Tæt trængsel: Bilister i København kører én kilometer på syv minutter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Tæt trængsel: Bilister i København kører én kilometer på syv minutter

Hvis du synes, det går snegle-langsomt i myldretiden på H.C. Andersens Boulevard i dag, må du indstille dig på, at det kun bliver værre frem mod 2030, hvor trafikmængden ventes at stige med 16 procent. Illustration: Vejdirektoratet

På landets mest trængselsramte strækning snegler trafikken sig så langsomt af sted, at bilisterne og fodgængere bevæger sig stort set lige hurtigt. Det viser en ny opgørelse fra Vejdirektoratet over, hvor mange minutter det tager en bilist at køre én kilometer i myldretiden på de hårdest ramte strækninger i landets fem største kommuner.

Værst står det til i København, hvor rejsetiden for en kilometer på HC Andersens Boulevard er oppe på 7,1 minutter. Det kan omsættes til en kørehastighed på bare 8 km/t.

Lidt hurtigere går det i Aalborg, hvor rejsetiden for en kilometer på Vesterbro ligger på 5,3 minutter, skarpt forfulgt af Aarhus og Odense, hvor rejsetiden på de mest trafikerede strækninger ligger på henholdsvis 5 og 4,7 minutter pr. km.

Illustration: Vejdirektoratet

Læs også: Cykelstien på H.C. Andersens Boulevard transporterer over dobbelt så mange som vejbanen

I Esbjerg kan én kilometer tilbagelægges mere end dobbelt så hurtigt som i København, nærmere bestemt 3,1 minutter på Strandby Kirkevej i myldretiden. Det giver dog stadig kun en kørehastighed på 20 km/t, svarende til almindeligt cykeltempo.

Vejdirektoratet indsamler løbende oplysninger om bilernes hastighed på det danske vejnet på baggrund af GPS-målinger, som indeholder data om klokkeslæt og køretøjets position, hastighed og retning med intervaller på 15 sekunder eller hyppigere.

Mere trængsel i vente

Vejdirektoratet har ikke tidligere er lavet tilsvarende trængselsmålinger. Men afdelingsleder for transportanalyse, Andreas Egense, fortæller, at tallene er udtryk for en generel stigning i biltrafikken på landsplan.

»Vi har ikke regnet specifikt på, om der er sket en udvikling i trængslen på de pågældende strækninger. Men vi ved, at trafikken på landsplan er steget med 13 procent siden 2010,« siger han.

Og Vejdirektoratet forventer, at trængslen i de danske byer vil stige i de kommende år.

Antallet af såkaldte køretøjs-kilometer ventes at stige med omkring syv procent på det samlede danske vejnet i perioden 2016 til 2020, baseret på den seneste version af Landstrafikmodellen. Stigningen ventes også at fortsætte i det kommende årti, så i hele perioden mellem 2016 til 2030 vil der ske en vækst i kørte kilometer på 16 procent.

»Vi kommer til at få mere trafik. Og vores prognoser viser, at der også kommer til at være mere trængsel i byerne, end der er i dag,« siger Andreas Egense fra Vejdirektoratet.

»Der kan selvfølgelig blive gennemført tiltag, der løsner op for trængsel, for eksempel ved at føje flere spor til vejene. Men med de tiltag, der i øjeblikket er besluttet og finansieret, vil trængslen stige fremover,« siger han.

Læs også: Vejdirektoratet: Selvkørende biler vil øge trængslen med 15 procent

Det er Folketingets transportudvalg, der har bedt transportminister Ole Birk Olesen (LA) om at få udarbejdet en opgørelse over rejsetiden for bilister i myldretiden.

Folketingets transportudvalg havde egentlig bedt om at få oplyst, hvor mange minutter det tager en bilist at køre en kilometer i myldretiden i alle landets kommuner, men det vil ifølge transportministeren kræve et stort tidsforbrug i Vejdirektoratet, som forventer at kunne levere en samlet oversigt over udvalgte vejstrækninger i landets kommuner i slutningen af januar.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man har bygget en helt ny by, Ørestad, men trafikken er en katastrofe. Fra ca. kl. 15-18 kan man ganske enkelt ikke komme væk fra Ørestaden, da alt holder stille ved tilkørslen til motorvejen mod Sjælland. Selv Fyn og Skanderborg blegner I forhold til dette. Derfor kører en del gennem byen, så selv om man skriver det slemt, så er det dog lettere end at komme på motorvejen ved Ørestad. Hvor er politikerne? Både dem fra København og Christiansborg. De skulle i en uge tvinges til at prøve at komme ned på motorvejen ved Ørestad!

  • 10
  • 5

De kunne passende tage et kig på JF Willumsens Vej i Frederikssund. Efter et genialt planlagt vejarbejde (præsenteret af kommunen, som også står bag Vinge), er det nu den eneste åbne vej, som leder ned til Kronprins Frederiks Bro (som går over Roskilde fjord). Det skaber rejsetider, som jeg vil tro nærmer sig H.C. Andersens Boulevard.

  • 2
  • 3

Selv er jeg fra den københavnske omegn, og fandt en løsning på trafikproblemet - at flytte væk.
Den anden mulighed havde været at købe en bil.

Man har udsultet den den offentlige trafik, og dermed tvunget folk over i bilerne.

Før metroen kom havde vi bus 9 gange i timen, og efter metroen 2-3 gange. Bussen er det svageste led i den kæde - og jeg er ligeglad med en metro hvert 3 min, når jeg risikerer at venter 40 min på bussen. For de fleste i mit gamle område blev tiden til arbejde forlænget af metroen, ikke forkortet.
Der var en grund - dårlig planlægning og forståelse for den virkelige verden.

Dertil kommer de evindige forsinkelser. At stå på Allerød st og se 2 tog holde, der af en eller anden årsag ikke kan køre ind til stationen, blot for at konstatere at man ikke når bussen og skal vente der.

Problemet er desværre ikke blevet bedre af at jeg er flyttet - idag vil det tage mig 12 min mere med bus, og det er tiden fra mit hus til stoppestedet. Desværre skal jeg med to busser og skifte, og der skal jeg så blomstre i 20 min.
Igen - dårlig planlægning og forståelse for den virkelige verden.

Så jeg kører stadig i bil om vinteren, og cykel om sommeren.

I mellemtiden er den offentlige trafik kun blevet forringet, og det holder mig fint væk.

  • 12
  • 1

De kunne også bare spørge Google? Jeg er ret sikker på at de har informationer om de fleste strækninger.

  • 4
  • 3

3 millioner eksemplarer af dette fremragende transportmiddel er den danske bilpark nu oppe på.

Fantastisk succes, og eneste udfordring er så den, at komme til for hinanden, for denne gigantiske mobilitet.

Hvis bilismen kun var bilisternes problem, så kunne vi andre være ligeglade. Bilisterne udgør så absolut det demokratiske flertal, men de problemer, som flertallet skaber for sig selv og alle andre med sit ekstravagante forbrug af livsbetingelser, er demokratiet så ikke rigtigt i stand til at løse.

Jorden græder, bilisterne stønner og vi andre er ufrivillige vidner til mobilitetens konfrontation med sig selv, og kan med stolthed sige, at det her siger alt om det, som vi er oppe imod. Se dog på jer selv, hum jer! (Det er nok ikke overbefolkning, der er jordens største problem)

Verden fortjener sin Donald Trump som leder.

  • 12
  • 11

...og trods disse klare fakta kan man ikke blive enige om den havnetunnel som kunne sørge for en bedre fordeling af trafikken rundt om / til og fra København... Politikere er nu nogen mærkelige dyr ;-)

  • 6
  • 7

Ørestaden skulle aldrig være blevet tilladt. Enhver der ved hvad der er for og bag på et kort ( af den gamle papir slags) kunne fortællet at bygge en bydel hvor man kun kan komme til og fra til en side er direkte idiotisk ellere nærmere grådigt. Politikere og beboere i København vil jo ikke erkende at byen ikke skal udbygges ud i Øresund men vest på men det er der ikke prestige og skatte kroner i så man masser flere og flere folk sammen ud mod vandet og er ligeglad med hvordan de kommer til og fra. Så Ørestaden er et selvskabt problem funderet i grådighed og snobberi.

