T-54 dage til affyring af dansk rumskibsraket
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

T-54 dage til affyring af dansk rumskibsraket

  1. februar skal Danmarkshistoriens største amatørraket skydes af under en statisk test. Her finder raket- og rumskibspionererne fra Copenhagen Suborbitals ud af, om det medfører problemer at opskalere til et langt større design, end de hidtil har benyttet.

Indtil videre har foreningen, der består af kunstingeniøren Peter Madsen og rumarkitekten Kristian von Bengtson samt en række frivillige, udført 14 forskellige statiske test uden alvorlige problemer, og nu er de klar til at tage næste skridt efter en vellykket test af HATV-motoren 13. december.

Raketten, der testes til februar, har en diameter på 640mm. Hvis testen til februar går som planlagt bliver en udgave med samme dimension sendt i vejret i juni 2010.

Læs også: Test af hybridraketten HATV-LOX den 17. okt. 2009

Det vil dermed være et kæmpe spring på vejen mod foreningens erklærede mål om, at sende en dansker i rummet i et selvbygget rumskib.

Kristian von Bengtson og Peter Madsen blogger om deres mission på ing.dk bloggen 'Rumfart på den anden måde'. Her foreligger der tekniske beskrivelser af hele projektet og processen undervejs.

Læs meget mere på bloggen 'Rumfart på den anden måde' ved at følge linket i bunden.

Dokumentation

Bloggen: Rumfart på den anden måde

Kommentarer (3)

Det er pæne ord fra ing.dk.

Den viste motortest er dog den forrige HATV-LOX. Man vil bemærke at den har nogle ret voldsomme ocilationer. En ny elektronisk regulerings ventil har løst dette, se til sammenligning video linket i vores blog.

Alle raketmotorer vibrerer. Hvor meget man kan telerere afhænger af anvendelsen. Vi prøver naturligvis at få det ned til det mindst mulige niveau.

man kan bedst se vibrationerne ved at sammenligne thrust eller trykkurver for motorene - visuelle ting som flammens form og bevægelser er ikke så nøjagtige. Mod slutningen i burnet vil der altid være nogen turbolens.

"Kæmperaketten" er godt nok 500 kraftigere end en typisk amatørraket men den er 3000 gange svagere end en Saturn V. Brændstofmassen er ca. 1 ton.

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Jamen Michael -

Det er derfor vi har bloggen. Konceptet er at der har vi frihed til at fokusere på alle de tekniske detaljer. Da det er os selv der skriver er mulighederne for fejl meget mindre end hvis vi først skulle fortælle en journalist noget som han bag efter skulle fortælle viddere.

Jeg giver den ofte fuld gas med tekniske detaljer og svarer gerne på spørgsmål i debatten.

Det er ganske enkelt en fantastisk gave nettet giver os i form af direkte kommunikation fra dig til mig og fra mig til dig - uden mellemled.

Peter Madsen

  • 0
  • 0