Tænketank: Offentlig digitalisering skaber B-hold af digitalt svage borgere
For langt de fleste danskere er det en massiv fordel, at den sammenknebne åbningstid hos borgerservice er erstattet af digitale løsninger, der kan tilgås i frokostpausen, eller mens lasagnen er i ovnen.
Men alt for mange digitale løsninger i det offentlige bliver hensynsløst designet til ressourcestærke borgere lyder kritikken fra Birgitte Arent Eiriksson, der er vicedirektør hos den juridiske tænketank Justitia.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Jeg har svært ved at se at e-boks kan erstatte et anbefalet brev, med mindre at borgeren direkte signerer for, at de har modtaget brevet! Har borgeren ikke signeret det som modtaget, så er det ikke modtaget. Det er ikke nok at bare sende det med e-boks. Og, det er ikke nok, at detektere at borgeren har åben brevet.Re: Der vil altid være et B hold.
Ja, men skal de sættes endnu mere bagud, få det endnu sværere på grund af digitalisering.</p>
<p>Væsentlige informationer blev før sendt anbefalet, så man var sikker på borgeren havde modtaget dem. Den proces er kortsluttet med Eboks, da det åbenbart ikke er afgørende om borgeren har læst beskeden. For at gnide salt i såret, kan man blive straffet for ikke at reagere på meddelelsen.
Den rette løsning er:
- Send brevet med e-boks, og brugeren skal signere for modtagelsen af brevet.
- Bliver brevet ikke signeret via e-boks indenfor en frist, så må sendes et anbefalet brev med post.
Det har du helt ret i - og dermed er man så også stort set frasorteret.
Du kan blive fritaget for e-Boks, og så kommer ALT på papir og INGENTING i e-Boks.
Det gør det ikke nemmere at hjælpe folk på afstand.
Eboks er smart for nogle - og en pest for andre.
Sidstnævnte, som jo er et begrænset mindretal, håber man vel så fra offentlig side, har et venligt familiemedlem eller en betroet, der gider holde øje for dem - og hjælpe dem.
Har de ikke det, er det bare trist - og så må de sejle i deres egen sø.
Fin attitude fra “det offentlige” - eller hvad ?
Med eboks kan afsenderen se</p>
<ol><li>
<p>at mailen er modtaget</p>
</li>
<li>
<p>at mailen har været åbnet
Så problemet/løsningen ligger i hvorledes bureaukratiet reagerer på denne information?
,Væsentlige informationer blev før sendt anbefalet, så man var sikker på borgeren havde modtaget dem. Den proces er kortsluttet med Eboks, da det åbenbart ikke er afgørende om borgeren har læst beskeden.
SF - de 2 linjer strider mod hinanden. Ved anbefalet snail-mail, kunne man heller være sikker på at brevet blev læst eller bare smidt over i bunken med 50 uåbnede rudekurverter.
Med eboks kan afsenderen se
at mailen er modtaget
at mailen har været åbnet
Ja, men skal de sættes endnu mere bagud, få det endnu sværere på grund af digitalisering.
Væsentlige informationer blev før sendt anbefalet, så man var sikker på borgeren havde modtaget dem. Den proces er kortsluttet med Eboks, da det åbenbart ikke er afgørende om borgeren har læst beskeden. For at gnide salt i såret, kan man blive straffet for ikke at reagere på meddelelsen.
Der vil altid være et B hold. Den kendsgerning må ikke stå i vejen for udvikling.