forskellige aluminiumsblokke, som fører olien rundt til de forskellige enheder.

»Udviklingen af dem har været det mest komplekse og integrerede produktudvikling, jeg har været med til,« siger Kenneth Skovbo Lott.

Serman & Tipsmark har stået for produktionen og udviklingen af blokkene. Danfoss har også hjulpet med udviklingen, og det er også en tidligere medarbejder herfra, der skriver den komplekse software til SkySpider.

I øjeblikket er Kenneth Skovbo Lott ved at gennemføre de sidste test af SkySpider i et dertil indkøbt mølletårn på 25 meter. Der er meget store sikkerhedskrav til et produkt som SkySpider, så Kenneth Skovbo Lott vil være sikker på, at de enheder, han sender af sted, er fuldstændig i orden. Derefter satser han primært på det europæiske marked for vindmølleservice - især det tyske.

Ifølge Kenneth Skovbo Lott er der to kundetyper til platformen: de store spillere, der har råd til at købe deres egne SkySpidere, og de mindre spillere, der skal nås via firmaer, der udlejer lifte til service af vindmøller. Blandt dem forhandler Kenneth Skovbo Lott i øjeblikket med flere af de store udlejningsfirmaer.

Faka: Trailer take off

SkySpider er designet til at kunne servicere alle vindmøller, uafhængig af type og model. Den trækkes frem til møllen som en trailer efter f.eks. en firehjulstrækker som på billedet herover.

Platformen er 5,5 m2 og bygget i sektioner, så den kan tilpasse sig vingens konstruktion. Den kan udstyres med tag og sider og kan danne en platform hele vejen rundt om vinger med en bredde på op til 2,7 m. SkySpider har en spændvidde på op til 10 m (målt fra forkanten af tårnet.

Liften vejer 3 ton, men den har løftekapacitet på op til 6 ton og kan dermed let bære tre til fire mand plus værktøj. En indbygget dieselmotor starter automatisk, når en funktion skal bruges.

Dokumentation

Se animation af SkySpider klatre til vejrs i en mølle

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor gør man wirene fast? og dem skal man vel også op med?

Nej - de kommer bare dalende ned fra himlen (i flg. animationen) ;-)

  • 0
  • 0

Min første tanke er også hvordan wirerne fastgøres deroppe.
Og hvordan centreres platformen omkring vingen som jo ændrer facon opad? Kører gummihjul på vingens kanter?

Hvad slags vedligeholdelse er det iøvrigt man kan foretage på selve vingerne?

Her må være nogen som kan give lidt mere info omkring dette indlæg til en vindmølle-lægmand som mig.

  • 0
  • 0

Den type lifte anvendes både internt i tårnet og uden på tårnet.
Og har sin oprindelse ifm. med udvendig vedligehold af bygninger, men har i mere end 15 år været anvendt til vindmøller.
På mange vindmøller er der to huller i glasfiberskærmen således at stålwierene kan fastgøres i bundrammen/maskinfundamentet.

Normalt er der to/tre typer stålwire forbundet til platformen.
De(n) primære wire som bære platformen, og som er trukket en gearmotor med bremse.
En sikkerheds wire som går igennem en centrifugal bremse som aktiveres hvis det går for stærkt.
Nogle af platformene er udstyret med nogle styreliner som er udspændt mellem top og bund, som skal (prøve at) forhindre at skidtet svinger for meget sideværds.

Ellers kan der ske dette:
http://www.youtube.com/watch?v=UvvSytXuQKs

Når man kravler op i kurven er det tydeligt at mærke at wiren er elastisk :-)

De typer der bruges uden på tårnet, har mig bekendt altid nogle hjul/ruller der køre op af tårnet.
Da jeg ikke arbejder med vinger, har jeg aldrig prøvet den udvendige type.
Det eneste tidspunkt jeg befinder mig hængende uden for tårnet er ved højderednings øvelser. :-)

Der findes mindst en håndfuld firmaer der laver de sikkerheds komponenter der bruges til denne type lifte.
http://www.skyclimber.com/
http://skyclimberwindsolutions.com/
http://www.powerclimber.com/
http://www.safway.com/Products/SafAscent-W...
http://www.tractel.com/us/index.php

  • 0
  • 0

Det er et stort problem ved vindenergi at den primært er der når der er vind, ikke når forbrugeren efterspørger den. Det er derfor udtrykket 'billig vindmøllestrøm' er opstået. I den sammenhæng betyder billig = lav værdi for forbrugeren, dvs samfundet. Men i det officielle regnestykke er vindens bidrag regnet 1:1 med e.g. kulkraft. Hvis man regnede vindkraftens værdi i kroner, ville den udgøre en langt lavere (og dyrere) %del.

  • 0
  • 0