Hastigheden er åbenbart høj nok til at folk hellere vil køre end finde andre steder at bo/drive virksomhed/bruge bus/tog/metro/letbane. Så ingen grund til at pive da folk er for magelige til at gøre noget ( ud over at brokke sig) Når det bliver slemt nok så løser det sig til dels ved at folk finder ud af at bosætte sig andre steder og virksomhederne flytter ud fordi cheferne ikke kan komme til og fra arbejdet.

  • 9
  • 3

8 km i timen er i international målestok ikke så ringe endda. Man skal gå godt til for at klare det samme til fods. Men København tilbyder den frihed, at man i myldretiden kun med beskeden tidsforsinkelse kan komme hurtigt - meget hurtigere end de angivne 8 km i timen - frem på cykel. Et spændende alternativ/supplement til den klassiske efterlysning af bedre kollektiv trafik eller mere plads til biler på vejene (der risikerer at forstærke problemerne) ville være oprettelse af parkér og cykl-pladser i passende afstand fra centrum.

  • 8
  • 1

Jeg kører selv ind og ud af København hver arbejdsdag, og en væsentlig del af trængslen kunne fjernes med nedenstående simple tiltag:

  1. Få styr på skiltningen, så den er enkel og let at se, giver mening, og ikke mindst er korrekt

  2. Få bilisterne til at være opmærksomme på bilkørslen, fremfor at tale i telefon, fodre børn, skrive mail og SMS, med meget mere

  3. Få bilisterne til at lægge sig i den mest fornuftige bane for den valgte rute, fremfor at lave desperate forsøg på at komme forrest

  4. Forbyde den tunge trafik i myldretiden

  • 2
  • 6

Aalborg har rigtig nok Vesterbro, der har tæt trafik i myldretiden.

Men tabellen fra Vejdirektoratet skriver Vesterbrogade og den ligger i Nørresundby.

Så hvilken vej er der tale om?

  • 1
  • 2

Biler giver frihed, er efterhånden en myte. Vore byer er ikke egnede til de stigende antal bilister der pendler hver dag. Man kunne placere et 20 etagers p hus på Kongens Nytorv ,sanere den ene side af HC Andersensboulevard og anlægge 6 eller 8 baner o.s.v. Det ville løse problemerne for en tid. Da jeg var i LA første gang for ca. 50 år siden, var der kø alle steder i myldretiden på deres freeways. I dag hvor de har 16 vognbaner er der stadigvæk kø og langsom trafik. Flere bredere veje løser ikke problemerne.

Med vores stigende velstand er det ikke ualmindeligt at en familie med børn over 18 har en bil hver, og alle skal ind til byerne på stort samme tid.
Hvis bilerne nu giver "frihed" til at bruge denne frihed i kø og ventetid er det rent spild af tid.
Kan vi ændre vores trafikkultur?
Fælles kørsel med bilen fuld ,giver adgang til centrum.
P huse i omegne af byerne med billig parkering( præmiering) ,og hurtig offentlig transport videre. Metro, busser i baner hele vejen, bredere cykelstier, monorails, letbaner osv.
Fritagelse af moms på elcykler, der kunne stå i p husene ,og så bruges til de sidste 10-20 km.
Godt for helbredet og mindske udgifterne til livsstilssygdomme.
Biler er stadig uundværlig når vi vil transporteres langt og på tidspunkter hvor de offentlige transportmidler ikke kører.

  • 13
  • 1

Fra man stiger på S-toget i Birkerød til man står af på DR-Byens metrostation går der 43 minutter.
Hvad er lige problemet? Jo, hvis man absolut vil i bil, så ja. Så det opgiver man hurtigt.

  • 8
  • 1

Selv med en havnetunnel viser prognoserne, at trafikken på H. C. Andersens Boulevard vil stige i de kommende år.

Ikke så mærkeligt når man insisterer på at spærre de 200.000 mennesker der bor på Amager inde.

Der ingen S-tog, utrolig ringe metro-dækning og nu vil regionen tillige spare en af de få busser (350S) væk, som tillader beboerne at tage offentlig transport helt ind til København.

Man tvinger ganske enkelt hovedparten til at køre gennem København i bil i mangel af bedre.

