Tag testen: Er din virksomhed dataklar?

Ni basale kompetencer er afgørende for at kunne arbejde med data, mener forskere fra CBS, som har udviklet kortlægningsværktøjet DataProfit. Illustration: CBS

Udarbejder din virksomhed de velkendte søjle- eller lagkagediagrammer på baggrund af de data, I opsamler i produktionen, eller får I hjælp fra machine learning til at få udarbejdet mere avancerede beregninger?

Har I udviklet nye ydelser til jeres kunder såsom forebyggende vedligehold som resultat af øget datatilgængelighed, eller arbejder I stadigvæk med vedligehold, som I altid har gjort?

Det er nogle af de spørgsmål, man skal svare på i det kompetencekort, som en gruppe forskere på CBS har udviklet. De kalder værktøjet DataProfit, og det kan bruges til at kortlægge, hvorvidt man som virksomhed er klar til at udnytte de muligheder, som sensorteknologi, machine learning og avanceret software åbner op for i form af en langt større tilgængelighed af data.

»Vi ser et kæmpe behov for den slags værktøjer. Området er så komplekst, at mange virksomheder ikke ved, hvor de skal begynde, og hvor de skal slutte. Der kan det her værktøj bruges til at gøre dem klogere på, hvor de egentlig befinder sig henne,« siger professor på CBS, Thomas Ritter.

Ni afgørende kompetencer

Selve kompetencekortet – som er udviklet på baggrund af en række interviews og workshops med samlet over 40 virksomheder – udgøres af ni kompetencer fordelt på tre forskellige dimensioner: Basis, organisation og anvendelse.

Til basis-kategorien knytter sig kompetencer som dataopsamling og analyse, mens organisationsdimensionen indeholder kompetencer som strategi, forretningsudvikling samt de enkelte medarbejderes beslutningskompetencer. Dimensionen anvendelse handler om, hvorvidt virksomheden har udviklet nye forretningsmodeller til eksisterende kunder, eller om den måske ligefrem har kapret nye kunder ved at gøre brug af sine data.

For hver kompetence skal virksomheden – eller den enkelte medarbejder – rangere virksomhedens grad af modenhed. Afslutningsvist står man så med en decideret kortlægning af virksomhedens generelle kompetenceniveau på datafronten.

Hvor gemmer de ømme punkter sig?

»Det er gammel logik, at du som leder har brug for at vide, hvor du er. Ellers ved du ikke, hvor du er på vej hen, eller hvor du kommer fra. Det kan det her værktøj hjælpe med. For eksempel i forhold til at fortælle dig, at det måske ikke er datakompetencer, men snarere manglende juridiske tilladelser, der er den væsentligste barriere for din virksomhed. Hvad nytter det at kaste en masse millioner efter et nyt it-projekt, hvis man alligevel ikke har de juridiske tilladelser til at opsamle og gemme dataene,« lyder det fra Thomas Ritter, der understreger, at værktøjet naturligvis ikke kan stå alene, men skal følges op af handling.

»Men det kan også give et overblik over, hvor de enkelte kompetencer ligger henne i organisationen. Hvor mangler vi noget viden? Hvor skal vi rette op?«

Værktøjet er ganske gratis og kan hentes her.

Du kan læse mere om værktøjet og projektet bag, ‘Fra Big Data til Big Business’, der er støttet af Industriens Fond.

Økonomi er SMV’ernes ømme tå

Ifølge Thomas Ritter er det meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad de konkrete barrierer for at arbejde mere med datadreven vækst er:

»Ingen virksomheder ligger helt i top på samtlige kompetencer, og ingen ligger helt i bund. Nogle virksomheder har opsamlet data i 20 år, nogle andre er superdygtige til forretningsudvikling, men har bare aldrig arbejdet med data. Så det varierer meget.«

Ifølge en ny analyse udarbejdet af konsulenthuset Højbjerre Brauer Schultz for Erhvervsstyrelsen om barriererne for danske virksomheders dataanvendelse, er de hyppigste barrierer manglende viden om værdien af data, kompetencemæssige barrierer samt økonomiske barrierer – sidstnævnte er især en øm tå hos de små og mellemstore virksomheder.

Den analyse kan hentes her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten