Tænketank: Offentlig digitalisering skaber B-hold af digitalt svage borgere

Plus13. august 2021 kl. 12:358
Tænketank: Offentlig digitalisering skaber B-hold af digitalt svage borgere
Birgitte Arent Eiriksson, vicedirektør i tænketanken Justitia. Illustration: Justitia.
Den digitale udskrivelse og afgørelse af bødesager bringer udsattes og ikke-digitale gruppers retssikkerheden i fare, lyder det fra tænketanken Justitia.
Artiklen er ældre end 30 dage

For langt de fleste danskere er det en massiv fordel, at den sammenknebne åbningstid hos borgerservice er erstattet af digitale løsninger, der kan tilgås i frokostpausen, eller mens lasagnen er i ovnen.

Men alt for mange digitale løsninger i det offentlige bliver hensynsløst designet til ressourcestærke borgere lyder kritikken fra Birgitte Arent Eiriksson, der er vicedirektør hos den juridiske tænketank Justitia.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
15. august 2021 kl. 21:37

Re: Der vil altid være et B hold.
Ja, men skal de sættes endnu mere bagud, få det endnu sværere på grund af digitalisering.</p>
<p>Væsentlige informationer blev før sendt anbefalet, så man var sikker på borgeren havde modtaget dem. Den proces er kortsluttet med Eboks, da det åbenbart ikke er afgørende om borgeren har læst beskeden. For at gnide salt i såret, kan man blive straffet for ikke at reagere på meddelelsen.

Jeg har svært ved at se at e-boks kan erstatte et anbefalet brev, med mindre at borgeren direkte signerer for, at de har modtaget brevet! Har borgeren ikke signeret det som modtaget, så er det ikke modtaget. Det er ikke nok at bare sende det med e-boks. Og, det er ikke nok, at detektere at borgeren har åben brevet.

Den rette løsning er:

  1. Send brevet med e-boks, og brugeren skal signere for modtagelsen af brevet.
  2. Bliver brevet ikke signeret via e-boks indenfor en frist, så må sendes et anbefalet brev med post.
7
14. august 2021 kl. 20:19

Det har du helt ret i - og dermed er man så også stort set frasorteret.

6
14. august 2021 kl. 10:50

Du kan blive fritaget for e-Boks, og så kommer ALT på papir og INGENTING i e-Boks.

Det gør det ikke nemmere at hjælpe folk på afstand.

5
14. august 2021 kl. 10:35

Eboks er smart for nogle - og en pest for andre.

Sidstnævnte, som jo er et begrænset mindretal, håber man vel så fra offentlig side, har et venligt familiemedlem eller en betroet, der gider holde øje for dem - og hjælpe dem.

Har de ikke det, er det bare trist - og så må de sejle i deres egen sø.

Fin attitude fra “det offentlige” - eller hvad ?

3
13. august 2021 kl. 14:23

Væsentlige informationer blev før sendt anbefalet, så man var sikker på borgeren havde modtaget dem. Den proces er kortsluttet med Eboks, da det åbenbart ikke er afgørende om borgeren har læst beskeden.

,

SF - de 2 linjer strider mod hinanden. Ved anbefalet snail-mail, kunne man heller være sikker på at brevet blev læst eller bare smidt over i bunken med 50 uåbnede rudekurverter.

Med eboks kan afsenderen se

  1. at mailen er modtaget

  2. at mailen har været åbnet

2
13. august 2021 kl. 14:13

Ja, men skal de sættes endnu mere bagud, få det endnu sværere på grund af digitalisering.

Væsentlige informationer blev før sendt anbefalet, så man var sikker på borgeren havde modtaget dem. Den proces er kortsluttet med Eboks, da det åbenbart ikke er afgørende om borgeren har læst beskeden. For at gnide salt i såret, kan man blive straffet for ikke at reagere på meddelelsen.

1
13. august 2021 kl. 13:47

Der vil altid være et B hold. Den kendsgerning må ikke stå i vejen for udvikling.