Der er behov for bedre metro-dækning, bus-dækning og nordhavns-tunnel til at lede gennemkørende trafik væk.

Men infrastruktur-planerne er håbløst kommunegrænse-egocentriske. Alt uden for grænsen er ikke vore problem.

Desværre

  • 5
  • 0

Min sidste km tager normalt 15-20 minutter, hvis jeg kommer ved ottetiden.
Så er der nogle, som snupper de små sidegader eller kører omveje for at slippe for venstresvinget. Det får dem måske nok et par minutter hurtigere frem. Men det øger bare den samlede trafik.

  • 0
  • 2

Forestil dig at en trafik interesseret extraterrestrial, udstyret med en slags røntgen syn, som ikke kan se metal, sætter sit rumfartøj ned i nærheden af en motorvej. Hun ville undre sig noget over at se tusindvis af foroverbøjede trækdyr på 4 hjul, i rækker og geledder, trækkende hver sit sofa arrangement efter sig. Og skulle rumvæsenet forblive på stedet en 6 timers tid, ville hun se de samme trækdyr, af nogle jordboer kaldet skaffedyr, foretage den samme øvelse, bare den modsatte vej, og hun ville sikkert tænke, at de menneske lignende væsener ikke er rigtig kloge. Rumvæsenet ville hurtigt komme til den konklusion, at det kan gøres bedre, og tænkte, at hvis nu hver anden tog en af de andre trækdyr med i sofa arrangementet, så blev der bedre plads på vejen. Og hvis hver anden af de andre trækdyr skiftede de 4 hjul ud med 2 hjul, så blev der 62,5 % mere plads til alle trækdyrene, så deres gennemsnitsfart blev tredoblet. Inden rumvæsenet luffede tilbage til sin egen dimension i multiverset hviskede hun i mit øre, at jeg skulle forsøge at gøre trafikpolitikerne begribelige, at vejen til bedre fremkommelighed ligger i at reducere mængden af uudnyttet sofaplads på indfaldsvejene.

  • 8
  • 0

Lad os nu placere dig i Blovstrød, og flytte dit arbejde til industriområdet på Løjtegårdsvej.

Du cykler til Allerød Station og går fra Tårnby?

  • 2
  • 0

Lad os nu placere dig i Blovstrød, og flytte dit arbejde til industriområdet på Løjtegårdsvej.

Du cykler til Allerød Station og går fra Tårnby?

Næh, men du taler om 43 min med toget. Prøv at tilføje en busforbindelse, og det vil vise sig at det vil tage lige så meget tid.
Ja hvis man kan komme let til stationen, så er toget godt. Men skal man først med bus til stationen, så tager det så lang tid at man egentlig ikke gider. Det var min pointe

  • 1
  • 0

Morgen som aften tager det os fra / til Horns Herred 20 - 75 mnutter at tilbagelægge de ca 2 km gennem Frederikssund - til og fra Horns Herred. Så en gennemsnithastighed på 3 km\ time er hverdagen her uden for hovedstaden. Hvem er det der tager Trafikfokus?.

Har kørt på motorvej til Esbjerg og Hirtshals - svært at overhale nogen..

  • 0
  • 0

Frederikssund trafik i kaos

Morgen som aften tager det os fra / til Horns Herred 20 - 75 mnutter at tilbagelægge de ca 2 km gennem Frederikssund - til og fra Horns Herred.

En tunnel under CircleK-rundkørslen til den tværgående trafik og svingforbud til/fra JF Villumsensvej og tværvejene i myldretiden, samt en rundkørsel ved Færgegården, med by-pass svingbaner. Så er den ged barberet. Og Frederikssund ville blive befriet for uvedkommende sivetrafik, der forsøger at snyde sig udenom køen.

  • 0
  • 0

Som det fremgår af mange indlæg her, så er der en fællesnævner for den tætte trafik, nemlig geografien for destinationerne. Man kører især fra oplandet ind til de store byer, hvor arbejdspladsen ligger. Temmelig mange af disse arbejdspladser kunne sagtens ligge udenfor, og oplandets pendlere ville dermed selvsagt ikke fremover deltage i disse bilkøer.
Hvorfor er dette ikke et emne i diskussionen?

  • 0
  • 0